Paard is enorm druk op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starwien

Paard is enorm druk op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 11:03

Hoi

Ik heb een haflinger en hij is enorm druk op stal, rondjes lopen, mij bijna omver lopen, tegen balk aan schuren etc. Als ik hem vastzet word hij alleen maar drukker. Als ik hem dan wil opzadelen in de stal doe ik daar super lang over omdat hij zo druk is, weet iemand wat ik hier tegen kan doen?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Paard is enorm druk op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:24

De vraag van vandaag is, komt ie wel buiten?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:36

Joolien schreef:

+ zoja, hoelang, waar en met wie?

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:37

Sassol schreef:
Joolien schreef:

+ zoja, hoelang, waar en met wie?

+hoeveel voer daar omheen hoevaak beweging en wat doe je ermee?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:40

Komt je paard idd wel genoeg buiten? Nieuwe paarden op stal? Te veel krachtvoer? ...?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:15

Hoe oud is je paardje? Doet hij dit altijd al? Inderdaad zoals hierboven geschreven krijgt hij niet te veel voer? Loopt hij wel genoeg?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:17

hoeveel buitenlucht ziet hij op een dag?(ik heb zo een vermoeden van niet veel,aangezien TS niet antwoord :+ )

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 17:30

Ik was bij de paardjes dus kon niet reageren haha.

Hij staat 24/7 buiten samen met mijn andere paard en staat alleen binnen voor het opzadelen en ernstig slecht weer ( wat er deze winter niet was :') )

Hij krijgt alleen paar handjes brokken en een handje muesli als hij gewerkt heeft en hij krijgt zeker 4 keer in de week beweging. Toen ik hem net had deed hij het nog niet, maar sta alleen in de winter bij die stalling met stal in de zomer/lente/herfst heb ik niet eens een stal en zadel ik in het weiland op. Hij word in april 6.Er staan geen nieuwe paarden op stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:35

Lijkt mij gewoon een paard dat wat opvoeding nodig heeft.
Hoe is die met het leiden aan de hand en onder het zadel? Kan je hem gemakkelijk uit de wei halen?

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 17:36

Ja uit de wei halen gaat makkelijk, hij is meestal braaf onder het zadel en aan de hand is het ook een schat, hij is alleen heeel druk op stal

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:58

Is hij ook druk als je hem buiten de stal zou opzadelen? Dat je hem bijvoorbeeld aan het hek vastzet?

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:02

Zou je het is willen filmen als hij zo doet?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:02

Misschien moet je hem wat meer discipline aanleren wat betreft de omgang op stal. Weer consequent en laat merken dan jij het wel voor het zeggen hebt.

Wat doet je paard precies met opzadelen? Heeft hij het alleen met opzadelen?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:03

Staan er nog andere paarden binnen als hij op stal staat om opgezadeld te worden, of staat de rest dan allemaal nog buiten? Zou kunnen dat hij onrustig wordt van het alleen zijn. Als dat het probleem is, zou je kunnen kijken of je een andere pony mee naar binnen kan nemen. Wel eentje die er geen last van heeft om alleen te zijn, anders raakt die weer in paniek als jij aan het rijden bent.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:04

Appelflapje schreef:
Staan er nog andere paarden binnen als hij op stal staat om opgezadeld te worden, of staat de rest dan allemaal nog buiten? Zou kunnen dat hij onrustig wordt van het alleen zijn. Als dat het probleem is, zou je kunnen kijken of je een andere pony mee naar binnen kan nemen. Wel eentje die er geen last van heeft om alleen te zijn, anders raakt die weer in paniek als jij aan het rijden bent.

Of dat hij ze kan zien :j

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 16:42

Hij is ook druk als ik hem buiten de stal opzadel, er staat bijna altijd een paard bij als ik hem opzadel. Ik wil het best binnenkort filmen als hij het doet. Hij doet het gewoon als hij op stal staat, niet alleen met opzadelen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:12

die van mij moet ik ook niet als enige op stal zetten om op te zadelen terwijl de rest buiten staat, dan wordt ze ook helemaal druk en paniekerig. Daarom zadel ik in dat geval buiten op waar ze de rest kan zien.

oh, dat doe jij ook zie ik...

