Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 13:52

Allereerst voor de modjes: ik wist niet goed waar ik dit topic onder moest brengen :o dus als het beter ergens anders past, by all means, verplaats het zoals het jullie goeddunkt.

Naar aanleiding van een paar jaar Bokt en een aantal (recente) topics vraag ik me af of ik de enige ben die het volgende is opgevallen:

In vergelijking met andere takken van de paardensport, lijkt het reilen en zeilen omtrent de dressuurwereld verouderd.

Als je kijkt naar de leading organisatie (KNHS) binnen de dressuurwereld vind ik dat deze er af en toe nogal verouderde ideeën op nahoudt :o.

Daarnaast valt het mij op dat vooral paarden die uitkomen in de dressuur een andere behandeling genieten omdat ze wedstrijden moeten lopen. Deze paarden kunnen niet/minder de wei op want de kans op blessures is te groot, om dezelfde reden kunnen deze dieren niet in een (grotere) kudde. Daarbij kan een dressuurpaard niet (zoveel) op de wei want dan wordt hij sloom, dik of wat dan ook. 24/7 buiten is al helemaal uit den boze.

Als ik om mij heen kijk, genieten de sportpaarden die uitkomen in de andere takken van sport een andere (imo betere :o ) behandeling.
Endurance paarden die 24/7 buiten staan. TRECpaarden die met een hack worden gereden om maar iets te noemen. Menpaarden die gewoon in de kudde staan, evenals paarden die SGW starten.

Wat is jullie mening en vooral waaróm zou een dressuurpaard daadwerkelijk anders behandeld moeten worden dan een sportpaard dat uitkomt in een andere discipline?

EDIT: typo

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:55

Ik denk dat dat niet dressuurpaard gericht is hoor. Ik heb op een stal gestaan waar de eigenaars bij heel slecht weer hadden besloten dat de pony's in de paddocks mochten en de paarden het met de molen moesten doen. Het waren vooral de mensen met de dressuurpaarden die hun paard ineens een pony vonden en de eigenares van 2 spingpony's vond juist dat haar pony's binnen moesten blijven met dat weer.

pluisje88

Re: Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:57

Ik denk dat het niet aan de dressuurpaarden ligt maar aan het gemiep van veel dressuurruiters ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:01

pluisje88 schreef:
Ik denk dat het niet aan de dressuurpaarden ligt maar aan het gemiep van veel dressuurruiters ;)

_/-\o_

Ben het wel met je eens. Vaak zijn men- en endurance ruiters gewoon mensen met een andere instelling en mentaliteit. Bij dat soort wedstrijden is ook vaak geen 'Het moet mooier groter beter onnatuurlijker' maar 'We kijken wel welke plek we behalen' en ook een betere sfeer onder de ruiters.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:04

xSlvna schreef:
pluisje88 schreef:

_/-\o_

Ben het wel met je eens. Vaak zijn men- en endurance ruiters gewoon mensen met een andere instelling en mentaliteit. Bij dat soort wedstrijden is ook vaak geen 'Het moet mooier groter beter onnatuurlijker' maar 'We kijken wel welke plek we behalen' en ook een betere sfeer onder de ruiters.

Helemaal mee eens. Is puur de instelling van de eigenaar. Carl Hester en Charlotte Dujardin zijn het voorbeeld in mijn ogen van hoe top dressuurpaarden eigenlijk zouden moeten behandeld worden. Overigens ben ik het nog niet met alles met hun eens maar ze zijn op de goede weg.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 16:05

Innoterry, hm oké dan is dat misschien vooral mijn ervaring hier in de regio maar op Bokt heb ik ook vaak het idee dat een dressuurpaard een anders soort paard is ofzo :? ?

Pluisje88, dat is dus ook mijn vermoeden ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 16:06

Moonlight17, die ken ik niet :o zal eens googlen.

Ik vraag me dus af: kun je écht niet met de top meedraaien als je je sportpaard op een iets 'natuurlijkere' manier houdt? En zo nee, waarom kan dat, blijkbaar, wel in de andere disciplines van de paardesport?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:08

xSlvna schreef:
pluisje88 schreef:

_/-\o_

hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, al zal dit natuurlijk niet voor elke combinatie gelden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:08

In mijn omgeving hebben de 'dressuurpaarden' (lopen een B proef, kosten een euro of €4000, proest) echt geen leven. Kunnen blessures krijgen van buiten staan etc. (logisch, slechte kuddes met een verdomd rotte indeling waardoor er altijd wel een pony 'gewond' van de weide komt). :+

Wat ik zei is overigens mijn ervaring, en lang niet iedere dressuur/springruiter is zo negatief, en ook lang niet iedere trec/endurance ruiter is zo positief. Maar over het algemeen klopt het wel. Ook is het zo dat trec en endurance meer plezier mét het paard is (hoe hoog het niveau ook is) in plaats van enkel presteren voor andermans oog.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 27-02-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:09

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:10

Dit topic is ook gemaakt nav het door jou genoemde topic ;)

Nu gaat het dus tegenover 'sportpaarden' van dressuurruiters tegenover 'sportpaarden' van TREC/Endurance/Men(durance) ruiters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:12

Maar ik denk dat de discussie dan toch prima in die topics gevoerd kan worden? Er zijn al behoorlijk wat topics over dit onderwerp, oa dus het genoemde topic, het 'alle paarden op stal' topic, en zo even verder.. :+ Kan het mis hebben hoor, maar omdat er niet een specifiek topic gemeld stond in de OP dacht ik, misschien is het over het hoofd gezien :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:16

Maar het gaat hier niet specifiek over het binnenhouden van de paarden. Sees heeft overigens ook in het topic dat jij noemde gereageerd, vandaar.

