ja hier nog 1 is ook luchtzuiger is een manier van luchtzuigen doen ze vooral na wat eten/snoepjes of drinken
different1
Geplaatst: 18-08-13 12:16
Het word wel als stal-ondeugd gerekend, als een andere vorm van luchtzuigen. De meesten herkennen het niet als zodanig.
@ lailapri: alle paarden zuigen op hun tong na het drinken(met de tong tussen de lippen of de lippen gesloten), maar wanneer dit na het eten voorkomt of gewoon op stal dan is het een stalondeugd.
lailapri
Geplaatst: 18-08-13 12:17
weet niet ze doet het al jaren, letterlijk zo lang als ik haar ken. Vooral na dingen die ze lekker vind. Met drinken doen meerdere het, soort van slikken is dat meer, alsof ze een hele voorraad water in de mond hebbben.
edit: Dierenarts ernaar laten kijken, omschreef het als sabbelen. Tong is ook vacuüm en komt dus geen lucht aan te pas. Was dan ook geen luchtzuigen.
maiateck
Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-13 12:17
de oude eigenaarzei dat het ook zou kunnen komen doordat hij met de fles is groot gebracht maar dat kan ook toeval zijn
lailapri
Geplaatst: 18-08-13 12:18
En wat is er dan het nadeel van dat het een ondeugd is?
Dat sommige eigenaren hysterisch worden als ze maar denken aan een "luchtzuiger". De waarde van het paard gaat naar beneden, maar ik heb nog nooit serieuze problemen ondervonden met een echte luchtzuiger, behalve het slijten van de tanden.
ik ook niet, wij mensen hebben ook slechte gewoontes denk aan tandenknarsen. Rekenen mensen ons toch ook niet op af mijn andere fjord deed luchtzuigen na het eten. Ik vind het soms best onzin dat mensen paarden erop afrekenen.
_Alarm_wlkp
Geplaatst: 18-08-13 12:25
Ja heb er ook eentje op stal staan die het doet, maar dan vooral als ze een snoepje krijgt Doet het al jaren, ook bij de vorige eigenaren en ze ondervind hier geen hinder van.
Ik had er 1 op stal die deed het op z'n lip of tong maar wel binnensmonds... Dan hoorde je echt ''wjiep,wjiep''
Veulen84
Geplaatst: 18-08-13 12:41
Er zijn wel 2 vormen van. 1 is sabbelen. Dat zie je in het filmpje, dat klopt. Het is niet schadelijk, het geeft het paard een vorm van behagen. Ze doen het vaak alleen na het eten. We rekenen het niet onder de stalondeugdend. Beetje zoals een baby op een speen sabbelt is het. Het kan wel doorgroeien naar luchtzuigen overigens.
Luchtzuigen over de tong bestaat ook. Je hoort dan ook elke keer een beetje lucht langs de tong gaan (en niet dat natte gesmak). Luchtzuigen over de tong is wel een stalondeugd. Meestal zie je dit gedrag meer na het eten of drinken, maar verder op de dag geregeld ook. Meestal trekken paarden hun nek dan ook in een hoek.
Aan het eerste sabbelen kun je niet zo veel doen. Afleiding helpt soms, maar het is geen echt mega drama als ze het niet stoppen. Het laatste moet je wel wat aan doen. Luchtzuigen is complex, paarden krijgen van het zuigen zelf geen grote problemen. Maar de reden waarom ze zuigen kan wel een groot probleem zijn.
Pony van mij doet het steeds minder (inmiddels 37) omdat ze vaak tong niet meer vacuüm krijgt doordat haar voortanden steeds rechter naar voor gaan staan. Ook merk ik dat ze het meer gaat doen als iemand erom moet lachen of haar dan aandacht geeft. Zo heeft ze ook een aparte manier van gapen die ze vooral bij me moeder doet omdat die er altijd om moet lachen.
vancky2005
Geplaatst: 18-08-13 12:54
mijn pony is 30 en die doet dat al heel zijn leven, elke keer nadat hij iets zoets gegeten heeft. Bv. ook na zijn voeder want dat is ook altijd wel wat gezoet. Voor de rest is het zeker geen luchtzuiger, het is gewoon de lekkere smaak van iets wat hij gekregen heeft om te eten wat langer in zijn mondje willen houden en tot het laatste restje op zijn tong willen genieten
sturdyfellow
Geplaatst: 04-10-13 21:10
jaaaa een apard bij ons op stal doet het als hij een appel heeft gegeten....en mijn oude wedstrijdpaardje deed t na het watet drinken
Haha, mijn oude paard van 28 doet dat ook. Alleen na het eten van iets lekkers of slobber. Bij haar gewone eten dan weer niet, zal er eens op letten. Ze doet dit al eeuwen, ik moet er altijd wel om lachen. als ze weer zo fervent op haar tong loopt te sabbelen
haha, wat grappig, ik had echt nog nooit gehoord van tongzuigen xD misschien doen ze dat wel omdat er nog een lekker smaakje in hun mond/op hun tong zit, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker
Wat grappig om te lezen dat meer paarden dit doen. Die van mij sabbelt ook altijd op haar tong nadat ze gegeten heeft. Iedereen moet er altijd erg om lachen en hoewel het vast vergelijkbaar is met stalondeugden als luchtzuigen, kan ik me er niet druk om maken. Ze lijkt er zelf weinig last van te hebben.
Renaatt92
Geplaatst: 04-10-13 21:46
Mijn paard van 8 doet dit ook, vooral bij slobber. De eerste keer dacht ik dat ze stikte en er iets dwars in dr keel zat. Nu schrik ik er niet meer van en vind ik het vooral schattig. Het lijkt bij mijn paard wel een beetje op luchtzuigen, ze doet het echter alleen bij slobber.
Ik heb helemaal geen verstand van luchtzuigen. Maar op een manege staat een fjordje die doet dat de hele dag.. Is dat uit verveling ofzo? En is het een soort verslaving voor paarden?
Ik ken ook een paard wat het doet maar die zuigt gewoon na op haar tong om zo lang mogelijk de smaak te kunnen krijgen van het lekkers dat ze gehad heeft. Ik vind het niet dat het gerekend kan worden als een stal ondeugd want dat is het bij dat paard echt niet.