Connectie verbroken, paard sluit zich af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Connectie verbroken, paard sluit zich af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:10

Hoi allemaal,

Ik zit nogal met een dubieus gevoel. Ik heb mijn paard nu een jaar en half ongeveer. Ik heb er steeds een goede band mee gehad en investeer veel tijd in hem. Ik heb nu ongeveer 2 maanden niet kunnen rijden met hem (vanwege een knieblessure aan mijn kant, dan slecht weer en dan hij die een dik been heeft gekregen). Hij heeft nu nog steeds last van dat dik been, na 8 dagen een kuur te doen heb ik hem eens meegenomen naar de piste. Daar heeft hij enorm zitten crossen met een ander ruintje met als gevolg dat de dag erna het been weer dik staat en hier en daar warm aanvoelt. Direct terug begonnen met de kuur en wat informatie gewonnen van de dierenarts.

Sinds twee dagen heb ik echter de indruk dat er een klik in het hoofd van mijn paard is gebeurd. Ik ga dagelijks langs om hem eten te geven, medicatie te geven, uit te mesten, bij te strooien, hooizak te vullen, enz. Ik ben dus wel een tijdje in de buurt bij hem. Meestal komt hij dan ook eens knuffel of aandacht zoeken. Dit doet hij al twee dagen niet meer..hij respecteert mij nog altijd. Gaat achteruit als ik zijn emmertje geven, gaat opzij als ik dat vraag, gaat zijn schuilhok uit als ik dat vraag. Maar hij is zo koel, zo afgesloten precies.

Normaal is hij in de winter een echte teddybeer (letterlijk en figuurlijk), hij kwam meestal zijn hoofd op mijn schouder leggen zodat ik hem dan even zou krabben of eens lief over zijn neus streel. Meestal begint hij dan mijn oor af te likken of aan mijn haar te prutsen. Ik weet dat mijn paard er één is die overal bij wil zijn. Misschien raar om te zeggen maar je kan hem min of meer vergelijken met een hond. Hij is graag bij de 'kudde' (ik en mijn grootvader) gaat graag mee naar overal en is graag bij ons. Hij vind het heerlijk om gewoon op stap te gaan, op wandeling of om grondwerk te doen. Hij is echt een paard dat graag werkt, hij is heel slim en heeft graag uitdagingen. Mits hij nu met zijn been staat is hij toen 8 dagen niet uit de weide gekomen vanwege de rust die hij nodig had.

Ik voel me wat verloren...ik heb geen idee hoe ik hem weer kan terug bij mij brengen. Ik zat er aan te denken om misschien met hem eens aan de hand te gaan wandelen zodat hij weer met ons op pad is, terug eens uit de weide is. Maar dan ben ik aan de ene kant ook bang voor dat been. (lymfangitis) Ik vind het heel erg jammer want hij is echt een maatje voor mij.

Zijn er nog mensen die dit tegen komen? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Zien jullie soms oplossingen voor ons?

Alvast bedankt om dit even te lezen!

Rider01

Re: Connectie verbroken, paard sluit zich af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:12

Geen ervaring mee
maar zou het kunnen dat hij zich gewoon niet zo fijn/lekker voelt door dat been en daardoor wat terughoudend is?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:20

Rider01 schreef:
Geen ervaring mee
maar zou het kunnen dat hij zich gewoon niet zo fijn/lekker voelt door dat been en daardoor wat terughoudend is?

Wel de eerste acht dagen waarin hij duidelijk pijn had, sloot hij zich niet af. Nu is het been terug wat gezwollen, maar hij heeft niet zoveel pijn als tijdens de eerste week. Ik dacht dit eerst ook, maar het is wat tegenstrijdig met de eerste ervaring. Daar mankte hij echt, nu enkel in draf en niet in galop. (Ik heb trouwens niet met hem gewerkt na zijn crossen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:22

wat heeft hij nog aan medicijnen?Kan het niet daardoor komen?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:25

Het is een poeder tegen de ontsteking, niets veranderd dan tijdens de vorige kuur. Ik heb gebeld met de dierenarts en hij zei opnieuw starten met de kuur en ik moest hem op de hoogte houden. Tijdens de eerste week heeft hij een spuit gekregen met antibiotica.

