Paard draait helemaal door door regen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaikee

Paard draait helemaal door door regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 19:34

Hee,

Ik heb mij paard sinds april en nog niet veel regen met haar meegemaakt.
1 x eerder ging het regenen toen ik aan het rijden was. Telkens als ze tegen de regen in moest zetten ze het op een rennen.
Dit continu ze wil alleen maar met haar kont in de regen staan.

Toen ik haar gisteren van de wei haalde om op stal eten te geven tripte ze helemaal.
Continu draven steigeren hinneken... Alles om zo snel mogelijk in de droge stal te komen.
Ik kon haar nog maar net houden, en dat terwijl ik haar normaal niet eens vast hoef te houden.

Vandaag de les dus net als gisteren maar af gezegd... normaal is deze wind al een strijd op zich.
En met die regen erbij...

Ze staat op de wei gewoon met regendeken.
Als het regent gaat ze bij het hek staan met haar hoofd eroverheen wachtend tot er iemand komt in de hoop dat ze meegenomen word...

mrie

Re: Paard draait helemaal door door regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:37

Niet zielig vinden en verwennen, gaat vanzelf over en zo niet heeft ze pech. Het is een paard... Dat druk zijn tijdens regen is natuurlijk echtwel vervelend. Laat je niet ringeloren door je princesopdeeerwt. Jij bepaald en niet het weer. Heel lang in de regen gaan rijden dan went ze er wat aan. GEEN FLAUWEKUL zou ik tegen de mijne zeggen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:39

Idd doorzetten.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 19:41

Ja... dat zou ik ook al eerste denken, maar mijn merrie zit niet zo simpel in elkaar.
Als zei iets niet wil of eng vind wil ze het echt niet doen... moet ze dat wel van mij of iemand anders raakt ze helemaal in paniek en over haar toeren.
Toen ik haar kocht was ze kontinu in paniek en zeer gestresst... zonder regen is dat helemaal opgelost..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:42

Herkenbaar! Paardje dat ik rijdt gedraagd zich dan alsof zijn staart in de fik staat. Mega irritant! Ik rijdt altijd even door, omdat hij niet mag stoppen als hij dat wil. Maar rijdt wel veel korter, vind er zelf ook niks aan in de regen :-).

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:42

een paard op mijn vorige stage werd ook helemaal gek, maar die staat dan ook al jaren met regen gewoon in de stal, dus nu kan die niet buiten in de regen, zo verwend dat dat paard is ook :+ maar goed dat dit gedrag niet is aangeboren ofso, zal wel heel zielig zijn voor een wild paard dan haha

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:44

Hoe gedraagt ze zich op de wei?
Er zijn meer paarden die aan de hand of tijdens het werken dan 'ineens' last hebben van de regen en op de weide nergens last van hebben.
Mijn eerste ingeving zou dan ook zijn dat dit aanstelleritus is. Het kan natuurlijk zijn dat ze bij haar vorige baasje snel naar binnen mocht wanneer het regende, ik ben zelf ook geen fan van regen, maar als het gaat regenen wanneer paardlief aan het werk is, gaan we nog wel eventjes door. Was het vorige baasje iemand die gelijk stopte, zou het kunnen dat het gedrag van paardlief daardoor komt.

Zoals voor mij ook al gezegd, doorzetten. Jij bent de baas, jij bepaalt het tempo en of en wanneer zij naar stal gaat :)

Ik zie nu dat ze makkelijk in de stress schiet, misschien is grondwerken iets voor jullie? Om aan haar vertrouwen in jou als leider te werken?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:45

Mijn ruin deed dat ook, die kon ik met harde regen niet van A naar B krijgen, dan moest mijn man erbij komen met een zweep erachter.
Het klinkt stom, maar het is echt waar en er viel totaal niets met hem te beginnen als het hard regende, en dan bedoel ik niet gewoon regen maar echt stortregen.
Ik had hem zelf gefokt en hij heeft 3 zomers in de weide gelopen in weer en wind en daarna ook gewoon thuis in de regen gestaan (met regendeken) maar het is nooit overgegaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:47

