Niet zonder maatje kunnen + zich los trekken, oplossing????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Niet zonder maatje kunnen + zich los trekken, oplossing????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:49

Hallo Bokkers,

Ik heb een combinatie probleempje. Mijn jonge paard is wel al bijna 6 jaar heeft nooit serieus wat gedaan in haar leven en door omstandigheden weet ik even niet hoe ik dit het beste kan oplossen, dus ik hoop dat bokt misschien een idee heeft.

Even de situatie schetsen.

Het paardje heeft een jaar alleen gestaan en sinds november staat mijn pony bij haar en dit vindt ze echt geweldig. Nou ben ik al een tijdje bezig haar wat fatsoen te leren, echter blijft ze een probleemdier op dat gebied. Op het moment ben ik zover dat ze aan de ketting vast kan staan zonder zich los te trekken. Nou ben ik langzaam aan het proberen haar wat meer te scheiden van mijn pony, want ze lijkt niet meer zonder te kunnen. Vandaag dus weer eens stukje uitgebreid het scheiden van mijn pony en dit ging 3 kwartier goed. Ik was haar staart en benen aan het wassen aangezien het een echt monster is op dat gebied en dus heb ik haar aan de ketting vast gezet en mijn pony in de wei laten staan. Nou had ze er echter na 3 kwartier geen zin meer in ofzo, want ze ging hangen en trok haar halster kapot en ging er als een speer van door. Gelukkig naar de wei dus haar kunnen opsluiten en een nieuw halster kunnen pakken. Haar opnieuw vast gezet en verder gegaan. Helaas flikte ze me dit enkele minuten later weer. Nou rende ze helaas niet direct naar de wei maar richting het open land, via dit land kan ze ook op de weg terecht komen wat natuurlijk minder prettig is. Gelukkig met wat hulp meer kunnen vangen naar lange tijd. Die 2de keer trok ze constant naar mijn pony toe,dus ik verwacht dat ze gewoon graag naar mijn pony terug wilde.

Na een lang verhaal wil ik jullie de volgende vraag stellen, heeft iemand een idee hoe ik dit probleem van lossen trekken en veel bij mijn pony op een normale manier kan oplossen?????

Groetjes

FC_Koekjes

Re: Niet zonder maatje kunnen + zich los trekken, oplossing????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:43

stonden ze echt dag en nacht bijelkaar?

je zegt:
Citaat:
Het paardje heeft een jaar alleen gestaan en sinds november staat mijn pony bij haar en dit vindt ze echt geweldig.

Kun je ze in de wei dmv een draad van elkaar houden? Of breekt ie dan ook de draad door?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:03

Dit is gewoon een deel basis opvoeding , en nu ben jij eigenlijk net het ongewenste gedrag een beetje aan het aanleren. Neem dit niet aanvallend op, maar feit is wel het paard trok zich los, en is kunnen gaan lopen.
In zo'n situatie moet je dus het paard niet gaan vastzetten, want dan krijg je idd zulke situaties.
Je moet je paard eerst leren dat hij moet kunnen stilstaan , en wel op jouw vraag, en niet enkel wanneer het paard het leuk vind, maar altijd wanneer jij het vraagt, en dat is nu niet het geval.

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:18

desnoods met 2 mensen oefenen.... ik wil je wel helpen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:36

Een stukje opvoeding vooral omdat ze ook nog niet lang samen staan
Koppel het vast staan ook aan iets leuks bouw het rustig op zet dr vast is ze braaf rustig en staat ze stil weer naar buiten
Leer hem of haar respect te hebben voor jou ik ben zelf niet van het grond werk maar het kan wel degelijk helpen

Is er niemand in de buurt die je kan helpen?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 11:39

FC_Koekjes schreef:
stonden ze echt dag en nacht bijelkaar?

je zegt:
Citaat:
Het paardje heeft een jaar alleen gestaan en sinds november staat mijn pony bij haar en dit vindt ze echt geweldig.

Kun je ze in de wei dmv een draad van elkaar houden? Of breekt ie dan ook de draad door?

Ze staan s'nachts op stal langs elkaar, paard wil de pony regelmatig zien en gaat dan met haar neus over de tussenwand. De eigenaar van het paard wil ze niet apart zetten, omdat hij bang is dat hij over de draad springt.
Eigenaar is wel heel bereid om me mee te helpen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 11:51

aeolusnr1 schreef:
Dit is gewoon een deel basis opvoeding , en nu ben jij eigenlijk net het ongewenste gedrag een beetje aan het aanleren. Neem dit niet aanvallend op, maar feit is wel het paard trok zich los, en is kunnen gaan lopen.
In zo'n situatie moet je dus het paard niet gaan vastzetten, want dan krijg je idd zulke situaties.
Je moet je paard eerst leren dat hij moet kunnen stilstaan , en wel op jouw vraag, en niet enkel wanneer het paard het leuk vind, maar altijd wanneer jij het vraagt, en dat is nu niet het geval.

