moeilijk met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sturdyfellow

moeilijk met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 11:52

mijn paardje is een aantal jaar geleden beleerd en daarna een x aantal jaren niets meer mee gedaan, nu heb ik hem bijna half jaartje, 2 weekjes geleden eindelijk een goed zadel gescoord en rijden maar....als je eenmaal zit, is hij zo ontzettend braaf....tuurlijk merk je wel dat ie weinig gereden is, weinig balans en bokt af en toe op de zweep maar goed, geen rotstreken...

maar voordat je zit....als je je voet in de beugel wilt zetten gaat ie al lopen....dit hield niet op dus dacht ik gewoon doorzetten, dan ga ik hangen, hij blijft dan gewoon lopen, soms achteruit en dan weer vooruit, gewoon in stap en niet eens in paniek....lastig om op te stappen want zijn hoofd gaat dan heel hoog.... als iemand hem vasthoud loopt ie daar als hij de kans krijgt dwars doorheen....

nu dacht ik..goh misschien pijn bij opstappen maar als je aan hem gaat trekken en duwen, geen reactie...vind ie prima....heel raar....

iemand tips om het opstappen te kunnen oefenen? moet toch in ieder geval kunnen gaan zitten, dat ie niet helemaal stilstaat, nou vooruit maar nu is het vrij onmogelijk als je alleen bent

Tess_C

Re: moeilijk met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:55

waar stap je op ? midden in de bak of in een hoek ?

Je zou het paard in de hoek kunnen zetten zodat hij niet ala minute weg kan lopen.. en iedere keer als jij wilt opstappen en hij wilt weglopen.. terug op zijn plaats zetten en opnieuw proberen.
Al ben je daar een uur mee bezig en zit rijden er niet meer in.. Gewoon volhouden en consequent blijven.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:02

Idd, zoals hierboven vermeld, gewoon met neus richting de muur/hoek/hek, en dan opstappen. Hoewel het ook vaak te maken heeft met evenwicht en dus balans. Maar netjes stilstaan is een beetje respect en pure basis. Dus veel halthouden. mijn jonge hengst moet bij praktisch alle doorgangen halthouden. Niet omdat ik dat leuk vind, wel om hem te attenderen om op mij te letten. En soms is dat twee tellen en gaan we verder, soms mag hij ff blijven staan.
Idem aan de longe, halt is halt. Staat hij stil, en ontspant hij, dan mag hij verder. OPstappen vind hij ook nog best eng, maar door die conditionering is dat iets vertrouwd, dus ondanks dat hij nog spanning maakt (stukje dominantie, stukje wantrouwig en nog niet 100% echt naar zijn zin), blijft hij wel staan.
Een ik zit, laat ik hem een halve cirkel stappen en mag hij terug stilstaan.
Het positieve belonen, negatieve (als het niet de spuigaten uitloopt) gewoon negeren.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:04

sturdyfellow schreef:
mijn paardje is een aantal jaar geleden beleerd en daarna een x aantal jaren niets meer mee gedaan, nu heb ik hem bijna half jaartje, 2 weekjes geleden eindelijk een goed zadel gescoord en rijden maar....als je eenmaal zit, is hij zo ontzettend braaf....tuurlijk merk je wel dat ie weinig gereden is, weinig balans en bokt af en toe op de zweep maar goed, geen rotstreken...

maar voordat je zit....als je je voet in de beugel wilt zetten gaat ie al lopen....dit hield niet op dus dacht ik gewoon doorzetten, dan ga ik hangen, hij blijft dan gewoon lopen, soms achteruit en dan weer vooruit, gewoon in stap en niet eens in paniek....lastig om op te stappen want zijn hoofd gaat dan heel hoog.... als iemand hem vasthoud loopt ie daar als hij de kans krijgt dwars doorheen....

nu dacht ik..goh misschien pijn bij opstappen maar als je aan hem gaat trekken en duwen, geen reactie...vind ie prima....heel raar....

iemand tips om het opstappen te kunnen oefenen? moet toch in ieder geval kunnen gaan zitten, dat ie niet helemaal stilstaat, nou vooruit maar nu is het vrij onmogelijk als je alleen bent

