'ruzie' om merrie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

'ruzie' om merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 18:28

hallo bokkers !
Ik zal even de situatie schetsen.
Mijn paard staat sinds dit voorjaar in een kudde van 7 In het begin werd hij niet helemaal geaccepteerd. Hij stond altijd aan de rand te grazen was laagste in rang en had geen 'vriendje'. Er stond op dat moment 1 merrie maar die is weg gegaan. Na verloop van tijd werd de kudde nog kleiner en stonden ze met 4 ruinen 2 witte, de leider (bruin) en de mijne. Hij was de nieuwe kudde onderhand al gewent geraakt maar was de laagste in rang. Toen kwam er een nieuw jong paard bij. Mijn paard reageerde heel dominant naar de nieuwkomer. Ik denk dat hij niet meer de laagste in rang wou zijn. Hij liet hem niet toe in zijn buurt en verjaagde hem als de nieuwe contact kwam zoeken. Uiteindelijk zijn ze vriendjes geworden, ze stonden altijd bij elkaar hoofd aan hoofd te grazen. Ze stonden elkaar te knabbelen, ik genoot er echt van dat hij eindelijk een vriendje had. Nu 2 weken geleden is er tijdelijk een nieuwe merrie in de kudde gekomen. Ze wist haar draai niet en stond vaak aan de hele andere kant bij het hek. In mijn ogen vreemd maar de kuddeleider kwam haar af en toe 'vergezellen'. Ondertussen is ze geïntegreerd in de kudde. Nu komt het geen wat ik niet begrijp. De kudde lijkt gesplitst. De 2 witte pony's staan vaak samen heel alleen aan de andere kant van de wei. De anderen aan de andere kant. Ik heb mijn paard en z'n vriendje niet meer zien knabbelen aan elkaar. Ze eten niet meer hoofd aan hoofd. Z'n vriendje eet nu hoofd aan hoofd met de merrie en mijn paard staat wat verderop. Maar als mijn paard komt dan komt de merrie achter, en ook gaat hij heel vaak zachtjes naar haar hinniken als ze in zijn buurt is. Als mijn paard z'n vriendje aan de merrie snuffelt dan gilt ze maar toch eten ze hoofd aan hoofd. Nu 'valt' mij paard z'n 'vriendje' aan, mijn paard legt oren in nek, ontbloot tanden en gallopeerd op hem af en bijt. Dan stuurt hij de merrie de andere kant op, ( zijn lichaamstaal: hoofd lager dan normaal en oren in nek). De leider van de kudde bemoeit zich soms ook en dan eindigd het 'vriendje' van mijn paard alleen aan de rand van de kudde. maar na 5 minuten staat dat vriendje weer met die merrie te eten en staat mijn paard weer alleen. Ik hoop dat het duidelijk is zo... Ik heb geen idee aan wie of wat die merrie nu toebehoort wie de baas is over wie ? Hopelijk hebben jullie hier wat meer inzicht in... :)

felintje

Re: 'ruzie' om merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:45

Heeft geen enkel van jullie een idee ? Of ben ik gewoon ongeduldig... :o?

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:49

Het kan wel zijn dat ze 'ruzie' om haar hebben , maar ik snap je niet helemaal waarvoor je een topic opent ? :')

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:10

RainbowDance schreef:
Het kan wel zijn dat ze 'ruzie' om haar hebben , maar ik snap je niet helemaal waarvoor je een topic opent ? :')

Ik open dit topic met de vraag wat het gedrag van mijn paard betekent, ik heb hem dit nog nooit zien doen en ik merk sinds de merrie erbij is dat hij zich ook anders tegenover mij gedraagd. Ik zou wel eens willen weten of hij nu dominant opstelt of niet.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:18

Ik denk dat dit gewoon kudde gedrag is , en jij moet tegenover je paard nog steeds de baas blijven en streng blijfen (niet te natuurlijk)

Maar geef eens een voorbeeld hoe hij nu tegen jou doet ?

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:23

Lijkt mij niet slim om een merrie in een kudde ruinen te zetten, bij ons op t land mag dit ook niet omdat de kans dat ze dan gaan vechten groter is doordat de ruinen dan heel dominant naar elkaar kunnen worden. Maar buiten dat moet ie natuurlijk niet dominant gaan doen tegenover jou...

