Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:20

Je hoort en leest heel vaak dat mensen met hun paard overstappen op NH.
Dwz: Bitloos en of boomloos gaan rijden, parelli gaan doen, paarden 24/7 buiten zetten ipv ('s nachts) op stal en noem alles maar op.

Nu ben ik eigenlijk wel eens benieuwd of er net mensen zijn die andersom zijn overgestapt.
Die dus eerst NH gericht bezig waren en er bijvoorbeeld achter kwamen dat dat toch niks voor hun of hun paard was en weer terug 'traditioneel' zijn gaan rijden.
Dus terug met bit, boomzadel, met zweep rijden en sporen actief les volgen in bijvoorbeeld dressuur, springen, western etc. Ipv ontspannen buitenritjes maken.

Ik wil hier geen discussie starten over wat beter is, want daar heeft iedereen zijn eigen mening over, ik ben er gewoon benieuwd naar of er mensen zijn die NH dus niet bij zich vinden passen.
Graag alleen reacties als je ook daadwerkelijk dit met je paard gedaan hebt en niet 1x met een halster in de bak hebt gereden ofzo. :+

En graag hoor ik dan natuurlijk ook de hoe, wat en waaroms! :D

:evaw:

PS: Sorry als het verkeerd staat, wist niet goed waar ik het moest posten. :)

Mieke_Cunna

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:31

Nou mijn allereerste fjord was ik helemaal actief bezig met NH, was bezig met op de NH manier inrijden, grondwerk etc. etc.. Ik had een prima band met mijn paard en had plezier in wat wij samen deden. Nu jaren later kijk ik terug op deze periode en zie ik dat ik volledig doorgeslagen was en mijn fjord daar heerlijk misbruik van maakte.
Nu ben ik gelukkig wijzer en een ervaring rijker en heb ik nu een ex manege pony en daar wil ik absoluut niet volledig NH mee gaan doen. Ik zou het jammer vinden als ik weer doorsla en daarin mijzelf en mijn pony verlies. Wel gaan we starten met recht richten en rijd ik altijd op de vriendelijke manier, misschien ooit eens bitloos proberen maar dat gedoe met sticks en LB en RB en weet ik veel wat voor termen nog meer nee, dat nooit meer. Ik verlies mijzelf daarin en dat kan niet de bedoeling wezen van een hobby.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:34

Wat heeft NH met boomloos rijden te maken. Ik heb dat echt nooit begrepen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:37

Ja, zonder zadel en zonder bit. Lessen in grondwerk etc. Paarden maakten er enorm misbruik van, waren niet meer te longeren, bokte, draaide om etc. Dus nu weer traditioneel, maar wel met een enorme hoeveelheid heerlijke buitenritten :)

Zijn wel mijn verzorgpaarden waar ik dus niets over te zeggen heb :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:40

NH moet echt bij jou maar ook bij het paard passen. Ik denk dat het voor Stalker aan de ene kant goed is, maar aan de andere kant heeft hij ook wel weer die duidelijkheid en discipline nodig van het traditionele rijden. Het is dus maar net wat je zelf wilt bereiken met je paardje.
Ik ben een tijd veel bezig geweest met grondwerk, maar ik ga nu ook steeds meer terug naar het traditionele rijden. Simpel weg omdat ik toch wel wedstrijd kriebels voel en weet dat ik op die manier er nog veel meer uit kan halen. Ik ga dit topic ook zeker even volgen!

honeybon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:42

Ik vind persoonlijk zelf dat je met NH niet echt iets mis kunt doen! Ik doe dit ook met mijn paardje gewoon, dat duidelijk is dat ik de leider ben en als er eventuele problemen zouden kunnen voort doen bijvoorbeeld met buitenritten of andere dergelijke dingen dat ze dan gewoon op mij reageert en luistert!

Ik rij dressuur op l/m niveau met mijn paard, maar ook NH en relaxte en wat snellere bosritten! Ligt er echt aan hoe mijn dag is en waar ik zin in heb!.. Ik heb nog niks mee gemaakt waarom ik ermee zou moeten stoppen ofzo! Ik denk dat NH op sommige punten zoals wie is de leider etc. juist goed is voor jou en je paard. Zo leer je elkaar ook beter kennen!

Maar ik rij gewoon traditioneel dressuur etc. en ik doe ook NH en relaxte ritten!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:43

Mieke_Cunna: Zo een verhalen bedoel ik inderdaad. :) Bedankt voor je reactie.
Ik herken mijn eigen haflinger erin! Daarom dat ik nu ook terug voor de overstap naar 'traditioneel gekozen heb'.

Jette: Ook heel herkenbaar jou verhaal. Natuurlijk zijn er verschillende paarden die hier geen misbruik van gaan maken, maar ik ken er inderdaad ook die zo zijn zoals jij verteld.

