Mijn haflinger heeft een probleem met trailerladen. Dit heeft hij altijd al gehad, voor ik hem kocht al. Als het moest ging hij er wel in, maar dan moest je hem eigenlijk een soort van overdonderen, trailer in, klep dicht en rijden. Maar dat is natuurlijk niet de manier en op den duur liet hij zich ook echt niet meer voor de gek houden

Ik wil hem in alle rust, het liefst alleen kunnen laden. Maar ja, hoe ga je dat doen?
Hij is een pony die snel in paniek is, zeer weinig vertrouwen heeft in mensen en situaties bij voorbaat al wantrouwt, zich opsluit in zijn eigen wereld zodat je niet meer door kan dringen en gewoon echt in paniek raakt. En vooral: dingen horen en niet zien is reden voor paniek. Stel je voor dat er iets gebeurt... En in een trailer hoor je natuurlijk van alles en kun je niet weg. Ik begrijp hem echt heel goed, maar hoe los ik het op?
Er zijn een aantal mensen bij geweest. Mensen met cursussen bij professionals, professionals zelf. En het lukt gewoon niet. We hebben echt alles geprobeerd. Met voer, vanuit parelligedachte, grondwerk, ander paard, lijnen erachter, enz. Alle gebruikelijke dingen werken niet. Ik kreeg hem uiteindelijk wel zover dat hij er in ging. Maar dan?
Hij ging er wel in, bleef ook staan. Maar zodra hij de stang achter zijn billen voelde, raakte hij in paniek. Zo erg zelfs dat hij er onder door ging bij een 2 paardstrailer met oefenen (door zijn achterhand zakken en net zo lang duwen tot de stang over zijn billen schoot, met schot en al omhoog) of er gewoon de stang uitbrak bij een 1,5 paards trailer.
Het laden ging overigens ook met veel pijn en moeite en weinig vertrouwen. Hij at zelfs niet in de trailer zodra hij maar het idee had dat hij wel eens dicht kon gaan. Hij stond ook vaak te trillen, ook met de klep erachter zonder stang. Hij vindt het gewoon echt eng.
De laatste keren ging dit volgens de manier van Eddy Modde. Ik had toen hulp, waardoor hij er uiteindelijk met veel geduld en rust na een aantal weken oefensessies wel helemaal in ging (echt alle lof dat we zover konden komen, dat ging echt goed). Maar dat laatste stukje lukte niet.
Eddy Modde is er toen zelf bij geweest en na een sessie van een halve dag kon ik hem alleen laden en kon zelfs de stang met klep dicht. Hij stond wel zeiknat op de trailer (zweet drupte echt op de vloer) en niet op zijn gemak, maar dat moest ik verder zelf trainen. De knop was om en met trainen zou hij er uiteindelijk rustig in staan.
De eerstvolgende keer dat ik zelf trainde ging het in eerste instantie goed. Ik kon de stang dicht doen. Maar toen ik dit nog een keer wilde oefenen raakte hij compleet in paniek. Hij schoot in zijn eigen wereld, door de stang heen naar buiten, met mij er achteraan sleurend. Hij heeft van alles geraakt en had behoorlijke diepe wonden op zijn benen, waarvoor de veearts nog kon komen.
http://i.imgur.com/QqTWVGt.jpg
http://i.imgur.com/V3YR0Pl.jpg
De mening van de professionals: Jim reageert extreem en totaal anders dan standaard gebeurt. En een oplossing heb ik (en met mij anderen) dus nog niet gevonden.
Het heeft me ondertussen een hoop geld gekost, maar ik ben voor mijn gevoel geen stap verder...
Sindsdien heb ik het niet meer geprobeerd. Met het vertrouwen in mij is gelukkig niets gebeurd, daar was ik enorm bang voor. Alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt met hem is goed gekomen, met heel veel geduld en rust. Alleen die trailer wil gewoon niet lukken. Je zou haast denken dat er echt iets traumatisch gebeurd moet zijn.
Dus ik zit nu op het punt: laat maar, als hij echt naar een kliniek moet, spuiten ze hem maar plat.
Maar ik zou zo graag lekker met hem naar bos en strand willen, wedstrijdje meepakken (western zit hier niet in de regio) en hier en daar eens een clinic of lesje doen (TREC bijvoorbeeld). Gewoon leuke dingen, zodat hij ook de trailer gaat linken aan leuke dingen.
Maar ja, ik durf het zelf niet meer aan. Enige optie die ik nog zie is veel geld sparen en hem op laten door Annemarie vd Toorn en het daar op locatie proberen. Daar hoor ik zulke goede ervaringen over. Maar ja, jullie snappen ook mijn twijfels en wantrouwen denk ik wel...
En dan ben ik zo meteen weer een kapitaal kwijt en een paard dat nog steeds de trailer niet op wil.
In de afgelopen jaren is ze nog veel verbeterd en veranderd en heeft ze ook ontzettend veel ervaring opgedaan met (extreme) paarden. Je kan haar sowieso ook mailen en je vraag voorleggen. Aan de hand van haar antwoord en advies kun je altijd nog zelf iets proberen of al dan niet besluiten haar langs te laten komen. Maar het is jouw beslissing natuurlijk
Begrijpelijk dat je voorzichtig bent.
Sommige paarden stormen de trailer uit zodra er iets gebeurd of open gaat. Levensgevaarlijk als een paard de trailer af stormt als iemand net de klep open of dicht aan het doen is, kunnen ernstige ongelukken mee gebeuren... Zeker in een extreme casus als deze lijkt het me niet echt een veilige oplossing.
maar heeft wel echt geduld van mij gekost..