Jaarling is "mensgericht"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Jaarling is "mensgericht"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:30

Ik ben in het bezit van een jaarling hengst.
Wij hebben hem zelf gefokt en is tot zijn 1e jaar bij ons thuis opgegroeid. Uiteraard is hij een maand weggeweest toen hij werd af gespeend, maar daarna terug gekomen naar stal.
Hij is afgelopen voorjaar naar de opfok gegaan. Hij stond daar 24/7 in de wei met hengsten in de leeftijd van 1 en 2 jaar. Hier heeft hij erg veel geleerd.
Hij is sinds vorige week naar binnen gegaan bij de opfok en verblijft nu s'nachts binnen, en overdag gaan ze met een groep van totaal 6 hengsten, naar buiten in een paddock.
Het gaat erg goed en vermaakt zich prima met zijn leeftijdsgenoten.
Nu werd ik vanmorgen gebeld dat mijn hengst waarschijnlijk een klap gehad heeft, want hij had een wondje boven zijn oog. De opfok belde om aan te geven dat ze het nodig vonden om dit te laten hechten door de DA. Mijn goedkeuring hebben ze daar al voor, maar ze belde het om te vertellen.
Een 1,5 uur later werd ik gebeld, dat alles goed was gegaan en dat er enkele krammen gezet waren. Ze het netjes hebben kunnen repareren.

Nu gaf de opfok ook aan, dat mijn hengst, zeer mensgericht is. Als ze hem roept dan komt hij naar het hek gelopen. Hij is eigenlijk erg braaf. Totaal niet dominant of hengsten gedrag.
Maar het woord "mensgericht", eigenlijk schrok ik daar een beetje van.

Ik ben namelijk bang, dat als hij straks 3 jaar is en naar huis komt, dat we dan wel eens een probleem kunnen krijgen met een paard wat "mensgericht" is....
Het is een gevoel, want ik heb er dus geen ervaring mee.
Dus wilde ik hier vragen of mensen ervaring hebben met het zadelmak maken van een mensgericht paard?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:36

Mijn mini is enorm mensgericht, als veulen eigenlijk wel verwend, als hij een mens ziet is hij de eerste die bij het hek staat, volgt je overal en is een enorme knuffel. Ik heb hem dit voorjaar beleerd voor de sulky. Ik heb eigenlijk alleen maar voordelen ervan gehad, doordat hij mensgericht is vertrouwde hij wat ik deed. Het was met hem echt inspannen en wegrijden.

Edit: Wat ik het nadeel vind is dat hij tijdens grondwerken wel snel in je persoonlijke ruimte komt, want doordat hij mensgericht is heeft hij minder respect. Maar daar ben ik hard mee aan het werk en er is een enorme verbetering.

Jes

Re: Jaarling is "mensgericht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:56

Ik heb een 3,5 jarige waarmee ik over 1,5 week ga beginnen met beleren.
Zij is ook heel mensgericht, ik ben er wel blij mee, ze is nergens bang voor namelijk. Enige probleem, ze is ook niet "bang" voor de longeerzweep, en blijft het liefst dichtbij, longeren is dus nog niet gelukt :')
Eerder ook een mensgericht paard beleerd, ben er na twee keer longeren op gaan zitten en zo weggereden, beestje heeft nooit een pas verkeerd gezet, had heel veel vertrouwen in mensen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:21

Je hoeft nergens bang voor te zijn hoor! Vaak zijn de dieren die erg mensgericht zijn juist heel makkelijk als 3 jarige :D
Je zegt dat ie nu braaf is en ik zou daar juist blij mee zijn! Hij staat in de opfok met speelmaatjes dus qua sociale opvoeding zit het ook wel goed...

Persoonlijk zou ik me echt niet druk maken. Zelf heb ik nu trouwens ook een soortgelijke hengst... Vanaf het begin af aan mensgericht en ontzettend braaf. Mijn vriend vind em veel te braaf als hengst, maar ik ben juist blij dat ie gewoon braaf is!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:36

Als je bedoeling is om hem door te houden als hengst, dan wees blij dat hij mensgericht is want dit maakt zijn verder training en omgang een stuk aangename.

Vergis je wel niet, ze blijven 'jong' paarden en kunnen ook is flink uit de bocht gaan maar een paard dat 'mensgericht' is m.i. veel makkelijker tot reden te roepen. Deze hebben vaak veel meer vertrouwen in 'hun' mensen en daardoor ook veel rustige in omgang met mensen.

