Arghh hoe stoppen we dit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Arghh hoe stoppen we dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:27

Gék worden we ervan...

Het begon met mijn fries, die het een beetje deed. Langzaamaan begon ze onze groninger aan te steken, en haar veulen die nu een jaar is heeft het van haar meegenomen en niet zo'n beetje ook!

Ze zijn nu op een punt waar ze het allemaal constant doen. Maakt niet uit waar.. Op de paddock, in de stal, in de bak (als ze los staan, niet onder het rijden).
Paarden staan van 6 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds buiten. Hebben onbeperkt hooi. Die kleine heeft speelgoed in haar stal hangen.
Maar toch, dátgene is het liefste wat ze doen. Onze hele stal gaat eraan..

Waar ik het over heb?
Houtvreten!!!

Alles al geprobeerd qua anti-bijt. Ze vreten er gewoon doorheen. Net een stel grote termieten.
Hoe lossen we dit op?? Het word alleen maar erger -O-
Grote stukken hout vinden we in de stal en in de paddock terug.
In de paddock lopen er al overal stroomdraadjes over de planken en palen, maar toch op een of andere manier komen ze er tussendoor.

We zijn ten einde raad -O-

Jaarling staat bij ons op stal omdat zij een blessure heeft waardoor ze niet in de opfok kan, en niet dag en nacht buiten mag blijven staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Arghh hoe stoppen we dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:33

Wilgentakken? En dan het hout inspuiten/smeren/verven met een smerig goedje?
In het begin voor massa's wilgentakken zorgen, en als ze eenmaal gewend zijn om niet maar aan je stallen en je omheining te knagen, langzaam afbouwen?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:34

Als iemand de tip heeft, ik hoor het ook graag! Ook 1 paard begonnen en nu doen ze het alle 3, net zoals gaten graven in de wei. 1 is er mee begonnen, de andere 2 maken het af. Zwaar frustrerend....

Op stal hebben wij nu van die plastic platen overal overheen gemaakt. Maar als er ergens een stukkie hout te vinden is.... ;(

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:39

Ahh dat is heel erg lastig... Bij mij in de buurt was er ook iemand met zulke paarden...
Zij hebben een heel sterk (en duur.. ;() bijtmiddel gevonden, en ze heeft ook dunne stroomdraadjes (heel veel!! Ze konden er echt niet tussendoor om te knagen!).
Heel veel succes!! (lijkt me echt super vervelend! Ik heb hier zelf gelukkig geen last van).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:43

Ik zou zelf ook proberen om hout neer te leggen waar ze wel aan mogen knagen. Berken stammetjes misschien? Leg je ze eerst in de wei of paddock zodat ze er daar al aan beginnen en weten dat het lekker is. En dan vervolgens ook in de stal.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:45

Kun je niet ander materiaal om het hout heen bouwen? dan ben je er voorgoed vanaf! :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:48

Wilgentakken liggen er regelmatig in :j
Berkenstammetjes is misschien een idee. Waar kun je deze vandaan halen?
Hoe groot zijn deze?

Femo, wat voor materiaal zit je aan te denken dan?

In de stal zitten we aan rubber oid te denken.
Ik hoop maar dat het geen gewoonte is geworden (waarschijnlijk wel...), anders gaan ze daar ook aan knagen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:54

Op marktplaats worden de stammetjes vaak aangeboden als haardhout. Misschien kun je daar eens neuzen. Waarschijnlijk hebben ze dan het formaat dat ze ook in een open haard kunnen :+

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:57

Helaas is het voornaamste waarom paarden aan hout knagen vaak toch echt verveling.
geef ze eens lekker een speelbal of een snoeproller of iets dergelijks.

wat hout geven maakt de zaak niet minder erg helaas,
alsof ze dadelijk gaan denken.
'op de wei mag ik aan de strookjes knabbelen en als ik dan op stal ben knaag ik lekker niet'

Paarden worden nou eenmaal hele irritante dwazen als ze zich vervelen ;)

nu zeg ik niet dat dat DE oorzaak is..
misschien is het totaal wat anders.
kan ook aan de tanden liggen of dat ze er toch wat voeding uit halen die ze bij jullie missen.
(net zoals een hond als pup paardenpoep eet, is ook omdat hij door vitamines uithaalt die een paard uit gras haalt)

wat ik wel 100% zeker weet, is dat houtknagen niet opgelost wordt door hout in je weide te leggen.
EN AL HELEMAAL GEEN BRANDHOUT, dat snippert en zorgt ervoor dat die splinters flinke verwondingen kan verzorgen in het lichaam van je diertje,
en op een doorgeboorde maag zit je niet te wachten

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:04

Speelgoed ligt in de wei. Doen ze helaas niets mee.
We hebben van alles geprobeerd, Jollyballen op de grond of op hangen aan een touwtje, van die likit dingen die je moet ophangen in verschillende vormen enz. Doen ze allemaal niets mee..