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:24

RainbowDance schreef:
Ik denk dat dit gewoon kudde gedrag is , en jij moet tegenover je paard nog steeds de baas blijven en streng blijfen (niet te natuurlijk)

Jaa dat dit kudde gedrag is dat weet ik wel haha, maar behoort de merrie tot hem toe of juist niet ? Hij is sneller afgeleid en heeft ook meer oog voor de merrie, ook is het moeilijker de wei uit te komen met hem omdat hij veel te veel oog heeft voor wat z'n 'vriend' met de merrie uitspookt.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:25

Dawson123 schreef:
Lijkt mij niet slim om een merrie in een kudde ruinen te zetten, bij ons op t land mag dit ook niet omdat de kans dat ze dan gaan vechten groter is doordat de ruinen dan heel dominant naar elkaar kunnen worden. Maar buiten dat moet ie natuurlijk niet dominant gaan doen tegenover jou...

Hij is niet persé dominanter t.o.v. mij maar hij heeft minder oog voor me... Sneller afgeleid om te kijken wat z'n 'vriend' met de merrie uitspookt, ook wilt hij daarbij moeilijker de wei verlaten en dat stoort me toch wel.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:30

De pony van een vriendin van mij die ook op het land stond(ook een ruin) stond altijd alleen met een merrie en toen ze geprobeerd hadden om er een andere ruin bij te zetten had die idd ook minder oog voor de gene die hem t land uithaalde. Werd snel ook onrustig omdat ie terug naar 'zijn'merrie wou. Na een week werd het wel minder weet niet hoelang die van jou dit al doet?

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:31

felintje schreef:
RainbowDance schreef:

Jaa dat dit kudde gedrag is dat weet ik wel haha, maar behoort de merrie tot hem toe of juist niet ? Hij is sneller afgeleid en heeft ook meer oog voor de merrie, ook is het moeilijker de wei uit te komen met hem omdat hij veel te veel oog heeft voor wat z'n 'vriend' met de merrie uitspookt.

Dan moet je er voor zorgen dat hij op jou let , moeilijk maar wel handig , hij moet leren dat vanaf jij hem al uit de wei haalt dat hij op jou moet letten , tot hij weer terug in de wei staat. Wat er in de wei gebeurt blijft in de wei en als jij met hem bezig bent moet hij ook bezig zijn met jou . Dit kan je goed oefenen bijv. zeggen ; kijk eens *naam paard* en als hij kijkt geef je hem een snoepje .

Doe je wel eens grondwerk met je paard ? Erg belangrijk en ook leuk , je krijgt er ook nog eens een snellere band door . :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:32

Hier hebben we een hele nieuwe kudde en hier hoort de shetlander de basis van de kudde te zijn maar dat wil op dit moment niet echt lukken. Sinds 4 weken hebben we een veulen van 5maand erbij en de shetlander en het veulen gaan heel goed samen.
Sinds vrijdag hebben we er nog een veulen bij van 4.5maand want dat leek me gewoon heel leuk voor het andere veulen en kunnen ze samen opgroeien en kattenkwaad uit halen. Echter accepteert de shetlander het 2de veulen niet en als de shetlander er bij staat dan accepteert het andere veulen het laatste veulen ook niet. De veulens staan s'nachts samen op stal en dat gaat super maar als de shetlander weer in de wei komt dan word het laatste veulen weer verjaagt.
Nu staan de veulens samen en dat gaat super en de shetlander er naast in de wei en dat gaat ook super. Ik ga het binnenkort weer proberen ze samen te zetten en kijken of het dan wel gaat en of het ene veulen het andere gewoon ook accepteert dan en de shetlander ze dan allebei accepteert. Als dit niet het geval is houden we er gewoon een draadje tussen tot de veulens groter zijn en proberen we het over een paar maanden weer.
Ik snap ook niets van dit gedrag maar wil het ze eigenlijk nog even niet laten uitvechten daar vind ik de veulens te jong voor.