Ik snap wat je bedoeld. Ik ben ook nog heel veel met die basis opvoeding bezig. Echter gaat het vrij goed als mijn pony niet zichtbaar is of in de buurt staat. Stilstaan zal denk ik nooit echt haar ding worden, maar ik probeer hier consequent in te blijven. En dat gaat beetje bij beetje wel beter worden. Wil alleen niet dat ze gaat leren dat ze zich overal zomaar mag los gaan trekken en vooral niet als ze naar haar maatje terug wil. Dus moet ik iets hebben waardoor ik die "angst" die ze heeft dat haar maatje niet terug komt ergens weg werken en dat ze dus rustig gaat blijven staan zonder zich los te trekken. Daar moet ik dus iets voor zien te verzinnen. Want tot nu toe heb ik niet echt een goed idee voor dit probleem, de eigenaar is met het idee gekomen van een nekband waar ze voortaan aan vast moet komen staan, maar dat klinkt vrij ouderwets idee, dus hoop dat ik het op een vriendelijkere manier kan doen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 11:53

Gentlegiant schreef:
Een stukje opvoeding vooral omdat ze ook nog niet lang samen staan
Koppel het vast staan ook aan iets leuks bouw het rustig op zet dr vast is ze braaf rustig en staat ze stil weer naar buiten
Leer hem of haar respect te hebben voor jou ik ben zelf niet van het grond werk maar het kan wel degelijk helpen

Is er niemand in de buurt die je kan helpen?

Eigenaar helpt me, mn moeder is helpt ook en heb nog een paar andere mensen die me helpen als de andere niet kunnen helaas zijn ze niet allemaal even ervaren met paarden.
Wat voor leuks stel jij voor Gentlegiant??? Snoepjes ofzo??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:15

Geen snoepjes maar training en belonen met rust.
Maar in jouw laatste antwoorden zeg je zelf ik weet het niet zo goed, je gaat er al bij voorbaat van uit dat jouw paard het eigenlijk nooit echt goed zal leren, "het is niet zijn ding" zeg je, die twijfel dat hoort je paard als eerste en net al daardoor gaat hij bewegen.
Je moet het zijn ding maken, dat is aan jou, niet aan het paard.
zoiets kan je aanleren op vrij korte tijd, dit behoort bij het onderdeel wijken voor druk, en respect, en afwachten wat je hem gaat vragen, .....
stilstaan is stilstaan punt uit.
Of dat andere paardje nu in het zicht staat of helemaal niet in het zicht staat, eigenlijk doet dat er niet toe, de aandacht moet bij jou zijn, en niet ergens anders.
Simpel toch hééééé.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:45

aeolusnr1 schreef:
Maar in jouw laatste antwoorden zeg je zelf ik weet het niet zo goed, je gaat er al bij voorbaat van uit dat jouw paard het eigenlijk nooit echt goed zal leren, "het is niet zijn ding" zeg je, die twijfel dat hoort je paard als eerste en net al daardoor gaat hij bewegen.
zoiets kan je aanleren op vrij korte tijd, dit behoort bij het onderdeel wijken voor druk, en respect, en afwachten wat je hem gaat vragen, .....
Of dat andere paardje nu in het zicht staat of helemaal niet in het zicht staat, eigenlijk doet dat er niet toe, de aandacht moet bij jou zijn, en niet ergens anders.
Simpel toch hééééé.

Ja, klinkt allemaal heel simpel, maar de uitvoering is lastiger bij deze dan het gemiddelde dier waar ik mee heb
gewerkt. Vooral omdat ze zo graag bij andere paarden wil zijn. Ben me daarom ook een beetje aan het inlezen in wat grondwerk oefeningen, ze kan ook wel een paar, maar ik ben naar mijn gevoel alleen maar interressant met eten en wanneer er geen andere maatjes zijn om aan te plakken. Tijdens het rijden heb ik die controle wel meer en er langs minder. Zover ik nu in de theorie in het boek ben. Dus er langs moet mijn "leiderschap" groter worden, heeft meteen invloed wanneer ik erop zit. Met het rijden kan ze de eerste minuten ook niet stil staan en gaat ze zelfs zover dat ze omhoog probeert te komen. Dit voel ik ondertussen wel aankomen en dan geef ik haar ook direct op haar donder natuurlijk, want dat mag ze natuurlijk nooit aanleren
. Al baal ik wel dat ze het dan op het lopen zet, maar dan kies ik dan liever voor lopen als iedere keer steigeren als ik stil sta. Maarja, zo heb ik nog wel meer kleine probleempjes. Die moeten gewoon met tijd opgelost worden natuurlijk. Maar eerst maar is stil aan de ketting kunnen blijven staan aan de lijn en de hand.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:11

