Gericht trappen als ik met een biksbak loop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxiiy

Gericht trappen als ik met een biksbak loop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:38

Hallo!

Ik zit met een probleem, en vind het best gevaarlijk ook!
Ik heb sinds 3 maanden een ander paardje een haflinger van 10jaar, ze is super lief en rustig, alleen 1 ding is wel gevaarlijk.
als ik met een biksbak loop draait ze echt dr kont toe en schopt gericht en hoog ook en niet 1x!! |(
Wat kan ik hier nou aan doen?

Groetjes

Roxiiy

Re: Gericht trappen als ik met een biksbak loop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:43

Het is overigens niet alleen naar mij, maar ook als iemand anders met de biksbak loopt..

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:44

Negeren, geen eten geven pas als hij ophoud?

Is het in de stal? Of wei?

En oja rood lintje in de staart doen is wel net zo veilig :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:51

Het lijkt me sterk dat dit dier zich in alle andere opzichten wel keurig gedraagd maar wellicht dan een stuk subtieler maar toch dominant. Ik zou hier dus mee gaan grondwerken. Leg de basis goed en dan kun je later bezig gaan met deze voernijd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:53

Zweep meenemen en een tik terug geven. Hier leren ze dat heel snel af.

xAnnouk

ik weet niet waar ze eten krijgt?
heb ook meegemaakt dat er eentje (lichte) voernijd had maar sinds hij in de stal zijn hooi en eten krijgt en er geen andere paarden bij kunnen komen is hij er weer helemaal boven op :)

nine1987

Heel leuk allemaal, maar van mij zou ie toch ongenadig op zn donder krijgen.. trappen als er gevoerd wordt? Dus niet.. paard zou een paar flinke trappen of tikken met de zweep terug kunnen verwachten.. is ie nou helemaal lekker??!!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:46

Die van mij heeft dat ook gedaan toen ik hem net had. Die heb ik uiteindelijk eens een aantal keer met de longeerzweep flink op zijn donder gegeven. Hij heeft het nu al jaren niet meer gedaan, al legt hij nog wel steeds de oren plat als je met voer aan komt. Maar ik heb hem geleerd dat hij pas eten krijgt als hij in de uitloopstal staan en daarbuiten helemaal niks. Dus tegenwoordig rent hij direct de stal in zodra iemand met eten aan komt.

Dus flink aanpakken, en leren om op een vaste plek te staan als er gegeten wordt.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:51

Schop voor zn donder geven! MNormaal haat ik slaan schoppen en zweep gebruik, maar dit is voor jou levens gevaarlijk! Zodra hij ook maar aanstalten maakt geef je m zo een rotschop dat t m nog lang blijft heugen. Kijken hoe lief hij daarna is.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:00

ja daar ben ik het ook mee eens. als hij/zij het doet wel echt op zn donder geven want dit is niet acceptabel gedrag.
maar tegelijkertijd wel kijken waar het probleem vandaan komt want dan kan je een oplossing verzinnen en dingen proberen zodat het weg gaat of iig respect heeft tegen over jou.

Roxiiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:24

Ja ze is wel een beetje dominant maar niet vrezelijk erg, ze luisterd goed, en doet verder geen gekke dingen, wel moet ik soms mijn "ruimte" terug "duwen" omdat ze me soms probeerd voor te gaan zeg maar..
Het is echt een dame die niet met dr laat sollen wat ik opzich goed vind, maar ze kan te ver gaan en dat gebeurd dus alleen met het eten, ze krijg op het land samen met mijn andere shetlander eten, en het lijkt erop dat de shetlander het van haar over gaat nemen, hij is net 2 en doet het op een speelse onderdanige manier wat ik uiterraard ook niet goed keur..
Met een zweep blijft ze idd op afstand en gaat het goed, maar als ik geen zweep heb weet ze dat ook gelijk..
Een schop terug geven lukt niet, ben bang dat ze dan eerder mij weer te pakken heb en schopt dan gewoon weer terug.. :(

Roxiiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:25

Ik denk overigens dat ze er nooit voor gestraft is bij de vorige eigenaar

Roxiiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:28

Verder met rijden, lopen of longeren doet ze gewoon wat ik vraag.. :j

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:33

Maakt niet uit, trappen mag je nooit accepteren al doet ze alles verder perfect. Wat de eigenaar voor je deed doet er ook niet echt toe, het gaat erom dat jij optreedt. Niet accepteren want als ze het ligt uit je ogen slaat ben je ook niet blij..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:35

ik zou niet schoppen....dan mis je je gebit :+ Flinke tik met een lange zweep.
Je kunt haar leren gewoon in de hoek van de stal te blijven staan.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:07

Wat naar zeg... En toch is hij het ooit (onbewust) aangeleerd. Kijk aub uit met slaan schoppen ed. Je moet het zo zien, hij heeft niet anders geleerd. Ga je op zo'n manier de confrontatie aan dan is de kans groot dat je het verliest. Je moet wel consequent zijn maar eerst moet je hem leren hoe het wel moet. Ieder paard heeft een eigen karakter en net als ieder mens.

Mijn paard is ontzettend op eten gefixeerd. Daarom ben ik met m aan de slag gegaan om "eten weigeren" aan te leren. Hij trapte me weliswaar niet maar echt respectvol was hij ook niet als het om eten ging. Via www.nalanta.com heb ik veel over veijheidsdressuur gelezen en ook daar heb ik het vandaan.

Eerst ben ik met een brok in de hand begonnen. Ik moest ervoor zorgen dat er een scheiding was waardoor hij niet bij mij kon, pas wanneer ik het gaf. (Staldeur was ideaal). Hand met een brokje erin hield ik voor m met gesloten vuist. Als hij toch probeerde te pakken een kleine tik tegen z'n neus en duidelijk "nee" kort met verzwaarde stem. Zodra hij wegkeek klikte ik met de clicker (gewoon eentje voor hondentraining). Deed m'n hand heel even achter m'n rug om vervolgens het brokje te geven. Daarna heel uitbundig beloond. Binnen een dag was dat een makkie.

Daarna zonder scheiding (hij moest mij m'n ruimte geven dus soms weer ff tegen z'n boeg weg moeten drukken). Hier ben ik een weekje spelenderwijs mee bezig geweest. Toen ik merkte dat dat er goed in zat ben ik tijdens het eten begonnen. Hier het resultaat:
http://youtu.be/2l5DK31FYYs

Nu doe ik de brok er al in en hij wacht netjes op de click.

Ik werk met de clicker gewoon omdat ik niet wil dat hij denkt dat hij eten krijgt wanneer ik "goedzo" zeg. Ik ben namelijk niet zo van de snoepjes ed. Vooral van het uitbundig belonen (ik wil zijn fixatie namelijk niet voeden haha).

Ik heb het daarna ook bij mijn verzorgpaardje gedaan en hier het resultaat:
http://youtu.be/LvTisKJ9Q_c

Vooral leuk proberen te houden en duidelijk je grenzen aangeven.
Dat is met jouw maatje in het verleden gewoon troebel geworden denk ik.
Ik zeg niet dat je schoppen moet tolereren (absoluut niet) maar dit is misschien een manier om je te helpen.
Maar wat ik in begin aangaf, ieder paard is anders dus het is gewoon even aftasten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:23

Mijn hemel.. sorry.. maar wat een geitewollensokkengel*l allemaal..

Je accepteert toch niet van je paard dat ze gericht trapt? Je zegt al dat je dr vaker uit je ruimte moet duwen.. paard heeft dus GEEN respect voor je.. en nee, in een kudde wordt t ook niet vriendelijk gevraagd..

Heb al verschillende paarden gehad en ze zijn geen van allen slechter geworden van ze eens goed op de donder krijgen als ze iets onacceptabels deden..

