shetlander van 15 vervelend bij het poetsen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beaudirksen

shetlander van 15 vervelend bij het poetsen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 11:47

Hallo allemaal beste Bokkers,

Ik heb een verzorgpaard in Maasland een Shetlander van 15 jaar oud, ze staat altijd buiten.
Het is een super leuke pony, en je zou niet zeggen dat ze 15 jaar oud is.
Maar als het op poetsen aankomt word het erg vervelend, ze probeerde me al een paar keer te bijten, en natuurlijk werd ik dan boos. Ik beloon haar ook als ze het goed doet. Als ik bezig ben met haar benen en hoeven word het nog erger, ze kan lastig op 3 benen staan. Ze moet ook nodig naar de hoefsmid en bekapt worden, ik had het al gezegd tegen de eigenaar en een tijdje later weer omdat ze soms echt pijn heeft aan haar hoeven.

Maar hoe kan ik haar nou het beste poetsen?? Want zo is het niet leuk voor haar maar ook niet voor mij.
Dus tips zijn van harte welkom!
Alvast bedankt.

Groetjes Beau

Mioux

Re: shetlander van 15 vervelend bij het poetsen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:52

zowiezo zorgen dat ze ZSM de hoefsmid bezoekt,of dat die langskomt. Kan dus ook ergenis zijn dat je haar poetst en iets druk geeft op haar benen en hoeven dat ze pijn heeft. Zou dat als eerste even laten doen en echt melden dat het gisteren al gebeurd had moeten zijn plaats van morgen.. Is lastig als het niet je eigen shet is,maar zo voorkom je wel grotere problemen.

beaudirksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 11:57

Ja, dat zeggen de meeste.... Maar de eigenaresse woont bij de dierenarts in Maasland, en haar man is veearts en hoefsmid zei ze..... Dus dan begrijp ik de eigenaresse weer niet, is een kleine moeite om even te kijken lijkt mij?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:58

15 jaar is nog totaal niet oud voor een shet :D
Het kan heel goed zijn dat ze je gewoon uitprobeerd.
Goed kort vast zetten, zodat ze je niet kan happen en gewoon je ding doen!
Kan ze echt moeilijk op 3 benen staan vanwege pijn in de hoeven, of heeft ze er gewoon geen zin in?? Indien het laatste gewoon volhouden! (dat is het handige van die behaarde benen, je kunt ze altijd goed vasthouden :P )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:59

Ik zou zowiezo eerst de hoeven laten doen,omdat uit te sluiten,voor je begint aan andere dingen... Als het namelijk de hoeven zijn is dit een uiting van pijn...Als je haar daarop straft is dat niet bepaald netjes..

beaudirksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:06

Haha, ze heeft me zeker uitgeprobeerd! Maar ze kan maar heel kort op 3 benen staan, dat is niet zo erg maar als ze dan haar benen op teelt valt haar haar er over heen. Dus dan moet ik eerst het haar van haar hoeven halen en dan nog uitkraben, en dat vind ze dus te lang duren.... Ik weet niet zeker of ze me echt uitprobeert want ik ben wel erg streng....

Ja Mioux, dat is zeker waar maar die eigenaresse neemt me niet echt serieus.... :(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:08

Probeer anders eens een serieus gesprek te beginnen met wat de gevolgen zijn van de hoeven niet goed verzorgen en dus geen hoefsmid te laten komen. Dat je zo de shet ook niet kan verzorgen omdat zij hier in zo grote mate last van heeft,zij niks kan...

beaudirksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:14

Goed idee. Maar ze loopt wel goed, ze wil vaak draven uit zichzelf, ik let dan altijd goed op maar ik zie er niks aan....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:18

Ja maar ga zelf ook maar eens paar weken lopen met de lange teennagels,doet bij jouw ook zeer met je schoenen etc,soms gaat het beter en dan weer last. Zo kan een pony zich ook voelen...

beaudirksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:22

ja. Ik ga morgen weer naar haar toe, en dan zal ik met de eigenaresse spreken... +:)+

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:04

Probeer haar inderdaad zo kort mogelijk vast te maken en een goed gesprek aan te gaan met de eigenaresse. Wat betreft de hoeven zo snel mogelijk een hoefsmid laten komen ze heeft duidelijk pijn

beaudirksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 22:21

ja, maar Nardxash je kent me... ik heb het al 2 keer gevraagd... -O-

Daisy_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:40

Bij Shetjes kan het ook zo zijn dat je het been per ongeluk te hoog optilt om er beter bij te kunnen en in dat geval kan het wel eens heel moeilijk zijn voor de Shet om dan in evenwicht te blijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:42

beaudirksen schreef:

volwassene het woord laten doen?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:28

beaudirksen schreef:

i know :o

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:28

vuurneon schreef:
beaudirksen schreef:

volwassene het woord laten doen?

ik laat de rest van het advies aan jullie over

beaudirksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 13:42

Haar hoeven optillen doe ik wel goed volgens mij, ik buk wel.... Ik zou wel met een volwassene kunnen gaan ja, maar ik ken de eigenaresse amper.... Is een lastige situatie omdat ze niet mijn eigendom is.... :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:44

Is de shet te dik? Hoe wordt ze gehouden? Alleen op gras?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:57

Het is wel een shetlander, die kunnen echt behoorlijk eigenwijs zijn en je voor de gek houden..
Dus gewoon kort vastbinden en je ding doen, echt straal negeren wat ze uitvoert, tenzij ze gericht trapt of bijt, dan zou ik haar wel een knal verkopen.
(Heel spijtig als ze wel last van haar hoeven heeft, maar anders blijft ze dat doen en beter die pony een knal voor zn kop dan jij of iemand anders met een stel achterbenen. En een pony gaat daar niet dood van maar voor jou is het echt heel wat erger als je een een goed gemikte trap krijgt.)

