Van een lief paard naar een ineens gevaarlijk??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kyara1989

Van een lief paard naar een ineens gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:26

Hallo allemaal,

Ik zit eigenlijk met een probleempje.
Mijn ruin van 2 jaar en 4 maanden is erg gevaarlijk bezig.
Het is eigenlijk een schat van een paardje maar elke keer al dik 1 jaar lang (was die terug van de opfok) is die om de paar maanden echt gewoon link.
Voor zowel paard als mens.
Paar voorbeelden: Slaan naar ons (mensen), Bijten, op je af komen rennen met oren plat en mond open (dus aanvallen), En zijn maatje in de wei gewoon mishandelen mag ik het wel noemen namelijk bijten en vast houden tot het andere paardje piept van de pijn en dan nog niet los laten!
We straffen dit natuurlijk wel af maar dan is het een paar dagen over en dan gaat die weer...

Ik vraag me af hoe dit kan?

Kent iemand dit? Het lijkt haast wel of die wat mis heeft in zijn koppie ofzo?

doezel2

Re: Van een lief paard naar een ineens gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:29

ik denk dat hij de baas over je probeert te worden. en de baas van de kudde.

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:30

Nou hij doet het bij iedereen dus niet alleen bij ons! Zelfs mensen die hij niet eens kent en ook niet eens altijd heb hem in dec laten ruinen want toen was die ook al! En het is niet dat het 1 keer is maar het gebeurd gewoon echt vaak... Daarom maak ik me ook echt zorgen om dit alles

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:31

miss een klophengst

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:32

Zo te lezen is dit paard nog nooit echt goed op zijn plek gezet. Beste oplossing: zoek een super dominant , volwassen paard, en zet je paard daar een tijd bij. Gaat hem wat klappen opleveren, maar brengt hem wel met de juiste timing respect voor een ander bij.

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:33

doezel2 schreef:
ik denk dat hij de baas over je probeert te worden. en de baas van de kudde.

Haha dat weet ik gelukkig zeker van niet! Er zijn netjes 2 balletjes uit gekomen..

En er staat een dominante merrie in de wei en daarbij blijft hij ook aan de gang het boeit hem niet dat dit klappen krijgt gaat gewoon door

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:33

Tijdje apart zetten?

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:34

JCDJK schreef:
Tijdje apart zetten?

Staat die nu ook! Was het wel zat met hem want het is tegen over de andere niet leuk meer!
Maar ja dat lost het probleem tegen over ons helaas nog niet op!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:36

Ik denk dat jouw paardje op zoek is naar een plekje in de rangorde.
Waarschijnlijk probeert hij hoger in rang te komen.
Consequent blijven over wat wel en niet mag, en vol blijven houden.
Als hij een keer bij een wat dominanter paard staat wordt dat bijten en vasthouden wel afgestraft hoor, maar dat is voor je eigen paardje ook niet leuk maar er worden hem wel manieren bij gebracht.

En als je zelf niet sterk genoeg in je schoenen staat, gewoon om hulp vragen in je omgeving of van een professional.
Nog een laatste tip, stap nooit achteruit als je paard dreigend op je af komt want dan ga je uit zijn ruimte en heeft hij het 'gewonnen'. Beter zwaai je met je armen (met zweepje met zakje eraan of iets) en schreeuw je zodat hij afhaakt van zijn 'aanval'.

Succes ermee.....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:37

Heb je niet de mogelijkheid om hem bij een hele club dominante dames te zetten?

Stond hij in de opfok alleen met leeftijdsgenoten?

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:40

Nens77 schreef:
Als hij een keer bij een wat dominanter paard staat wordt dat bijten en vasthouden wel afgestraft hoor, maar dat is voor je eigen paardje ook niet leuk maar er worden hem wel manieren bij gebracht.

En als je zelf niet sterk genoeg in je schoenen staat, gewoon om hulp vragen in je omgeving of van een professional.
Nog een laatste tip, stap nooit achteruit als je paard dreigend op je af komt want dan ga je uit zijn ruimte en heeft hij het 'gewonnen'. Beter zwaai je met je armen (met zweepje met zakje eraan of iets) en schreeuw je zodat hij afhaakt van zijn 'aanval'.

Succes ermee.....