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:27

als ik mijn haflinger minder aandacht geef. Minder met hem doe dan word die van mij ook zo. Als ik langer als ander halve week op vakantie ben dan is het helemaal erg. Maar die van mij heeft waarschijnlijk door dat hij verwaarloost is geweest soort van verlatings angs of zo denk ik. Meestal als ik hem een week 2 weken meer met hem ga doen is het weer normaal dus. Ik denk dat het wel goed komt en gewoon lkkr doen wat je kunt doen met hem komt waarschijnlijk wel weer goed

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:31

Zit er geen pijnstiller in de medicatie?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:31

Ik heb de ervaring dat paarden gewoon graag wat met je willen doen, en niet alleen zijn. Zelfs als ze niet fit zijn vinden ze de gewone routine fijn, samen bezig zijn waarbij jij als leider aangeeft wat er gaat gebeuren.

Mag je wel met hem wandelen? Want dan zou ik dat zeker doen, al doe je per keer maar een klein stukje en langzaam, je bent er dan wel even uit met hem.

Mag hij niet van stal, dan zou je misschien iets anders, nieuws kunnen gaan doen, zoals bijv gaan oefenen met touchen en targetten. Dan leer je hem om dingen aan te raken en op te pakken. In het begin met een brokje en later evt met een clicker. Dat vinden veel paarden ook leuk om te doen. Je kunt als je het een beetje onder de knie hebt dan telkens nieuwe dingen toevoegen om mee te oefenen, zoals een pion, paardenbal etc.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:33

Arthis schreef:
als ik mijn haflinger minder aandacht geef. Minder met hem doe dan word die van mij ook zo. Als ik langer als ander halve week op vakantie ben dan is het helemaal erg. Maar die van mij heeft waarschijnlijk door dat hij verwaarloost is geweest soort van verlatings angs of zo denk ik. Meestal als ik hem een week 2 weken meer met hem ga doen is het weer normaal dus. Ik denk dat het wel goed komt en gewoon lkkr doen wat je kunt doen met hem komt waarschijnlijk wel weer goed

Mijn paard heeft ook verlatingsangst. Als ik hem in de piste had gestoken zodat hij wat afscheiden stond van de arabier. Want hij mocht wel spelen van mij maar ze werden veel te hevig erin en zijn been wilde ik toch wel wat beschermen. Ik liep dan tot vooraan het erf hij kon mij nog steeds zien, maar was in volle paniek. Ondanks dat zijn vriendje de arabier er stond.

Ik ga proberen om met hem eens korte stukjes te gaan stappen dan. Van de dierenarts mocht hij stappen omdat dit goed is voor de bloedsomloop voor zijn dik been. Ben alvast blij dat nog paarden dit hebben. De meeste paarden die ik zie hebben nog niet zo'n gedrag vertoont, vandaar dat ik het nogal vreemd vond van mijn eigen paard.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:34

No_No schreef:

nee geen pijnstiller, ik heb gevraagd aan de dierenarts of dit nodig was, maar hij gebruikte liever geen pijnstiller :) het is puur tegen de ontsteking.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:36

simodi schreef:
Ik heb de ervaring dat paarden gewoon graag wat met je willen doen, en niet alleen zijn. Zelfs als ze niet fit zijn vinden ze de gewone routine fijn, samen bezig zijn waarbij jij als leider aangeeft wat er gaat gebeuren.

Mag je wel met hem wandelen? Want dan zou ik dat zeker doen, al doe je per keer maar een klein stukje en langzaam, je bent er dan wel even uit met hem.

Mag hij niet van stal, dan zou je misschien iets anders, nieuws kunnen gaan doen, zoals bijv gaan oefenen met touchen en targetten. Dan leer je hem om dingen aan te raken en op te pakken. In het begin met een brokje en later evt met een clicker. Dat vinden veel paarden ook leuk om te doen. Je kunt als je het een beetje onder de knie hebt dan telkens nieuwe dingen toevoegen om mee te oefenen, zoals een pion, paardenbal etc.

Dat touchen of targetten zou wel iets voor hem zijn. Wat een leuk idee, dit is misschien wel iets dat we kunnen doen ! Bedankt voor de tip, ik denk dat hij dat heel erg leuk zal vinden!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:37

SmartBH schreef:
Rider01 schreef:
Geen ervaring mee

Wel de eerste acht dagen waarin hij duidelijk pijn had, sloot hij zich niet af. Nu is het been terug wat gezwollen, maar hij heeft niet zoveel pijn als tijdens de eerste week. Ik dacht dit eerst ook, maar het is wat tegenstrijdig met de eerste ervaring. Daar mankte hij echt, nu enkel in draf en niet in galop. (Ik heb trouwens niet met hem gewerkt na zijn crossen)

Ik ben van mening dat je aan de buitenkant niet kunt zien hoeveel pijn een dier heeft. Misschien voelt hij zich toch niet lekker door de pijn, is hij toch minder fit omdat het al een tijdje duurt. Toen de blessure voor het eerste op speelde was hij nog top fit waarschijnlijk.
Misschien dat hij door de lange onderbreking over het algemeen wat minder fit is geworden, als hij maar een korte periode niks heeft gehad heeft hij misschien niet alle tijd gehad om volledig te herstellen.

