longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mach

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:07

Hallo
Mijn pony is MEGA lui als het op longeren aankomt.
Na een halfuurtje longeren ben ik zelf nog meer uitgeput dan mijn pony.
Zodra ik maar met mijn ogen knipper draaft hy al weer byna stilstaand en in galop houden
Is al helemaal een probleem, hy gaat byna achteruit.
van de longeerzweep trekt hy zich ook niks aan.
Met ryden is hy juist heel voorwaarts, iemand tips?
Groetjes jill

Anoniem

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:30

Waar sta jij ten opzichte van het paard?

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:34

Ik sta meestal richting zijn achterhand, in ieder geval niet voor hem uit zeg maar.
Of is dit verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:41

Vandaar dat ik vraag, sta je voor het oog of erachter? En dat vanuit het paard bezien :) stel je staat wel richting de achterhand, maar alsnog vóór het oog, dan zet jij zelf de rem erop, vanuit jouw positie. Je kan bij wijze van spreken er recht voor gaan staan, en alsnog richting de achterhand, snap je wat ik bedoel?

Sta je erachter, dan is je positie in wezen al drijvend, en zul je heel weinig nodig hebben om je paard voorwaarts te laten gaan.

Het gaat er om of je paard jou voor of achter zich ziet.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:46

Ja ik snap waar je op doelt, dat is lastig..
Ik heb geen idee of ik voor het oog dan sta,
Op welke manier kan ik dan het beste staan zodat ik achter het oog sta zeg maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:57

dat kan ik zo vanaf de computer niet uitleggen.

Het is handig denk ik, als jij leert om je in te denken zoals het paard het zou kunnen zien en dan achter het oog gaan staan. Vanuit het oogpunt van het paard sta je achter het oog, kijken en denken vanuit het paard dus. Ik denk dat het slim is om eens wat longeerlessen te nemen.

Je kan zeg maar vanaf de computer wel algemene tips en hints geven, maar verder dan dat kom ik ook niet, want je kan niet ter plekke corrigeren. En dat is wat eigenlijk zou moeten, het punt is ook dat jij wel kunt denken dat je op de goede plek staat, en dat er dan een lesgever komt, en die ziet dingen die jij helemaal nooit gezien hebt, waar jij je helemaal nooit bewust van geweest bent. En omdat je je er neit van bewust bent, ga je het hier ook niet noemen, want je weet het niet. En een instructeur ziet dat wel.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:00

Mijn verzorgpony doet ook niks als ik niet de hele tijd blijf praten tegen haar. (Niet praten maar met je aandacht bij haar blijven dus niet tegen andere mensen praten, klakken met je tong etc.) Ook moet ze mij wel kunnen zien, anders is ze er ook snel klaar mee :')

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:49

Stel dat je wel goed staat, een zakje aan je longeer lijn zodat het klappert?

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:51

Misschien even een filmpje?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:54

Is er niemand in de buurt die je kan helpen? Of is er geen mogelijkheid tot les?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:59

er staat een goed filmpje op youtube van emiel voest waarbij hij precies uitlegt wat Yamcha bedoeld :) Misschien dat je daar wat aan hebt

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 08:53

Oke bedankt, ik zal eens naar het filmpje kijken..
Ik heb geprobeerd achter het oog te staan maar dat is verdomd moeilijk als hy niet goed doorloopt. Dan loop ik eigenlijk meer achter hem aan..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:31

Wat is zijn verhouding tot zweep ? Ik zou zeggen 1 pets op zijn kont en knap paard die dan nog doet alsof de zweep een bult stront is

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 06:31

Ik sta zeg maar in een driehoek met hem, zweep achter zijn kont. En nu probeer ik dan achter t oog te staan. Zweep interesseert hem alleen als ik hem een mep ermee geef en 3sec erna gaat ie weer sloom.. Dus heeft eigenlikk geen effect..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:16

Charityyy schreef:
Wat is zijn verhouding tot zweep ? Ik zou zeggen 1 pets op zijn kont en knap paard die dan nog doet alsof de zweep een bult stront is

Ik wil zo niet werken met mijn paard. Ik wil niet dat mijn paard iets voor me doet, want anders.......
paard moet werken leuk vinden, en dat vraagt van mij dat ik zijn lichaamstaal leer begrijpen, en zelf duidelijk leer zijn in mijn lichaamstaal. Je kunt niet van je paard verwachten dat hij/zij perfect begrijpt wat jij bedoelt, terwijl jij 1001 dubbele signalen geeft. Uiteindelijk begrijpt hij er niets meer van, en dan de verwarring die je zelf hebt veroorzaakt, compleet maken door hem een pets op zijn kont te geven??
Sorry, maar dat vind ik vreselijk oneerlijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:14

idd zoals "yamcha" het beschrijft zo gaat het bij de meesten en idd das oneerlijk en onduidelijk en zal de medewerking van het paard zeker niet gaan stimuleren.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat je nooit eens harder mag optreden, nee dat mag wel maar je moet super duidelijk zijn , het paard moet het dus ook volledig begrijpen.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 07:16

Halllo
Bedankt voor de reacties
Nee dat doe ik ook niet met de zweep omdat t gewoon geen enkel effect heeft behalve dat hy een halve meter iets doorloopt en erna weer net zo langzaam gaat als van te voren, de zweep gebruik ik.alleen voor t geluid maar dat helpt ook niet :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:06

Een half uur is behoorlijk lang, heb je het wel opgebouwd? Bij een paard wat niet gewend is gelongeerd te worden, is 10 minuten om te beginnen (5 minuten per kant) het beste, en dit opbouwen met 5 minuten per kant. Longeren is erg zwaar werk!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:10

Misschien vindt hij er wel niet zoveel aan...
Maak je het wel eens afwisselend? Balkjes etc?
Hoe longeer je en wat wil je dan van hem?