Geen snoepjes :n krijg je weer n drammerig paard dat wil je ook niet
Als hij braaf is zet hem terug in zn wei bij zn vriendje

Ik denk dat je best wat correcter mag optreden
Begin overigens eens met iets tussen het halster en de kettingen wat snel los gemaakt kan worden of kapot getrokken voor er dadelijk echte ongelukken gebeuren
Wat doet hij als je er naast staat en je geeft hem op zn donder?
Wat doet hij op de poets plaats als iemand hem vast heeft?

Ik denk dat hij moet leren stil te staan en iemands ruimte te accepteren dus aan de hand niet door je heen lopen enz

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:43

idd zoals je het nu hier zegt, zo is het eigenlijk.
Ik zou voorstellen neem eens een lesje daar leer je al in één les dat het kan.
succes

Moonlight17 schreef:
aeolusnr1 schreef:
Simpel toch hééééé.

Ja, klinkt allemaal heel simpel, maar de uitvoering is lastiger bij deze dan het gemiddelde dier waar ik mee heb
gewerkt. Vooral omdat ze zo graag bij andere paarden wil zijn. Ben me daarom ook een beetje aan het inlezen in wat grondwerk oefeningen, ze kan ook wel een paar, maar ik ben naar mijn gevoel alleen maar interressant met eten en wanneer er geen andere maatjes zijn om aan te plakken. Tijdens het rijden heb ik die controle wel meer en er langs minder. Zover ik nu in de theorie in het boek ben. Dus er langs moet mijn "leiderschap" groter worden, heeft meteen invloed wanneer ik erop zit. Met het rijden kan ze de eerste minuten ook niet stil staan en gaat ze zelfs zover dat ze omhoog probeert te komen. Dit voel ik ondertussen wel aankomen en dan geef ik haar ook direct op haar donder natuurlijk, want dat mag ze natuurlijk nooit aanleren
. Al baal ik wel dat ze het dan op het lopen zet, maar dan kies ik dan liever voor lopen als iedere keer steigeren als ik stil sta. Maarja, zo heb ik nog wel meer kleine probleempjes. Die moeten gewoon met tijd opgelost worden natuurlijk. Maar eerst maar is stil aan de ketting kunnen blijven staan aan de lijn en de hand.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:18

Gentlegiant schreef:
Geen snoepjes :n krijg je weer n drammerig paard dat wil je ook niet
Als hij braaf is zet hem terug in zn wei bij zn vriendje

Ik denk dat je best wat correcter mag optreden
Begin overigens eens met iets tussen het halster en de kettingen wat snel los gemaakt kan worden of kapot getrokken voor er dadelijk echte ongelukken gebeuren
Wat doet hij als je er naast staat en je geeft hem op zn donder?
Wat doet hij op de poets plaats als iemand hem vast heeft?

Ik denk dat hij moet leren stil te staan en iemands ruimte te accepteren dus aan de hand niet door je heen lopen enz

Als ik haar op haar donder geef, gaat meestal het hoofd ophoog en dan achteruit of opzij stappen.
Als je haar vasthoudt vindt het nog moeilijk om stil te blijven staan, van mij moeten ze haar wel altijd door te corrigeren door elke pas naar voren ook weer een pas naar achteren is. Helaas loopt vindt ze terug uit lopen heel makkelijk, iets te goed aangeleerd, maar dan weer stil staan duurt een paar passen achteruit lopen.
Overigens loopt ze regelmatig als een bejaarde langs me, dus dat is geen probleem. Behalve als ze natuurlijk iets spannends ziet ofzo.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 19:32

Nou zaterdag een paar basis grondwerk oefeningen gedaan vanuit een geleend boek. Ze vindt het niet echt geweldig om te doen, ze probeerde me zelfs wel is te bijten. Van de week maar wee verder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:19

Vanuit een boek dingen gaan proberen is bijna altijd vragen om moeilijkheden.
Zoek een lesgever, die kan zien wat jij doet , wat jouw paard doet en actie en reactie beter op elkaar gaan afstemmen.
Investeer in les, dat scheelt een pak frustratie.