Onze dekhengst is altijd zeer mensgericht geweest, was niet dominantste, en heeft nu een uitmuntend karakter waar iedereen mee om kan gaan. Alhoewel ook nog jong, en heeft zijn momenten, is hij zeer betrouwbaar en drie dames (trainer, amazone, en ik :D ) trainen, rijden en vervoeren hem overal naartoe (behalve dekstation ... dat doen de mannen). Als hij niet zo braaf was in omgang dan konden wij dat absoluut niet doen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:42

Ik heb ook een 1,5 jarige hengst, en die is ook super op mens en vooral op mij gericht. Ik vind dat persoonlijk alleen maar fijn. Hij vertrouwd mij door en door, waardoor dingen leren alleen maar makkelijker is. Gelukkig is hij ook onderdanig naar mij, hij heeft aardig respect voor wat ik vraag en wil.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:49

Voordeel van een mens gericht paard is dat ze dingen sneller leren nadeel ze leren dingen slechter af omdat er minder respect is voor mensen. Dat is mijn ervaaring met mens gerichte paarden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:52

Mensgerichtheid is geen probleem zolang je m feitelijk ook behandeld als paard en niet als mens.
Wees wel consequent in het bewaken van je persoonlijke ruimte direct vanaf het begin. Mensgerichtheid kan als irritante bijkomstigheid 'opdringerig' hebben dus daar moet je voor waken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:28

Iris82 schreef:
Wees wel consequent

Maar dit is bij ieder dier van toepassing... :o

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:33

Komt bekend voor de 2 jarige Welsh die ik verzorg ook .
Maar het is echt mijn maatje

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:44

F-AM -> OPG

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:10

Wat zou daar slecht aan kunnen zijn? Blijkbaar vind jouw hengst mensen leuke wezens en wil hij daar graag mee omgaan. Prima basis lijkt me om straks mee aan de slag te gaan. Wil totaal niet zeggen dat hij dus dominant ofzo zou zijn.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:16

Hier ook zo'n merrie die rustig 2 ha achter je aansjokt door het land zonder halster of beloning gewoon omdat je mens bent en ze zo heel graag dicht bij je is.

Voordeel: niet snel bang eindeloos vertrouwen in je en heel koelbloedig
Nadeel, niet uit je persoonlijke ruimte te slaan bij wijze van haha, knippert niet eens met haar oog als we dat proberen, wapperende paraplu, schreeuwen klappen ze kijkt ernaar en verzet geen stap.
Maar ik zie verder niet veel nadelen eigenlijk.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:51

Ik heb een 1,5 jarige merrie staan. Als veulen was ze heel schuw en moeilijk te pakken nu heel erg mensgericht.
2 Maanden geleden had ik besloten dat het beter zou zijn al ze uit logeren zou gaan. Pony naar een groep paarden gebracht bij iemand hier uit het dorp. Het arme ding is aan alle kanten gebeten, gejaagd en getrapt. Twee benen met een vrij diepe wond de borst behoorlijk opgezet en vol met bijtwonden.
Zodra er iemand langs de weide liep rende ze daar op af.
Naar twee dagen vond ik het genoeg en heb ik mijn kreupel geslagen pony weer thuis gezet.

Hier ging het nog goed

Afbeelding

Hier dus niet meer
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:55

hier ook een mensgerichte pony,. Als veulentjes was ze al zo. Is uiteindelijk tot een heerlijk makkelijk dier uitgegroeid. UIteraard wel als pony blijven zien en ook paarden contact geboden.

Maar wat een heerlijk makkelijk dier is dat. Die heb ik alleen verkeersmak gemaakt.Ze had zoveel vertrouwen in mij dat wanneer ik aangaf dat het ok was, ze ook gewoon gaat zonder 1 seconde debiel te doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:59

Rianneke schreef:
Iris82 schreef:
Wees wel consequent

Maar dit is bij ieder dier van toepassing... :o

Dan moet je ook niet selectief quoten. :+

Natuurlijk moet je bij ieder dier consequent zijn. Wil dat zeggen dat iedereen altijd maar overal 100% op let? Nee. Soms kun je dingen wat losser aanpakken omdat een paard daardoor meer vertrouwen krijgt of paarden die al dusdanig afgericht zijn en geen misbruik maken van de situatie.

Maar soms moet je op bepaalde zaken een extra oogje hebben.
En dat is bij dit soort paarden dus op het bewaken van je persoonlijke ruimte.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:04

hotchocolat schreef:
Ik heb een 1,5 jarige merrie staan. Als veulen was ze heel schuw en moeilijk te pakken nu heel erg mensgericht.
2 Maanden geleden had ik besloten dat het beter zou zijn al ze uit logeren zou gaan. Pony naar een groep paarden gebracht bij iemand hier uit het dorp. Het arme ding is aan alle kanten gebeten, gejaagd en getrapt. Twee benen met een vrij diepe wond de borst behoorlijk opgezet en vol met bijtwonden.
Zodra er iemand langs de weide liep rende ze daar op af.
Naar twee dagen vond ik het genoeg en heb ik mijn kreupel geslagen pony weer thuis gezet.

Hier dus niet meer
[ Afbeelding ]

Dat je die nog zolang daar heb laten staan snap ik niet zo goed

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:06

troi schreef:
Wat zou daar slecht aan kunnen zijn? Blijkbaar vind jouw hengst mensen leuke wezens en wil hij daar graag mee omgaan. Prima basis lijkt me om straks mee aan de slag te gaan. Wil totaal niet zeggen dat hij dus dominant ofzo zou zijn.

