Voernijd. is dit normaal ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Colandro

Voernijd. is dit normaal ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 23:51

Hoi.
Mijn paard een ruin van rond de 1.75 is met voeren en eten flink bezig met het trappen tegen de stalwand. Hij bijt ook naar zijn buurpaard en daar tussen zit tralies waar hij dan dus zijn tanden in zet.

Het word steeds erger, dat zegt de verzorger van het paard ernaast ook al.
Ondertussen heeft hij een tand afgebroken. Staat door het trappen tegen de wand het tralies krom en word het met touwen bij elkaar gehouden.

Wat moet ik ? Gewoon laten want ik zit me druk te maken om niks ?
Of wel een oplossing zoeken?

rina

Re: Voernijd. is dit normaal ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:53

Nou om niks zou ik niet zeggen. Als de tralies al krom zijn en met touwtjes bij elkaar gehouden worden, ga ik toch al behoorlijke vraagtekens zetten. Want wat als hij een keer met een been in die touwtjes blijft hangen???

Imo, en ik heb er ook zoeen op stal, schot ertussen. Dus die tralies dichtmaken.

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 23:55

Ik heb hem bij een particulier gestald.
Heb dit dus aangeven maar word aangeken dat ik te voorzichtig ben..

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 23:56

Er zit wel schot en dan halverwege tralies

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:59

Krijgt hij eerst krachtvoer of eerst ruwvoer? Laatst was er zo'n onderzoek waarvan de uitslag was dat paarden die eerst ruwvoer krijgen minder last hebben van hun maag dan wanneer ze eerst krachtvoer krijgen. Heb je dat al eens geprobeerd?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:00

Wat zou kunnen doen is de wand dichtmaken. Dan ziet die het andere paard ook niet en dan zal die wel rustiger worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:02

Nou als zij dat vinden prima maar dan ging ik toch echt op zoek naar een andere stalling. Mijn paard, dus mijn risico en portemonnee als er wel wat gebeurd. Dan gaan zij echt niet die rekening betalen. En nee imo ben je echt niet te voorzichtig. Die rotaap van mij heeft een paar weken geleden nog vol met de kogel tegen het hek (ik heb hekken tussen de paarden met tapijt erom) geslagen. Mooi die kogel dik en madam kreupel. Ik heb toen gelijk dat hek hoger gemaakt, zodat ze dr buurvrouw niet meer kon zien. En dat gaf gelijk rust in de tent.

En ja ik snapte dat het onderstel deel schot was en bovenop de tralies. Dat is vrij standaard ;) Maar dat bovenste zou ik dus met een schot dichtmaken. Blijkbaar vind jou paard zijn buurman/vrouw niet leuk en is op zichzelf en zijn rust gesteld. sommige hebben dat gewoon.

Ehhh Koper wat heeft de maag te maken met slaan tegen de schotten en voernijd?? ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:05

rina schreef:
Ehhh Koper wat heeft de maag te maken met slaan tegen de schotten en voernijd?? ;)

Misschien heeft hij helemaal geen voernijd maar wel een maagzweer? Of in elk geval pijn?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:13

Ik heb tot nu toe nog nooit gezien dat ze dan tijdens het voeren gericht hun buurman proberen te mollesteren. En wel zover dat er al tanden afbreken. Bijten in de tralies in de richting van buurman zegt mij echt voedernijd. Als ze maagpijn hebben willen ze idd wel bijten en slaan, maar meestal is dat meer op zichzelf gericht (eigen voerbak) dan expliciet de buurman. Maar dat is dus zover ik paarden met maagpijn ken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:14

Nouja ik ken het paard van TS niet. Dus ik weet ook niet hoe die reageert als 'ie pijn heeft. Volgens mij is elk paard daar anders in. Ik zou in elk geval willen laten uitsluiten dat hij zo doet doordat hij pijn heeft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:17

En ik zou als eerste dat schot dichtmaken :D Want wat als hij echt een keer met een been in die tralies of touwtjes blijft hangen. Als het dan pijn is blijft hij het doen ook al is het dicht tussen hem en de buurman, en weet je dat je verder moet gaan zoeken. Maar nu loopt ze imo zeker het risico dat er een keer echt wat gebeurd en dan heb je de peren gaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:22

Een stal sowieso al, en dan ook nog met een dichte wand, vind ik niet geschikt voor een paard. Symptoombestrijding vind ik ook niks.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat TS een oplossing vindt die bij haar en haar paard past.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:30

Voor nu eerst die wand dicht en rubber matten daar waar hij slaat. "Symptoombestrijding is geen oplossing" zal allemaal best, maar je kunt moeilijk af gaan zitten wachten tot er een serieus ongeluk gebeurd lijkt mij? Paard geeft aan zijn buurman niet te velen tijdens het eten dus dan "help" je m toch met zo'n schot ertussen?