Moonlight17 schreef:
Nou zaterdag een paar basis grondwerk oefeningen gedaan vanuit een geleend boek. Ze vindt het niet echt geweldig om te doen, ze probeerde me zelfs wel is te bijten. Van de week maar wee verder.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 00:36

Volgens mij kan ik de basis oefening zoals achteruit, vooruit naar je toe komen toch wel een heel eind zelf doen en bij het moeilijkere werk meer naar de lessen gaan kijken, zoals haar probleem met niet stil kunnen staan. Sowieso nog geen geschikte persoon gevonden voor de lessen, vindt dat niet een reden dat ik moet wachten met dingen ondernemen. Vindt je aanbod heel aardig aeolusnr1, maar jou vanuit Antwerpen laten komen is denk ik wel een heel stuk duurder dan iemand hier uit de regio. Boek is trouwens vrij gedetaileerd, en staat stap voor stap uitgelegd wat je moet doen. Denk dat je je mening daar ook alleen over kunt uiten als je het boek zelf hebt gelezen aeolusnr1 en dus de uitleg ook hebt gezien.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:41

Sommige paarden hebben zo'n vreselijke last van ''verlatingsangst'' dat het echt niet zomaar op te lossen is en als het op te lossen is dan gaat daar heel wat tijd overheen.
Goede begeleiding is essentieel, een kennis van me had ook zo'n probleem en verschillende instructeurs dachten het ''varkentje'' wel te wassen, nou mooi niet hoor.
Het paard plakte zo vreselijk aan een ander paard dat het soms gevaarlijk werd.
Paard is verplaatst en het probleem was over.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:47

Volgens mij is niet stil staan niet het probleem hier maar slechts een uiting van iets veel groters. Als je het mij vraagt heeft dit dier 0,0 respect en denkt dat ze alles kan maken. Ze mag 23 uur per dag lekker doen waar ze zin in heeft, dat ene uurtje moet ze zich maar aanpassen. Ga zelf aub niet klooien met grondwerk want daardoor zul je waarschijnlijk het probleem alleen maar groter mee maken. Vraag begeleiding van een kundig iemand. Succes!

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:47

Wil je helpen wanneer ik kan dat weet je.
We zullen woensdag is met haar aan de gang gaan ;)

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:49

Ik heb contact gehad met iemand die les geeft in grondwerk en vrijheidsdressuur en die zegt dat je de begin dingen prima zelf aan kan leren.
Als je dit maar consequent doet en met rust en regelmaat.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 00:52

mnkortleve schreef:
Sommige paarden hebben zo'n vreselijke last van ''verlatingsangst'' dat het echt niet zomaar op te lossen is en als het op te lossen is dan gaat daar heel wat tijd overheen.
Goede begeleiding is essentieel, een kennis van me had ook zo'n probleem en verschillende instructeurs dachten het ''varkentje'' wel te wassen, nou mooi niet hoor.
Het paard plakte zo vreselijk aan een ander paard dat het soms gevaarlijk werd.
Paard is verplaatst en het probleem was over.

Gelukkig is dit paard niet op dat punt, kan wel gewoon veel dingen doen zonder dat mijn pony in het zicht is. Ook kan ik gewoon naar de les toe of samen met de pony in een bak rijden. Vindt alleen dat ze langzaam aan toch moet gaan leren dat ze zonder dat ik mijn pony moet 'verstoppen' zich moet gedragen. Nou ben ik zaterdag zoals eerder vermeld al begonnen met een paar basis oefeningen die ik uit een grondwerk boek heb. Echt de simpelste dingen zoals naar je toekomen, achteruit gaan en opzij gaan. Vindt ze nog niet leuk om te doen, maar ze doet het wel. Het blijft toch een beetje een draakje en laat haar mening duidelijk gelden als ze het er niet mee eens is.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 00:58

pluisje88 schreef:
Volgens mij is niet stil staan niet het probleem hier maar slechts een uiting van iets veel groters. Als je het mij vraagt heeft dit dier 0,0 respect en denkt dat ze alles kan maken. Ze mag 23 uur per dag lekker doen waar ze zin in heeft, dat ene uurtje moet ze zich maar aanpassen. Ga zelf aub niet klooien met grondwerk want daardoor zul je waarschijnlijk het probleem alleen maar groter mee maken. Vraag begeleiding van een kundig iemand. Succes!

