Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hevonen schreef:Het probleem met deze shetlander is dat ze zich op alles in haar omgeving afreageert. Als haar iets niet zint wordt er getrapt en gebeten; in de andere paarden, geiten en mensen.
. Dat is iets dat ik echt niet snel denk, maar je moet er toch niet aan denken dat er kinderen onverwacht in de buurt bij die pony zijn en getrapt worden. Als je dit nog kunt oplossen vind ik dat echt heel erg knap, maar ik vrees het ergste.Hevonen schreef:Gek genoeg is ze totaal niet onder de indruk van schreeuwen, een schop of een klap. Ze loopt gewoon weg om het even later weer te doen.
Kortom, zodra ze haar zin niet krijgt trapt of bijt ze.
Omdat ze zich aan een halster wel tamelijk goed gedraagt, zoeken we eigenlijk tips over hoe we dit gedrag kunnen corrigeren. Bijvoorbeeld door het op de een of andere manier gecontroleerd uit te lokken en haar te belonen als ze zich goed gedraagt en te negeren als ze dat niet doet, zonder zelf al te veel beschadigd te raken.
Verder is ze heel vrolijk en nieuwsgierig. Ze is dol op aandacht en is wel jaloers.
Fennadev schreef:Doe eens het omgekeerde, loop over haar heen en straf voordat zij kan trappen, oftewel reageer al zodra ze aan het omdraaien is.
xSlvna schreef:Fennadev schreef:Doe eens het omgekeerde, loop over haar heen en straf voordat zij kan trappen, oftewel reageer al zodra ze aan het omdraaien is.
Nog ervoor. Meestal gaat een paard op een bepaalde manier doen met zijn hoofd, oren voor die om gaat draaien. Ik kan sommige lezen, dan zie ik ze op een bepaalde manier kijken en weet ik dat het prijs is (dieren die ik net in de handen heb) en na 1 of 2 keer krijgen ze ze gewoon al voor ze al beginnen met klaarmaken.
xSlvna schreef:Ik zou persoonlijk het gedrag uitlokken (hem negeren, niet langslaten etc.) met een zweep in handen en hem zo vaak een flinke mep verkopen tot die het niet eens meer probeerde. Er moet maar net iemand anders in de wei staan die opeens een flinke trap krijgt... fijn.
Had ene die trapte als je te lang achter haar stond, dus zweep in de aanslag en wachten tot ze zich goed ging stellen om te trappen, dan kreeg ze een paar flinke meppen op de kont. Maakt mij geen zak uit waarvoor een dier trappen wilt, hij trapt niet, klaar.
Geen problemen met bokken, trappen en happen, maar niet té gericht en al helemaal niet raken.
xSlvna schreef:Ik zou persoonlijk het gedrag uitlokken (hem negeren, niet langslaten etc.) met een zweep in handen en hem zo vaak een flinke mep verkopen tot die het niet eens meer probeerde. Er moet maar net iemand anders in de wei staan die opeens een flinke trap krijgt... fijn.
Had ene die trapte als je te lang achter haar stond, dus zweep in de aanslag en wachten tot ze zich goed ging stellen om te trappen, dan kreeg ze een paar flinke meppen op de kont. Maakt mij geen zak uit waarvoor een dier trappen wilt, hij trapt niet, klaar.
Geen problemen met bokken, trappen en happen, maar niet té gericht en al helemaal niet raken.
purny schreef:Ook ik ben niet voor het uitlokken van gedrag, vind dit advies eerlijk gezegd verre van normaal. Zou het dier bij een ander zetten en dat mag hem opvoeden zoals in de kudde gebeurd. Beestje moet haar plaats kennen.