Kan iemand me helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiara_xxx

Kan iemand me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 17:47

Onlangs ben ik begonnen met het trainen van een paardje, hij is een hele rustige, lieve ruin. Maar ik kan hem niet vastzetten voor op te zadelen of te borstelen, hij blijft naar achter stappen en wanneer hij de spanning voelt van het touw raakt hij in paniek. Hij heeft zo al een paar touwen kapot getrokken.
Hebben jullie tips, ervaringen,... met zo'n gedrag?
alvast bedankt!!!

anneeex

Re: Kan iemand me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:59

mijn verzorgpony kan ook niet vast gezet worden ik kan hem nu wel even vast zetten als ik buiten rij of gewoon even vast zet en er bij blijf gaat het nu wel
ik hou hem altijd vast als ik opzadel

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:55

Niet vast zetten aan een touw maar een longe door de muurring laten lopen.
Zo kan hij nooit gaan hangen en heb je 7 meter de tijd om hem op te vangen als hij achter uit stapt.
Heel veel belonen als hij stopt met achteruit stappen en hem weer terugbrengen naar zijn plaats.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:01

Mijn oude pony kon ook niet vast staan.
Deze heb ik geleerd los te blijven staan.
Zo hoefde ze dus niet vast te staan.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:05

heel toevallig staat er een artikel over in het bit.
Een longeerlijn door de tralies (of ring als je die hebt) en het vasthouden. Gaat hij achter uit geef je wel wat tegen druk maar wel zo dat hij achterwaarts kan.
Zodra hij stopt haal je de druk weg zodat hij leert dat als hij stopt de druk wegvalt en dan goed beloenen. Als dat goed gaat kun je de lijn vastmaken aan het uiteinde, dan heeft hij wel de ruimte om achterwaarts te aan maar heeft hij niet de druk en krijgt hij (als het goed werkt) door dat het geen kwaad kan en zo kort je het steeds verder in tot hij blijft staan.
Ten alle tijden belonen als hij doet wat hij moet doen> dit stond in het artikel van het bit.

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:12

dankje allemaal :) ga het zeker eens uitproberen en hoop dat het helpt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 02:13

Ik zou een longe erbij nemen en deze 1x om het traliers draaien, uiteinde zelf beethouden. Druk zetten zodra hij achteruit loopt en de druk laten vallen zodra hij stil staat. Dat de druk weg gaat is zijn "beloning", dus zelf gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is want dat is het ook.
Pas alleen op dat je hem niet te lang vast zet, zodat hij niet eerst 5meter achteruit loopt voordat hij merkt dat ie vast staat.... 1meter touw lijkt mij ruim voldoende, iets langer misschien :).

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 03:34

ja, met hierboven allemaal eens, goede methode met de longeerlijn. Al paar paardjes in verleden zo kunnen helpen. Altijd weer rustig terug naar voren laten stappen en inderdaad belonen als hij stil staat, succes!

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 17:56

heb het vandaag al eens geprobeerd me de methode van hierboven. Had geen longeertouw maar wel een leadrope, werkt natuurlijk hetzelfde. Het ging heel goed, in het begin was hij weer even in paniek en even gesteigerd en bleef maar achteruitlopen maar na die ene keer had hij het door!! :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:07

super, soms heb je engelengeduld nodig hoor met zo'n paardje maar als ze echt in de gaten hebben dat er niks vreemds gebeurd elke keer als ze vast staan zal het loslopen :-), succes!

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:26

dankje en dat denk ik inderdaad ook :) maar hij is slim en pakt het goed op :D

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:00

Ik heb mijn oude paard ook geleerd om netjes los te blijven staan. Voorkomt veel stress

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 18:22

sneeuwkapje schreef:
Ik heb mijn oude paard ook geleerd om netjes los te blijven staan. Voorkomt veel stress

geen probleem met losstaan maar soms gaat hij dan toch lopen :s vindt het iets handiger als ik hem kan vastzetten :)

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:25

Wat goed dat hij het al zo snel oppakt! Nu een kwestie van blijven oefenen, vertrouwen vergroten en voor je het weet is het de normaalste zaak van de wereld :)

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:24

Hoi ik hoop dat ik je kan helpen:
Mischien moet je je pony laten zien dat aan het touw staan juist leuk is ,door hem daar te voeren of hem lekker aan hooi te laten knabbel . Begin als je hem vastzet (voor de eerste keer) niet gelijk met opzadelen of zelfs een keer niet omdat hgij dan leert dat het niet altijd om rijden gaat en dat hij gewoon lekker kan blijven eten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Kaylee

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 19:39

shetielove schreef:
Hoi ik hoop dat ik je kan helpen:
Mischien moet je je pony laten zien dat aan het touw staan juist leuk is ,door hem daar te voeren of hem lekker aan hooi te laten knabbel . Begin als je hem vastzet (voor de eerste keer) niet gelijk met opzadelen of zelfs een keer niet omdat hgij dan leert dat het niet altijd om rijden gaat en dat hij gewoon lekker kan blijven eten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Kaylee

aah zal hem eens gewoon goed borstelen als hij vaststaat en niet daarna gaan rijden, goed idee! :) en met hooi blijfthij wel staan maar wil het leren zonder dat hij altijd hooi krijgt.
Hij is de laatste tijd niet meer in paniek geraakt maar loopt nog wel steeds naar achteren en durf nog geen knoop in het touw te leggen :p hij is zelfs al een keer blijven staan toen ik zijn zadel ging halen ! direct goed beloont en hopelijk heeft hij het snel door! :D

