Paard laat zich vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MusicIsLife

Paard laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:21

Hoi Bokkers,

Wij hebben een hele leuke merrie, een tuiger. Ze heeft een hele sterke
eigen wil. Nu moet zij bekapt worden en zijn we met haar aan het oefenen
om haar voetjes op te tillen, op de poetsplaats ging dit goed. De
paarden worden altijd in het gangpad bekapt bij ons maar omdat het op
de poetsplaats goed ging met hoeven optillen verwachtte we in het gangpad
ook geen problemen. Nu was de hoefsmid een paar weken terug geweest en
toen begon ze al heel erg te hangen en trillen bij het optillen van haar hoeven
en moesten we eerst nog maar eens oefenen van de smid. Nu oefenen we in
het gangpad maar als we haar hoeven optillen begint ze weer te trillen van angst
en laat ze zich "vallen."

Hoe kunnen we haar meer vertrouwen geven, want
ze doet dit alleen met hoeven krabben in het gangpad verder is het helemaal
geen angstig paard.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen want ze moet echt nodig bekapt worden en
ik vind het sneu dat ze zo bang is :(

Alvast heel erg bedankt!

BETUWE

Re: Paard laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:24

waarom laat je der dan niet op de spuitplaats bekappen? want als ze daar braaf is.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:26

Kan je maar 1 tip geven. Over oefenen. en probeer (wat ik merk met mijn merrie met hetzelfde probleem) aan 1 kant te beginnen elke keer. ik begin altijd links voor dan links achter dan rechts voor en rechts achter. elke keer ging het steeds beter ook met wandelen buiten even voetje optillen en meteen belonen uiteindelijk doet ze het nu overal altijd braaf.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:32

Voeten geven is een kwestie van vertrouwen van jouw paard in jou. Dat ze dat niet doet, kan er op wijzen dat ze je nog niet voldoende vertrouwt. En vertrouwen kun je bij je paard maar op 1 manier krijgen. Veel oefenen en laten merken dat ze je kan vertrouwen.
Ga eens na waarom ze zo onzeker is in dat gangpad? Is ze gevoelig voor nauwe ruimtes?
Wij hebben in het verleden trammelant gehad met gebrek aan vertrouwen. Hij wilde de trailer niet in. Wij hadden heel veel baat bij 2moons toen.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:36

Dus eigenlijk altijd hetzelfde rondje? Zou het helpen als ik haar ook in het gangpad zou poetsen? Misschien associeert ze het gangpad dan met iets leuks?

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:39

Ze is trouwens niet van mij maar van mijn werk maar mag ze beetje beschouwen als mijn paarden:)
Het gangpad is juist ruim dat is de reden dat de eigenaar het altijd in het gangpad laat doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:41

Ik heb de ervaring dat, als een dier zich laat vallen, het gewoon te laten liggen en door te gaan waar je mee bezig bent.

Ze mag gewoon niet winnen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:43

Absoluut waar Cassidy. Als ze zo succes gaan boeken, heeft het nut voor ze. Dan blijven ze het herhalen idd. Het blijft echter zaak om de cirkel te doorbreken. Daar gaan poetsen is dan zeker een optie! En haar daar belonen. Mijn paard wilde bv niet stilstaan bij het opstijgen en nu wacht ie tot ie zijn snoepje heeft gehad. Als ik zit, krijgt hij die en dus... blijft ie nu stilstaan! :D Wat een paardenmaag al voor je over heeft.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:44

Ja, altijd (iig tot het als vanzelfsprekend gaat) hetzelfde rondje. Laat je hierbij tussendoor niet afleiden want dan kunnen ze helemaal van de kook zijn als je dan ineens het volgende voetje vraagt.
Mocht je tussendoor (al is het maar een halve minuut) afgeleid zijn geweest begin dan gewoon weer bij het eerste voetje. Het paard kan dan alweer vergeten zijn dat je met zijn voeten bezig was. Poetsen kan je inderdaad ook meteen daar doen. Succes.
Laatst bijgewerkt door ogidni op 29-12-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:44

Liefde gaat niet alleen door de maag. Maar goed, die confrontatie moet je aan willen en durven gaan. En dat is niet voor iedereen weggelegd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:45

ogidni schreef:
Ja, altijd (iig tot het als vanzelsprekend gaat) hetzelfde rondje.