In de omgang met het dier zal ik niet al te veel veranderen: als jij je plots anders gaat gedragen merkt hij dat natuurlijk ook.

Veel andere tips heb ik ook niet, ik zou hem in de gaten houden wat andere (lichamelijke) signalen betreft.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:39

SmartBH schreef:
simodi schreef:

Dat touchen of targetten zou wel iets voor hem zijn. Wat een leuk idee, dit is misschien wel iets dat we kunnen doen ! Bedankt voor de tip, ik denk dat hij dat heel erg leuk zal vinden!

Op YouTube kun je daar leuke filmpjes van vinden als je een idee wilt krijgen. :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:40

Dan zou ik hem persoonlijk inderdaad gaan uitdagen met spelletjes etcetera. Lekker poetsen en kletsen.

Hij mag wel in de wei?
Dan mag hij ook wel stappen aan de hand toch?

Beterschap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:41

SmartBH schreef:
No_No schreef:

nee geen pijnstiller, ik heb gevraagd aan de dierenarts of dit nodig was, maar hij gebruikte liever geen pijnstiller :) het is puur tegen de ontsteking.

een ontstekingsremmer is toch ook pijnstillend?Wat krijgt hij?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:47

Rider01 schreef:
Geen ervaring mee

Wel de eerste acht dagen waarin hij duidelijk pijn had, sloot hij zich niet af. Nu is het been terug wat gezwollen, maar hij heeft niet zoveel pijn als tijdens de eerste week. Ik dacht dit eerst ook, maar het is wat tegenstrijdig met de eerste ervaring. Daar mankte hij echt, nu enkel in draf en niet in galop. (Ik heb trouwens niet met hem gewerkt na zijn crossen)[/quote]

Ik ben van mening dat je aan de buitenkant niet kunt zien hoeveel pijn een dier heeft. Misschien voelt hij zich toch niet lekker door de pijn, is hij toch minder fit omdat het al een tijdje duurt. Toen de blessure voor het eerste op speelde was hij nog top fit waarschijnlijk.
Misschien dat hij door de lange onderbreking over het algemeen wat minder fit is geworden, als hij maar een korte periode niks heeft gehad heeft hij misschien niet alle tijd gehad om volledig te herstellen.

In de omgang met het dier zal ik niet al te veel veranderen: als jij je plots anders gaat gedragen merkt hij dat natuurlijk ook.

Veel andere tips heb ik ook niet, ik zou hem in de gaten houden wat andere (lichamelijke) signalen betreft.[/quote]

Ik vroeg het zelf aan de dierenarts of hij geen pijnstiller kon geven, maar hij wilde het zonder proberen. Hij is eigenlijk naar de eerste drie dagen snel hersteld vandaar dat ik hem op de 9de dag (tot de 8ste dag poeder moeten geven) eens mee nam naar de piste. Ik zag dat hij verveelt was en eens iets wilde doen. Nu is het lichtjes gezwollen dus weet niet goed hoe hij zich nu precies voelt of hoe het zal herstellen. Ik ben gisteren nog meer opnieuw begonnen met de kuur.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:54

Maak hetzelfde mee. Paard staat voor een maand in training bij een vriendin. Het is dat ik haar herken aan haar uiterlijk maar qua karakter staat er een vreemd paard. Ze is vaker weggeweest maar ik heb nooit zo n
Verandering meegemaakt. Net of er een muur is opgetrokken tussen ons. Van vreselijke onderzoeker en bemoeial naar braaf paard. Klinkt ideaal als ik zo opschrijf maar het voelt niet goed. Ik hoop dat ze weer gewoon doet als ze over drie weken thuis komt. Kunstjes wat ze thuis leuk vindt om te showen voor snoep, nou daar is ze ook maar matig voor te porren. Ik heb geen tips, ik lees mee.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:59

Jadybabe schreef:
Maak hetzelfde mee. Paard staat voor een maand in training bij een vriendin. Het is dat ik haar herken aan haar uiterlijk maar qua karakter staat er een vreemd paard. Ze is vaker weggeweest maar ik heb nooit zo n
Verandering meegemaakt. Net of er een muur is opgetrokken tussen ons. Van vreselijke onderzoeker en bemoeial naar braaf paard. Klinkt ideaal als ik zo opschrijf maar het voelt niet goed. Ik hoop dat ze weer gewoon doet als ze over drie weken thuis komt. Kunstjes wat ze thuis leuk vindt om te showen voor snoep, nou daar is ze ook maar matig voor te porren. Ik heb geen tips, ik lees mee.

