Dreigend veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxcait3

Dreigend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:45

Ik heb dringend hulp nodig, voor de staleigenaren ben ik bezig om een veulen van 4 maanden handmak te maken. Het veulen is veel te vroeg van de moeder afgehaald en ontzettend bang voor mensen en aanraking. Nou kon ik haar een poos terug met geduld gewoon pakken en dan aaien, hier ontspande ze uiteindelijk ook door. Nou hebben de staleigenaren haar hardhandig gechipt (zat onder de wondjes) omdat deze geen geduld hebben. Ik ben nu al weer ruim 2 weken met bezig en als je in de stal zit komt ze bij je staan en aan je snuffelen maar zodra je je hand op steekt springt ze weg en begint nu ook ernstig te dreigen en uit te halen. Hebben hier mensen ervaring mee of hebben jullie tips hoe ik dit aan kan pakken? Zodra de stal deur dicht is en je staat buiten de stal kan je haar wel over der hals aaien.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Papegara

Re: Dreigend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:48

Geduld geduld geduld.
Hoe oud is het veulen, waarom is het vroeg van de moeder weg gehaald?
Buiten jou, doen de staleigenaren iets met het veulen?

Staat het veulen ook met andere paarden of alleen maar alleen op stal?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:50

Heel veel geduld hebben. Ik doe dat soort dingen (chippen, enten, etc) daarom ook buiten de eigen box, dat moet een veilige plek zijn. Eerste tijd alleen de deur opendoen en haar naar je toe laten komen. Niet de box in stappen, dat ziet ze nu als dreiging. Komt wel goed, maar er gaan nog wat weken overheen.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:52

Vooral rust. Begin weer buiten de stal met aaien. Dan open je rustig em wacht tot ze komt. Komt ze niet, dan alleen wat voer in de bak en weglopen. En later nog keer proberen. Steeds vaker oefenen en als je dr mag aaien in stal tegen de tijd dat ze gaat ruien, maak je daar lekker misbruik van door te kriebelen en poetsen in 1! :p

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:54

Papegara schreef:
Geduld geduld geduld.
Hoe oud is het veulen, waarom is het vroeg van de moeder weg gehaald?
Buiten jou, doen de staleigenaren iets met het veulen?

Staat het veulen ook met andere paarden of alleen maar alleen op stal?

Het veulen is nu geloof ik iets van 4 maanden. De moeder van dit veulen hadden de staleigenaren verkocht en hadden geen geduld om te wachten met het veulen weghalen. De staleigenaren doen dus ook niks met gaar omdat ze dus geen geduld hebben. En ze staat wel alleen in een stal (want je krijgt haar niet te pakken zonder in elkaar getrapt te worden) maar de muren zijn half gesloten en de bovenste helft zijn speilen dus kan ze wel contact hebben me haar buren!

En geduld heb ik zeker, maar met alleen in de stal zitten kom ik niet verder heb ik gemerkt, want ze krijgt nu dus een houding en gaat dreigen of uithalen als het haar niet zint

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:57

Via telefoon is t lastig iedereen te quoten dus vandaar even zo, met voer werken helpt ook niet, want haar hoofd aanraken mag absoluut niet. Toen ik haar wel vast had en haar een wortel/appel wou geven als positieve beloning weet ze niet wat ze er mee moet en verwijd het eten dan eigenlijk meer, terwijl als je het dus in haar voerbak ligt eet ze t wel! Ik ben me er gelukkig van bewust dat dit niet in een maand goed gaat!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:57

Dit dier heeft dus eigenlijk het restant opvoeding nodig en kan dat het beste krijgen van andere paarden. De kans dat je als mensen signalen mist of verkeerd interpreteerd en daarmee het probleem groter maakt is nu eenmaal heel groot. Naar buiten dus in een kudde! Dat is het beste dat je kan doen voor dit arme dier!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:58

Geduld is het toverwoord. Je geeft aan dat het veulen niet in de stress schiet als je voor de stal staat om te aaien. Hiermee zoj ik beginnen, vervolgens als het dier kalm is de stal in gaan, laat het veulen naar jou toe komen, je hoet hem niet aan te raken. Doe dit steeds iets langer, als je de stal verlaten hebt ku n je weer even aaien. Het veulen zal vanzelf in gaan zien dat mensen vriendelijk zijn Waardoor je ook in de stal kunt aaien

Voor wat betreft de staleigenaren... ik zou een vriendelijk gesprek met hun aangaan over het effect van geduld op het paardje en voornamelijk het effect van ruw en ongeduldig gedrag... ze kunnen beter van het dier afblijven als ze geen geduld hebben. .. want iedere nare ervaring gaat ten koste van de positieve ervaringen.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:01

En op de weide, ook alleen?
Zijn er meerdere veulens op stal?