Mijn idee van jou paard en zijn vriend is denk ik dat jou paard zich door de merrie opzei heeft laten zetten te opzichte van de merrie en hij nu weer aan de rand van de kudde staat ipv er midden in. Jullie kudde regelt het wel allemaal netjes zonder kleerscheuren dus ik zou me er niet te druk om maken gaat van zelf wel weer goed komen als de merrie straks weer weg is.
Tot die tijd kun je niet anders dan je paard de baas blijven en je er niet te veel mee te bemoeien in de groep. Elk paard heeft een eigen karakter en een eigen wil in wat het wel en niet wil.
Komt vast helemaal goed.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:34

Ja ik doe parelli met hem, daardoor is onze band al heel veel verbeterd, we zijn hard aan het werk om hem te leren op ons te letten. We doen het alsvolgt, ik geef druk op het halstertouw en een ander persoon op z'n achterste als hij meekomt lossen we de druk, ookal zijn het maar 2 passen. Vanaf dat hij stil gaat staan doen we weer hetzelfde. Dit kost ons heel veel tijd. Als hij eens wat verder meekomt (2m) zonder stoppen dan belonen we hem met een snoepje en doen we 't halster weer af. Hopelijk leert hij het zo.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 14:37

kappiegirl schreef:
Hier hebben we een hele nieuwe kudde en hier hoort de shetlander de basis van de kudde te zijn maar dat wil op dit moment niet echt lukken. Sinds 4 weken hebben we een veulen van 5maand erbij en de shetlander en het veulen gaan heel goed samen.
Sinds vrijdag hebben we er nog een veulen bij van 4.5maand want dat leek me gewoon heel leuk voor het andere veulen en kunnen ze samen opgroeien en kattenkwaad uit halen. Echter accepteert de shetlander het 2de veulen niet en als de shetlander er bij staat dan accepteert het andere veulen het laatste veulen ook niet. De veulens staan s'nachts samen op stal en dat gaat super maar als de shetlander weer in de wei komt dan word het laatste veulen weer verjaagt.
Nu staan de veulens samen en dat gaat super en de shetlander er naast in de wei en dat gaat ook super. Ik ga het binnenkort weer proberen ze samen te zetten en kijken of het dan wel gaat en of het ene veulen het andere gewoon ook accepteert dan en de shetlander ze dan allebei accepteert. Als dit niet het geval is houden we er gewoon een draadje tussen tot de veulens groter zijn en proberen we het over een paar maanden weer.
Ik snap ook niets van dit gedrag maar wil het ze eigenlijk nog even niet laten uitvechten daar vind ik de veulens te jong voor.

Mijn idee van jou paard en zijn vriend is denk ik dat jou paard zich door de merrie opzei heeft laten zetten te opzichte van de merrie en hij nu weer aan de rand van de kudde staat ipv er midden in. Jullie kudde regelt het wel allemaal netjes zonder kleerscheuren dus ik zou me er niet te druk om maken gaat van zelf wel weer goed komen als de merrie straks weer weg is.
Tot die tijd kun je niet anders dan je paard de baas blijven en je er niet te veel mee te bemoeien in de groep. Elk paard heeft een eigen karakter en een eigen wil in wat het wel en niet wil.
Komt vast helemaal goed.

Bedankt voor je reactie ! De paarden staan nooit helemaal in een rondje dus het is moeilijk te zeggen of hij nu aan de rand staat of juist wel centraal. Dus als ik het goed versta is de merrie dominant over demijne en demijne over z'n vriend of niet ?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:11

Nou ja hier staan ze ook niet in een rondje hoor... Maar aan de rand van de groep bedoel ik laag in rang en zoekende wie nou eigenlijk hoger in rang is hij de merrie of de andere ruin. En ik denk dat ze allebei denken dat ze hoger zijn als de merrie en dus tegen elkaar op proberen te boxen om wie nou de baas is...
Maar goed dat is wat ik denk...
Mijn shetlander heb ik er uit gehaald omdat ik geen veulen wil met een trauma en als de shet het toe laat zet ik haar er weer bij.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 18:29

kappiegirl schreef:
Nou ja hier staan ze ook niet in een rondje hoor... Maar aan de rand van de groep bedoel ik laag in rang en zoekende wie nou eigenlijk hoger in rang is hij de merrie of de andere ruin. En ik denk dat ze allebei denken dat ze hoger zijn als de merrie en dus tegen elkaar op proberen te boxen om wie nou de baas is...
Mijn shetlander heb ik er uit gehaald omdat ik geen veulen wil met een trauma en als de shet het toe laat zet ik haar er weer bij.