Het is niet dat ze 0,0 respect heeft,maar ze heeft nog wat te leren op dat gebied. Kan ook niet verwachten van een paard dat 2 jaar alleen maar zijn stal in en uit hoefde alle respect van de wereld heeft voor iemand die meer met het dier wil doen. Moet het opbouwen in kleine stappen. Zonder dat boek heb ik het dier ook al achterwaarts geleerd en kan haar achterhand goed draaien. Ze moet alleen af en toe een reminder hebben. Wil me best laten begeleiden, maar sommige dingen moet ik toch echt wel zelf kunnen. Zoals naar je toe laten komen met een touwtje, achterwaarts kunnen en opzij kunnen. Wil ik moeilijkere dingen dan gaat die instructeur er ook wel komen.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:03

Hoe ging het voordat de pony erbij stond? Trok ze zich toen ook vaak los?
Als het angst is om alleen te staan kun je haar ook bezig houden of afleiden door bv een hooinet op te hangen. Dit kun je dan steeds een beetje afbouwen. En misschien ergens poetsen waar ze niet weg kan als ze eenmaal los is? Kun je haar niet aan een touw vasthouden bv tijdens het borstelen? Als ze gaan hangen kunnen ze zich lelijk blesseren als ze bv achterover klappen......
Kijk waar ie het best op reageert is dat je stem of je lichaam?
Maar als ik het zo hoor met bijten en niet stilstaan en dan geklier dan zit ze je gewoon uit te proberen. Belangrijk om niet te lang zo door te gaan want dan wordt het steeds erger en misschien wel gevaarlijk.
Vraag inderdaad iemand die weet wat hij doet om hulp en niet iemand die denkt dat ie het wel even kan fiksen....

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 01:14

Pepper32 schreef:
Hoe ging het voordat de pony erbij stond? Trok ze zich toen ook vaak los?
Als het angst is om alleen te staan kun je haar ook bezig houden of afleiden door bv een hooinet op te hangen. Dit kun je dan steeds een beetje afbouwen. En misschien ergens poetsen waar ze niet weg kan als ze eenmaal los is? Kun je haar niet aan een touw vasthouden bv tijdens het borstelen? Als ze gaan hangen kunnen ze zich lelijk blesseren als ze bv achterover klappen......
Kijk waar ie het best op reageert is dat je stem of je lichaam?
Maar als ik het zo hoor met bijten en niet stilstaan en dan geklier dan zit ze je gewoon uit te proberen. Belangrijk om niet te lang zo door te gaan want dan wordt het steeds erger en misschien wel gevaarlijk.
Vraag inderdaad iemand die weet wat hij doet om hulp en niet iemand die denkt dat ie het wel even kan fiksen....

Even een antwoord op je vragen, voor mijn pony heeft ze een jaar alleen gestaan, daarvoor met een oudere pony die toen is overleden. In het begin trok ze zich niet los. Als een angst komt het niet echt over. Heb helaas niet de luxe van een poetsplaats ofzo en heb dus een paal met ketting aan de muur waar ik het mee moet doen. Ondertussen hebben we het wel al een stuk afgezet dat ze bij nog een keer lostrekken ze niet meer zo ver weg kan. Ze gaat alleen maar hangen, knapt het halster vanwege het gewicht en rent vervolgens weg. Puur het bijten en niet stilstaan is geen respect hebben, verbeterd allemaal stapje bij stapje. Ben ook nog aan het kijken naar een geschikte instructeur tot die tijd moet het toch op een andere manier opgelost worden, want haar stilzetten is ook geen optie.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:35

Misschien dat je het dan toch leuker voor haar om bij je te blijven kunt maken met wat hooi, ondanks dat het geen angst is. Heeft ze meer reden om lekker te blijven waar ze is.
Heel goed dat je al iets hebt afgezet, want je moet er niet aan denken dat ze bv de weg op gaat.
Wat je evt ook nog kunt proberen klinkt misschien een beetje raar, maar haar laten schrikken als ze gaat hangen waardoor ze niet zo snel graag meer naar achteren gaat.
Ze is er duidelijk heel goed in!!! Wat je bv kunt proberen is iemand met een bezem in de buurt houden en op het moment dat ze naar achteren begint te hangen zo hard mogelijk met de onderkant/haren van de bezem een harde duw tegen haar kont geven. Ze schrikt dan misschien even omdat ze niet snapt wat dit is en stopt dan hopelijk met hangen....
Of gewoon een zo'n kleine ruimte nemen dat er achter haar gewoon niet zoveel ruimte over is om achterover te gaan hangen.
Maar blijft altijd lastig hoor! goed dat je iemand zoekt voor hulp! en je hoeft haar echt niet zomaar te laten staan maar zou bv anders in de wei kunnen poetsen ofzo??