Ik zou kijken of het veulen samen met een ander paard de weide op kan, liefst ook met een leeftijdsgenootje. Misschien een lieve merrie die het veulen onder haar hoede kan nemen.
Veulen is echt veel te vroeg van de moeder afgehaald, mijn hart breekt altijd als ik zulke dingen weer lees.

En anders is kijken naar de mogelijkheden om het veulen in de opfok te zetten met veulens van net een half jaar oud?

Het veulen moet naar jou toe komen, niet jij naar het veulen.. heel belangrijk..

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 17:06

Met de staleigenaren een gesprek aangaan werkt helaas niet, zij vinden dat ze er alles mee mogen doen als ze willen - en zien paarden ook als objecten. Ze rijden wedstrijden voor de kar, fokken veulens maar bouwen geen band op met hun dieren.. De schoondochter had me daarom gevraagd om met dit veulen te werken omdat ik met wel meer van hun paarden heb gewerkt en dit altijd wel goedging (hackney's onder het zadel ingereden en nog een aantal veulens handmak gemaakt).

We hebben hier helaas geen weide in de omgeving, wel zandpaddocks. Ze is wel helemaal verliefd op mijn paard maar durft niet uit haar stal te komen om hem te volgen (stal is met rubbermatten en houtmot en daar buiten steen). Als mijn paard ook in de deuropening van haar stal staat met mij komt ze sneller naar me toe, alleen is mijn eigen paard heel snel afgeleid door paarden die er naast staan of eten.

Ik had dit veulen ook liever nog bij der moeder gezien of naar een opfok desnoods maar helaas - de eigenaren denken daar anders over en moet ik t hier dus mee doen. Alle veulens die hier stonden staan nu nog op t land maar zullen binnenkort terugkomen en ook van hun moeders gehaald worden. Maar zoals ik al zei ik kan haar niet pakken en ergens anders heen brengen zonder dat ze bang is of mij aanvalt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:10

Ach, het arme ding komt dus nooit in echt contact met andere paarden? Geen wonder dat het gaat dreigen.. Kun je niet proberen om jouw paard in de paddock te doen en dan met een lint een pad af te zetten van haar stal naar de paddock en haar zelf de kans geven om jouw paard op te zoeken? Daar heeft waarschijnlijk erg veel aan. Áls de stal ruim genoeg is zou je zelfs kunnen overwegen om ze tijdelijk, als het goed klikt, samen in de stal te zetten. Alsware een pleegmoeder. Dan leert ze ook van de omgang tussen jou en je paard dat mensen te vertrouwen zijn en dat je als paard contact als iets positiefs kan zien.

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 17:17

Ik heb al eens gepropeerd om haar uit der stal te laten komen door de stal open te doen en dat ze op eigen houtje naar buiten kan, maar ze gaat dan alleen schrapen over de stenen.
De stallen zijn zodanig open dat ze wel met haar buren kan neuzen dus. Haar samen met mijn paard in een stal zitten zal denk ook geen optie zijn want mijn paard kan best dominant zijn als er gevoerd word en ben bang dat ie het veulentje dan dus trapt..

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:34

tja diertje is gewoon ontzettend bang.
wellicht dat je wat aan de filmpjes heb van Annemarie van toorn betreft wezeltje:
http://www.youtube.com/watch?v=2kpRfE_DW4s
Er zijn vrij veel filmpjes te vinden, en het verhaal.
Dit was een heel bang ponytje, en die hebben ze helemaal goed gekregen.

Echter als de eigenaar zo ruw blijft doen, gaat al jou zorgen/vertrouwen van t veulen weer teniet.
Kan je hulp inschakelen van iemand die ervaring heeft met "probleempaarden"? Dat lijkt me namelijk het beste plan.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:40

Maar ze eet wel al uit dr bak? Gewoon biksies of iets anders? Je kan proberen een klein beetje biks gewoon voor dr neus te houden want dat kent ze. Waarschijnlijk weet ze gewoon nog niet hoe appel oid smaakt en dan zien ze dat nog niet als beloning. En als ze het uit je hand ook niet pakt dan gooi je het toch lekker in dr voerbak? Dat gaat ze vanzelf aan jou linken hoor, duurt alleen wat langer :p
Blijven volhouden, rustig zijn en vooral veel praten :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:04

xxcait3 schreef:
Met de staleigenaren een gesprek aangaan werkt helaas niet, zij vinden dat ze er alles mee mogen doen als ze willen - en zien paarden ook als objecten. Ze rijden wedstrijden voor de kar, fokken veulens maar bouwen geen band op met hun dieren.. De schoondochter had me daarom gevraagd om met dit veulen te werken omdat ik met wel meer van hun paarden heb gewerkt en dit altijd wel goedging (hackney's onder het zadel ingereden en nog een aantal veulens handmak gemaakt).