Ik begrijp wel wat je bedoeld. Ineens is het niet meer het paard dat je kent, ik hou ook van mijn paard met zijn goeie en slechte kanten als je dan plots ineens een heel ander paard hebt, ik krijg dan het gevoel dat je je paard zowat kwijt bent.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:03

No_No schreef:
Dan zou ik hem persoonlijk inderdaad gaan uitdagen met spelletjes etcetera. Lekker poetsen en kletsen.

Hij mag wel in de wei?
Dan mag hij ook wel stappen aan de hand toch?

Beterschap!

Ja de dierenarts zei dat hij eigenlijk in de weide moest, maar hij staat zowiezo 24/7 buiten met schuilhok dus een korte wandeling aan de hand zou wel moeten lukken.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:03

Kijk nu jouw profiel pas, ook quarter horse hahaha..... Zijn vaak metaal paarden;( lees eens paardentypen van Eric Llaarackers, een eye opener over paardentypen. Vaak met dit type paarden is dat ze zich kunnen terug trekken in hun eigen wereldje. Die van mij is een aarde metaal type en nu slaat het door naar meta al. In zichzelf, en ik baal er van. Ik houd van die gezellige vreetzak, maar nu........

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 22:21

Jadybabe schreef:
Kijk nu jouw profiel pas, ook quarter horse hahaha..... Zijn vaak metaal paarden;( lees eens paardentypen van Eric Llaarackers, een eye opener over paardentypen. Vaak met dit type paarden is dat ze zich kunnen terug trekken in hun eigen wereldje. Die van mij is een aarde metaal type en nu slaat het door naar meta al. In zichzelf, en ik baal er van. Ik houd van die gezellige vreetzak, maar nu........

Zal ik eens doen :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:27

Kan hem je even opsturen om te lezen. Hoef je hem niet te kopen. Pb je adres

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:44

Vandaag een kleine wandeling gemaakt, mijn paard is er helemaal happy van geworden :D in het begin was hij nogal bang om zijn weidemaatje te verlaten, maar eenmaal hij weer wat in routine zat kwamen die oortjes terug naar voren. We hebben 15 min langzaam gestapt, dan 30 min laten grazen op onze pitstopplaats :p en dan 15 min terug.

Meneer was zelfs zo enthousiast dat hij stevig begon door te stappen :) heb er gebruik van gemaakt om oefeningen te maken op tempo. Hij was zeer gefocust op mij, zocht steun, zocht leiding en was heel erg gewillig om alles te doen. Wanneer we terug kwamen in de weide liet ik hem los zodat hij kon drinken, normaal stapt hij dan op het gemakje door naar zijn winterweide en sluiten we dan af. Maar hij kwam nadat hij gedaan had met drinken achter ons aan gegaloppeerd. Paardje was duidelijk happy met de uitstap en ik ook! *\%/*

Heb geprobeerd om positief er naar toe te gaan en het zonnetje vandaag heeft daarbij goed geholpen :) heb mijn paardje weer terug denk ik ! Hopelijk blijft het nu zo, zijn oogjes blonken terug dus ik ben heel erg gelukkig hiermee ! Nu moet enkel dat been terug in orde komen en dan zijn we weer klaar om als een team te werken :)

Edit: heb het clickertrainingsysteem vandaag eens een poging gegeven, zodat hij gewoon wist dat de klik een beloning betekende. Hij werd hierdoor heel erg nieuwsgierig en enthousiast dus ik ben ervan overtuigd dat dit wel eens iets voor ons zou kunnen zijn. Ik ga me alvast inlezen over hoe je dit het best toepast :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:55

Superfijn voor je! Komt vast goed! :j ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:38

Een super idee van je om te gaan wandelen!!
Jij en je paard zijn dan weer lekker bezig met elkaar, en zijn genezingsproces gaat sneller. Dik been is meestal vocht, door met hem te lopen gaat het hoefmechanisme werken en word zijn bloedsomloop beter , het bloed zorgt ervoor dat het vocht afgevoerd kan worden.
En geef hem kamille thee, dat is een wondermiddel voor alles!

Succes en ik weet zeker dat het goed komt als je met hem gaat wandelen! Wel opbouwen natuurlijk