ruin die dekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

ruin die dekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:20

Verleden week is mijn nieuwe aanwinst aangekomen ( IJslander ruin ) Op de stal waar ik sta lopen nog twee Ijslandse dames dus ik dacht dat ie daar wel leuk bij kon. Andere groepje bestaat uit NF ruin van 21 en een welsh/?? kruising ruin ook 21 en een tinker ruin van 6. Hier durf ik hem niet bij te zetten omdat ik de tinker niet vertrouw ( vooral door zn formaat ) De introductie ging goed de dames accepteerden hem goed. Nou kwam ik vanmiddag op stal en deed die ruin van mij niets als die ene merrie bestijgen met zijn >>>> eruit. Hij is met drie en half geruind. De merrie is de dominante en liet het dus ook toe. Echt wat moet ik hier nou toch weer mee??? Help!!! Ik had hiervoor een haflinger die heeft dat nog nooit gedaan ... maar ja die stond ook apart.
Ben bang dat ik straks weg wordt gestuurd want ik zou het ook niet leuk vinden als een andere ruin dat met mn merrie deed.

mrie

Re: ruin die dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:30

Sommige ruinen dekken, dat is heel normaal. Sommige merries laten zich dekken, ook normaal. Meestal levert dit geen problemen op. Jouw ruin voelt zich blijkbaar een heel baasje. (andere ruinen zijn geen ijslanders??) Als ze meer aan elkaar gewend zijn zal hij minder dekken en zullen de merries minder toestaan...
Ik kan me voorstellen dat het door je stalgenoten als niet leuk bestempeld wordt, maar het is natuurlijk gedrag en hoort er gewoon bij.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:30

een klophengst dus? :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:32

Ik zou me er ook geen al te grote zorgen om maken. Mijn ezelsruinen "dekken" elkaar zelfs, al jaren lang... Dat is pas raar :+

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:33

ik heb met mijn vorige pony gehad dat het juist niet over ging, een ruin bleef haar veel dekken en ze kreeg er zelfs een ontstoken doos van.
kon ze mooi uit elkaar halen.
dus let wel op, de ruin kan de merrie vuil maken als die echt bij de merrie naar binnen gaat.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:33

Hij is laat geruind. De hormonen zijn dan misschien wel weg maar hij heeft genoeg tijd gehad om hengstengedrag aan te leren. Er is een goede kans dat dit gedrag gaat verdwijnen maar sommige ruinen blijven dekneigingen houden zeker als een merrie ze uitdaagt.
Ik zou hem er gewoon bij laten staan. In principe kan er verder niets gebeuren.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:34

xZiva_ schreef:

dat kan toch niet als die geruint is?
wij hebben thuis ook een ruin die dit doet, verder nooit problemen mee.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:35

IvankBacardi schreef:
xZiva_ schreef:

kan wel degelijk als ze geruint zijn. klophengst is een term, hoeven ze niet persee hengst voor te zijn :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:36

Hoe oud is je ruin nu?
Is niet ongewoon dat een ruin dat doet, maar ben er niet mee eens dat het met de tijd minder wordt.
Als de alfa merrie het nu al toelaat (er hengstig van wordt?) dan zal het zo blijven en de ruin kan er ook vervelend van worden in gedrag omdat hij de merrie's als zijn eigendom ziet.
Ik zou even goed nagaan of hij wel echt geruind is danwel of hij beide ballen kwijt is en overleggen met de andere eigenaren. Denk dat het het beste is hem in het groepje ruinen te zetten, daar zal hij zich ook beter op zijn plek voelen omdat hij daar meer te spelen heeft.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:37

Nee een klophengst is een hengst met niet ingedaalde zaadballen ;)

IvankBacardi

IvankBacardi schreef:
xZiva_ schreef:

kan wel degelijk als ze geruint zijn. klophengst is een term, hoeven ze niet persee hengst voor te zijn :))[/quote]

klophengst is geen term hoor ga maar even googlen een klophengst heeft een niet ingedaalde bal.
Laatst bijgewerkt door IvankBacardi op 02-01-14 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Het kan op zich een klophengst zijn, maar dat is niet het enige wat dat dekgedrag dus kan verklaren, het hoeft niet per sé een klophengst te zijn. Maar wellicht inderdaad goed om dat zeker te checken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:38

xZiva_ schreef:
kan wel degelijk als ze geruint zijn. klophengst is een term, hoeven ze niet persee hengst voor te zijn :))