We hebben hier helaas geen weide in de omgeving, wel zandpaddocks. Ze is wel helemaal verliefd op mijn paard maar durft niet uit haar stal te komen om hem te volgen (stal is met rubbermatten en houtmot en daar buiten steen). Als mijn paard ook in de deuropening van haar stal staat met mij komt ze sneller naar me toe, alleen is mijn eigen paard heel snel afgeleid door paarden die er naast staan of eten.

Ik had dit veulen ook liever nog bij der moeder gezien of naar een opfok desnoods maar helaas - de eigenaren denken daar anders over en moet ik t hier dus mee doen. Alle veulens die hier stonden staan nu nog op t land maar zullen binnenkort terugkomen en ook van hun moeders gehaald worden. Maar zoals ik al zei ik kan haar niet pakken en ergens anders heen brengen zonder dat ze bang is of mij aanvalt

In dat geval is mijn advies: wens de staleigenaren veel succes met hun dier en laat ze hun eigen problemen oplossen... je gaat toch zeker niet je eigen in gevaar brengen voor andermans dier terwijl zij dus te pas en te onpas het door jou opgebouwde vertrouwen in mensen afbreken?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:06

Neon schreef:
In dat geval is mijn advies: wens de staleigenaren veel succes met hun dier en laat ze hun eigen problemen oplossen... je gaat toch zeker niet je eigen in gevaar brengen voor andermans dier terwijl zij dus te pas en te onpas het door jou opgebouwde vertrouwen in mensen afbreken?

Te pas en te onpas is ook weer overdreven, een veulen moet nu eenmaal gechipt worden. En de ene chipper is wat handiger dan de andere.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:14

Ik denk ook dat het veel baat zal hebben als het dier met een ander paard lekker naar buiten kan. Zo jong en dan alleen opgesloten in een stal dan kan ik me voorstellen dat ze angstig blijft. Lekker de opvoeding over laten aan een volwassen paard, je zult zien dat het veulen dan vanzelf meer zelfvertrouwen krijgt en aan jouw went als je met het andere paard bezig bent.

Mijn shetlander Hans was heel bang toen ik hem net had gekocht. In het begin rende hij al weg als ik binnen 3 meter in zijn buurt kwam. Ik heb hem lekker links laten liggen. Wel veel met de andere geklooit terwijl hij er gewoon bij stond. Op een gegeven moment begon hij aan me te wennen en zocht hij steeds uit zichzelf toenadering. Toen ik hem eenmaal kon aaien en een halster om kon doen ging het snel. Binnen no time werd hij een ontzettende knuffelkont.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:21

Het gaat niet alleen om het chippen... ts is gevraagd om met het dier aan het werk te gaan omdat de eigenaren geen geduld beweren te hebben...

Nu is het met chippen mis gegaan, straks komt de hoefsmid, dan komt een ontwormingspasta... dan moet de stal gemest worden en wordt zo een dier op een heerlijk geduldige wijze naar buiten gebonjourd... en weg is het werk van ts...

Altijd handig die jonge meiden die verliefd worden op een paardje zodat je zevervolgens voor het karretje kunt spannen om problemen op te lossen... nee sorry... de eigenaren willen het beest ten eerste zsm van de moeder af en nu willen ze hem vervolgens zsm handelbaar hebben.. (dan is ie tenmknste lekker snel geld waard! ). ts doet haar best om het te regelen en vervolge s worden de acties teniet gedaan door de lompe acties van de eigenaar...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:25

Maar hoe mesten jullie het veulen zn stal uit dan?
Ik denk dat op deze manier het veulen gedoemt is te mislukken. Wie zet een veulen van 3 a 4 maanden nou weer 24/7 op stal .. moeder verkocht sjezus :roll: stel debielen ...

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:18

De staleigenaren zijn ook vrijwel nooit aanwezig, dus zijn ook vrijwel nooit in haar buurt. Ze spannen mij zeker niet voor hun karretje ik bood mij zelf aan om het te doen, en kan er ook zo mee ophouden als ik dat zou willen. Ik ben niet verliefd op t paardje ik wil haar alleen maar helpen.

De stal word gedaan door iemand anders en volgens mij gewoon met t veulen nog in stal waarbij de persoon in kwestie altijd moet opletten of ze zich niet ineens omdraait.