Ze zijn 2 weken geleden bij de tandarts geweest, dus daar is alles in orde. Extra vitaminen krijgen ze door hun eten en ze hebben een mineralenblok waar ze gebruik van maken :+
Wat voor vitaminen/mineralen zouden ze dan moeten missen als ze hout vreten?

En over dat brandhout heb je gelijk!
Ik weet niet in hoeverre berk splintert?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:14

Berk splintert ook wel, maar volgens mij minder schadelijk.
vooral de 'korst' knagen ze lekker aan. vervolgens moet je als deze weg is wel weer goed in de gaten houden of alles goed gaat. want vervolgens gaat de versnippering snel en dan is het wel weer wat gevaaarlijker..

ik weet in ieder geval dat hout een positieve invloed heeft op de vochthuishouding en het functioneren van de nieren.
De sappen van bomen helpen goed bij de spijsvertering.

precies welke stofjes/vitamines in de boom zorgen die dat regelen kan ik je helaas niet vertellen.

(De berk wordt door mensen zelf nog wel eens gebruikt voor het behouden van soepele gewrichten)

(maar, wat dacht je aan dat ze het eten voor hun spijsvertering? misschien helpt bijvoorbeeld een beetje lijmzaad al tot ophouden haha.)

als je even zoekt kom je nog veel meer redenen tegen waarom ze het kunnen eten ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:22

Voor hun spijsvertering zou misschien ook kunnen. Maarja, alles kan :+
Lijmzaad krijgen ze al door hun eten :) net als, tsja wat is het, een soort luzerne maar dan anders, dit zorgt ervoor dat ze hun eten minder snel opeten wat ook goed is voor de spijsvertering.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:25

Just_Sannee schreef:
Wilgentakken liggen er regelmatig in :j
Berkenstammetjes is misschien een idee. Waar kun je deze vandaan halen?
Hoe groot zijn deze?

Femo, wat voor materiaal zit je aan te denken dan?

In de stal zitten we aan rubber oid te denken.
Ik hoop maar dat het geen gewoonte is geworden (waarschijnlijk wel...), anders gaan ze daar ook aan knagen.

golfplaat ofzo? (ik heb niet zoveel verstand van materiaal.) je hebt toch ook van dat 'look a like' baksteen?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:30

Just_Sannee schreef:
Lijmzaad krijgen ze al door hun eten :)

Ah, wat zielig, lijmzaad ;-). Lijnzaad dus haha. Ik heb zelf ook goede ervaringen met wilgentakken. Maar het is wel het seizoen voor saai buitenstaan zonder gras, tja. Ik zet overal schrikdraad langs, span draadjes extra een meter van het hout af. Wel een gedoe.
Laatst bijgewerkt door stefje op 03-01-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:31

Hout knagen betekend een tekort hebben van iets dat los je op door appelazijn te geven. Wel een tijdje volhouden met geven.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:37

Misschien toch een keer aan de DA vragen om te kijken of ze iets missen qua mineralen/vitaminen? Ook al geef je van alles bij, kan zijn dat datgene wat ze net nodig hebben er niet bij zit. Dan weet je het zeker. Ik ben niet zo van eerst van alles uitproberen.

Staan ze samen in een groep buiten of apart?

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:38

stefje schreef:
Just_Sannee schreef:
Lijmzaad krijgen ze al door hun eten :)

Ah, wat zielig, lijmzaad ;-). Lijnzaad dus haha. Ik heb zelf ook goede ervaringen met wilgentakken. Maar het is wel het seizoen voor saai buitenstaan zonder gras, tja. Ik zet overal schrikdraad langs, span draadjes extra een meter van het hout af. Wel een gedoe.

Lijnzaad kan ook best plakkerig zijn hoor :j (als je het kookt). Mijn paard krijgt gewoon een hele lading stro voor haar box wat ze mag eten heel de nacht, dat houd haar wel een beetje bezig. Dat heeft dan gelijk ook meer de vezelige structuur van hout waar ze misschien behoefte aan hebben. Voor de rest weet ik het ook niet. Wij hadden ook wel eens een paard dat dat deed, maar die stopte gelijk al toen we van dat vieze spul op het hout smeerde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:39

marleen_usar schreef:
Hout knagen betekend een tekort hebben van iets dat los je op door appelazijn te geven. Wel een tijdje volhouden met geven.

Er zijn paarden die dit nu eenmaal doen om het doen.
Mijn Fjord is ook gek op hout, wat je ook bij voert... hout blijft een "lekker" tussendoortje.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:45

Ik geloof er niet zo in dat een paard iets doet omdat het een lekker tussendoortje is.. of dat ze het doen omdat ze het doen.

een paard is niet echt zoals een mens, het functioneert vanuit behoeftes...
of vanuit irritatie of verveling...

