Paard graaft in stal als hij eten krijgt, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Paard graaft in stal als hij eten krijgt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:47

Beste bokkers,

Mijn (verzorg)paard heeft last van voernijd, bij de vorige eigenaar moest hij om zijn eten vechten en hierdoor heeft hij dus voernijd ontwikkeld. Hij doet lelijk als je het eten in zijn voerbak wilt doen, hij zal nooit bijten maar doet alleen zijn oren in zijn nek en zijn neus naar voren.
Hier reageer ik verder niet op, als hij aan het eten is aai ik hem ook en kan ik verder ook aan zijn voer komen.

Maar wat hij de laatste paar maanden is gaan doen is dat hij ook gaat graven in zijn stal, wat ik hoogste irritant vind! Wanneer hij dit doet draai ik mij om en wacht ik tot hij ermee stopt, zodra hij dan stopt geef ik zijn voer, maar hier leert hij niks van want hij blijft het doen.

Nu vroeg ik mij af, zijn er hier bokkers waarvan de paarden dit ook hebben gedaan en wat was jullie oplossing?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:50

Gewoon blijven negeren en idd pas zijn eten geven als hij rustig is.
Kwestie van de aanhouder wint denk ik ;)

Ben jij de enige die hem voert?
Als anderen hierin namelijk niet consequent zijn wordt het we lastig om af te leren.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:56

Wat vaker op een dag voeren? misschien duurt het hem te lang.

PrimaDonna_

Re: Paard graaft in stal als hij eten krijgt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 19:05

@Lisapee: Zijn eigenaresse voert hem ook vaak. Kunnen hier samen aan werken.

@Aryana: Hij krijgt gewoon 3x eten op een dag, heeft er denk niks mee te maken ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:28

Gewoon negeren, anders geef je positieve aandacht op negatief gedrag.
Ondervind hij er hinder aan ik bedoel slijten zijn hoeven er extra van of wat?
Hier doen ze het ook wel eens en ook als ze staan te eten ik heb er geen last van en schenk er geen aandacht aan, duurt ook niet lang en heeft geen gevolgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:26

Hoe serieus ben je met het willen oplossen van dit probleem? Want ik ben zeker dat ik heel bokt over me heenkrijg als je je dat advies ga geven, maar ik ben ook van mening dat dit een onderdeel is wat je een paard ten allen tijde aan dient te leren, en waar je later veel profijt van kunt gaan hebben. Het vraagt wat voorbereidingstijd, en je moet wel weten hoe je het moet doen.

Tip vind je hier: http://thinklikeahorse.org/index-12.html

In het kort: leer je paard aan met kluisters te staan.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:34

@ mnkortleve

Positieve aandacht op negatief gedrag moet je nooit geven, want dan bevestig je het negatieve gedrag juist en gaat hij het juist nog vaker/erger doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:08

Je paard vindt het voer heel erg lekker en hij wil het heel erg graag meteen hebben dat geeft hij aan met het "graven".
JIJ vindt dit heel irritant, maar is dat belangrijk?
Het arme dier staat kennelijk in een box waar zijn natuurlijke omgeving een steppe is waar hij de hele dag op zijn gemak bezig is met het zoeken van het voedsel dat hem aanstaat.

Je zou ook op een andere manier over je paard kunnen gaan nadenken.
Bijvoorbeeld: zet hem in een open stal met paddock of weide, accepteer zijn naïeve verlangen om de dag goed te maken met iets lekkers?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:15

Jep ik heb er een, die ramde tegen de boks deur. Wachten met voer geveb tot ie rustig was hielp niet.

Maar hij is er vanaf, mijn vriend draagt altijd houten klompen en heeft een paar keer vanaf de andere kant van de deur terug getrapt, sindsdien is het echt over :')

Heel af en toe tilt ie nog wel eens zijn been op en schaaft een keer over de vloer, maaar de deur raakt hij niet meer aan :=

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:17

hem al eerste voeren?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:04

Cassidy schreef:
Hoe serieus ben je met het willen oplossen van dit probleem? Want ik ben zeker dat ik heel bokt over me heenkrijg als je je dat advies ga geven, maar ik ben ook van mening dat dit een onderdeel is wat je een paard ten allen tijde aan dient te leren, en waar je later veel profijt van kunt gaan hebben. Het vraagt wat voorbereidingstijd, en je moet wel weten hoe je het moet doen.

Sorry maar hier ga ik dus echt niet aan beginnen.. vind dat gewoon dierenmishandeling.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:07

Hij staat met alleen nog een pony, deze staat aan de overkant, ze staan in buiten stallen op een stukje land. De pony krijgt als eerste omdat deze in de buurt van het voer staat. Maar ik draai het de laatste tijd om, krijgt hij eerst en dan de pony. Maakt niks uit...

Zijn hoeven slijten verder niet omdat hij een houten vloer heeft. Maar ik vind het drijgen naar mij gewoon niet goed, dit komt over naar mij van: ik wil eten anders val ik je aan.

Hoop op meer tips!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:09

Idd gewoon meteen als eerste zijn voer geven en verder negeren.

We zullen eens met iets lekker voor jou neus staan en dan wachten :7 wordt het verlangen alleen maar erger....

