Paard wil geen band met mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindeVH

Paard wil geen band met mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:47

Hallo,
Ik heb mijn merrie nu al ongeveer 3 jaar. Ik doe veel meer met haar dan met mijn 2 andere paarden.. ze is een perfect dressuur- en springpaard. Telkens als ik op de weide kom, komen mijn 2 andere paarden direct naar mij toe gelopen en komen die flossen, maar zij blijft altijd staan waar ze staat en ze wordt totaal niet graag geaaid. In het begin dacht ik dat dat wel ging komen.. maar nu 3 jaar later is ze nog altijd zo. Ze is ook de baas over 4 andere paarden dus dominant is ze zeker en vast. Bij het rijden is ze pittig, maar enorm goed. Alleen op buitenrit is ze extreem bang van alles dat beweegt (bv. een wapperende vlag). In het begin wou ze zich helemaal niet laten vangen als ik met haar wou rijden, maar dat is nu wel beter. Ik rijd ook zonder zadel met haar en dat heeft wel gunstige effecten..

Ik word er soms zo moedeloos dat ze niet bij mij komt.. Ligt de fout bij mij of is dat gewoon het karakter van mijn paard ofzo?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:51

karakter laat zich niet afdwingen. Als ze het verder goed doet dan moet je als mens maar niet zeuren. Wij mensen willen ook zoveel. Paarden moeten alles doen wat wij vragen en ons dan ook nog aardig vinden. Laat ze lekker zichzelf zijn is denk ik de beste manier met de meeste kans op succes om haar je aardig te laten vinden.

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:52

Ik gok dat de karakter van de paard zo is? Maak je geen zorgen TS ;) sommige paarden komen gewoon niet naar je toe en worden liever niet geaaid, en het is een merrie hoe ik het nu hoor dus het zou best kunnen dat ze daardoor wat dominant is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:53

Ik denk dat jouw paard jou na drie jaar nog steeds niet als leider ziet dus waarom zou ze bij je komen, jij komt bij haar. Je geeft zelf al aan dat ze de baas is en daarnaast zijn er genoeg paarden die helemaal niets van dat getut willen weten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:53

Zo'n type heb ik ook staan, alleen in het rijden gaat hij wel volledig voor je! Ik weet niet hoe dat bij jouw paard zit?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:55

bigone schreef:
Ik denk dat jouw paard jou na drie jaar nog steeds niet als leider ziet dus waarom zou ze bij je komen, jij komt bij haar. Je geeft zelf al aan dat ze de baas is en daarnaast zijn er genoeg paarden die helemaal niets van dat getut willen weten.

Zit wat in.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:56

Ik heb ook zo een merrie: super om mee te werken maar voor de rest... Het contrast met mijn 3 knuffelkonten van ruinen kan niet groter zijn. Ik heb haar nu 13 jaar en ik denk niet dat ze nu nog zal veranderen :-).

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:57

Ik heb ook zo'n exemplaar staan, stuk chagrijn van een merrie is het, onder het rijden ook pit genoeg en dus een heel dominant karakter waarmee ik anders moet omgaan dan bij mijn andere paarden. Maar ze doet wel geen vlieg kwaad, kent haar grenzen en weet dat ze bij mij ook niets moet proberen. Nu komt ze wel gezamenlijk met de andere paarden naar me toe maar uit zichzelf zal ze niet snel naar me toekomen tenzij ik met haar alleen in een piste ben ofzo, maar op de weide met soortgenoten heeft ze geen aandacht voor me.

Het is dan ook absoluut geen knuffelpaard :+ Zoals ik al zei is ze verder wel doodbraaf en gemakkelijk in de omgang in de zin van dat ze alles best vind en veel gewend is/veel toelaat, maar het is gewoon altijd met een hele zure blik :+

Ik heb het al lang geaccepteerd, zolang ze zich gedraagt etc. stoor ik me er niet zo zeer aan, ligt volledig aan haar karakter want verder heeft ze alles wat ze maar wenst, staat met soortgenoten dagelijks op de weide, wordt goed verzorgd en krijgt genoeg eten, meer moet een paard niet hebben :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:58

Heb ook ooit zo'n merrie gehad. Op stal ging het nog, maar zodra op de wei was ze binnen een week "verwilderd" en kwam ze niet meer als ik kwam. Met rijden was het best een plezierig paard.
Bij de DA een dramaqueen. Zodra ze maar een witte jas zag werd ze staatsgevaarlijk.
Toch was er wel "iets" van een band. Als er namelijk een vreemde met haar aan de slag ging moest ik altijd waarschuwen voor loszittende hoeven. Maar mij deed ze nooit iets.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:59

Als ik dit zo lees heb jij wel een band met jouw paard, maar zit het karakter jou dwars.

Ik denk dat je haar karakter moet accepteren, want veranderen lukt niet ;)

betadine

Volgens mij is dat het karakter van je paard.
Mijn paarden staan samen met paardje van vriendin en haar paardje is net zo. Vind het niet leuk om aangehaald te worden en te tutten enzo. Terwijl mijn paarden altijd meteen afkomen als er iemand is blijft zij altijd rustig grazen of staat van op een afstandje toe te kijken. Ze is niet bang en is werkwillig, maar tutten vind ze gewoon niet leuk. Gisteren wou ze weer niet afkomen bij het binnenzetten terwijl er hooi en eten op stal ligt. Die geniet gewoon van het buitenzijn en de rust. Dacht in het begin ook dat die wel ging bijdraaien, maar neen hoor, nog geen haar verandert op 2 jaar tijd.