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:27

mijn haflinger doet dit helaas ook als ik met een voerbak kom en jaagt de shet eerst weg en dan blijft hij echt om mij heen drammen en zo erg dat ik soms moet bukken
er loopt nu iemand mee en als hij het doet verkoopt hij hem een tik met de zweep
werkt al een beetje dus echt afstraffen hoor

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:31

Nergens wordt er aangegeven dat dit getolereerd moet worden.
Bokt weer op z'n best.... |o
Laatst bijgewerkt door VC_Immortal op 30-09-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:33

Zeker wordt dat in een kudde eerst vriendelijk gevraagd!
Wat een idee over paarden zeg, dat alles met geweld zou gaan, dat is helemaal niet zo, veel te veel risico op verwondingen.
Maar het is wel gevaarlijk voor je, dus hoe kun je zulke situaties voorkomen? Moeten ze wel biks hebben of gebeurt het ook bij hooi?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:44

VC_Immortal schreef:

wat !? dit moet getolereerd worden? dus jij vind het best dat dit gebeurd. dat je paard je even lekker in elkaar trapt zodat het eten lekker NU opgegeten kan worden terwijl de eigenaar/stalgenoot op de grond ligt?

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:50

xAnnouk schreef:
VC_Immortal schreef:

wat !? dit moet getolereerd worden? dus jij vind het best dat dit gebeurd. dat je paard je even lekker in elkaar trapt zodat het eten lekker NU opgegeten kan worden terwijl de eigenaar/stalgenoot op de grond ligt?

Serieus? Lezen is ook een vak apart he.

Hierbij voor de derde maal: ik zeg dat het NIET getolereerd moet worden.
Dat betekend dus dat het niet geaccepteerd moet worden.

Ik gaf alleen maar aan wat bij mij heeft geholpen. Jammer dat het weer zo moet... +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:07

Roxiiy schreef:
Ja ze is wel een beetje dominant maar niet vrezelijk erg, ze luisterd goed, en doet verder geen gekke dingen, wel moet ik soms mijn "ruimte" terug "duwen" omdat ze me soms probeerd voor te gaan zeg maar..

Daar heb je het al. Ga met je paard grondwerken en ga respect vragen zonder dat er eten bij komt kijken, en dan is je initiele probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:11

nine1987 schreef:

Je accepteert toch niet van je paard dat ze gericht trapt? Je zegt al dat je dr vaker uit je ruimte moet duwen.. paard heeft dus GEEN respect voor je.. en nee, in een kudde wordt t ook niet vriendelijk gevraagd..

Heb al verschillende paarden gehad en ze zijn geen van allen slechter geworden van ze eens goed op de donder krijgen als ze iets onacceptabels deden..

In de kudde wordt wel eerst op verschillende manieren gewaarschuwd, van heel subtiel naar wat minder subtiel voor er een dreun wordt uitgedeeld. Paarden begrijpen het niet als je direct slaat.

Het zou heel goed kunnen dat dit paard dit gedrag van mensen heeft geleerd, hij heeft geleerd dat waarschuwen geen zin heeft, dat je ineens een dreun moet geven....... doen wat je altijd al deed, geeft het resultaat wat je altijd al kreeg. Tijd dus om na te gaan denken hoe je een ander resultaat kunt boeken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:29

Yamcha schreef:
nine1987 schreef:

In de kudde wordt wel eerst op verschillende manieren gewaarschuwd, van heel subtiel naar wat minder subtiel voor er een dreun wordt uitgedeeld. Paarden begrijpen het niet als je direct slaat.

Het zou heel goed kunnen dat dit paard dit gedrag van mensen heeft geleerd, hij heeft geleerd dat waarschuwen geen zin heeft, dat je ineens een dreun moet geven....... doen wat je altijd al deed, geeft het resultaat wat je altijd al kreeg. Tijd dus om na te gaan denken hoe je een ander resultaat kunt boeken.

Zeker.. maar vandaar dat ik ook zoiets heb van: paard is al niet meer subtiel naar de eigenaar (ofdat stadium al dan wel of niet is opgemerkt en genegeerd is door de eigenaar is dan daargelaten) dan zie ik zelf geen andere optie dan ook even niet subtiel te zijn.. ik presoonlijk zou (in dit stadium van domintantie) voor de toch wat grovere, maar directe aanpak gaan,ipv aanmodderen.. vooral gezien het feit dat de eigebaar niet de enige is die voert en iemand die dit niet weet, wel eens ernstig gewond (of erger) kan raken bij dit dier..