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:22

Heeft hij geen last ergens van? Misschien dat hij zo heftig op het zadel reageert?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:33

Ginger0410 schreef:
Heeft hij geen last ergens van? Misschien dat hij zo heftig op het zadel reageert?

Na alles gelezen te hebben denk ik hier ook aan. Misschien vind hij het zadel niet fijn, heeft hij ergens last van. Doet hij ook zo in stal met andere dingen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:11

Wil niet l...... doen, maar dit lijkt me een behoorlijk onopgevoed "ik-wil-mijn-zin" paard.

Dit gesproken uit eigen ervaring, het paard "wenst" alleen dingen te ondergaan waar-ie zelf zin in heeft.
Althans, op basis van de summiere info, komt het bij mij zo over.

Heeft het paard een vast paardenvriendje of vriendinnetje? Vraag je af of het "geklier" of onzekerheid is!

Mijn (door mij te veel verwende) paard was ook zo, na een goede wake-up call ben ik het eens anders gaan aanpakken, waarna alle "onzin" als sneeuw voor de zon verdween.
Misschien ben je "iets te blij met hem"?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:20

felineepino schreef:
Ginger0410 schreef:

Na alles gelezen te hebben denk ik hier ook aan. Misschien vind hij het zadel niet fijn, heeft hij ergens last van. Doet hij ook zo in stal met andere dingen?

Hij doet het niet alleen met opzadelen, anders zou ik er ook aan gedacht hebben inderdaad. ;)

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 19:44

Ik denk dat ik hem maar wat meer moet gaan aanpakken ja, iemand daar nog tips voor?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:10

Heel veel geduld hebben en heel consequent zijn. Hij draait/loopt weg, jij zet hem terug op zijn plek. Net zo lang tot hij gewoon blijft staan. Hoe langer hij blijft draaien en klieren, hoe langer het opzadelen duurt. Zal in het begin wel even tijd kosten, maar grote kans dat hij snel doorheeft dat meewerken net zo makkelijk is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:15

Ga helemaal mee met Terpetijn.
Dus ga hem OPVOEDEN. Maar eens wat minder poetsen. Maar eens wat afstandelijker zijn, minder blij met hem want je paard gedraagt zich gewoon heel erg slecht. Ben zelf rustig en dwing af dat hij rustig staat. Omver lopen is natuurlijk helemaal NOT DONE dan gelijk voorkomen door hem op te vangen in je pijnlijke elleboog of zo met een stevige brul. Is hij helemaal gek.
Ik ken meer merens, haflingers, friezen en fjorden die zich slecht gedragen. Dit soort rassen kunnen enorm lomp zijn als jij het toelaat dat ze onopgevoed zich gedragen. Veel baasjes hebben niet door dat het gave rassen zijn, maar wel goed opgevoed moeten worden anders zijn het lomperikken en vervelende onopgevoede paarden.
Succes hé TS!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:16

Als JIJ verandert, TS, qua benadering van het paard, verandert het paard ook.
Ik heb het zelf in de beginne ook verkeerd (te liefjes) aangepakt toen mijn paard nog erg jong was, dat krijg je helaas terug op je brood, het is immers vrij normaal dat een paard bij gebrek aan doortastendheid en consequentie "dan maar voor zichzelf gaat beginnen".
Dat heb ik ook geweten: ik heb een oersterke Tinker x Fries kruising, die zich daardoor ook Meneer Het Haantje voelde. Over iedereen heen lopen, niet aan het halster te hanteren, niet stil willen staan bij poetsen, ga zo maar door... opvoedingsfouten dus! Hij is nu 9 jaar en wel even totaal anders dan toen hij een puberende blaag was, fouten maken is niet erg, je fouten niet inzien is onvergeeflijk.
Maar het is nooit te laat om het roer (te beginnen bij jezelf!) om te gooien, paarden stellen zich in op de mens, en de meesten zijn ook erg vergevensgezind, en veranderen maar al te graag met de mens mee.
Haal er anders iemand bij die met wat meer gevoelsmatige/mentale afstand naar het paard kijkt, dat kan ook veel schelen.