Hier ga ik in mee. Mijn Haflinger ruin is ook erg mensgericht, vind mensen en alle aandacht die zij geven (en eten :Y) ) prachtig. En is een heerlijk makkelijk paard in de omgang, die graag voor je werkt en snel leert.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:13

Het heeft een paar dagen nodig om te wennen, ik ben 3x per dag wezen kijken.

Ieder mens wat ze ziet wil ze heen, paraplu's en andere dingen trekt ze zich niet van aan.
Ik geloof dat ze meer met mensen wat te doen heeft dan met paarden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:18

Mijn anderhalf jarige is ook zo. Hij staat altijd vooraan bij het hek om een aai te komen halen en als je de wei mest loopt hij gewoon achter je aan. Enige probleem is dat hij nooit ergens van onder de indruk is. Toen ik hem net kreeg was hij ontzettend opdringerig en van persoonlijke ruimte had meneer nog nooit gehoord. Ik ben daarmee aan de slag gegaan en het gaat gelukkig al stukken beter. Probleem is idd dat je heel consequent moet zijn en hoewel ik dat altijd ben is niet iedereen op stal dat. Dus het blijft opletten voor mij. Het is nog best wel een klus geweest van voor niks stopte hij, wapperende armen of zweep (niet om hem mee te slaan maar om hem uit je ruimte te houden) zal hem een worst wezen, loopt hij zo door heen. Maar als jij consequent blijft, valt het denk ik wel mee.
Het heeft ook vele voordelen. Ik hoef nooit achter m'n paard aan te rennen als ik hem wil pakken. En met het grondwerk (licht grondwerk dan hè, wijken voor druk, stilstaan) is hij ook echt op mij gericht ( en op eten :Y) )en het is prettig samenwerken.
Bang is hij nooit, vrachtwagens, paraplu's, het zal hem aan zijn reet roesten.

Monty6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:03

Mijn paard is ook mensgericht daardoor wil ze graag wat voor je doen maar is wel nieuwsgieriger als ik wat in de wei doen enz. En het afleren van dingen gaat wat moeilijker maar ik denk dat je beter een mensgericht paard kan hebben als een paard die meer naar zijn soort genoten trekt

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 09:33

Bedankt voor al jullie berichten met ervaringen.
Ik heb dus zelf niet zoveel ervaring met paarden welke echt mensgericht zijn. Zijn moeder was namelijk een heel afstandelijke merrie, die altijd verscholen stond achter haar moeder.
Toen deze hengst geboren werd, had ik wel direct in mijn gedachten, dat we hem kort moesten houden, aangezien het toch een hengst is (is onze eerste hengst).
Hij is dus altijd keurig netjes mee gegaan aan het halstertje naar buiten. We hebben hem ook altijd mee genomen de trailer op, en is dus inderdaad veel in handen geweest.

Ik was dus juist bang, doordat hij zo mensgericht is, hij wellicht wat sneller dominant wordt. Maar hij staat nu in de kudde, maar hij is verre van dominant. Tot nu toe is het een zeer brave hengst!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:13

Mensgericht is niet hetzelfde als een flessenveulen :+
Arabieren bijv. zijn vrijwel altijd mensgericht. Ze komen braaf als je ze roept, kijken eerst naar de begeleider voor ze reageren etc. Maar ze zijn er niet minder "kudde" om. Sterker nog, een meer stabiele en eenheidkudde als mijn kudde heb je waarschijnlijk nog nooit gezien in paarden die niet in natuurgebieden/megaopfok/(semi)wild leven :')
Ik ondervind er alleen maar voordelen van. Ze weten dondersgoed wat mijn persoonlijke ruimte is en hebben respect ervoor, maar ze zijn heel makkelijk in de omgang en uitermate betrouwbaar.

Het gaat vaak wel mis als je in de veulentijd veel knuffelt en weinig straft. Als je in de veulentijd niet duidelijk bent en wel te lief, dan krijg je een respectloos paard wat je persoonlijke ruimte negeert. Maar dan was ie ook niet lief en braaf hoor, dan was ie eerder brutaal.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 07:52

ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan om hem in de opfok te doen. Paarden die de eerste drie jaar alleen door mensen worden opgevoed worden nog weleens te dominant. Klinkt gek maar mensen zijn domweg niet hard genoeg als je vergelijkt met hoe hengsten elkaar opvoeden. Dat kan er soms er hard aan toe gaan. Ik denk dat je nu weinig problemen krijgt hoor. Eerder voordeel aan gezien je hem wel in de hand hebt gehad en dus niet helemaal verwilderd uit t land komt maar toch beetje manieren bijgebracht door zn vriendjes. Het akn zijn dat hij wel ineens dominant word als hij alleen terug op stal komt, de enige manier om dat op te lossen is zoals al gezegd heel consequent zijn. En anders heel gauw zn ballen eraf das de meest simpele oplossing.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:10

Lijkt me geen probleem een mensgericht paard..Pas als een paard geen contact heeft gehad met andere paarden in zijn jeugd en is opgevoed door enkel mensen heb je in vele gevallen een probleem..Ik heb arabieren en die zijn ook enorm mensgericht en dat is juist heel prettig :j