En ik zou willen waarschuwen voor het vaste rondje. Want owee als het een keerje anders gaat....

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:52

Cassidy schreef:
ogidni schreef:
Ja, altijd (iig tot het als vanzelsprekend gaat) hetzelfde rondje.

En ik zou willen waarschuwen voor het vaste rondje. Want owee als het een keerje anders gaat....

Jonge dieren leren het beste door herhaling en consequent zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan de rest van zijn leven altijd het zelfde rondje moet doen. Maar met een paar weken oefenen (eventueel ook met een stemhulp erbij) moet het voetje geven er op die manier al goed inzitten. En dan kan je inderdaad gaan variëren in volgorde en de tijd dat je het voetje vasthoud.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:59

laat hem eerst gewoon bekappen op de spuitplaats...
en dan oefenen met die voeten, die gaan vanzelf geod. zelfde volgorde vind ik echt onzin... doe gewoon een vast commando, dus zeg altijd voet of op of wat dan ook en niet iedere keer wat anders.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:04

Dankjewel allemaal! Hier kan ik wat mee:) Morgen gaan we gelijk weer oefenen, ik laat jullie weten hoe het morgen is gegaan.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:12

Het trillen kan ook wijzen op kramperigheid, wat je wel meer bij het type tuigpaard ziet.
Onze gelderse ruin deed het toen we hem net kregen (al weer bijna 16 jaar geleden).
Steeds even wat langer de hoeven optillen en vasthouden en zorgen dat het paard zich wat ontspant (die van ons deed dat als je hem wat ging kriebelen en tegen hem praten. Als ze heel erg gaan trillen weer neer
zetten tot de ontspanning er weer een beetje in zit, en weer opnieuw proberen.

Door het kramperige van het tuigpaard werkt het anders als bij een "gewoon" paard.
Daarbij werkt het om vast te houden, bij een tuigpaard die dit heeft werkt dit averechts.
De vorige smid gaf ook de tip om gewoon vast te blijven houden omdat hij volgens hem te eigenwijs was, en die kon er daarom ook inderdaad niets mee, en kwam er daar door ook onder te liggen.

Door de spanning wordt de kramperigheid alleen maar erger. Helemaal er af komen doen ze ook niet altijd.
Mirco doet het nog wel met het optillen. Dan trilt hij eerst, even rustig praten en dan ontspant hij nu ook direct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:21

AnnaLoes schreef:
Het trillen kan ook wijzen op kramperigheid, wat je wel meer bij het type tuigpaard ziet.
Onze gelderse ruin deed het toen we hem net kregen (al weer bijna 16 jaar geleden).
Steeds even wat langer de hoeven optillen en vasthouden en zorgen dat het paard zich wat ontspant (die van ons deed dat als je hem wat ging kriebelen en tegen hem praten. Als ze heel erg gaan trillen weer neer
zetten tot de ontspanning er weer een beetje in zit, en weer opnieuw proberen.

Door het kramperige van het tuigpaard werkt het anders als bij een "gewoon" paard.
Daarbij werkt het om vast te houden, bij een tuigpaard die dit heeft werkt dit averechts.
De vorige smid gaf ook de tip om gewoon vast te blijven houden omdat hij volgens hem te eigenwijs was, en die kon er daarom ook inderdaad niets mee, en kwam er daar door ook onder te liggen.

Door de spanning wordt de kramperigheid alleen maar erger. Helemaal er af komen doen ze ook niet altijd.
Mirco doet het nog wel met het optillen. Dan trilt hij eerst, even rustig praten en dan ontspant hij nu ook direct.