Heb zijn moeder uit het wild gepulkt dus weet wel wat ik doe en zijn vader zelf opgevoed... Dus weet wel wat ik doe! Maar ja niets helpt bij hem ja alles maar even en nee ga zeker niet aan de kant dat weet die ook wel... Heb het ook al op veel manieren geprobeerd maar niets lijkt te helpen of maar heel ff de zweep helpt niet slaan niet negeren niet... Dat is ook de rede dat ik het hier voorstel omdat ik het niet meer snap! En hij weet echt wel dat wij de baas zijn want hij doet het en daarna zie je hem van zich zelf schrikken omdat die weet dat die op z'n donder krijgt

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:41

LBLGypsyCobs schreef:
Heb je niet de mogelijkheid om hem bij een hele club dominante dames te zetten?

Stond hij in de opfok alleen met leeftijdsgenoten?

Ja alleen met andere net zo oud als hem! Maar nu al een jaar met verschillende paarden en het blijft gewoon zo en dat die het naar andere paarden doet vind ik niet erg maar naar ons is toch knap lastig niet dan?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:43

Je ziet vaak in zo'n opfokclubje van gelijke leeftijd dat eentje de baas is en overal mee wegkomt.
De eigenaar krijgt dan een hufter van een paard thuis, is zijn moeder ook een alfa merrie in de kudde?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:46

Die van mij deed het ook, bleek echter dat hij een zeer pijnlijke tumor had en daarom zo uithaalde naar iedereen. Want bewegen was zeer pijnlijk...
Ik dacht eerst dat hij gewoon de grenzen aan het opzoeken was, pas toen ik later bloed zag heb ik de dierenarts laten komen.

Dus sluit iets lichamelijke ook niet direct uit (paard even goed controleren), die fout heb ik wel gemaakt namelijk.

Ik heb wel de aanvallen naar mij direct afgestraft, want ik accepteerde hoe dan ook geen paard die mij eruit wou trappen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-09-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:47

die zou je echt tussen een paar oudere merries moeten zetten, dan leert hij het wel !

de moeder is overleden als ik het goed begrijp ?

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:49

LBLGypsyCobs schreef:
Je ziet vaak in zo'n opfokclubje van gelijke leeftijd dat eentje de baas is en overal mee wegkomt.
De eigenaar krijgt dan een hufter van een paard thuis, is zijn moeder ook een alfa merrie in de kudde?

Moeder was indd de alfa merrie maar die is helaas overleden in april.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:57

Dus zowel aan moeders zijde als in de opfok heeft hij nooit een meerdere gehad.
Pfoeh dat is een lastige hoor.
Probeer een kudde voor hem te vinden waar ie flink op z'n mieter krijgt, dan is hij maar even zielig, maar als hij op deze leeftijd al niet te doen is, hoe moet dat dan over een paar jaar?

Is hij continue dominant bezig, zowel in de kudde als in de omgang?

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:04

LBLGypsyCobs schreef:
Dus zowel aan moeders zijde als in de opfok heeft hij nooit een meerdere gehad.
Pfoeh dat is een lastige hoor.
Probeer een kudde voor hem te vinden waar ie flink op z'n mieter krijgt, dan is hij maar even zielig, maar als hij op deze leeftijd al niet te doen is, hoe moet dat dan over een paar jaar?

Is hij continue dominant bezig, zowel in de kudde als in de omgang?

In de wei eigenlijk ook met tijden en ook naar allemaal! De merrie die der nu bij staat is ook echt een kreng! Maar in de omgang is het denk ik nog erger maar ja de wei zie je niet zoveel natuurlijk! Vind dit erg moeilijk!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:18

Ik snap het, zeker omdat je zelf echt al wat gewend bent en nu hier tegen aan loopt.
Dat hij eens flink op zijn plaats gezet moet worden is duidelijk, maar het hoe en door wie durf ik je niet te zeggen.
Misschien dat andere bokkers tips hebben?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:22

kyara1989 schreef:
Nens77 schreef:

Succes ermee.....

