Castreren, zou het helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariantjuh

Castreren, zou het helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:25

Ik heb sinds kort een shetlanderhengst staan van 12 jaar.
hij staat met een grote merrie.
Nu heb ik al een paar keer gezien dat hij steeds achter de merrie aanzit en haar eigenlijk wil dekken. (dit gaat natuurlijk nooit), maar toch vind mijn merrie het vervelend.
Nu kwam ik erachter dat hij dus ook haar staart afbijt. Dit vind ik erg verschrikkelijk!

Nu zit ik met de vraag: heeft het nut om een shetlander van 12 jaar nog te laten castreren en zou
het staartbijten daardoor ook overgaan? Ik weet dat je er ook antibijt in kan doen, maar ik ga dat niet heel mijn leven smeren. Ik wil er gewoon gelijk vanaf zijn.
Zou hij ook stoppen met dekken?

Je hoort namelijk veel mensen zeggen, dat het gedrag er al zó inzit en dat je het er dan
niet meer uit krijgt. Ook niet door te laten castreren.

Wie helpt mij?

Pluttersput

Re: Castreren, zou het helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:27

Ik zou hem sowieso weghalen bij die merrie, en als je hem erbij wilt hebben laten castreren.. Sommige merries gaan erbij liggen om gedekt te worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:28

Uiteraard gaat hij dan ook stoppen met dekken, of in elk geval stopt hij dan met vruchtbaar zijn :+
Het is niet omdat een kleine shet bij een grote merrie staat dat het niet kan. Vaak genoeg gezien dat ze inventief zijn en de merrie door de knieën gaat of ervoor gaat liggen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:29

Castreren kan wel degelijk nog verschil maken en het zou ook zeker mijn keuze zijn!
(en ik weet niet wat voor 'n hoogteverschil er tussen beide zit?? Maar anders zou het je nog verbazen waar ze op komen....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:29

Bij honden heb ik al een jack russel een deense dog zien dekken, die dame ging er gewoon gezellig voor liggen. Me dunkt dat zoiets bij paarden ook kan :P

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:30

De hengst is 80 cm en de merrie 1.51 (die is al 23.5)
De merrie is voor zover ik weet ook niet hengstig. Dat heb ik in 3 jaar niet meer gezien.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:32

Nou zeker als de merrie wat ouder is, lijk het me toch wel fijn voor wat rust aan haar kop.
Bovendien zit je dan al helemaal niet te wachten op een veulen neem ik aan, dus ik snap echt niet hoe je deze combinatie ooit bedacht hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:33

mariantjuh schreef:
De hengst is 80 cm en de merrie 1.51 (die is al 23.5)
De merrie is voor zover ik weet ook niet hengstig. Dat heb ik in 3 jaar niet meer gezien.

Totdat er ineens een veulen naast staat. Beetje naief en ook sneu voor de hengst dat ie zo geprikkeld wordt de hele tijd en de merrie maar wordt lastig gevallen. Lijkt me nogal wat stress opleveren voor beide.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:33

Ik heb ook al eens een merrie compleet door haar achterbenen zien gaan om zich te laten dekken door een stuk kleinere hengst :=
Maar sowieso voor rust tussen de twee, zou ik absoluut voor castratie kiezen. Hij hoeft dan ook niet meer op haar te jagen!

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:33

De merrie is nog topfit en de hengst is er gewoon voor gezelschap.
Hij doet het ook niet hele dagen. 1x per dag denk ik. De merrie bokt ook wel naar hem en dan stopt hij ermee. Voor de rest doen ze gewoon normaal tegen elkaar.
Maar zou hij stoppen met staartbijten?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:36

Maar heb je dan zelf nooit bedacht dat hier wel eens een veulen uit zou kunnen komen?
Ik vind dat echt mega naïef! (En zelfs een beetje dom..)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:37

Absoluut castreren.

Maat verschil is absoluut geen belemmering voor een dekking!
Daarbij geeft dit enorm veel onrust voor beide, dus is voor beide absoluut niet prettig.

Of een hengst niet meer probeert te dekken weet je nooit 100% zeker. Mijn (als 13 jarige gecastreerde hengst, altijd dekhengst geweest) ruin dekt niet meer, maar er zijn ook ruinen die als hengst nooit gedekt hebben en dat als ruin wel doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:37

mariantjuh schreef:
Maar zou hij stoppen met staartbijten?

Dat verwacht ik wel!