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 08:49

Ik heb hem al 10 jaar, en hy word byna elke dag gereden of gelongeerd, geqlwandeld of iets dergelijks. Dus hy is er wel aan gewend. Alleen als het koud is loopt hy door voor de rest is hy gewoon lui en heel.erg slim! Ja ik wissel vaak af met balkjes, gewoon los rennen oid. Dus dat zal het probleem.denk ik niet zijn, ik denk dat hy er gewoon geen zin in heeft.. Hy heeft namelijk.een hele truccendoos met slimme ideen om my te slim af te zyn :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 01:04

Je zegt hier dus zelf dat er eigenlijk geen enkele oplossing mogelijk is.
Als je vanuit dit standpunt vertrekt is het idd niet mogelijk er ook maar iets aan te veranderen, je moet er zelf in geloven, je moet jouw eigen trukendoos, veel groter maken dan die van het paard.
Je zegt hij is heel slim, tjaaaa hoe slim ben jij dan ?????
Echt de fout zit niet bij het paard, die maakt enkel gebruik van de mogelijkheden die jij hem geeft, en daar is niets mis mee natuurlijk.
werk dus aan jezelf, je bent dus verkeerd bezig

Mach schreef:
Ik heb hem al 10 jaar, en hy word byna elke dag gereden of gelongeerd, geqlwandeld of iets dergelijks. Dus hy is er wel aan gewend. Alleen als het koud is loopt hy door voor de rest is hy gewoon lui en heel.erg slim! Ja ik wissel vaak af met balkjes, gewoon los rennen oid. Dus dat zal het probleem.denk ik niet zijn, ik denk dat hy er gewoon geen zin in heeft.. Hy heeft namelijk.een hele truccendoos met slimme ideen om my te slim af te zyn :P

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 07:57

Ik zeg nergens dat de fout by hem ligt, en ik zeg nergens dat ik goed bezig ben.
Ik ben bezig met de nuttige tips, omdat ik het waarschynlijk niet goed doe.
ook ben ik bezig met iemand te zoeken die my kan helpen, dus verander mijn woorden niet of geef een nuttige tip, anders reageer niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:42

Wel idd, je hebt nu de juiste weg gevonden, zoek een lesgever.
Alleen dit kan je helpen, zo wat tips zelf gaan uitproberen op eigen houtje is altijd verkeerd.
De tips op zich zijn heel dikwijls heel juist, het gaat er eigenlijk niet zo om wat je doet maar hoe je dingen doet, dus een lesgever kan je idd helpen.
In je antwoord hier, hoor ik er heel duidelijk door, dat je het me bijna kwalijk neemt dat ik je dit zo heel scherp zeg, het is van mijn kant uit niet verkeerd bedoelt, ik zeg alles vrij zwart-wit, (het is niet de bedoeling jou boos te maken, het is niet de bedoeling vriend met jou te worden, het is niet de bedoeling te zeggen ga zo maar verder je bent goed bezig het komt wel in orde want dat is echt niet zo),het is juist of het is verkeerd, en zo een beetje half juist, is dus nog altijd verkeerd.
Je zegt namelijk zelf dat je dit probleem al zoveel jaren hebt, en het wordt er niet beter op.
Dit probleem hier is eigenlijk basiswerk, er is dus nog steeds geen goede basis, werk steeds vanuit een goede vooruit, activeer het vluchtgedrag, krijg sturing over dat vluchten, en wanneer je vluchten kan sturen is het in weze geen vluchten meer, dan is er controle over hoe het paard loopt, en dit is wat bij longeer werk ook hoort te zijn. (mssn is deze zin de belangrijkste om hier te onthouden.)
Elke training die je doet met een paard moet een verbetering opleveren, echt elke training, en idd ik weet ook wel dat het niet telkens perfect loopt, soms is er weer even een terugval, en dien je even weer op een iets lager niveau te werken, maar ook hier kan je dan weer positief gaan afsluiten, dus heb je weer iets bijgebracht, elke training moet dus echt een winstpunt opleveren. En zo kan je dus echt effectief aan opbouwen werken.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 10:09

Hallo,
Ik snap wat je bedoeld maar hoe jy het zegt komt over als of ik zeg dat het myn paard zijn schuld is, en dat heb ik.niet gezegd.
Maar daar gaat het ook niet om, ik probeer iets met de tips te doen en ik denk dat de les voor my het effectiefste is.
Maar bedankt voor de uitgebreide uitleg ;)

Undercover04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:21

Het is belangrijk dat je zelf ook assertiviteit uitstraald en er energiek bij staat. Die van mij had soms ook de neiging om iets terug te komen in tempo, de zweep maakte geen indruk omdat hij wist dat ik er tijdens de volle lengte van de de longeerlijn toch niet bij kon komen (niet dat ik hem ermee raak maar alleen het idee dat het kan maakte hem actiever). Daarnaast ben ik ook beter op mijn eigen houding gaan letten, en dit werkte. Ook maak ik nu gebruik van de lammert haanstra longeerzweep, deze is langer (veel langer), en dus kan ik hem ook beter corrigeren.