Paard schopt gericht met achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eskimo

Paard schopt gericht met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 21:24

Hi Bokt, ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie mij hierbij wat tips kunnen geven...

Het gaat om onze merrie. Ze is nu zo'n 2 en een half jaar oud en hebben haar sinds dat ze zo'n half jaar was. Altijd een schat van een merrie geweest, heel aanhankelijk, liep altijd als een hondje achter je aan en wilde altijd geknuffeld worden. Vroeger was ze bij de hoefsmid al niet echt de makkelijkste, maar ze was nog klein en niet sterk dus kon de hoefsmid haar met gemak aan. Hoefjes geven had ik haar al vroeg aangeleerd en was bij het uitkrabben dan ook geen probleem. Ze heeft toen ze zo'n 8 maanden was een ontsteking gehad aan haar kootjes waardoor haar voetjes een tijd verzorgd moesten worden (elke dag verband verwisselen, zalf erop etc...) Dit vond ze niet echt fijn en was dan ook niet altijd even braaf, maar omdat ze nog zo klein was lukte het meestal wel. Dit waren trouwens haar achter hoeven. Na een tijd gingen wij naar het buitenland emigreren en hadden we haar naar een opfok verplaatst in Drenthe waar ze met andere paarden dag en nacht buiten stond. Wij lieten haar in goed vertrouwen achter met de gedachte dat ze uiteindelijk zou overkomen. Wegens omstandigheden verhuisde wij na 4 maanden weer terug en kon onze merrie dus ook weer terug naar het midden van het land. Het was duidelijk te zien dat er niet veel met haar was gedaan.

Dit is een beetje het achtergrond verhaal. Nu staat ze dus al een tijdje in de Meern wat heel goed gaat. Ze heeft v/d zomer heerlijk in de kudde gestaan dag en nacht, wij kwamen zo vaak mogelijk langs om haar lekker te borstelen en ze is hierdoor heel erg opgeknapt. Ze was nog steeds even aanhankelijk als altijd. Voetjes geven had ik nog een keer geprobeerd in het weiland maar dat lukte niet echt dus liet ik het maar zitten met de gedachte dat de hoefsmid toch binnenkort kwam en ze bijna op stal kwam te staan 's avonds waardoor ik meer met haar kon gaan doen. Nou, de hoefsmid kwam ook... Maar dat was een ramp. Aurora (onze merrie) was echt een draak en er was niks van te maken... Een tijd later kwam ze op stal te staan 's avonds waardoor ik nu ook meer met haar kon gaan doen. Nou, alles ging weer prima... Ze leert snel en is bijna altijd erg braaf, maar toen begon het weer van voor af aan met de hoeven... Ze schopt echt gericht. Voor wilde ze eerst ook niet maar dat gaat inmiddels wel, maar er is 1 hoef wat gewoon gevaarlijk is om vast te pakken. Nu kwam er deze keer een andere hoefsmid, maar ze is zo uit haar dak gegaan dat haar achterhoeven helaas niet gedaan konden worden. Nu gaf hij ons de tip om 2 weken lang met een halstertouw te oefenen om haar achterbeen en dit te herhalen? Nou, dat helpt voor geen meter. Aangezien ze gericht naar voren trapt heeft zo'n touw geen zin en wordt ze daar alleen maar wild van. Nu ben ik begonnen om rustig te borstelen zodat ze vertrouwen krijgt, maar daar heeft ze geen problemen mee. Haar hoef vastpakken ook niet, voor hoeven inmiddels ook niet meer als je dat voorzichtig doet en gek genoeg haar linker achter hoef ook niet. Kan ik nog niet uitkrabben maar wel voorzichtig vastpakken, en dat is al een vooruitgang. Maar dan komt haar andere achterhoef... Waar ik dus wel aan mag zitten, maar zodra ze het omhoog trekt begint ze gericht te schoppen en heeft ze me dan ook bijna geraakt. Boos ben ik zeker geworden, hier wordt ze alleen maar zenuwachtiger van waardoor ze uiteindelijk elke hoef weigerde.

Dus, om een lang verhaal kort te maken... Ik ben ten einde raad... De hoefsmid kan er niks mee en ik begin inmiddels angstig te worden, bang dat het een keer fout gaat.

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:33

Ik moet gelijk denken aan Annemarie van der Toorn. Je zou het probleem aan haar voor kunnen leggen? Misschien kan zij je helpen of adviseren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:40

De tip van jou hoefsmid valt onder de categorie 'Don't try this at home'.
(en nogal verbazend, gezien deze hoefsmid het zelf ook niet voor elkaar kreeg)
Beter niet doen, dan slecht proberen.
Daar kweek je alleen ongewenst gedrag mee.
(veel gedrag is aangeleerd: ook het 'foute gedrag')

Dus niet aanmodderen, maar een deskundige vragen die het wel kan.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:41

Klinkt alsof jullie op de goede weg zijn!

