Mijn paard bijt/knabbelt altijd, al zoveel geprobeerd. Help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Mijn paard bijt/knabbelt altijd, al zoveel geprobeerd. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:22

Beste bokkers,

ik zit met een erg onaangenaam en soms ook wel gevaarlijk probleem. Mijn vijfjarige merrie bijt constant. Als ik in de stal kom om haar eruit te halen, hap. Als mijn moeder en ik haar poetsen gaat ze even zoeken en dan, hap. Ook bij het hoevekrabben bijt ze soms in mijn kont :') Niet grappig natuurlijk, want dit lijkt mij toch echt wel een probleem in onze rangorde? Ook als ik haar van de wei/paddock ga halen gaat ze echt gericht happen. Soms meer met de lippen maar gisteren ook echt met haar tanden, dan heeft ze echt een dun stukje van je vel beet en 'pitst' ze echt.

We hebben al veel geprobeerd om het te verhelpen. Een tik op haar neus, waar ik persoonlijk niet echt fan van ben omdat ze nu op voorhand weet dat als ze bijt, dat ze een tik gaat krijgen. Hierdoor gaat ze soms zelfs aan het touw hangen en gooit ze na het bijten gauw haar hoofd in de lucht zodat ik er niet bij kan. Vaak is meteen daarna een aai over haar hoofd genoeg om die 'kopschuwheid' te verhelpen. Want het is absoluut niet mijn bedoeling om haar op te voeden vanuit angst voor geweld.

Ook heb ik al geprobeerd om telkens als ze bijt, me om te draaien en iets verder te gaan staan en mijn rug te draaien. Als ze dan weg keek ging ik verder met poetsen, maar dan deed ze het gewoon weer opnieuw. Negeren hebben we ook geprobeerd maar dit lijkt totaal niet te helpen en heeft pijnlijke gevolgen... Als ze aan de muur gebonden staat met het halstertouw heeft ze ongeveer 40-50cm speling zodat ze om haar heen kan kijken. Ze bijt/prutst/knabbelt ook altijd op het einde of op de knoop van het halstertouw, waardoor deze natuurlijk ook sneuvelen na een tijd.

Kortom: ik weet echt geen raad meer met mijn paard. Met het rijden doet ze steeds haar best en is ze erg braaf, ze beet al toen we haar kochten en tot nu toe heb ik nog steeds geen oplossing. Ik heb echt hulp nodig, kan er misschien een medische oorzaak zijn voor dit gedrag? Alvast bedankt!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:27

Ik ben van mening dat jou paard je als gelijke ziet. En als jij haar aan het poetsen bent, dan gaat ze jou ook poetsen. Misschien s wat vaker bij soortgenoten zetten? en met poetsen ed korter vastzetten. Is leuk voor een keer maar onze huid is niet bestand tegen een poetsbeurt van een paard.
Of een lang touw door het oog waaraan ze vaststaat en vasthouden als ze de neiging heeft een ruk aan het touw geven. En daarbij een duidelijk commando.
Laatst bijgewerkt door pipo op 31-12-13 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:28

Of er een medische oorzaak is, is moeilijk te zeggen vanuit hier.. Als je daar echt bang voor bent zou ik de DA of de tandarts eventjes een kijkje laten nemen ;)

Heb je al geprobeerd om haar zoveel mogelijk te belonen wanneer ze niet bijt? Dit heeft mij wel eens geholpen bij het opvoeden van een jaarling. Mijn jaarling beet toen wel puur uit verveling tijdens het poetsen of wandelen en was niet zo zeer omdat ze mijn rol als leider niet accepteerde

Heleennn

Re: Mijn paard bijt/knabbelt altijd, al zoveel geprobeerd. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:30

De tandarts hebben we opgebeld, die komt vandaag nog. Ze staat helaas idd niet vaak bij andere paarden nu omdat niemand zijn paarden nog buiten wil hebben nu, bijna allemaal geschoren maar mijn paard staat nog zonder deken met een dikke vacht, dus zij moet nu eigenlijk altijd alleen op de weide of paddock...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:32

Heleennn schreef:
De tandarts hebben we opgebeld, die komt vandaag nog. Ze staat helaas idd niet vaak bij andere paarden nu omdat niemand zijn paarden nog buiten wil hebben nu, bijna allemaal geschoren maar mijn paard staat nog zonder deken met een dikke vacht, dus zij moet nu eigenlijk altijd alleen op de weide of paddock...