Klinkt misschien raar, maar probeer hem heen en weer te wiegelen doordat hij dus eigenlijk een beetje uit balans raakt. Wat hij dan zal proberen is zich verzetten tegen jou, zodat jij hem dus niet meer uit balans kan brengen. Wat dus betekent dat hij heel stevig met zijn benen op zijn plek blijft staan. Dan opstappen, en weer afstappen. En dit een aantal keer herhalen van beiden kanten. Al snel zal hij blijven stilstaan als je wilt opstappen. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:46

Ja dat heen en weer wiegen ken ik ook ja. Heb dat zelf ook wel eens gedaan bij paarden die instabiel stonden bij het opstappen, maar heb geen ervaring met een paard dat in paniek raakt.
Kun je niet gewoon snel opstappen zeg maar. dus eerst voet in de beugel. wachten tot ie rustig is(dus niet gaan hangen of wat dan ook, enkel voet in beugel) dan pak je het zadel en hijs je je snel omhoog, snel been eroverheen en zitten.
Geen ruimte geven om in paniek te raken.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:49

RoyceMack schreef:
Kun je niet gewoon snel opstappen zeg maar. dus eerst voet in de beugel. wachten tot ie rustig is(dus niet gaan hangen of wat dan ook, enkel voet in beugel) dan pak je het zadel en hijs je je snel omhoog, snel been eroverheen en zitten.

Ik vind dat persoonlijk een staaltje.. ontkennen dat er een probleem is. Jij past je aan, aan het paard.. terwijl het paard zich hoort te gedragen en zich op dat moment juist aan jou hoort aan te passen.

Er zal vast wel een keer een moment komen dat je niet zo snel het zadel in komt of afgeleid wordt of weet ik veel wat.. Dan kan je ongelukken verwachten omdat het paard er nog altijd vandoor wilt gaan.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:50

TeSs2411 schreef:
RoyceMack schreef:

Ik vind dat persoonlijk een staaltje.. ontkennen dat er een probleem is. Jij past je aan, aan het paard.. terwijl het paard zich hoort te gedragen en zich op dat moment juist aan jou hoort aan te passen.

Er zal vast wel een keer een moment komen dat je niet zo snel het zadel in komt of afgeleid wordt of weet ik veel wat.. Dan kan je ongelukken verwachten omdat het paard er nog altijd vandoor wilt gaan.

klopt :j

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:40

Dat heen en weer ga k eens proberen...echt paniek is het niet maar stilstaan doet ie niet meet...als k voey in beugel zet en dan wacht dan gaat ie toch lopen en kan k heel de bak mee hupsen haha

Ga morgen ook eens proberen met krukje meteen been over t zadel slaan. ...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:43

RoyceMack schreef:
Ja dat heen en weer wiegen ken ik ook ja. Heb dat zelf ook wel eens gedaan bij paarden die instabiel stonden bij het opstappen, maar heb geen ervaring met een paard dat in paniek raakt.

Hihi ik zou weleens willen zien hoe jij op deze manier op mijn paard stapt :+ :D

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 00:16

Kelly_Taco schreef:
RoyceMack schreef:

Hihi ik zou weleens willen zien hoe jij op deze manier op mijn paard stapt :+ :D

Haha wqt doet jou paard dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 03:59

Als hij door de persoon voor hem, heen loopt.. Vind ik, dat ook daar aan gewerkt moet worden.
Een kennisje van mij had ook een paard wat maar niet wilde stilstaan met opstappen. Die heeft het paard aan het halster vastgezet, zadel op, opstappen, afstappen, opstappen, afstappen, x links, x rechts, met een krukje, zonder krukje, noem maar op.. En ik vermoed wel 100 x Herhaald. Daarna het zelfde tafareel in de (hoek van de) bak. Toen in het midden (eventueel met iemand die hem vast kan houden.) Van de bak. Paard heeft nooit meer een pas verzet alvorens zij netjes zat, en been gaf. Echter moet je paard dan wel braaf vast kunnen staan.. Je wilt geen gevaarlijke capriolen als hangen en los breken natuurlijk.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 12:14