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 19:41

february schreef:
Wat goed dat hij het al zo snel oppakt! Nu een kwestie van blijven oefenen, vertrouwen vergroten en voor je het weet is het de normaalste zaak van de wereld :)

idd :D daar kijk ik al naar uit :p

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:45

Heel simpel, draadje erachter, tik om weer voorwaarts te gaan, evt zelfs met stroom op draadje. Probleem zo opgelost.
Ze moeten leren dat het niet de bedoeling is om achteruit te gaan en als ik de hele tijd moet opletten met een longe in mijn ene hand, bepaalt mijn paard mijn acties ipv andersom. Korte pijn maar wel met effect :D

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 20:37

Ibonn schreef:
Heel simpel, draadje erachter, tik om weer voorwaarts te gaan, evt zelfs met stroom op draadje. Probleem zo opgelost.
Ze moeten leren dat het niet de bedoeling is om achteruit te gaan en als ik de hele tijd moet opletten met een longe in mijn ene hand, bepaalt mijn paard mijn acties ipv andersom. Korte pijn maar wel met effect :D

nee sorry ben niet zo voor deze methode xs ik wil dat hij het leuk vind vast te staan niet dat hij angst heeft om een schok te krijgen !

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:33

Tja, misschien heb je veel touwen op voorraad :D

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:42

liever dat hij wat touwen kapot trekt dan dat hij zijn vertrouwen verliest :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:48

Maar door steeds de touwen kapot te (laten) trekken, los je niks op en is dat voor hem alleen maar een bevestiging dat hij met brute kracht zijn zin krijgt... Dat moet je doorbreken, tegen 400-600 kilo kun je het als mens nu eenmaal niet opnemen, zeker niet als hij weet hoe het spelletje werkt, dat wordt zelfs gevaarlijk...

Hij staat toch in de wei ook achter schrikdraad, daar gaat hij ook niet dood van, ik zeg ook niet dat je hem OP de draad moet vastzetten maar wel dat als hij zo trekt, hij ff schrikt en het gedrag doorbreekt. Het kan ook zo zijn dat alleen al de aanwezigheid vh draadje genoeg afschrikt om he gedag te doorbreken en dan ben je er ook maar zonder ongelukken. Want dat truckje met de longe gaat ook niet vanzelf, ff niet opletten en je kan met de brandzalf aan de slag op je handpalmen....

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 22:55

hij heeft nog nooit een touw kapot getrokken en hij verbeterd echt!
misschien dat u paarden er anders op reageren maar hij is gevoelig en denk dus niet dat dit bij hem gaat werken

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:04

Ibonn schreef:
Hij staat toch in de wei ook achter schrikdraad, daar gaat hij ook niet dood van, ik zeg ook niet dat je hem OP de draad moet vastzetten maar wel dat als hij zo trekt, hij ff schrikt en het gedrag doorbreekt. Het kan ook zo zijn dat alleen al de aanwezigheid vh draadje genoeg afschrikt om he gedag te doorbreken en dan ben je er ook maar zonder ongelukken. Want dat truckje met de longe gaat ook niet vanzelf, ff niet opletten en je kan met de brandzalf aan de slag op je handpalmen....

ik heb ze anders ook wel gezien die zo schrokken van de schriklint methode dat ze de begeleider omver sprongen. Dan kies ik toch voor die brandzalf.

Simpelman schreef:
Niet vast zetten aan een touw maar een longe door de muurring laten lopen.
Zo kan hij nooit gaan hangen en heb je 7 meter de tijd om hem op te vangen als hij achter uit stapt.
Heel veel belonen als hij stopt met achteruit stappen en hem weer terugbrengen naar zijn plaats.

Dit is imo de enige veilige en correcte methode. En ook de meestgebruikte en succesvol. Zo leren wij de jonkies ook vaststaan als het tijd is (en dat is soms pas als 4 of 6 jarige ofzo, ligt eraan wanneer we op pad gaan :Y) )

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:20

ShamalArabs schreef:
Ibonn schreef:

ik heb ze anders ook wel gezien die zo schrokken van de schriklint methode dat ze de begeleider omver sprongen. Dan kies ik toch voor die brandzalf.

Dit lijkt mij toch echt de omgekeerde wereld, de ruiter/mens moet afzien omdat het paard niet gecorrigeerd mag worden. Ik zeg niet dat er meteen stroom op die draad moet maar wel iets achter hem om het gedrag te doorbreken. Dus het is beter dat hij de longe door je handen trekt ipv dat hij een sprong naar voren maakt omdat hij schrikt :n :n

Compleet tegenstrijdig met het hier op Bokt zo populaire leiding nemen over je paard en al die andere goeroe praat, in dit geval neemt het paard de leiding en de ruiter is letterlijk het lijdend voorwerp ....
Dat je het jonge of onervaren paarden met een lang touw leert aangebonden te staan is niets mis mee maar verkeerd aangeleerd gedrag, en dat kan ook in paniek raken op de ploetsplaats zijn, kan je zo niet 1-2-3 doorbreken, dan moet je echt doordringen tijdens die actie en op dat moment corrigeren en niet laten trekken totdat ie uitgetrokken is want dan heeft hij niets geleerd en zal hij het al snel opnieuw proberen.
Klinkt misschien hard maar er is niet voor niets een uitspraak: Zachte heelmeesters ....