Een geschoren paard kan met deken toch wel de paddock op?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:33

Heeft je paard altijd al gebeten trouwens? Als het sinds kort is zou je namelijk nog na kunnen gaan wat er veranderd is en misschien daar een oorzaak in kunnen vinden ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:34

Ja, maar zij doen dit liever niet denk ik.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:34

Mooblie schreef:
Heeft je paard altijd al gebeten trouwens? Als het sinds kort is zou je namelijk nog na kunnen gaan wat er veranderd is en misschien daar een oorzaak in kunnen vinden ;)

Mijn paard heeft altijd al gebeten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:43

Heleennn schreef:
Mooblie schreef:

Mijn paard heeft altijd al gebeten.

Dan wordt het zeer waarschijnlijk eens heel hoog tijd dat je d'r eens gewoon platvloers opvoed!
Grenzen stellen over wat wel en niet mag en daar consequent aan vast houden. Ben je waarschijnlijk binnen enkele weken van het probleem af..........

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:45

Iedere keer als ze je wil bijten NEE roepen en der een flinke tik op der borst verkopen, als je dat een paar keer heel duidelijk laat weten, dan reageert ze al op nee en zal ze het snel begrijpen. En anders vast zetten met borstelen als je niet constant de confrontatie aan wil. Ook er voor zorgen dat ze minimaal 4 uur per dag met andere paarden buiten komt, houdt haar gezond tussen der oren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:48

paardjes123 schreef:
Iedere keer als ze je wil bijten NEE roepen en der een flinke tik op der borst verkopen, als je dat een paar keer heel duidelijk laat weten, dan reageert ze al op nee en zal ze het snel begrijpen. En anders vast zetten met borstelen als je niet constant de confrontatie aan wil. Ook er voor zorgen dat ze minimaal 4 uur per dag met andere paarden buiten komt, houdt haar gezond tussen der oren.

Met het buitenzetten ben ik akkoord, helaas gaat dat niet met andere paarden omdat zeer weinig stalgenoten hun paarden nu buiten zetten, en de paarden die wel buiten gaan zijn niet de beste combinatie met mijn merrie (twee ruinen). Ik zeg ook steeds 'He' met de korte klank en daar reageert ze wel op maar als ik dit te vaak zeg verliest het echt zijn betekenis, moet ik dan gewoon regelmatig duidelijk maken wat 'he' betekent?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:53

Tja blijkbaar toch niet duidelijk genoeg :) , desnoods met een kort zweepje echt een flinke tik op de borst zodat ze weet waar za aan toe is. Als ze de leider van de groep buiten ongewenst bijt, zal ze ook een flinke klap krijgen en laat ze het daarna wel uit haar hoofd. Verdrietig dat je haar niet aan die basis behoefte kunt voorzien, voor mij zou dat echt een reden zijn om een andere plek voor het paard te zoeken. Staat toevallig een stuk op de voorpagina van bokt over

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:54

Ik ga mijn paard niet gewoon verkopen omdat ze enkel over de draad heen met paarden kan neuzen. Wat ik wel zou kunnen proberen is een regeling zoeken met de stalbaas dat als hij zijn paarden buitenzet dat hij mss een leuke combinatie kan maken met een van zijn nieuwere paarden, is ook een ruin maar ook nog jong... Buiten zetten met anderen zou dan de bedoeling hebben dat ze elkaar 'opvoeden' zeg maar?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:00

als ze hapt binnen 2 sec. reageren door een tik op de borst te geven en dus te laten merken van; nee ophouden! als je dit herhaalt denk ik dat het wel stopt, anders eens google-en naar oplossingen of DA of tandarts inschakelen

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:01

Ze bedoelt niet je paard verkopen maar een andere stalling zoeken waar ze wel met andere paarden naar buiten kan :j .