Niet zeuren en mauwen, hup dat paard naar buiten, niet naar omkijken en op normale tijd weer binnen zetten. Dus gewoon van 9 tot 5 bijvoorbeeld, of het nou rond een uur of 1 gaat regenen of niet, gewoon laten staan. Allemaal mietjes die paarden, die van mij zijn hard, dragen geen dekens en staan met elke weersomstandigheden buiten. Alleen 1 pony staat binnen omdat hij anders te veel eet en bevangen wordt, maar verder gewoon de hele dag buiten gaat, en wanneer er buiten minder eten is gaat hij ook gewoon naar buiten. Mijn twenter staat dag en nacht buiten, ongeacht het weer. Het is ook echt geen mietje, dat beest kan vrijwel alles aan.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 19:48

Ja voor een wild paard zeker haha..
Maar omdat nu de herfst en winter eraan komt met veel neerslag begin ik heb toch wel te knijpen.
In de winter vanaf november ga ik wel accomoatie kosten betalen op de manege met 2 binnenbakken maar toch.

Grondwerk zou een optie kunnen zijn, dat doe ik ook al een beetje.
In stap gaat het prima.. ga ik op zei loop zei mee, ga ik achteruit gaat ze ook achteruit.

Batlow mijn paard staat 24/7 buiten en gaat niet naar stal omdat het regent!
Enkel om te eten.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:51

Hoe reageert zij op regen wanneer ze in de wei staat? Gaat ze zich dan ook zo aan lopen stellen? :)

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 19:55

ze staat altijd met haar kont inde regen, hoofd naar beneden gebogen. Beweegt nauwelijks (Als ik er ben dan) Ze staat altijd bij het hek.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:55

VVDD -> OPG

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:02

ik heb ook een hekel aan regen! :D
kan me ook echt niet voorstellen wat er nou leuk aan is om in de regen te rijden.
mijn pony draait zijn kont ook in de wind dan...ze willen geen nat hoofd dus het is een logische reactie dat ze dan doen.
uiteraard moet het paard wel doorlopen als jij er op zit, dus toch even doorvragen.

maar rijden als het regent?
getver, niet mijn ding en die van je paard ook niet.
als ze zo trilt heeft ze het koud, (en ja een paard kan het koud hebben!!)dus misschien moet er toch een betere deken op.
is de deken wel goed waterdicht??

staat er nog voldoende gras op de wei?
als ene paard honger heeft kan het ook zo druk gaan doen,zou dus zeker kijken of er voldoende voeding is

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:07

Ze trilt niet ze tript ;)
Het deken is helemaal waterdicht.
En er is voldoende eten hoor :D

Als ik bij haar doorvraag in de regen raakt ze in paniek en is het rennen geblazen.
Niet meer mee te beginnen.
Dit doet ze echt alleen bij regen. Met alle andere dingen vertrouwt ze me en doet ze het gewoon

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:47

Mijn paard haat regn ook.. Staat 24:7 buiten, nu met deken omdat het van heet naar 6 graden is gegaan..
Hij draait z'n kont naar de regen, kop scheef en scheef lopen.. En die is anderhalf.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:06

Sommige paarden hebben nu eenmaal een schijthekel aan regen. Die van mij ook en heb het maar geaccepteerd.

Abdul heeft zo'n schijthekel aan regen en hij wil per definitie geen water op zijn hoofd. In de wei staat hij dan nog wel te eten, maar altijd met zijn kont in de regen. Als de regen uit de richting van het hek komt, loopt hij helemaal uit zichzelf helemaal vanuit achter zijn landje naar het hek toe: in zn achteruit _O- _O- Vind dat eerlijk gezegd echt hilarisch. Hoef ik hem bij hek alleen maar aan te klikken en mee te nemen, in zn achteruit uiteraard. Hij flipt ook compleet als je hem dwingt met zijn hoofd in de regen te lopen. Als je in de regen rijdt gaat hij ook spontaan zwaar onregelmatig lopen omdat hij helemaal in elkaar probeert te kruipen. Met longeren rent hij dan op 3 kanten heel hard totdat hij weer aan de kant is waar de regen op zijn kont staat en dan gaat ie zo langzaam mogelijke :D

En wat een betreft het zijn paarden en geen watjes: tja, de ene houd nu meer van buiten dan anderen. Wij woonden vroeger ook in een grot, en ben nu toch ook blij met mn warme huisje. Dus heb er zelf totaal geen moeite mee als hij de pest heeft aan regen. Een paard dwingen tot iets waar het overduidelijk zwaar ongelukkig van wordt vind ik ook geen fijne manier van samenwerken.