Beestje heeft wellicht iets naars meegemaakt in de tussentijd? Ze heeft verder geen bijzonderheden aan dat been waardoor het fysiek gevoelig zou zijn?

Zou clickertraining een optie zijn? Zodat je haar kan belonen precies op het moment dat ze haar hoef op tilt, voordat ze kan trappen. En dat ze hem dus zelf optilt, zonder dat jij er aan hoeft te trekken en te hangen. Dat ze ontdekt dat hoeven optillen hartstikke leuk is als je er een beloning voor krijgt. En vooral de tijd nemen, dat je het been kan aaien en mee kan frutten is al vooruitgang immers!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:43

Ik denk dat je de truc met het touw (voet longe) misschien niet handig doet. Je moet namelijk wel heel dicht langs het paard blijven staan om het goed te doen. Meestal is dat heel effectief namelijk, ook bij naar voren en opzij trappen.
Het kan vaak ook helpen om de benen eerst koud af te spuiten, maar ook daar is een bepaalde handigheid bij vereist zodat je niet het gedrag versterkt.
Het lijkt me verstandig om hier hulp bij te vragen voor het mis gaat.

Michellette

Re: Paard schopt gericht met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:49

Een bezemsteel met daaraan een gevulde handschoen met daarin een ijzeren haak zodat er als het ware een hand ontstaat waarmee je vanaf de voorzijde staand, het achterbeen kan aanraken en kan uitbouwen tot optillen. Voordeel: je staat niet in de gevarenzone en kunt direct belonen als het goed gaat.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 21:53

Ruthenroos: Annemarie van Toorn... Wel eens van gehoord geloof ik, ga het eens opzoeken!

senna21: Aangezien het voor de rest een heel makkelijk paard is dat snel leert, en ze met haar andere hoeven al vooruitgang had geboekt, dacht ik eerst het zelf te proberen met eventueel hulp en tips. Als dat echter niet lukt ga ik zeker een deskundige inschakelen! Alleen dan weer de vraag, bij wie of wat moet ik daarbij aankomen/zoeken?

IngeK: Voor zo ver ik weet niet... Het enige wat misschien pijnlijk voor haar was was de ontsteking, maar ik heb haar er nog nooit zo heftig op zien reageren als nu. Ik was er bij de hoefsmid niet bij maar ik heb gehoord dat het echt een totaal ander paard was... Zelf ken ik haar als de altijd rustige en kalme Aurora die als ze schrikt, snel weer hersteld. Dat hoef optillen deed ze inderdaad wel, maar daarna gaf ze dan dus een schop... Clickertraining is misschien een optie ja. Nu ben ik gewoon begonnen met aan haar hoeven te zitten en op te tillen en telkens uitgebreid belonen en snoepjes/brokjes geven. Dat hielp prima moet ik zeggen!

Sizzle: Misschien heb je gelijk... De tip was dus om een halstertauw om haar hoef te doen en er naast te staan en op te tillen, en als ze haar been optilt los laat. Probleem is dan alleen dat zodra zij haar hoef optilt, ze naar voren schopt of opzij, waardoor ik dus de laatste keren een meter ervan af stond. Ze werd er zo zenuwachtig van dat ik uiteindelijk het touw weg liet. Moet zeggen dat ik dit een aantal dagen geleden ook heb gedaan, en nadat ik het touw weg liet gaf ze keurig haar hoef! Hulp ga ik zeker zoeken als dit zo doorgaat!

Michellette: Dat heb ik inderdaad ergens gelezen maar nu is het wel zo dat ik haar been en hoef wel mag aanraken. Ik mag er zelfs druk op zetten. In eerste instantie weigert ze om haar been op te tillen, en zodra ze het dan uiteindelijk optilt schopt ze. Ik weet niet of ze haar been gaat optillen als ik met een stok daar aan ga zitten? Met mijn eigen arm doet ze het al met moeite. Gekke is dat ze haar andere achterbeen veel makkelijker optilt...

Wat veel reacties al! Bedankt, ik probeer alles zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:59

Hmm, de kunst is juist om de voet te liften met een zacht touw en dan voorzichtig over te nemen met de hand zonder een schrikreactie te krijgen.
Mijn 2 jarige die de hoefsmid aan alle kanten trapte, zich liet vallen en achterover sloeg had ik op die manier binnen 20 minuten zover dat ik zijn hoeven kon raspen.

Ik heb ook een merrie gekocht met 4 benen ernstige rotstraal en 8 jaar nauwelijks in handen geweest.
Die sloeg loeihard opzij als een koe uit pure pijn. Die kon ik met zorgvuldig longe gebruik ook uiteindelijk goed behandelen en uitsnijden.

