Niet stilstaan bij poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moOby

Niet stilstaan bij poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 14:52

Als ik mijn nieuwe paard wil poetsen of opzadelen zet ik hel buiten aan een paal vast. Hij gaat heel de tijd draaien of zich verplaatsen. Hoe los ik dit op? Ik heb het paard nog niet zo lang

isawessels00

Re: Niet stilstaan bij poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:52

ik herken het helemaal, ik blijf dit ook even volgen, ik wil ook graag weten hoe je dit oplost :))

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 18:39

Niemand die iets weet?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:40

Bij ons hielp negeren heel goed. Het moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen, maar soms is het goed om vervelend gedrag te negeren :) en juist extra aandacht te geven als het paard netjes stil blijft staan.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:42

Zet je paard terug waar hij stond, een pas vooruit of opzij is een pas terug. Ook met draaien of zich verplaatsen zet je paard gewoon terug waar hij stond!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:44

Ik zou het gewoon negeren, rustig door blijven poetsen en met zijn gedraai meegaan. Zodra hij maar even stilstaat, meteen belonen! Zo zal het kwartje vanzelf wel vallen.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:56

Mijn merrie heeft ook last van het zelfde probleem, dus ik haak ook even aan!

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:19

Negeren en terugzetten help totaal niet, meegaan en zo doen we nu al

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:21

Slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen. Had ik met mijn toenmalige nieuweling ook, was zo opgelost :)

terrilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:24

meestal consequent elke keer weer terugzetten waar ze stond helpt en als ze een tijdje braaf blijven staan belonen is meestal het beste.. zo heb ik mijn jaarling inmiddels ook geleerd stil te staan tijdens het poetsen kan hem nu zelfs los laten staan en hij blijft braaf staan!! :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:27

paard mag ook wel luisteren,
gewoon een keer goed wat zeggen,
en elke keer als je weer gaat lopen zeg je er wat van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:36

ralphtdw schreef:
paard mag ook wel luisteren,
gewoon een keer goed wat zeggen,
en elke keer als je weer gaat lopen zeg je er wat van.

Verband legt paard niet door de geluiden die we maken. Intonatie maakt wel wat duidelijk en consequent dezelfde klank als commando gebruiken helpt wel, maar niet voor dit soort dingen. Poetsen is voor dit paard nieuw of hij heeft nooit geleerd om ervoor stil te staan. Paard moet verband leggen tussen stilstaan en mens die ophoud met dat gefriemel (want als je paard het echt fijn vind blijft hij er wel voor staan). Consequent doorgaan met poetsen dus totdat paard stil staat (5 tellen), dan stop je (even) met poetsen om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Net zo lang totdat paard gewoon blijft staan terwijl je bezig bent. Dit is een stuk basisopvoeding en iets waar je in dit geval gewoon een training van moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:42

Consequent blijven jn wat je verwacht. Op het moment dat hij al denkt aan een stap opzij moet je hem daarin corrigeren. Dit kan door alleen al door je vinger of je hand te laten voelen. Moht hij je echt omver duwen, zou ik hem toch wel heel duidelijk laten weten dat je dat niet accepteer. Door stem en wat zwaarder optreden. Mijn paard kon in den beginnen ook niet stilstaan. Nu hoef ik enkel maar te aaien met mn vinger als ze begin te wiebelen om te gaan verstappen. Maar eigenlijk doet ze het nooit meer.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:56

isawessels00 schreef:
Negeren en terugzetten help totaal niet, meegaan en zo doen we nu al

Dan ben je er niet consequent genoeg in, en de aanhouder wint hoor!
Terug zetten en daar blijven. Stapt ze vooruit weer terug. Gaat ze draaien terug. Als ze je omver duwt bij het poetsen terug en eis je ruimte maar op hoor. Door dat even goed door te zetten vind ze dat spel niet grappig en weet ze ook wat je bedoeld. En als ze echt vervelend is gewoon een keer een ruk aan het halster. Klaar, afgelopen en weer op de plek. Soms voel je net de politie agent maar bij mijn paard was het binnen een aantal dagen klaar. Soms helpt het ook wel om ze gewoon wat te knabbelen te geven want tja eh poos stilstaan is ook niet makkelijk hé ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 04:09

Juist eens met Gerrit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 08:01

Bakje hooi voor zijn neus doet wonderen: zo leert hij rustig stil staan en wennen aan alles wat om hem heen gebeurt, zonder dat je steeds moet corrigeren.
Als hij dat eenmaal door heeft, en gewend is aan alle drukte en jou, laat je het hooi steeds langer weg.