Ik zie ook dat dressuurpaarden veel gebandageerd staan, niet zonder beschermers los gelaten worden, dit heb ik bij paarden die op (redelijk) hoog niveau gemend worden nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:18

He ik ben een bokker he, geen private investigator, ik ga niet van iedereen nazoeken wie waar heeft gereageerd en wat verband kan houden met elkaar :+

Ik denk dat je overal rotte appel hebt zitten.. Zijn genoeg spring en men-paarden ook die niet los buiten mogen komen of die niet zonder bescherming buiten komen, ook genoeg grasmaaishetlanders die bandages omkrijgen omdat het zo leuk staat maar verder geen functie heeft :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:19

Daar gaat het niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:21

Waar gaat het dan wel om :+

ja, er zijn genoeg dressuurpaarden die anders worden behandeld, maar lang niet alle dressuurpaarden.
Net als dat er genoeg springpaarden zijn die anders worden behandeld, menpaarden anders worden behandeld, reiningpaarden anders worden behandeld en kinderponies anders worden behandeld.

Ik vind dat je niet kan spreken dat 'dressuurpaarden' (want dan pak je dus alle dressuurpaarden in het algemeen) anders worden behandeld. Zijn hier in de omgeving meer dan genoeg paarden die ook de dressuur in 'moeten' en net zo veel mogen buitenspelen als mijn recreatiepony bijvoorbeeld. En ze hebben ook lang niet allemaal bubbeltjesplastic om zich heen.:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 16:52

Chelle Dora, nee ik heb juist speciaal een nieuw topic aangemaakt omdat ik vind dat deze discussie niet thuishoort in het genoemde topic. Het gaat mij namelijk niet alléén om de weidegang ;). Verder zijn er maar weinig topics waarin de omgang/verzorging/training van de verschillende disciplines worden vergeleken met elkaar.

Ik weet dat er ook paarden zijn die in de andere takken van de paardesport uitkomen die ook in een glazen kooitje worden gehouden hoor ;). het valt mij in mijn omgeving én hier op Bokt echter op dat dit met name geldt voor dressuurpaarden. Zo ook bij mij in de omgeving; internationaal klasse 4 startend paard staat 24/7 buiten en paard wat af en toe in de L wordt uitgebracht geniet een andere behandeling. Dit hangt uiteráárd niet alleen af van het prestatieniveau maar ik vind het wel typerend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:55

Laten we ook niet alle dressuurruiters over één kam scheren in dit topic als het even kan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:57

Ayasha schreef:
Laten we ook niet alle dressuurruiters over één kam scheren in dit topic als het even kan.

Voel je je aangesproken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:58

pluisje88 schreef:
Ayasha schreef:

Voel je je aangesproken?

Absoluut met paarden die 24/7 buiten lopen met vriendjes. _O-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:59

+:)+ +:)+
Dan hebben we het dus niet over jou 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:00

pluisje88 schreef:
+:)+ +:)+
Dan hebben we het dus niet over jou 8-)

Doet dat er toe? Ik ben geen eenhoorn. Er zijn nog zulke dressuurruiters en ken genoeg paarden in andere takken die niet buiten komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:02

Ik denk dat het allemaal een beetje gel*l is van wijsneusjes op bokt die allemaal mensen kennen, of gehoord hebben over mensen die weer mensen kennen, die heel slecht zijn voor hun (dressuur/sport)paarden, maar zelf altijd geweldig met hun paard om gaan.

Ik sta op een best grote stal, met alle soorten en maten ruiters. En ik ken echt niemand die z'n dressuurpaard alleen maar met 3 slofteugels en 4 paar sporen buiten kan rijden. Ik kan zelf prima met mijn Z dressuurpaard aan een lang teugeltje door het bos rijden, en al m'n vriendinnen waar ik regelmatig mee op wedstrijd ga ook. Paarden staan ook allemaal gewoon op het land, sommige langer, andere wat korter.

Volgens mij allemaal meer bokt-wijsheid dan in de realiteit ook echt waar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:03

Anoeska schreef:
Ik denk dat het allemaal een beetje gel*l is van wijsneusjes op bokt die allemaal mensen kennen, of gehoord hebben over mensen die weer mensen kennen, die heel slecht zijn voor hun (dressuur/sport)paarden, maar zelf altijd geweldig met hun paard om gaan.

Ik sta op een best grote stal, met alle soorten en maten ruiters. En ik ken echt niemand die z'n dressuurpaard alleen maar met 3 slofteugels en 4 paar sporen buiten kan rijden. Ik kan zelf prima met mijn Z dressuurpaard aan een lang teugeltje door het bos rijden, en al m'n vriendinnen waar ik regelmatig mee op wedstrijd ga ook. Paarden staan ook allemaal gewoon op het land, sommige langer, andere wat korter.

Volgens mij allemaal meer bokt-wijsheid dan in de realiteit ook echt waar.

Dat denk ik eigenlijk ook. Over het algemeen is het beschreven beeld hier eerder uitzonderlijk dan regel...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:04

Ik ken zat paarden die 'slomig' worden door 24/7 buiten, missen net dat beetje pit. Die van mij zelf ook, maar is geen probleem aangezien ik recreatief rijd. Ik denk niet dat veel bokkers helemaal snappen wat ik bedoel, want de meeste bokkers hebben paarden die dat beetje pit sowirso al niet hebben.

Maar zo ken ik dressuurpaarden en dravers die daarom van 24/7 of de hele dag buiten, naar deels buiten zijn gegaan.