dat is ook een goed idee zeg...vastzetten en oefenen....houd ik in mijn gedachten...
toen meneer 4 maandjes geleden bij mij kwam liep hij aan de hand ook door mij heen, inmiddels is dit aanzienlijk verbeterd, wel is het zo als er paniek is of dat hij ergens opgewonden over is dan vergeet hij mij nog wel eens voor het gemak, lompheid heerst dan, haha

maar het is en blijft een aandachtspuntje bij meneer

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:33

Kan het niet zijn dat je omdat je aan je zadel gaat hangen je zadel tegen zijn onbespierde ruggengraat aan zit te drukken waardoor hij juist gaat lopen?
Beter is met een opstapkruk te werken, als je opstapt zonder krukje ben je nl drie keer zo zwaar op het moment van opstappen.
Weet je zeker dat je zadel goed past en de kamer breed genoeg is?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:40

Dit opstapprobleem heb ik ooit gehad met een Fries: ze bleef maar lopen op het moment dat je je voeten in de beugels deed. Toen heb ik het krukje zo neergezet, dat ik rondjes met haar mee kon draaien en zij dus maar rondjes om dat krukje bleef lopen. Net zolang tot het niet meer leuk was en ze dus zelf stil bleef staan. Dit een paar keer aan de hand gehad en na verloop van tijd ging ze steeds korter haar rondjes lopen. Uiteindelijk bleef ze gewoon wachten tot ik zat. Ze had enorme werklust en wilde meteen aan de slag, vandaar dat ze niet zo goed kon stilstaan. Het is met veel geduld uiteindelijk gelukt om normaal op te stappen. ;)

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 19:52

ja heb t zadel nu twee weken en hebbene r goed opgelet dat r voldoende ruimte was voor zijn ruggengraat en dat t verder ok goed ligt....maar als dat niet t geval was, zou ik toch ook problemen moeten hebben met rijden????

dat opstappen kan idd minder fijn voor hem zijn, maar vandaag met krukje gedaan, meneer wil het niet....
opzich geduld is al lastig, toen ik hem net had, kon ie geen 2 seconden stil stana en nu kan ik aan de hand soms een telefoongesprek van 4 minuten voeren...wel in de paddock maar toch....en halthouden onder t zadel duurt m ook snel te lang, dus t zal ook een stukje oefenen worden want hij was ook aan de hand in het begin erg vervelend....

dat met dt krukje eromheen laten lopen is idd wie de langste adem heeft dus dat zou ik wel eens kunnen gaan proberen....haha dan krijg je denk ik wel kwartier rijden en half uur rondjes lopen om het krukje maar opzich leert ie heel snel en wil graag voor je werken dus denk dat t kwartje wel snel zal vallen

thnx voor de tips..t is zo jammer want nu kan ik gewoon niet alleen gaan rijden omdat ik er gewoon niet op kom haha

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:13

Is de manier die ik heb beschreven geen optie dan ? ik heb daar verder geen reactie over gelezen ( misschien heb ik eroverheen gelezen )

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 02:12

Ik heb in het verleden eens een kort stukje geschreven over wat in de meeste gevallen helpt.
Dat staat nog wel ergens op mijn computer. Als ik wat tijd heb, dan zal ik dat nog eens opzoeken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:01

Hallo, ik heb hier op bokt al vele malen dit zelfde probleem tegen gekomen, je bent dus echt niet de enige met dit soort probleem.
Ieder paard kan leren om stil te staan dus ook jouw paard.
En het is ook vrij simpel, je maakt het ongewenste gedrag niet leuk (extra werk), en het gewenste gedrag wel leuk (even alle druk weg).
Ik durf er voor te wedden dat ook jouw paard stil blijft staan al bij de eerste training, zoek dus hulp die je dit kan tonen, hoe je dit echt klaar kan krijgen.
Het stil stan bij het opstijgen is echt basiswerk, en had dus eigenlijk al heel lang in orde moeten zijn, dit is echt gevaarlijk, er gebeuren heel veel ongelukken net door dit soort gedrag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:17

sturdyfellow schreef:
ja heb t zadel nu twee weken en hebbene r goed opgelet dat r voldoende ruimte was voor zijn ruggengraat en dat t verder ok goed ligt....maar als dat niet t geval was, zou ik toch ook problemen moeten hebben met rijden????

dat opstappen kan idd minder fijn voor hem zijn, maar vandaag met krukje gedaan, meneer wil het niet....