Zie het als het eten van brandnetels van een paard. ze laten ze bijna altijd links liggen maar op het moment dat ze de stofjes nodig hebben gaan ze ze eten.

Je paard moet wel extreem vermenselijkt zijn en weg staan van de natuur als hij zomaar zo'n dingen doet..

het kan lang zoeken zijn omdat je niet met een paard kan praten en er zijn 100den redenen , maar ik geloof dat er altijd wel een reden is voor zo iets.
en zeker niet 'gewoon omdat ze het doen' ..

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:48

Meer (arm) hooi.
Ik heb het hier ook een tijdje gehad; ze begonnen aan de houten hooikisten. Ik heb toen hoefteer op de randen gesmeerd. Hou er wel rekening mee dat het afgeeft, dat je dus paarden met zwarte randen in hun vacht kan krijgen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:54

mijne zijn daar nu ook mee begonnen, hebben in 1 dag de weidepaal opgevreten van de paddock. Bij mij is het duidelijk een vervelingsoorzaak, ze stonden toevallig 2 dagen achterelkaar in de paddock ipv de weide. Nu staan ze weer op de weide, en hebben de laatste dagen de palen weer met rust gelaten ;)

Anna_Chazar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:08

misschien verveeling? een bal in hun stal, een lik blok. als jij er bij bent als ze het doen kan je het zelf ze ook verbieden dat het hun duidelijk word dat het niet meer mag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:11

KingYasFenn schreef:
Ik geloof er niet zo in dat een paard iets doet omdat het een lekker tussendoortje is.. of dat ze het doen omdat ze het doen.

een paard is niet echt zoals een mens, het functioneert vanuit behoeftes...
of vanuit irritatie of verveling...

Zie het als het eten van brandnetels van een paard. ze laten ze bijna altijd links liggen maar op het moment dat ze de stofjes nodig hebben gaan ze ze eten.

Je paard moet wel extreem vermenselijkt zijn en weg staan van de natuur als hij zomaar zo'n dingen doet..

het kan lang zoeken zijn omdat je niet met een paard kan praten en er zijn 100den redenen , maar ik geloof dat er altijd wel een reden is voor zo iets.
en zeker niet 'gewoon omdat ze het doen' ..

Mijn Fjord is een aparte... zij sleept ook met prikpaaltjes en waterbakken.
Wist ook hoe ze de deur van de stal eruit moest tillen, maakt hekken open, ook hekkensluiters is geen probleem voor haar.
Brandnetels (eenmaal omgemaaid) worden door alle paarden graag gegeten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:38

Anna_Chazar schreef:
misschien verveeling? een bal in hun stal, een lik blok. als jij er bij bent als ze het doen kan je het zelf ze ook verbieden dat het hun duidelijk word dat het niet meer mag.

Als ik erbij ben kan ik het wel verbieden, maarja, ze blijven het toch doen achter je rug om, en je kan niet alle drie de paarden in de gaten houden + mesten. Of als ik mijn ene paard rijd, kan ik ook niet de andere weghouden van het hout.

De ene keer verbieden en de andere keer laten gaan als je er niet bij kan, dat schept verwarring denk ik.
Ik kan wel een grote 'EHHHH' schreeuwen naar ze als ik op m'n paard zit, maar daar word het paard onder me ook niet vrolijk van + dat ze niet snapt of het nou voor haar is of niet.

Draadje er verder vanaf is opzich wel een oplossing, alleen heb ik dan ineens een stuk kleinere paddock, dat spreekt me een beetje tegen.

Paarden staan 2 om 1. Fries en jaarling staan samen, die vreten samen het meeste hout.
Groninger staat alleen vanwege dekens stuk bijten als ie m'n fries weer eens in haar billen wil happen, en deze doet het weinig in de paddock.
Ook in stal doet ie het weinig, alleen in de bak.

Laten testen is een goed plan. Gaat dat via een bloedtest?
Ze zijn alle 3 getest door een homeopaat, die vond er niets geks achter.

Waar is appelazijn zoal goed voor als ik vragen mag?

[edit] in de wei willen we ze trouwens niet hebben. Deze lopen ze helemaal stuk en word een modderboel. Als mijn jaarlinger gaat gek doen en ze glijd uit zijn we verder van huis dan we nu zijn.
Paddock is zo ongeveer de helft van een 20x40 bak.

En zoals ik al zei krijgen ze de hele dag door hooi waar weinig in zit

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:09

Je kan van dat spul halen bij de paardenwinkel dan smeer je erop en blijven ze er ook vanaf.
Verder genoeg tips gegeven zie ik.