aeolusnr1

tjaaa idd zoals je zelf ook al zei, de fout zit idd bij jou , en heel zeker niet bij het paard.
Er zijn idd verschillen het eene paard zal makkelijker toenadering zoeken dan een ander paard, maar ook die dingen kan je aanleren.
Het schrikken en willen wegspringen en onrustig zijn tijdens buitenritten das enkel training, meer niet, dus ook hier fout bij de ruiter.
Dit laatste is vrij makkelijk aan te leren, das een vorm van desensybiliseren, en beetje schriktraining, op een maandje is zoiets ongeveer wel in orde zou ik zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:01

Ik snap mensen hier nooit in. Ze werkt voor je en het is een fijn paard, ze komt alleen niet knuffelen. Paarden zijn geen teddyberen, dat er zijn die wel graag flemen betekent niet dat ze zo allemaal zijn. Accepteer dat dier gewoon zoals ze is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:04

Tja, sommige paarden zijn nu eenmaal niet zo gericht op mensen. En sommigen houden meer van knuffelen dan anderen (zoals je andere twee paarden dus), doe je weinig aan. Dat ze goed haar best voor je doet zegt wel wat, kan me haast niet voorstellen dat ze een hekel aan je heeft oid. Misschien kun je een paar lessen grondwerk met haar doen om te kijken of ze dan wat meer loskomt. Sowieso kan je daar meer uit leren over het gedrag van je paard en hoe je daarop in moet spelen.

Schrikken op buitenrit is een ander verhaal, da's een kwestie van heel veel oefenen, schriktraining in al haar vormen. Dit is leuk om te doen en verbetert de band met je paard! Misschien kun je zoiets opzetten op de stal waar je staat (of in de buurt als ze aan huis staan). Plezier verzekerd en je leert er nog van ook :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:05

Ze hebben allemaal een eigen gebruiksaanwijzing. Er zijn vast dingen die ze wel fijn vindt, zaak is om dat te ontdekken en haar op haar manier te verwennen. Dan komt de band vanzelf. De mijne houdt ervan om aan de bovenkant van de staart gekrabbelt te worden. Doe ik dat toch? Aan haar hoofd hoeft ze niks, wordt ze echt niet vrolijk van. Haar mag ik ook borstelen op de wei. Dan blijft ze los bij me staan. De andere paarden lopen meteen weg maar zij geniet er van.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:06

Hier ook een pony die na 5 jaar, en ik ken hem als sinds hij 1 is, nog steeds alleen geaaid wil worden als het hem uitkomt. :+
Hij was in het begin ook doodsbang voor mensen en wil nog steeds niet graag aangeraakt worden door vreemden en hij is ook enorm eenkennig en op mij gericht. Maar hij komt ook niet altijd naar mij toe hoor. Tegenwoordig wel omdat ze ik ze nu elke dag voer maar eerder ook niet hoor. :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:07

Mijn paard komt ook nooit bij me in de wei. Ze is echt mijn maatje, en ik ben zeker wel de leider (Ok, we zijn gewoon goede vrienden, maar als we eens een enkel keer een meningsverschil hebben dan luistert ze altijd), het past ook precies bij haar karakter, heb er verder nooit echt bij stil gestaan...

monbyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:12

sommige paarden houden gewoon niet van knuffelen. Mijn paard houd ook niet echt van knuffelen en ik heb haar al bijna 5 jaar maar dit is gewoon haar karakter. Mijn pony daarin tegen is gek op knuffelen.

Henrike5

Re: Paard wil geen band met mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:05

ik heb zelf ook een pony naar je toe komen doet ze niet je moet echt naar haar toe komen dan komt ze langzaam op je af. ik denk dat het gewoon haar karakter is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:21

Misschien vraag je toch iets teveel van haar en zou je haar ook eens een dagje kunnen laten staan (alleen een korte aai op haar nek en dan weer verder met wat je aan het doen was). Niet alle paarden zijn gek op knuffelen, maar niet naar je toe komen kan te maken hebben met de frequentie dat ze wat moet doen. In plaats van rijden zou je haar ook alleen even kunnen pakken om te borstelen en dan weer terug zetten. ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:25

Mijn merrie is ook geen knuffel.een klopje op dr hals is meer dan genoeg.
Ik laat haar daar maar gewoon in. Als ze niet wil dan wil ze niet. Ik ga dr niet dwingen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:26

Joh,vanmiddag nog.
Kom aan bij de paddock, meneer staat vooraan. Ik roep hem, hij kijkt me aan en loopt zo achterin de paddock. Staat hij achterin kijkt hij me aan en begint de hinniken.. tjah laten we het maar uitlachen noemen :+

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:30

_O-

Sorry

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:30

Mijn merrie knuffelt met me wanneer het haar uit komt, en op haar manier.

Mijn ruin knuffelt me de hele dag voornamelijk wanneer het mij uitkomt en op mijn manier

Hengst dwing je
Ruin vraag je
Merrie deal je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:31

Niet ieder paard vind het leuk om te knuffelen, tis geen speelgoed. Als 't grootste probleem is dat ie schrikt met buitenrijden van wapperend paardetende vlaggen en dat ie niet knuffelt.. Dan zou ik dat voor lief nemen hoor. Sommige paarden blijven nou eenmaal kijkerig en sommige paarden gaan nooit kroelen of hinneken.

Tenzij dat iets is wat je écht nodig hebt bij je paard. Zo ben ik dus erg blij dat mijn merrie wel kroelt en knuffelt en letterljk met d'r harses in mijn armen staat te slapen als ze de kans krijgt, want dat is waar ik m'n ontspanning uit haal, dat het rijden dan niet vlekkeloos gaat neem ik dan weer voor lief :+