Voor degenen die nu vinden dat ik hem teveel verwen: Een paard waarmee ik een tractor met draaiende moter op nog nog geen halve meter kan passeren, Die als als enige niet aan de kletter gaat als de andere 2 paarden in de bak aan de kletter gaan en hun ruiter lanceren, die altijd bereid is hard voor te werken, normaal gesproken totaal niet de kantjes er vanaf loopt.... zo'n paard gun ik ook zn dingetjes en als hij het haat om in de regen te zijn accepteer ik dat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:13

Balou_k schreef:
Mijn paard haat regn ook.. Staat 24:7 buiten, nu met deken omdat het van heet naar 6 graden is gegaan..
Hij draait z'n kont naar de regen, kop scheef en scheef lopen.. En die is anderhalf.

Anderhalf en dan een deken??? paarden horen gewoon tegen temp wisselingen te kunnen en al helemaal jonge paarden die dat moeten opbouwen. Mijn 2 en half jarige staat gewoon zonder deken, hoe koud of hoe warm gewoonweg omdat dat nu nog niet nodig is. Straks als ik aan het werk ga met hem wil ik hem ook kort in de vacht houden maar is nu nog totaal kansloos. Dan wordt hij maar even verkouden, bouwt hij weer wat weerstand op. Zo worden die paarden zeurende mietjes

Dat scheef lopen en staan is begrijpelijk doen ze allemaal, jij houdt toch ook niet van regen recht in je gezicht? En zo ook paarden. Ze gaan op een bepaalde manier staan om zo min mogelijk last van de regen te hebben, daar is helemaal niks raars aan

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:17

Ik hou niet van regen en daar hou ik rekening mee.

Als mijn paard een hekel zou hebben aan regen, zou ik daar ook rekening mee houden. Dat vind ik namelijk vriendelijk.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:18

Maritje1991 schreef:

Als mijn paard een hekel zou hebben aan regen, zou ik daar ook rekening mee houden. Dat vind ik namelijk vriendelijk.

antropomorfisme heet dat ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:20

Vind je dat?

Dat mag. Ik vind dat ik al genoeg van mijn paard eis en vraag. Moet ik dan verwachten dat ALLES doet omdat IK dat wil?

Toevallig heeft mijn paard geen hekel aan regen, maar ik wel. Dus rijden we niet in de regen :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:22

Maritje1991 schreef:
Vind je dat?

Dat mag. Ik vind dat ik al genoeg van mijn paard eis en vraag. Moet ik dan verwachten dat ALLES doet omdat IK dat wil?

Toevallig heeft mijn paard geen hekel aan regen, maar ik wel. Dus rijden we niet in de regen :D

Ja ik rij ook niet in de regen, mij niet gezien... Maar een paard heeft een vacht die daar voor gemaakt is en dat kan weerstaan(als je daar vanaf blijft). Zo niet, dan een klein koudje en volgende keer beter!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:24

mijn paardje stond te rillen in de wei! Snel naar binnengehaald, lekker droog gewreven met een handdoek en brokken en hooi gegeven...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:26

Tja mijn paarden vinden in de regen staan/rijden/lopen ook niet leuk..Als ze een donkere wolk aan zien komen rennen ze hard naar binnen en rijden is dan ook totaal nutteloos. .Ik vind het zelf ook niet leuk dus kan me goed voorstellen, een paard mag toch ook wel een eigen mening hebben! ?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:26

Batlow schreef:
Maritje1991 schreef:

antropomorfisme heet dat ;)

Nee hoor: inlevingsvermogen en empatie!