Dit dus. Een paard laat zich imo niet zomaar vallen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:30

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Til de voet op, beloon direct en zet hem meteen neer.
Niet meer dan 2 keer per dag.
Weinig, kort en goed installeert vertrouwen en zekerheid.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:33

geen idee hoe je dit op moet lossen, maar dit is wel een les voor de volgende keer;
op verschillende plaatsen oefenen!

houd je ons op de hoogte?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:36

zet haar op een zachte ondergrond(stal, paddock, wei) en laat haar maar een keer gaan. Vaak heeft het meer te maken met iets niet willen dan echt zuivere angst. Klinkt wel alsof ze slaag heeft gehad in het verleden gezien het getril. Ze zal wel gestraft zijn voor het gaan hangen. Laat haar 1 keer gaan, raap haar weer op en neem het voetje weer op. Beloon haar als ze hem rustig hoog houdt en zet hem weer neer.

Vaak als ze één keer geschrokken zijn dat je ze echt laat vallen is het klaar

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:39

misschien leren haar voet op een blok of iets te zetten zoals bij vrijheidsdressuur endat uitbouwen. Hoorde ik pas van iemand en die kreeg het zo bij de vovoorbenen voor elkaar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:05

Woogy schreef:
zet haar op een zachte ondergrond(stal, paddock, wei) en laat haar maar een keer gaan. Vaak heeft het meer te maken met iets niet willen dan echt zuivere angst. Klinkt wel alsof ze slaag heeft gehad in het verleden gezien het getril. Ze zal wel gestraft zijn voor het gaan hangen. Laat haar 1 keer gaan, raap haar weer op en neem het voetje weer op. Beloon haar als ze hem rustig hoog houdt en zet hem weer neer.

Vaak als ze één keer geschrokken zijn dat je ze echt laat vallen is het klaar

Ja of de volgende keer raken ze compleet in paniek omdat ze bang zijn. Het lijkt me niet slim om dit punt op te zoeken, krijg je alleen maar brokken van.
Idd heel rustig opbouwen. En niet de spanning opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:08

Een paard wat zich laat vallen gewoon omdat hij uit eigenwijs gedrag niet wil? Geloof ik niet in. Een vluchtdier en prooidier laat zich niet 'zomaar even' vallen. Ik zou net als Jolien die confrontatie juist niet opzoeken, maar aan de veilige kant van de grens blijven, belonen, en dit steeds verder uitbouwen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:08

Cassidy schreef:
Liefde gaat niet alleen door de maag. Maar goed, die confrontatie moet je aan willen en durven gaan. En dat is niet voor iedereen weggelegd.

De realisatie dat "confrontatie" niet altijd dé oplossing is ook niet.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:00

Voor degenen die zo hard roepen dat je gewoon door moet zetten omdat het paard eigenwijs is, raad ik aan even via google te zoeken naar hanetred en kramperigheid van de DAP Bodegraven.

Zoals daar al beschreven staat is het kenmerkend dat het been vaak gaat trillen en dat het paard duidelijk moeite heeft om een goede balans te vinden, en dat voor zowel de hanentred als het krampentrekken geldt dat de bewegingen geheel buiten de wil van het paard om zijn (onwillekeurige bewegingen).

Zoals ik al eerder schreef heeft onze Gelderse ruin dit ook, en als je maar rustig blijft en geen spanning bij het paard op bouwt wil het prima.

Onze huidige hoefsmid tilt ook altijd even het been op, stelt hem op zijn gemak tot het trillen op houdt (dus juist niet er tegen in gaan trekken) en dan legt hij zo zijn hoef in de handen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:16

Annaloes, helemaal mee eens. ik denk (sorry als ik het fout heb) dat je hoefsmid te weinig geduld heeft.
De mijne deed bij een welshmerrie die enorm bang was, de hoef pakken aan de rand, kletst wat tegen het dier (staat voor banketstaaf want t was babytaal, geeft niet t werkte) En je ziet de hoef ontspannen. Je ziet de pony ontspannen... De smid moet buiten zijn kundigheid over hoeven,standen,ziektes ook de tijd nemen en de taal spreken van paarden. Dan heb je een goede kundige 1000 poot.