Zoek maar een andere hoefsmid, leg het probleem uit en kies de hoefsmid die zegt: dat is geen probleem, we zullen stress proberen te vermijden.

Toevoeging: het is meestal eenvoudig om te beginnen met been naar voren te halen.
Laat het paard eerst wennen aan aanraking in de buurt van de lies/knie (aaien). Dan kun je met de binnenste hand het bovenbeen begeleiden, dan met een zacht koort de voet omhoog brengen (andere hand) en dan de hand op het been omlaag laten zakken.
Voet even vasthouden en weer neerzetten (al dan niet met koort).
Daarna proberen op een lage bok of op je bovenbeen te plaatsen.
Pas in een later stadium de voet naar achteren brengen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-09-13 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:05

Misschien doe ik dan toch iets verkeeds... Ik ga er nog eens naar kijken. Andere hoefsmid dacht ik ook aan ja. Misschien toch maar weer eens contact opnemen met onze vorige hoefsmid die haar vroeger bekapte, die had alle geduld en dat ging uiteindelijk prima.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:08

Zie edit hierboven.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:13

Super, bedankt voor de uitleg!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:18

Paarden die geen evenwicht hebben (door zware artrose bijv) worden vaak ook eerst met de voet naar voren gezet op de bok. Dat is veel makkelijker voor de meeste paarden. Dan kun je (als het een goede smid is) al een hoop voorwerk doen en dan kan hij/je daarna heel voorzichtig het been naar achteren draaien en snel nog de binnenkant uitsnijden.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:20

Nou, dat was bij haar dus al een groot probleem... Haar voet naar achteren deed ze wel bij de hoefsmid bij haar voor hoeven, maar naar voren weigerde. Toen begon ze te schoppen en kwam ze omhoog, dat wilde ze absoluut niet.. Uiteindelijk heeft die het met moeite en geduld toch kunnen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:24

Dan in jouw geval liever naar achteren dan :D
Zoek de weg van de minste weerstand.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:26

Bedankt voor de tips, ga er zeker mee aan de slag!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:31

Moeilijk en eigenlijk een best gevaarlijk probleem. :\
Ik zit meer aan desensibiliseren te denken.
Eerst met het been aan de grond aan de gang gaan met de handen, aaien, wrijven, borstelen, strijken (alles van boven naar beneden om te aarden)
Dan misschien met objecten, een stok, zweep oid
Daarna optillen enkele cm net boven de grond 2a3 seconde en weer neer zetten en echt zelf neer zetten dus niet los laten en het paard zelf de hoef neer laten zetten.
Als dat goed gaat gaande hoger optillen en vervolgens zachtjes rondjes draaien.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:36

Interessant topic, ik volg het even.. Wij hebben een 16 jarige merrie staan, waabij je niet tot nauwelijks aan de achter benen mag komen,
bij haar is het waarschijnlijk een trauma... Maar erg vervelend, want uitkrabben kun je ook bijna niet doen.

Als de hoefsmid moet komen, moet er helaas een praam op... want zonder is het niet te doen, en heb je ook zo een achterbeen te pakken!

succes

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:45

Ik zou als ik jou was ook een eventueel lichamelijk probleem uitsluiten. Als ze zeer heeft of in haar benen, heupen, bekken of rug oid zou dat maar zo haar gedrag kunnen verklaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:51

De meeste fysio's willen niet in de buurt van een slaand paard komen.
Een voetje geven kan ook als je lichaamsproblemen hebt, anders zou hij niet kunnen lopen.
Je moet dan alleen niet te veel en te hoog willen.
Maar 2,5 jaar is de ultieme 'hoefsmid voor zijn hoofd slaan leeftijd' als een paard dit door omstandigheden niet goed heeft geleerd (dat is de leeftijd dat ze hun kracht leren kennen) dus ik zou niet te snel gaan doemdenken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:04

Bekend probleem.. De osteopaat is geweest en we hebben toen een keer een kalmerende gel gegeven toen de smid kwam en toen was ze braaf en tot op heden is dat nog steeds.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:16

Sizzle schreef:
Maar 2,5 jaar is de ultieme 'hoefsmid voor zijn hoofd slaan leeftijd' als een paard dit door omstandigheden niet goed heeft geleerd (dat is de leeftijd dat ze hun kracht leren kennen) dus ik zou niet te snel gaan doemdenken.
:j

Een goede smid weet daar wel raad mee. (al blijft het een beroep met risico's)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:24

Een goede smid weet daar allicht 'raad' mee, maar als eigenaar vind ik het wel je verantwoordelijkheid te zorgen dat je paard (zo goed mogelijk) voorbereid is op de smid. En natuurlijk is dat niet altijd meteen perfect, maar dan is het mooi iets om aan te werken!