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:01

Dat bedoel ik ook niet, een andere stalling zoeken als er geen passende oplossing gevonden kan worden

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 13:04

Denk dat er veel stallen zijn waar de paarden nu op stal moeten vanwege het weer om de weien heel te houden. Ik zal er werk van maken om iets met de stalbaas te regelen, op hoop van zegen. Ik vind het zelf ook erg belangrijk om mijn paard veel buiten te hebben, en alleen is ook maar alleen, klopt als een bus.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:07

Ik zou vooral de "tik" op de neus weglaten.. en haar bijvoorbeeld een tik op de schouder te geven.
Als een paard zijn/haar hoofd omhoog gooit dan wordt er adrenaline aangemaakt.

Mijn paard bijt zelf niet, maar begon wel met happen een paar maanden geleden. Niet vanuit dominantie etc. Maar vanuit verveling. Als ik mij dan omdraaide wist hij hoe laat het was en ging zijn hoofd de lucht in, gevolg.. hij werd klierig, dribbelig , maakte er een spelletje van.

Vrijdag is hij naar de tandarts geweest, 2 wolfstanden armer en haken weggeslepen. Meneer hapt nu bijna niet meer. Tijdens het wandelen wilt hij het nog wel eens doen om zijn verveling te laten zien, maar dat laat ik maar even voor wat het is ( Tis een echt werkpaard , en staat nu al 9 weken op rust)

Als het echt erg wordt, dan toch de "hé " en een tik op de schouder. Het is daarna dan ook meteen klaar.

Hopelijk heb je er wat aan.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:10

Wauw, als ik jou verhaal lees, dan moet ik direct aan mijn merrie denken. Die doet juist hetzelfde al hapt ze enkel met haar lippen en niet met haar tanden..
Al is dit bij haar aangeleerd door de vorige eigenaar, deze was altijd aan het spelen in haar mond en met haar lippen.

Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar heb nog niets gevonden dat helpt. Wanneer ik een tik geef met een zweep durft ze zelfs slaan of steigeren. Maar zei ziet dit niet als fout gedrag omdat ze dit vroeger wel mocht en dit een spelletje/beloning was voor haar.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 13:49

Amyke, dat is precies wat de mijne ook doet! Vanaf dat ze gestraft worden gaat ze lopen klieren, steigeren,...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:13

Kom op dames, dat kan toch niet! Als een herder in je poot bijt zeg je toch ook niet dat de vorige eigenaar dat wel goed vond... opvoeden en niet!! accepteren.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:13

korter vastzetten tijdens het poetsen en heel consequent aangeven dat het niet mag kan ook gewoon met je stem. Niet rommelen met zn hoofd ook als ze niet bijt. Geen snoepjes of eten uit je hand geven. En dit heeeeeel lang volhouden :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:20

Sorry, maar als ze hier bijten. Oud of jong, maakt niet uit. Krijgen ze gewoon een goede tik op de neus. En nee, daar worden ze niet kopschuw van. Na 1 of 2 keer weten ze dat bijten echt niet mag. De meeste hebben het na 1 keer al door.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:27

De tik hoeft niet eens perse op de neus te zijn, zolang je um maar duidelijk maakt dat het echt niet mag, en consequent zijn. Als jouw paard een ander paard bijt krijgt hij waarschijnlijk gewoon een trap en wordt er ook niet gekeken waar die gegeven wordt.

Zoals hierboven genoemd wordt, misschien een zweep proberen? Zo kun je snel en precies reageren..

Is de tandarts inmiddels al geweest? Ben wel benieuwd of die misschien een oplossing kan bieden

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:29

Ik zag laatst iemand zijn hand in de mond van het paard doen en eens flink druk op zijn tong houden. Hij was van mening dat dit een onprettig gevoel veroorzaakte bij het paard. Hij deed het meteen als het paard probeerde te happen in kleding of touw. Werkte heel goed volgens hem omdat ze het vervelend vinden en ze niet kopschuw worden van het slaan tegen het hoofd. Hij deed het vanaf de zijkant op de plaats waar uiteraard geen tanden of kiezen zitten.