Hebben jullie dat zelf gepast of een zadelmaker?
Opstappen en rijden zijn twee verschillende dingen, bij opstappen hang je aan de zijkant en met rijden zit je er bovenop, de druk is dus anders. Zeker als de bespiering nog niet geweldig is kan het behoorlijk zeer doen.

Het is uiteraard niet in 1 keer over als je nu een krukje gaat gebruiken, het zal inmiddels een soort aangeleerd gedrag zijn dat hij gaat lopen zodra je je voet in de beugel steekt. Dat is niet ineens weg omdat je nu een krukje gaat gebruiken. (met krukje is altijd beter dan zonder) Het is gewoon te leren maar je moet er wel even wat voor doen.
Eerst aan de hand oefenen dat HO ook HO is en dan uitbouwen naar het opstappen en even iemand vragen om te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:42

Leer 'm dat ho onvoorwaardelijk ho is. Altijd en overal.
En dat na het opstappen (met krukje, beter voor zijn lijf, jouw lijf én je tuig) een snoepje komt. Wedden dat hij binnen een week met gespitste oren op het snoepje staat te wachten?

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:43

mijn oude pony deed dat ook , probeer de rechter teugel wat strakker te houden en dan opstappen dat hielp heel erg daardoor stond ze gewoon stil met opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:46

Waarom een paard al in de mond gaan prutsen nog voor je erop zit? Dat is toch een prutbegin van de training, waarbij de toon al gezet is?
Voed ze gewoon op. Opstappen moet met een lange teugel kunnen. Stomweg omdat je HO gezegd hebt. Die twee flappies bovenop z'n hoofd zijn niet primair bedoeld om het hoofdstel achter te hangen ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:49

hihihih tjaaaa das mooi gezegd
Maar het is idd wel waar, ieder paard kan dit leren, echt aan een los teugeltje.

Sonja schreef:
Waarom een paard al in de mond gaan prutsen nog voor je erop zit? Dat is toch een prutbegin van de training, waarbij de toon al gezet is?
Voed ze gewoon op. Opstappen moet met een lange teugel kunnen. Stomweg omdat je HO gezegd hebt. Die twee flappies bovenop z'n hoofd zijn niet primair bedoeld om het hoofdstel achter te hangen ;)

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:21

ja maar je moet toch ergens mee beginnen ze gaan het niet uit hun zelf doen teminste dit paard niet , hoe ik het lees.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:42

idd je moet ergens mee beginnen. maar het moet goed zijn, het moet verstaanbaar zijn voor het paard, duidelijk en consequent, actie en reactie, elkaar begrijpen, .....
Paarden zijn in weze heel makkelijke dieren, ze laten zich als het ware graag leiden, maar er moet dan ook leiding zijn natuurlijk, is die er niet dan is er een soort chaos, het dier weet het niet meer, er is geen vertrouwen, het dier bedenkt dan zelf maar wat, en dit zal nooit zijn hetgeen jij bedoelde.
Eigenlijk is het trainen van olifanten, tijgers en wolven veiliger dan het trainen van paarden (tussen haakjes natuurlijk) , iedereen weet en beseft dat die dieren echt gevaarlijk zijn, en zal dus ook niet snel geneigd zijn het zelf eens vlug te gaan oplossen zonder degelijke begeleiding, wel eigenlijk is het werken met paarden net hetzelfde, een paard gaat echt niet zomaar op je tenen staan hoor, das gewoon nooit een ongelukje, nee het dier staat hoger in rang dan jij en jij diende maar op zij te gaan zo dacht het paard er over.
Zoek dus les , zoek een trainer.

Anouskax schreef:
ja maar je moet toch ergens mee beginnen ze gaan het niet uit hun zelf doen teminste dit paard niet , hoe ik het lees.