Kent ze het hoeven krabben trouwens wel? Want het kan best zijn dat ze geen idee heeft wat je aan het doen bent. Geeft niet, gewoon vasthouden en nonchalant doorgaan, ze is lekker klein dus dan kan je het zo wel leren. En verder heel consequent zijn, ik wil hoeven krabben, dan gaan we hoeven krabben totdat ik klaar ben. En dan als ze wel goed luistert en meewerkt natuurlijk belonen, maar dat spreekt voor zich.

Wat betreft de eigenaresse, tja zij heeft het toch voor het zeggen, dus als zij vindt dat de hoeven goed zijn dan kan jij daar verder niets aan doen. Je kan het natuurlijk wel even vriendelijk melden dat jij denkt dat de hoeven te lang zijn. En haar er na een week even aan herinneren als er nog niets gebeurt is. Dus gewoon een gesprekje voeren, daar bereik je veel meer mee, dan zeggen dat de pony persee deze week bekapt moet worden. (Ik zeg niet dat je dat doet, maar voor het geval dat :) ) Veel meer dan dat kan je niet doen. (Ervaring met eigenaren die lang wachten met hoeven bekappen..)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:02

Als het dier te dik is, hoefbevangen is en daarom te snel groeiende hoeven heeft.... dan is uitkrabben uiteraard en ware hel, en is een knal verkopen natuurlijk achterlijk....

Ieder dier kan leren netjes en voetje te geven, maak echter wel een duidelijk onderscheid tussen onvermogen en/ of pijn, of 'geen zin'.....

beaudirksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 14:05

Ninx ze heeft een lang bos voor zich zelf en een groot weiland voor zich zelf alleen, 9 van de 10 keer staat ze in het weiland, maar daar is alles nat ik zak er altijd met mijn enkels in om naar haar toe te gaan of ze komt naar me toe, ze staat dan op het droogste stukje en wil niet door de modder. Of ze dik is vind ik eigelijk niet.

IK kan dus zelf geen onderscheid maken of ze me in de maling neemt of dat ze echt pijn heeft....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:12

beaudirksen schreef:
Ninx ze heeft een lang bos voor zich zelf en een groot weiland voor zich zelf alleen, 9 van de 10 keer staat ze in het weiland, maar daar is alles nat ik zak er altijd met mijn enkels in om naar haar toe te gaan of ze komt naar me toe, ze staat dan op het droogste stukje en wil niet door de modder. Of ze dik is vind ik eigelijk niet.

IK kan dus zelf geen onderscheid maken of ze me in de maling neemt of dat ze echt pijn heeft....

Misschien kun je een foto van haar maken, en van haar voeten?
De meeste mensen hier kunnen in 1 oogopslag wel zien of ze te dik is, en of ze bevangen lijkt te zijn.

Ik ben bang dat dat wel eens zo zou kunnen zijn. Een shet kan immers maar beperkt gras eten.
Als ze het jaar rond op een groot weiland staat, is de kans groot dat ze zich niet al te best voelt.
Staat ze trouwens alleen?

beaudirksen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 17:32

ja helemaal alleen... Ik zal er wat foto's bij zetten...

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:02

Ninx schreef:
Als het dier te dik is, hoefbevangen is en daarom te snel groeiende hoeven heeft.... dan is uitkrabben uiteraard en ware hel, en is een knal verkopen natuurlijk achterlijk....

Ieder dier kan leren netjes en voetje te geven, maak echter wel een duidelijk onderscheid tussen onvermogen en/ of pijn, of 'geen zin'.....

Je moet wel mijn verhaal in zijn context lezen he?
Dat als het dier mij echt gericht trapt dan krijgt hij een knal, ongeacht of hij nou pijn heeft of niet, hij heeft niet door dat hij mij, en andere kleine kinderen bijv, het ziekenhuis in kan trappen. Dus ik wil gewoon niet dat een paard/pony gericht trapt of bijt.. Zelfs al heeft het pijn. Jammer dan, gaan ze niet dood aan die ene knal, want als je het goed doet hoef je het echt maar 1 of 2 keer te doen, dan trapt hij je nooit meer naar je hoofd.

Maar ik verwacht niet dat deze shet zo ontzettend gemeen en gericht trapt, hij zet gewoon zijn voet weer neer en ik denk aan het verhaal van de TS te lezen, dat het dier het of niet kent, of gewoon niet zo'n zin heeft om zijn voet langer dan 10 seconden omhoog te houden.

Maar gelukkig is dit internet en kan de ts zelf uit elke reactie halen wat van toepassing is op haar verzorgpony :)
En gelukkig kunnen we niet zien hoe mensen in het echt omgaan met hun paarden :)
(Gewoon aardig bedoeld hoor!! Niet sarcastisch!!)

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:22

Wat sneu dat die arme shet helemaal alleen staat! Het zijn kuddedieren, ze horen niet alleen te staan! Maar ik denk idd dat er een grote kans is dat hij last van zijn hoeven heeft! Er na laten kijken kan nooit geen kwaad ( als de eigenaresse er mee instemd natuurlijk ). Maar dat zou iedereen doen, met een beetje liefde naar het dier toe!