klophengst of toch gewoon een hitsige ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sterrendief

klophengst of toch gewoon een hitsige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:08

Heei bokt! Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik lees nergens dezelfde kenmerken die ik zie bij mijn ruin/klophengst?

Bovendien mag dit verplaatst worden als t verkeerd staat :)
Ik heb een probleempje, namelijk met mijn ruin. Hij zou gewoon goed geruind moeten zijn, maar hij reageert echt als een een hengst op de merrie waar ik nu mee buiten rij.
Hij heeft zojuist de hele weg met z'n ding naar buiten gelopen, Hij was echt stijf en hij verloor zelfs best wat vocht om ervoor te zorgen dat hij haar succesvol zou kunnen dekken. Natuurlijk is dit voor mij erg vervelend, maar vooral voor mijn paard, want hij mag haar niet dekken. Nu zat de eigenaresse van het andere paard dus te denken aan een klophengst. Zelf heb ik er geen verstand van, hebben jullie een idee? De merrie was wel hengstig vandaag en plaste zelf dus ook een aantal keer.
Groetjes!

siskeh

Re: klophengst of toch gewoon een hitsige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:11

Heeft hij er met meerdere merries last van?
Ik ken best wel veel ruinen die als een merrie écht goed hengstig is er wel bovenop gaan.
Aangezien er nog nooit veulens van zijn gekomen, en ook deze ruinen verder gewoon als ruin reageerden, ga ik er maar vanuit dat, dat geen klophengsten waren.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:11

DA bellen voor bloedtest dan weet je het zeker of hij een klophengst is of een....... ruin

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:13

Zou inderdaad bloedtestje aan vragen om zekerheid te hebben,hoe lang is hij nu gecastreerd? of zou hij gecastreerd moeten zijn?

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:17

Hij is nu 7 en hij is gebruikt als dekhengst. In de zomer van 2012 heeft hij voor het laatst een merrie gedekt. Daarna is hij dus geruind.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:17

Het kan natuurlijk een klophengst zijn (met een bloedtest vast te stellen), maar er zijn ook ruinen die zo kunnen reageren.
Dit gedrag moet je absoluut niet accepteren, zowel niet van een ruin als niet van een (klop)hengst.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:19

Misschien heeft zijn verleden als dekhengst er iets mee te maken, of dat hij vrij laat is geruind?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:20

Hij is dus wel dekhengst geweest dus hij weet waar Abraham de mosterd haalt en als die merrie zo naast hem loopt te plassen vind ik het niet gek dat hij nog wat hengstengedrag vertoont als ruin zijnde.
Ik ken meerdere ruinen die de dames nog bedienen als ze hengstig zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:21

Pearlx schreef:
Misschien heeft zijn verleden als dekhengst er iets mee te maken, of dat hij vrij laat is geruind?

Dat denk ik idd ook!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:21

Het kan ook komen door het late castreren dat blijft er toch een beetje inzitten hoor vooral als ze al eenmaal gedekt hebben en ervan geproefd hebben zeg maar
Hier een 14 jarige klophengst en heb eigenlijk bijna nergens last van alleen als hij op de wei staat maakt hij zich zelf gek
Naast merrie in de stal (half open stallen) en in de trailer geen probleem

Ik denk dat je hem echt moet gaan straffen voor wat hij niet mag want het kan ook schadelijk zijn zowel voor merrie als ruin of klop hengst
Je mag dit gedrag echt niet accepteren echt hengsten gedrag

Als hij lekker met zn slurf naar buiten wilt lopen ach laat hem toch lekker doen ze hier ook hoor (de hengsten en de klophengst)
Zolang hij maar niet neigt naar dekken want dat is levends gevaarlijk
Leid hem af van de merrie houd hem bezig met overgangen enz pasje zij waarts houd hem aan het werk
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 07-03-14 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:22

Brainless schreef:
Het kan natuurlijk een klophengst zijn (met een bloedtest vast te stellen), maar er zijn ook ruinen die zo kunnen reageren.
Dit gedrag moet je absoluut niet accepteren, zowel niet van een ruin als niet van een (klop)hengst.

hij heeft alleen zn ding eruit hoor, kan het paard toch niet zoveel aan doen? :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:25

Dit is dus de reden waarom je zelfs met een castratie een aantekening in het paspoort moet laten maken.
Bij degene die hier geruind zijn is er opgeschreven dat er 2 testikels verwijderd zijn. Kan er nooit geen gedonder over komen. Maar als die van jou dekhengst was lijkt t me sterk dat het een klophengst was. Daar mag je niet mee dekken, dus als dat al wel is gebeurd is het best een kwalijke zaak lijkt me. Even testosteron laten prikken... dan heb je zekerheid!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:25