Heb zijn moeder uit het wild gepulkt dus weet wel wat ik doe en zijn vader zelf opgevoed... Dus weet wel wat ik doe! Maar ja niets helpt bij hem ja alles maar even en nee ga zeker niet aan de kant dat weet die ook wel... Heb het ook al op veel manieren geprobeerd maar niets lijkt te helpen of maar heel ff de zweep helpt niet slaan niet negeren niet... Dat is ook de rede dat ik het hier voorstel omdat ik het niet meer snap! En hij weet echt wel dat wij de baas zijn want hij doet het en daarna zie je hem van zich zelf schrikken omdat die weet dat die op z'n donder krijgt

Ik heb ook niet gezegd dat je niet weet waar je mee bezig bent maar je vraagt naar de oorzaak vand dit gedrag. Ik heb zelf een laat geruind en onopgevoed paard gekocht (Haflinger) die aan de hand stond te bokken en steigeren en bij een lel met de zweep recht voor me ging staan en een maai met zijn voorbeen gaf. Een wel getimede trap vol op zijn borst en recht voor hem blijven staan heeft toen indruk gemaakt. Was ook een dominantie probleempje en nu, 1,5 jaar verder begrijpen we elkaar prima en flikt hij dit soort dingen niet meer bij mij.
Wellicht moet jij nog langer volhouden omdat het bij jouw paard nog wat heftiger is maar uiteindelijk is het zo dat de aanhouder wint ! Als het niets lichamelijks is en je kent zijn ouders, moet het goed komen....
Nogmaals succes

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:23

Ja zijn moeder heeft me ook wel het een en ander geflikt maar dit! Het wordt ook alleen maar erger en dat vind ik zo vreemd als hij weer z'n fase krijgt wordt het elke keer erger en dat is wat mij zorgen baart!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:23

Je kunt al veel ervaring hebben, maar iedereen komt een keer een paard tegen dat toch "to much" is. Ik denk dat dit paard voor jou teveel is. Zoek iemand die dit professioneel doet, en laat die eens met het paard "werken". Waarschijnlijk kan deze persoon je precies zeggen wanneer je exact wat moet doen. Het ene dier vraagt veel rust in de duidelijkheid, de andere moet echt eens heel duidelijk op z'n plek gezet worden waarbij het paard juist veel moet bewegen. Wat er nodig is? Geen idee, maar zoek zsm iemand die je dit kan gaan vertellen, want het wordt alleen maar erger.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:25

inderdaad wat de rest zegt bij een paard dominante paarden zetten. ik zou m ook als je de mogelijkheid heb bij grotere en sterkere paarden zetten, zodat hij niet sterker is en alsnog de baas wordt.

Misschien toch even de dierenarts laten kijken, en testen op testosteron.

Wat jij er als je met hem bezig bent aan kunt doen is om hem van jou weg te laten gaan. Hij moet bij jou uit de buurt blijven, niet andersom. Dus als hij probeert te bijten duw je hem weg, jaag je hem weg met een zweep/touw. Ik zou voor je eigen veiligheid wel een zweepje meenemen, mocht hij wat gevaarlijks proberen zoals trappen kan je tenminste uithalen zonder zelf geraakt te worden.
Misschien is les nemen in grondwerk of iemand die ervaring heeft met dit soort paarden om hulp vragen. Dit is volgens mij echt een leiderschap probleem(al zou ik zn gezondheid wel goed in de gaten houden) en er zijn mensen die je goed kunnen helpen om dit op te lossen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:27

In wat voor groep staat hij? Zeker ruinen/hengsten willen volop spelen, als de rest van de groep al wat ouder is kan hij waarschijnlijk gewoon zijn ei niet kwijt en daardoor ontstaat vervelend gedrag in de kudde.

Verder zou je rustig aan kunnen beginnen met grondwerk om hem mentaal uit te dagen, vaak geeft dit ook wat meer rust in de groep. Niet zelf mee gaan prutsen, maar even begeleiding bij zoeken zodat je het gelijk op de juiste manier leert.

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:35

Hij staat nu met een ruin van 7 die ook erg van spelen houd en dat doen ze ook wel! En een merrie van 8 geloof ik... Dus met zijn 3en.... Maar als ik met hem bezig ben is het wel een stuk minder en is hij goed genoeg te doen...Ben hem wel baas! Maar in de wei en uit de wei halen is echt een ramp... En het is elke keer weer! Het is nu al de 4 de keer en het wordt erger dat is het rare ervan... En hij heeft in een grote groep gestaan en toen deed die dit ook! En het is ook niet constant!