Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lisav123 schreef:Dat si gewoon niet waar. Als jij je paard vrijheidsdressuur aanleert (voorbeeld) en je blijft het oefenen, iedere dag 1 keer ofzo, blijft hij het onthouden. Als je paard het kunstje kent, en je doe hem regelmatig, onthoudt hij dat.
Was even een voorbeeld, zo zijn er nog heel veel anderen.
_Tara_ schreef:Dat een paard in het nu leeft, betekent niet automatisch dat 'ie geen goed geheugen heeft. In het nu leven betekent zoveel dat je je niet druk maakt over een toekomst of verleden. En ik denk dat dat voor paarden (alle dieren eigenlijk) wel geldt. Ze zijn bezig met wat er nu speelt, niet (zoals wij mensen) over wat er straks, morgen of gister gebeurde/gaat gebeuren.
Ze hebben dus wel een goed geheugen als in dat ze dingen met elkaar associëren. Stel ze zijn vroeger mishandelt met een zweep, zullen ze nu die zweep nog steeds met negativiteit associëren.
Ze onthouden het wel maar blijven er niet zo in hangen zoals wij mensen. _Tara_ schreef:Dat een paard in het nu leeft, betekent niet automatisch dat 'ie geen goed geheugen heeft. In het nu leven betekent zoveel dat je je niet druk maakt over een toekomst of verleden. En ik denk dat dat voor paarden (alle dieren eigenlijk) wel geldt. Ze zijn bezig met wat er nu speelt, niet (zoals wij mensen) over wat er straks, morgen of gister gebeurde/gaat gebeuren.
Ze hebben dus wel een goed geheugen als in dat ze dingen met elkaar associëren. Stel ze zijn vroeger mishandelt met een zweep, zullen ze nu die zweep nog steeds met negativiteit associëren.
bigone schreef:Paarden hebben een geheugen als een olifant, ze vergeten nooit. Vorig jaar nog bij een oud paard van ons geweest, was tien jaar geleden verkocht maar één keer roepen en een bepaalde armbeweging en ze kwam er in volle galop aanstuiven. Eigenaar viel bijna van z'n sokken want dat had hij niet verwacht.
bigone schreef:Als je een paard wilt belonen of straffen moet je dat binnen een tel doen, ik ben wel eens aan het trainen en als iets dan echt super gaat is het direct klopje en klaar, uitstappen, ook al ben ik net een kwartier bezig. Reken maar dat ze het onthouden.
Ann_moi schreef:bigone schreef:Als je een paard wilt belonen of straffen moet je dat binnen een tel doen, ik ben wel eens aan het trainen en als iets dan echt super gaat is het direct klopje en klaar, uitstappen, ook al ben ik net een kwartier bezig. Reken maar dat ze het onthouden.
Maar wat ik me dan afvraag is of het daadwerkelijk onthouden is, of dat het de link is tussen bepaalde dingen die in verband worden gebracht in het hoofd. Ik heb namelijk idee dat het meer een kwestie van linken van handelingen/indrukken/gebeurtenissen is, dan daadwerkelijk het als herinnering op kunnen roepen. Een soort van Pavlov effect.
max66 schreef:het valt mij altijd op dat als een veulen afgespeend is van de moeder, de moeder haar eigen kind na een tijdje niet meer kent als haar eigen kind.
Bij ons op stal kijken de moederpaarden echt niet meer om naar hun kinderen, geven geen blijk van herkenning en ze vinden elkaar ook niet extra aardig ofzo.....