Voor mij is dit een fijne manier om paarden leren geduld te hebben als ik met ze bezig ben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 08:23

Mijn paarden heb ik als jonge dieren al geleerd stil te staan door met ze te gaan lopen, halthouden en blijven staan die training heb ik doorgepakt met vastzetten. Ho is ho

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:57

Je moet ook niet verwachten dat het paard meteen stil staat na een week. Bij ons heeft het negeren proces zeker een maand of twee geduurd, het kwartje is laat gevallen, maar nu draait hij bijna nooit meer. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van doorzetten en wennen voor het paard. Naar mijn idee werkt het terugzetten juist niet, bij ons niet tenminste. Hij vind het heerlijk om aandacht te krijgen en op deze manier beloon ik hem met aandacht als hij draait.. je moet zelf gewoon even uitzoeken wat voor jullie beter werkt maar wees vooral consequent. Ook moet je naar mijn ervaring niet teveel snoep ed geven als beloning voor het stilstaan. Ons paard werd hier erg ongeduldig van en bleef draaien.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:06

janouk schreef:
Bakje hooi voor zijn neus doet wonderen: zo leert hij rustig stil staan en wennen aan alles wat om hem heen gebeurt, zonder dat je steeds moet corrigeren.
Als hij dat eenmaal door heeft, en gewend is aan alle drukte en jou, laat je het hooi steeds langer weg.

Voor mij is dit een fijne manier om paarden leren geduld te hebben als ik met ze bezig ben.

dat deden wij ook bij lange poetsbeurten. Werkt perfect. Bij kort poetsen ging alles ook goed, maar als het hem te lang duurde werd hij ongeduldig en vond hij stilstaan moeilijk. Bij het poetsen was het niet zo dat hij zoiets had van 'waar blijft mijn hooi', maar als hij wel hooi kreeg was dat voor hem kennelijk een teken dat het wel even zou duren.

Malissaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:11

Inderdaad consequent blijven denk dat dat het beste werkt, succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:19

Ja maar dat hooi is toch ook geen definitieve oplossing, als je een keer geen hooi hebt heb je alsnog een probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:23

hooi is symptoom bestrijding, hij moet gewon stilstaan.

Elke keer als ie verplaatst "Ho!" en terug zetten waar ie stond en verder poetsen. Niet meer, gewoon "Ho!" (of halt of welk commando je er maar aan wil vast plakken.) Al verzet ie maar 1 hoef. Staat ie stil, dan belonen. Maar zo lang ie niet stilstaat corrigeren. Als je consequent genoeg bent hebben ze het op een uurtje geleerd.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:34

Share schreef:
Consequent blijven jn wat je verwacht. Op het moment dat hij al denkt aan een stap opzij moet je hem daarin corrigeren. Dit kan door alleen al door je vinger of je hand te laten voelen. Moht hij je echt omver duwen, zou ik hem toch wel heel duidelijk laten weten dat je dat niet accepteer. Door stem en wat zwaarder optreden. Mijn paard kon in den beginnen ook niet stilstaan. Nu hoef ik enkel maar te aaien met mn vinger als ze begin te wiebelen om te gaan verstappen. Maar eigenlijk doet ze het nooit meer.

Mee eens. Die van mij heeft geduld ook niet in zijn woordenboek staan en begint na een paar minuten te schrapen en op andere manier aandacht te zoeken. Je moet hem gewoon laten weten dat het niet mag en dat hoeft echt niet met een klap of geschreeuw. Een aanraking is al genoeg. Maar wel consequent zijn en als hij echt vervelend word een strenge correctie. Ik hoef nu maar met mijn vinger naar dat voetje te wijzen en hij houdt al op :P
En natuurlijk ook belonen als hij braaf is! :j

Hooi zou ik juist niet doen. Die van mij word ontzettend vervelend van beloningen op Zulke momenten. Geef een vinger en hij neemt je hele hand :+ een beloning alsin plukje hooi of een snoepje krijgt hij pas nádat hij heeft gedaan wat ik van hem wou. En dat weet ie al heel snel heel goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:05

saskiakefie schreef:
Ja maar dat hooi is toch ook geen definitieve oplossing, als je een keer geen hooi hebt heb je alsnog een probleem.

Het is een trainingsmethode om het paard te leren wennen aan zaken om zich heen en geduld te leren hebben.
Wij mennen met de paarden en die moeten absoluut stilstaan bij het in- en uitspannen en voor het stoplicht.
Maar je zal ze toch eerst moeten leren wat stilstaan betekent, terwijl er van alles om je heen gebeurt en mensen om je heen lopen etc.
Mijn ervaring is dat het een prettige manier is om een jong paard te leren stilstaan om ze hooi te geven bij het poetsen, etc.

TS heeft een nieuw paard op een nieuwe stal: alles nieuw. Daarom mijn tip om het vertrouwen van het paard te leren winnen met een zak hooi in plaats van telkens corrigeren en zeuren aan het hoofd van het paard

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:15

Wat voor uitdrukking geeft ze af als ze rond staat de stuiteren? Misschien is bang van iets? Bang van haar omgeving, een ander paard, zelfs misschien van een borstel? Past het tuig nog wel goed? Heeft ze geen pijn, is ze gezond? Als dit allemaal uitgesloten is kunnen we verder gaan.