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 00:40

Hij krijgt op dit moment alleen ruwvoer.
Het lijkt mij eigenlijj geen pijn als hij alleen staat of ik sta erbij is er niks aan de hand.
Maar sindskort als ik hem op stal zet is het eerste wat hij doet zn buur aan vallen terwijl hij eerder altijd eerst kwam kijken of ok nog wat lekkers had voor ik de stal dicht deed
Maagzweer zou je kunnen zien in bloedonderzoek ?

Dat is dus beetje mijn punt waar doe ik goed aan wat te doen, waarmee help ik het paard..een beetje kasplantje of zo door laten gaan. Zou ook nog een optie zijn om het half om half dicht te maken? Zodat er wel contact mogelijk is..

Ik zal zo ff fototje plaatsen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:48

Dat vereist een consequente en standvastige aanpak om dat op te lossen (dus niet symptoombestrijding).
Worden ze tegelijk gevoerd? zijn er meerdere mensen die voeren?

om het op te lossen heb je 1 vaste voerder nodig in het begin, die stevig in zijn/haar schoenen staat. En ze moeten sowieso tegelijk gevoerd worden, dat altijd, als paarden niet gelijktijdig gevoerd worden dan werk je het alleen maar meer in de hand. En geen haast hebben, dat is belangrijk.

Ik heb beide types hier, degenen die ik oversla en als laatste voer, pas als ze gekalmeerd zijn (ik wacht net zo lang bij de boxdeur tot ze kalm zijn) en het andere type voer ik wel gelijk maar die blijf ik in de hoek zetten met wijzend vingertje en stem tot ik klaar ben en vind dat ie/ze mag komen eten. Allen zijn inmiddels van hun voernijd af :) Maar het is een kwestie van doorzetten en volhouden. De link tussen braaf en kalm = voer krijgen moet je leggen, inbouwen. Dan stopt het andere gedrag vanzelf. Het is even ontdekken welke manier werkt, ik kan je niet vertellen hoe ik hier zie/weet welke manier bij welk paard werkt. Meestal is hier de 2e manier voor degenen die ook lelijk doen naar degene die voert.

Verder met babysteps, je kunt de eerste keer bij de eerste manier bijv. niet verwachten dat ze langer dan 3 sec. kalm zijn. Dus pak je het moment dat de scherpheid eraf gaat bijv. En belonen met stem ook. Rustig blijven, kalmeren met stem. Maar uiteraard streng wanneer de aanval in de richting van de voerder gaat. En bijvoorkeur de voerder alleen, geen toeschouwers, dat maakt alleen maar nerveus.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:50

ow wait, voer ligt er al in dus? Dan wil je een schot aan de helft waar het voer ligt. Alleen de achterste helft open. Toch zou ik werken aan het oplossen van voernijd.

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 00:52

Laatst bijgewerkt door Colandro op 25-10-13 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:52

ShamalArabs, ik ben het helemaal met je eens en weet uit ervaring dat t werkt inderdaad. Maar ik geloof niet dat een particuliere stalhouder die de TS nu al "aanstellerig" noemt dit consequent en op de juiste manier zal gaan doen.....
Half schot kan inderdaad ook al wonderen doen.....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:53

Op vorige stal ook zo een draak.
Hebben dat paard in een hoek box gezet en die andere kant met tralies drie kwart dicht geweven met bouw plastic.
Werkte perfect en kost niet veen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 01:01

Als ze al wat gegeten hebben denk ik dat ze bedoel, en dan is de voernijd misschien minder

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 01:03

Daks schreef:
Op vorige stal ook zo een draak.
Hebben dat paard in een hoek box gezet en die andere kant met tralies drie kwart dicht geweven met bouw plastic.
Werkte perfect en kost niet veen

Ik zou het niet met plastic doen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 01:08

TS, staat je paard altijd al naast hetzelfde paard? Of heeft hij een andere buur gekregen op stal?

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 10:05

Al jaren etzelfde.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:43

En die voernijd is pas sinds kort zo erg dan?

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:03

Hij heeft het altijd al gehad. Maar het word gewoon erger.
Dat tralies krom staat is van de laatste tijd.