Vandaag was er niets meer van dat gedrag te bespeuren, maar meneer weigert nu sinds de merrie er is om mee te komen en gaat vol in de ankers, zeer frustrerend. Zo ken ik hem helemaal niet :(

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:34

felintje schreef:
kappiegirl schreef:

Vandaag was er niets meer van dat gedrag te bespeuren, maar meneer weigert nu sinds de merrie er is om mee te komen en gaat vol in de ankers, zeer frustrerend. Zo ken ik hem helemaal niet :(

Lokken met biks snoep ? Als hij dan komt moet je hem het ook niet geven of belonen wand anders doet hij het weer , of net zo lang staan tot hij gaat , al is het zo laat dat je naar huis moet , hij zal toch moeten niet ?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 18:38

Voor hem moet niets, hij haalt alle trukjes uit z'n trukendoos om niet te moeten... Lokken met snoep of biks lukt niet, dat laat hij graag aan hem voorbij gaan.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:40

Dan moet je een keertje boos worden , hoe heb je hem vandaag uit de wei kunnen halen dan ?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 18:45

Boos worden werkt averechts bij hem dan vertrouwt hij je minder en ben ik nog verder van huis :( , ga je aan het touw trekken of doen dan gaat hij achteruit. Het is heus een paard met een gebruiksaanwijzing. Zwepen of dergelijke zijn ook uit den boze vanwege z'n waarschijnlijke nare verleden ermee. Ik heb hem al meer dan een week niet uit gehaald. Een maand geleden geen probleem, sinds de merrie erbij is.. drama.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:07

Kan hij dan niet met zijn vriend of een ander paard in een ander weiland staan zonder die merrie op het zicht ?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:11

RainbowDance schreef:
Kan hij dan niet met zijn vriend of een ander paard in een ander weiland staan zonder die merrie op het zicht ?

Pff helaas hebben we die optie niet. Hopen dat die merrie snel weer uit de wei verdwijnt dan.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:23

Rij hem de wei uit neem zadel en hoofdstel mee en loop met hem wil hij niet ga er op zitten en rij hem naar buiten dan heb je veel meer te zeggen als er naast als je er op zit dan ben jij in het voordeel...

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:45

kappiegirl schreef:
Rij hem de wei uit neem zadel en hoofdstel mee en loop met hem wil hij niet ga er op zitten en rij hem naar buiten dan heb je veel meer te zeggen als er naast als je er op zit dan ben jij in het voordeel...

Helaas wordt hij niet meer bereden ivm medische redenen, phoeh jullie hebben allemaal schitterende iedeeën maar ben nog altijd opzoek naar de tip...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:11

deze problemen zijn erg herkenbaar en is natuurlijk gedrag.
Dit gedonder komt veel voor in steeds wisselende kuddes waar merries en ruinen bij elkaar staan.
Kun je niets aan veranderen en je mag blij zijn dat er nog geen serieus gevecht is geweest.
De enige manier is om het ze zelf te laten oplossen maar als er in de toekomst weer wisselingen gaan komen zou ik echt de ruinen en merries gaan scheiden voor er ongelukken gebeuren.
En dat hij niet uit de wei wil komt omdat hij bang is dat er merries ingepikt worden als hij er niet bij is door een andere ruin.
Ga je eens verdiepen in het kuddegedrag van paarden dan word het je wel duidelijk.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 20:36

lady62 schreef:
deze problemen zijn erg herkenbaar en is natuurlijk gedrag.
Dit gedonder komt veel voor in steeds wisselende kuddes waar merries en ruinen bij elkaar staan.
Kun je niets aan veranderen en je mag blij zijn dat er nog geen serieus gevecht is geweest.
De enige manier is om het ze zelf te laten oplossen maar als er in de toekomst weer wisselingen gaan komen zou ik echt de ruinen en merries gaan scheiden voor er ongelukken gebeuren.
En dat hij niet uit de wei wil komt omdat hij bang is dat er merries ingepikt worden als hij er niet bij is door een andere ruin.
Ga je eens verdiepen in het kuddegedrag van paarden dan word het je wel duidelijk.

Helaas heb ik niets te zeggen over de kudde indeling enzovoorts. Dus het is in feite redelijk normaal gedrag dat hij zo doet t.o.v mij met meekomen ? Want zo heb ik hem nog nooit gezien terwijl ik normaal toch duidelijk de 'leider' ben. Ik hoop dat hij het niet in z'n bol krijgt en terug deftig meekomt als die merrie weg is. Dan is het weer een enkel ruinen groep. Ken jij toevallig site's waar ik wat kan leren over het kuddegedrag ?