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:21

PrimaDonna_ schreef:
Cassidy schreef:

Sorry maar hier ga ik dus echt niet aan beginnen.. vind dat gewoon dierenmishandeling.

dierenmishandeling???
hoeveel merries worden er op die manier vast gezet wanneer ze natuurlijk worden gedekt? is dat dan ook mishandeling?
ik vind het geen verkeerde oefening te leren je paard zn benen OP DE GROND TE HOUDEN
en als je wat tekst leest zie je ook waarvoor het word gebruikt en op wat voor manier

maja ieder zijn ding
ik hoop dat je tot een oplossing komt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:23

Het paard leren wennen aan kluisters en aan leren wijken voor druk aan de benen, kan in een situatie waarin je paard bijv. ergens met zijn benen vast in komt te zitten mogelijk levensreddend zijn.
Ik zie helaas te vaak dat mensen kluisteren associeren met dierenmishandeling, of kluisteren van merries bij het dekken met verkrachting. Zo denkt een paard niet.

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:28

gewoon met rust laten met eten, ga jou toch ook net lievelings kostje geven en je tegelijkertijd lastig vallen? Daar wil je zelf van kunnen genieten.

Hou je een bak lekkere snoepjes voor je neus maar als je er een wil pakken trek ik het weg, daar wordt je op gegeven moment kwaad om... zo ook je paard. Maak als je paard niet op stal is de emmers met voer klaar zodat je paard niet allert is wanneer ie eten gaat krijgen, hup in de voerbak gooien en gelijk weglopen en met rust laten, niets zeggen niet stilstaan, uit zich. Je paard krijgt van zelf de rust dat je hem niet van zijn eten gaat beroven en zal stoppen met dreigen. Let wel verkeerd gedrag is in een seconde aangeleerd, maar afleren gaat lange tijd overheen dus volhouden en consequent zijn.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:29

Cassidy schreef:

Mendy1984 schreef:
ik vind het geen verkeerde oefening te leren je paard zn benen OP DE GROND TE HOUDEN

Het is in deze situatie symptoombestrijding en dus heeft het geen zin en dus is het zielig om dit paard het aan te doen.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:30

Kala schreef:
Cassidy schreef:

Mendy1984 schreef:

Het is in deze situatie symptoombestrijding en dus heeft het geen zin en dus is het zielig om een paard dit aan te doen.

vind jij
gelukkig ieder zijn mening ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:31

Mag ik vragen cassidy waaruit jij afleidt dat het paard anders denkt over kluisteren dan dat ik denk?

Als tip wil ik geven om je af te vragen of het echt zo erg is dat hij schraapt of graaft? De mens zet het paard in een box, de mens bepaalt wanneer er gegeten gaat worden .....
Dit paard heeft misschien helemaal niet de intentie om jou aan te willen vallen zoals je zelf denkt. Hij wil alleen maar vragen om eten..op zijn manier.
Ik heb een paard wat heel hard briest als het haar te lang duurt. Je schrikt je de eerste keer rot , maar nu is het eigenlijk wel komisch. Mijn andere paard heeft een heel hoog hinnikje als hij vindt dat hij te lang moet wachten. Ach, ze zijn allemaal anders en binnen de perken mag dat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:31

Een paard dat hoger in rang staat, staat zijn voer niet af aan een paard dat lager in rang staat als hij niet zelf genoeg gegeten heeft. Het feit dat er al door ts het eten wordt gegeven is al verkeerd.
Er zijn voerautomaten te krijgen (zijn prijzig) met een tijdklok die op voorgeprogrammeerde tijden voeren.
Je kunt er ook voor zorgen dat het dier het voer in zijn stal vindt als hij weer terugkomt na bijvoorbeeld werk of de periode dat hij in de paddock staat. Persoonlijk hou in niet van meteen eten na het werk, het paard dient dan wel nog even een uurtje rust te krijgen voordat er eten komt. Ik kan mijn paard echter wel gerust in zijn box vastzetten terwijl er eten in de box ligt.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:32

Mendy1984 schreef:
vind jij

Je haalt de zin daarmee de context uit zijn verband. Ik vind het kluisteren OP ZICH niet zielig, ik vind het zinloos en DAAROM zielig in DEZE situatie. Wel blijven lezen Mendy...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:33

Kala schreef:
Het is in deze situatie symptoombestrijding en dus heeft het geen zin en dus is het zielig om dit paard het aan te doen.

Ik zie het als een vast programma bij het opleiden van een paard. En in welke situatie jij beslist om die kluisters om te doen, daar heeft het dier geen notie van.

Geen menselijke gevoelens in een dier projecteren!

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:36

voer van te voren in een emmer doen (bij de voorraadbak zodat hij niet biks hoort rammelen en direct aansluitend voer krijgt), na een uur (of langer, kies zelf een tijd) emmer in de stal zetten en wegwezen. ben je van alle problemen af qua voernijd.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:37

Kala schreef:
Mendy1984 schreef:
vind jij

Je haalt de zin daarmee de context uit zijn verband. Ik vind het kluisteren OP ZICH niet zielig, ik vind het zinloos en DAAROM zielig in DEZE situatie. Wel blijven lezen Mendy...

zoals ik al zei: ieder zijn mening

en zoals Cassidy ook al zei: het kan een goede (levensreddende) training zijn

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:40

Cassidy schreef:
Geen menselijke gevoelens in een dier projecteren!

Dit is geen menselijke emotie... Als een dier niet snapt waarom hij beperkt wordt in zijn beweging omdat er heel iets anders aan ten grondslag ligt, heeft het geen zin en wordt het dus symptoombestrijding.

Maar goed, zinloze discussie dit merk ik al. Het zou in deze situatie in elk geval niet mijn keuze zijn.

@Mendy
Je leest nog steeds niet wat er staat...