Mijn Haflinger heb ik laten ruinen dat hij 1 jaar en 3 maanden was , nog nooit gedekt en vertoont precies dezelfde kenmerken als die van jou , hij dekt ook merries als ze goed hengstig zijn, en hij is zeker geen klophengst ik ben er namelijk bij geweest toen hij werd geruind.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:29

Dat kan marjolein is heel natuurlijk gedrag ip maar weet je zeker dat hij goed ontdaan is van zn zaakie? of dat er een bal in de buik zit bijvoorbeeld

Ik zou hier wel op letten want het dekken kan wel degelijk schadelijk en gevaarlijk zijn voor beide paarden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:29

Borriee schreef:
Hij is nu 7 en hij is gebruikt als dekhengst. In de zomer van 2012 heeft hij voor het laatst een merrie gedekt. Daarna is hij dus geruind.

Ik vind het best logisch dat hij zo reageert, want hij weet hoe het was toen hij een dekhengst was.
Hij heeft ervan geproeft he.

Bij sommige ruinen blijf je daar lang last van houden dat ze zich zo gedragen.

Voorlopig niet meer bij de merries zetten of in de buurt ervan, hij moet gewoon ff afkicken en een stukje opvoeding krijgen.

Anders houden de merries zijn gedrag in stand, niks raars aan hoor.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:34

Maar dat het een ruin is wil toch niet zeggen dat ze geen zin hebben in seks? Ik bedoel er zijn zat mannen die ook "gecastreerd" zijn en toch gewoon zin hebben. Als een merrie dan enorm hengstig is vind ik het niet meer dan logisch dat de ruin ook hitsig word. Ook al heeft ie dan geen ballen meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:36

femo schreef:
Brainless schreef:

hij heeft alleen zn ding eruit hoor, kan het paard toch niet zoveel aan doen? :P

Jawel hoor.
Hengsten worden al vroeg geleerd om er niet tijdens het trainen mee rond te zwaaien.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:38

Koeroekus je kunt paarden niet met mensen vergelijken :n

Eigenlijk heb ik de dat hier nooit geleerd hoor brainless... als ze goed aan het werk gezet worden hebben ze uberhoupt geen tijd om na te denken aan voortplanting hier eigenlijk vrij weinig last ervan op een uitzondering na

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:40

Koekeroekus schreef:
Maar dat het een ruin is wil toch niet zeggen dat ze geen zin hebben in seks? Ik bedoel er zijn zat mannen die ook "gecastreerd" zijn en toch gewoon zin hebben. Als een merrie dan enorm hengstig is vind ik het niet meer dan logisch dat de ruin ook hitsig word. Ook al heeft ie dan geen ballen meer.

??
Ik ken geen gecastreerde mannen.
Waarom zo je dat in vredesnaam laten doen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:41

Er staat dan ook met tussenhaakjes.

Koekeroekus bedoeld zeker sterillistatie bij de mannen, dus niet de ballen eraf bij de mannen.

Dat wordt tegenwoordig niet meer zoveel gedaan, tenzij om medische redenen zoals balkanker ofzo.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:42

Brainless schreef:
Koekeroekus schreef:

??
Ik ken geen gecastreerde mannen.
Waarom zo je dat in vredesnaam laten doen?

Ik ken er zeker wel 1,ga geen namen noemen maar is familie :) puur ivm de wens geen kinderen meer te willen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:46

Bij mannen is dat anders dat is geen castreren maar steriliseren, paarden worden niet gesteriliseerd maar het hele zaakje gaat eruit om ook de hormonenproductie te stoppen waardoor ze rustiger worden. Bij sterilisatie hebben ze het hele zaakje inclusief de bijhorende driften nog wel alleen is er geen zaadlozing die voor baby's zorgt ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:49

Mioux schreef:
Ik ken er zeker wel 1,ga geen namen noemen maar is familie :) puur ivm de wens geen kinderen meer te willen :)

Echt een man waar de ballen van weg zijn?
Waar heeft hij dat laten doen, want zo'n operatie mag niet in Nederland gedaan worden.

Is trouwens wel rigoureus als je alleen geen kinderen wilt.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:50

Mioux schreef:

Over het algemeen gaat het dan om een sterilisatie en niet om een castratie.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:59

Dankjulliewel voor alle reacties! Dit was eerste keer rijden met deze merrie, verder staan ze niet bij elkaar en is een dekking dus vrijwel onmogelijk :) verder zal ik toch maar even testje doen, maar ik denk dat het idd door zijn verleden komt. Verder accepteer ik het niet, en vandaag hebben we achter elkaar gereden, ik voorop.

Hij heeft vanwege zijn goede papieren idd veel paarden gedekt, dus dan denk ik toch dat hij gewoon weet hoe het moet :p