Als een paard goed geruind is, dus beide ballen eraf zijn, kan het geen klophengst zijn.
Maar het gebeurd weleens dat het ruinen niet goed gebeurd, de da maar één bal kan vinden en het maar zo laat. In dat geval is hij dus niet goed geruind en kan dus ook nog bevruchten.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:39

ik heb geleerd dat klophengst een term is, voor ruinen of hengsten die erg bezitterig zijn naar merrie's en veel dekken. heb al veel ruinen gezien die "klophengst" genoemd werden :))
wist niet dat dit dus niet zo was.

weer wat geleerd :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:40

anneliesdj schreef:
xZiva_ schreef:

Als een paard goed geruind is, dus beide ballen eraf zijn, kan het geen klophengst zijn.
Maar het gebeurd weleens dat het ruinen niet goed gebeurd, de da maar één bal kan vinden en het maar zo laat. In dat geval is hij dus niet goed geruind en kan dus ook nog bevruchten.

dankje voor de duidelijke uitleg :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:42

xZiva_ schreef:

Klophengsten zijn toch redelijk zeldzaam; het gros van de ruinen heeft gewoon op enig moment het kunstje geleerd.
Soms gaat het over, soms niet. Sommige ruinen doen het alleen bij bepaalde merries en soms wordt het inderdaad minder of stopt het zelfs helemaal.

Ik weet zelfs van een ruin die nooit iets had met merries en op z'n 12e opeens merries ging dekken........
Dus voordat je je de kop gek laat maken en je allerlei kosten op de hals haalt: de kans is ongeveer 99% dat ie gewoon weet hoe het moet.

Over vervuiling: het is aan de eigenaren van merrie en ruin om voor de juiste hygiëne te zorgen, precies als bij jezelf.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:44

Mijn ezelruintjes hebben we als veulen gekocht en hadden zeker nog nooit gedekt. Toch wisten ze dus heel goed hoe het moet, alleen zijn ze vergeten dat ze iets euh, missen :+ En hun geaardheid, tja, moderne tijden zeker? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:55

xZiva_ schreef:
anneliesdj schreef:

dankje voor de duidelijke uitleg :)

Een klophengst is een hengst waarvan één of beide ballen niet zijn ingedaald, doordat die in de buikholte blijft zitten kan de hormoonhuishouding verstoort raken en worden ze vervelend, onvoorspelbaar. Is dus een medische oorzaak van dat gedrag en ligt iets genuanceerder dan alleen dekken terwijl ze geruind zijn.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 02-01-14 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:56

Ja raar is dat hè, je geeft ze geen seksuele voorlichting en toch weten ze hoe het moet. Zal al die moderne media van tegenwoordig wel weer zijn....

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 00:16

Hij is volgens mij geen klophengst, maar gek genoeg doet hij het alleen bij de dominante merrie en die andere merrie ziet ie niet staan bij wijze. Misschien laat ik begin volgende week even een bloedmonster nemen om te kijken of hij hormonen heeft. Kan ik er dan nog wel wat mee en kan ik de verkoper eisen hem terug te nemen ?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 00:24

Hij is volgens mij geen klophengst, maar gek genoeg doet hij het alleen bij de dominante merrie en die andere merrie ziet ie niet staan bij wijze. Misschien laat ik begin volgende week even een bloedmonster nemen om te kijken of hij hormonen heeft. Misshien moet ik dat spul ns kopen Naf oestress

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 00:25

oeps er ging iets mis

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:28

Er zijn genoeg ruinen die echt volledig dekken, daar hoeven ze geen klophengst voor te zijn.
Daarom staan bij ons op stal de merries en ruinen ook apart, omdat er anders ook echt wordt gedekt.
Stalgenootje had een ruin die echt hengstengedrag had, ook getest op hormonen etc, maar was allemaal zoals het moest zijn bij een ruin. Sommige ruinen zijn nu eenmaal zo.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:41

xZiva_ schreef:

Een klophengst is iets compléét anders. Wij hadden een klophengst op stal staan, waar dus een van de ballen niet was ingedaald (nooit is ingedaald..).
Klophengsten kunnen merries nog steeds drachtig krijgen, zijn onvoorspelbaarder dan gewone hengsten (dan alle paarden) en het is makkelijk aan te tonen door een bloedonderzoekje.
Sommige ruinen dekken nu eenmaal gewoon.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:43

Wij hebben een een ruin (half jaar gecastreerd) en die sprong ook altijd op onze merrie. (inmiddels verkocht) maar hij ging er echt in... Dat vond ik wat minder maar het gebeurd wel vaker..