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:38

Dit doet hij ook nog maar sinds een week.
Hij is er nu 1.5 maand. Blijft hij dit doen, dan wordt hij gecastreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:40

Het is nog vroeg maar het voorjaar komt er ook weer aan en na castratie zijn ze nog zo'n 6 weken vruchtbaar. Dat je merrie nu niet hengstig is, is geen indicatie dat ze dit in het voorjaar niet meer kan of zal worden.

Alleen maar als gezelschap vind ik het persoonlijk ook bijzonder sneu dat je hem hengst zou houden. daar heeft geen van beide lol aan en zeker niet als de hormonen in het voorjaar nog meer gaan opspelen. Castreren of apart halen die handel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:42

:j
En ik geloof nooit dat dit gedrag uit zichzelf op gaat houden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:42

Waarom in hemelsnaam een hengst als gezelschap bij een merrie? De logica ontgaat mij echt compleet...

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:42

Vroeger wilden ze hem laten castreren, maar doordat hij maar 1 bal heeft, zou de kans 50% zijn dat hij het niet zou overleven, vandaar dat ze het niet gedaan hebben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:46

Ik ben bang dat dat niet de reden is... maar zo'n ingreep is vele malen duurder dan 'gewoon' castreren en dient op een kliniek te gebeuren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:47

Waarom koop je dan een klophengst voor bij je merrie.
Dan heb je een hengst die een erfelijk gebrek heeft die je bij een merrie zet. Dat is vragen om veulens met gebreken uit een hele rare combinatie.
Daarbij vind ik het voor beide echt gewoon heel zielig.

Een klophengst castreren is een dure operatie, hou daar wel rekening mee. Maar ze zo bij elkaar laten lopen is ook zeker een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:03

Een klophengst is meestal niet vruchtbaar, maar wel gewoon nog hengst met alle zorgen van dien. Die operatie is inderdaad duurder en daarom worden ze vaak met een goeie smoes verkocht als zijnde "hij heeft er geen last van" of "het is te gevaarlijk". In elk geval had je nooit moeten bedenken dat je zo'n dier probleemloos bij een merrie kon zetten, de hormonen werken nog gewoon.

Heb hier een ruin staan van 7 die met 3 gecastreerd is, succesvol en die weet ook niet altijd dat hij zijn ballen al lang kwijt is. Net daarom wil ik niet dat hij bij merries komt te staan, en dat weten ze op stal ook. Hij probeert nog te dekken, is onvruchtbaar maar jeetje, geen haar op m'n hoofd die eraan denkt een ander (dier en mens) daarmee op te zadelen.

Het gedrag gaat zeker niet verbeteren met het voorjaar in aantocht. Voordeel is wel dat hij op de kliniek MOET gecastreerd worden door die ene niet ingedaalde bal en de risico's die erbij horen, dan heb je geen of minder last met vliegen, vies weiland, wonde schoon houden etc.
Dus eerlijk, als eigenaar zijnde van zelf 2 hengsten, hoe sneller je die van zijn probleem af helpt hoe beter.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:06

Daar heb ik andere ervaringen mee.... (dat een klophengst wel degelijk gewoon vruchtbaar is!) :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:10

Dat een merrie niet hengstig toont wil niet zeggen dat ze dat ook niet meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:13

Kentaro, ik zeg dan ook "meestal" :P Uitzonderingen bevestigen de regel haha. Net zoals merries die je niet hengstig ziet, wil inderdaad ook niet zeggen dat ze het niet kunnen zijn/worden in het voorjaar als er plots een heer met zin rondloopt.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:13

Dennis schreef:
Waarom koop je dan een klophengst voor bij je merrie.
Dan heb je een hengst die een erfelijk gebrek heeft die je bij een merrie zet. Dat is vragen om veulens met gebreken uit een hele rare combinatie.
Daarbij vind ik het voor beide echt gewoon heel zielig.

Een klophengst castreren is een dure operatie, hou daar wel rekening mee. Maar ze zo bij elkaar laten lopen is ook zeker een optie.

Volgens mij heeft TS de hengst er niet bij gezet voor een leuk veulen maar voor gezelschap.
Wanneer ze dit wel deed voor het veulen had ze waarschijnlijk een jongere merrie en een grotere hengst uitgezocht ;)

Castreren zou kunnen helpen, maar dat hoeft zeker niet. Mijn ervaring is dat na de castratie het paard nog steeds heel goed weet hoe hij moet dekken en dit probeerde hij dan ook nog regelmatig. Wel was bij de hengst in mijn voorbeeld ongewenst gedrag veel makkelijker af te leren.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is eigenlijk. Vruchtbaar zal die dan iig niet meer zijn (dat kan die nu namelijk wel zijn.