Ik heb net een half uur ofzo met de staldeur helemaal open ervoor gezeten en ze kwam wel al vrij snel naar me toe en begon me helemaal te besnuffelen. Later begon ze mij ook te kriebelen met haar onderlip en zich aan me schuren, maar zodra me handen zichtbaar waren deinsde ze weer terug. Nadat ik mijn handen weer had verstopt kwam ze weer dichterbij

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:20

Ik ben t trouwens met jullie eens dat dit veulen bog lang niet van de moeder af moest, maar t is nou eenmaal zo gegaan ik kan er niks meer aan veranderen. De moeder heeft ook nog een veulen gehad vorig jaar waar ik bij was en moest t kind al gelijk niet meer, dus ik denk dat dat nu ook zo het geval was

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:48

Maar als ze het veulen tijdens het mesten op stal houden, komt het dan uberhaupt wel de stal uit? Gezien het feit dat je er verder niet echt dichterbij kunt komen. Is het geen idee om het veulen samen met jou paard in de paddock te zetten? Beetje surrogaat moeder ofzoiets?
Wat bedoel je precies met ze deinsde terug zodra je je handen liet zien? Handen zijn juist iets waardoor je ze erg nieuwsgierig kunt maken, je hoeft niet gelijk te aaien. Laat haar eerst maar eens rustig ruiken en snuffelen. Vooral langzame bewegingen maken en veel praten met zachte stem. Probeer haar maar wat te voeren (gewoon voer wat ze normaal op een dag ook krijgt) en dan ga je langzaam beginnen aan het aaien.
Dat ze aan je snuffelt en schuurt is wel een goed teken. Ze is dus wel erg nieuwsgierig. Is het mogelijk om jouw paard naast haar neer te zetten zodat als je aandacht aan jouw paard geeft, je indirect ook wat met haar doet.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:52

Ok... opletten dat ze niet aan je gaat schuren( bij paarden onderling mag enkel het dominante paard dit doen) let op dat je de grenzen blijft bewaken en wees heel concequent... mensen zijn al snel geneigd een dier als zielig te bestempelen waardoor ze alles toe laten, als het dier vervolgens nog sterker en groter wordt komen daar nog meer problemen van. Gedrag afkeuren zorgt enkel voor duidelijkheid

Ik hoop echt van harte dat het beestje niet 24-7 op stal gehouden wordt

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 19:59

Het veulen komt haar stal niet uit, omdat ze niet gepakt kan worden kan je haar ook niet verplaatsen en alleen durft ze der stal dus niet uit. Mijn paard kan ik er niet naast zetten omdat die stallen net iets kleiner zijn en hij zich makkelijk vastrolt. Het veulen staat wel tegenover mijn paard.
Over duidelijk zijn ben ik t met je eens, ze hapt af en toe wel is in me arm of been, niet hard bijten. Maar dat "straf" ik af door me stem ietsje te verheffen zonder echt boos te worden.

Ik moet nu eerst haar zonder al te veel stress kunnen pakken, als dit kan kan ik met haar wandelen en kam ze ook los en naar buiten.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:30

Oke, dus ze staat 24/7 binnen. Houd je er dan wel rekening mee dat er paarden zijn die daar erg gefrustreerd van raken en dan bijvoorbeeld gaan bijten?
Maar ik begrijp je punt erg goed hoor. Als je haar nu namelijk de paddock in zou jagen, krijg je haar never nooit meer te pakken! In de paddock kan ze namelijk wel vluchten ;)

Probeer dan gewoon elke keer dat je er bent een tijd bij haar stal te gaan staan, brokjes voeren en aan je handen te laten ruiken. Je hoeft ze niet onder dr neus te duwen natuurlijk, laat haar zelf maar een beetje uitzoeken. Als ze een beetje in je buurt durft te komen, zet je gewoon eerst eens 1 voet in haar stal en weer net zo lang wachten totdat ze wel naar je toekomt. Die stress die het veulen voelt is voor haar ook niet fijn dus vroeg of laat zal ze iets doen om dat te veranderen. Als je lang genoeg wacht komt ze vanzelf wel een keer kijken.
De meeste veulens vinden het ook leuk als je bijvoorbeeld gekke geluidjes maakt of zachtjes lucht blaast. Op die manier trek je heel even de aandacht en je moet proberen die aandacht steeds weer langer vast te houden! Dan kan je gaan werken aan het aaien en poetsen.
Bedenk wel dat je een veulen van 4 maanden hebt en niet van een paar weken, dus je moet wel uit blijven kijken voor je eigen veiligheid.