Probeer het van de kant van je paard te bekijken. Zo te horen is het een lief, slim paard dat zich onveilig voelt als jij dat ene been vastpakt en er dingen mee doet. Paard reageert uit instinct; vluchtdier schopt en gaat er vandoor. Door boos te worden stel je je alleen maar meer op als 'het gevaar'.
Zo te horen geeft ze duidelijk haar grens aan; je mag aan het been zitten, maar omhoog is teveel gevraagd. Door op dat moment dan tóch door te vragen push je haar zover dat ze niet anders kan bedenken dan schoppen.

Ik zou hier gewoon tijd voor uittrekken, zoveel tijd als nodig, en je uiteindelijk doel (hoef uitkrabben/hoefsmid) in hele kleine stukjes hakken. Niet in één keer alles willen, maar stukje bij beetje;
- rustig alle benen aan kunnen raken.
- leer je paard het been op te tillen bij het aanraken van de hak. Een seconde is in het begin genoeg! Die tijd kun je langzaam uitbreiden. Zet paard de hoef eerder neer, vraag je het been gewoon weer rustig omhoog alsof er niets gebeurd is
- Dan wennen aan de hoef omvatten, niet echt vasthouden. Ook dat seconde voor seconde uitbreiden.
- Vervolgens komt het hoef vastpakken en rustig de hoevenkrabber erbij.

Iedere stap, en tussenstapjes in de tussenstappen, zijn 100 beloningen waard!
Zo te horen ben je eigenlijk al een heel eind, maar denk je vooral aan het einddoel, terwijl die tussenstapjes minstens net zo belangrijk zijn! Beloon haar daar dan ook goed voor!
De tijd die je er nu insteekt om het een prettige, fijne ervaring te maken verdient zich echt terug, is echt de moeite waard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:25

vroeger ooit ook zo'n paard gehad.
nadeel van een touw om het been is dat dat touw er dan eerst om heen moet :j

ik heb anders geleerd en wel:

ik deed het met een lange zweep.
en dan de zweep andersom vasthouden zodat je de greep tegen het been kunt houden.
ga op een afstand staan, raak het paard van boven af naar beneden toe aan met de greep van de zweep.
gewoon er tegen aan houden, je aait zeg maar het been met de greep van de zweep
word het paard vervelend ga je terug naar een stukje been waar het wel goed was en ga je steeds weer verder naar beneden.
neem hier wel de tijd voor!
zorg dat je zelf relaxed bent, en raak het paard dus steeds een stuk verder naar beneden toe aan op het been.
dit hoeft niet in 1x.je stopt bijvoorbeeld halverwege het been die dag en gaat de dag er na weer verder

je kunt zelfs als je creatief bent aan het einde een handschoen vast maken die je vult met zacht materiaal,zo boots je je handen na.
maar heel belangrijk is dat je dus rustig blijft, niet reageren als het paard begint te slaan.
zet het ook niet vast aan een touw,maar houd het zelf vast of laat dat door een ander doen.
als het paard gaat hangen omdat het schrikt heb je er namelijk nog een probleem bij ;)

als je hier dagelijks even mee bezig gaat zul je merken dat na een aantal dagen het paard al relaxeder reageert op de zweep tegen het been en kun je later over gaan op je eigen handen.
succes! :D

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:27

Bedankt voor alle tips, TS (mijn dochter) en ik gaan er zeker mee aan de slag.

De merrie begint idd haar kracht te kennen en denk deels dat ze uitprobeert,en deels ligt de oorzaak bij haar kootje ze had een kroonbeen ontsteking als veulen daar begon ze met moeilijk voetjes geven die periode had ze last er werd het ineens een probleem.

De merrie is verder byzonder mensgericht en aanhankelijk. Je kunt haar ook overal aanraken ,ook als je een halstertouw daar tussen haar benen aanbrengt in een lus, dat doet haar niks. Ze is wel erg sensibel, boosheid reulteert in nerveus gedrag dat wel weer snel om te buigen is. De hoefsmid was overigens buitengewoon geduldig,is echt heel lang bezig geweest met die 2 voorbenen,die ze wel heeft laten bekappen, met veel moeite,maar absoluut niet wilde strekken op die metalen staaf wilde zetten dan kwam ze echt omhoog en sprong weg.
En ze is slim,pakt iedere kans die ze ziet hoe we haar ook neer zetten.
Dat was zoalsik het kon zien geen gemenigheid maar een vastbesloten weigering om mee te werken aan iets waar ze geen zin in heeft. Want dat zit er wel in..als ze iets niet wil dan vertikt ze het ook. EN als ze dan haar kracht in de strijd gooit..tja ..dan hou je haar niet meer..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:31

Waarom pushed de hoefsmid het dan gelijk tot het maximale?
Hij kan toch ook wel een keertje zonder of op een lagere bok raspen?