Op zo een verhalen doelde ik dus! Dank ervoor.

Cowgirl: Het gaat niet zozeer om het boomloze zadel, maar op dressuur, spring en westernwedstrijden kom je ze niet tegen, dus ook niet in de serieuze trainingen daar naartoe, vandaar dat ik dat zadel meer bij de NH kant zet. Natuurlijk als jij als dressuur of westernruiter lekker als afwisseling naar buiten gaat en dan lekkerder zit in een boomloos zadel is dat helemaal toppie en niks mis mee!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:45

honeybon: Fijn dat je voor jou en je paard er een combinatie van kunt maken en dat het beide werkt! Dat is natuurlijk geweldig!

Aartje: Hebben wij niet hetzelfde paard? Ik heb heel veel grondwerk met die van mij gedaan toen hij jaarling was t/m nu eigenlijk. Nu is hij 4 en wil ik graag de traditionele kant in slaan (dressuur) omdat de wedstrijden ook kriebelen bij mij en ik aan hem merk dat hij er de feeling voor heeft. :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:48

Ja klopt! Wij hebben denk ik hetzelfde paard.

Haha :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:49

Hoe kan een paard NH principes gebruiken? dan stel ik de vraag: maar wat is NH dan? Ik zie NH nog steeds als je paard behandelen als een kudde dier met jou als leider. Ik werk vanuit NH principes maar vaak wel traditioneel.

Bitloos/met bit is per paard wisselend, Parelli kan een goede basis zijn etc. Ik werk het liefst vanuit verschillende methodes, cocktail van maken en kijken wat per paard het meest aanslaat :j

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:51

Roween, traditioneel wil niet meteen zeggen dat je niet meer NH bezig bent. Als je je paard berijd op een vriendelijke consequente manier met bit en boomzadel ben je in mijn ogen ook gewoon NH bezig. Dus jij bent gewoon NH bezig maar op de manier die bij jullie past ;) Het doorslaan gaat alleen zo makkelijk en dat is waar ik de mist in ben gegaan. Mijn pony raakt momenteel al in paniek als ze alleen op stal staat omdat ze altijd op maneges heeft gestaan dus rust is wel geboden maar consequentheid ook zeker wel! Ben ik nu niet duidelijk dan wandelt madam over een x aantal weken kats over mij heen. In het wild krijgt zo'n dier 600kg op zich tijdens een trap dus mijn platte hand op sommige momenten geeft haar meer schrik als pijn. Een volledig traditionele ruiter wil ik mij niet noemen maar een NH mens ben ik ook niet meer gelukkig. Doe waar jij je goed bij voelt en doe ook waar het paard zich fijn bij voelt. Dat is de basis en vriendelijk, rustig maar wel consequent zijn heeft ieder dier nodig. Ook mijn kitten van enkele weken oud :P

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:59

NH misbruiken, hoe bedoelen jullie dat precies? NH betekend niet meteen dat je alles lief aan je paard vraagt, het minder duidelijk is etc. Tenminste, dat is bij mij zeker niet het geval. Dus hoe kunnen ze dat misbruiken, dan lag dat toch aan de ruiter, niet aan de 'NH manier'?
Ik ken eerlijk gezegd niet heel veel mensen die helemaal terug zijn geschakeld naar traditioneel, wel mensen die gedeeltelijk op NH manier rijden en gedeeltelijk traditioneel. Snap ook niet waarom veel mensen NH vaak meteen associëren met bitloos, boomloos, heel lief voor je paard zijn ( :') ) enz.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:02

Mieke_Cunna schreef:
Roween, traditioneel wil niet meteen zeggen dat je niet meer NH bezig bent. Als je je paard berijd op een vriendelijke consequente manier met bit en boomzadel ben je in mijn ogen ook gewoon NH bezig. Dus jij bent gewoon NH bezig maar op de manier die bij jullie past ;) Het doorslaan gaat alleen zo makkelijk en dat is waar ik de mist in ben gegaan. Mijn pony raakt momenteel al in paniek als ze alleen op stal staat omdat ze altijd op maneges heeft gestaan dus rust is wel geboden maar consequentheid ook zeker wel! Ben ik nu niet duidelijk dan wandelt madam over een x aantal weken kats over mij heen. In het wild krijgt zo'n dier 600kg op zich tijdens een trap dus mijn platte hand op sommige momenten geeft haar meer schrik als pijn. Een volledig traditionele ruiter wil ik mij niet noemen maar een NH mens ben ik ook niet meer gelukkig. Doe waar jij je goed bij voelt en doe ook waar het paard zich fijn bij voelt. Dat is de basis en vriendelijk, rustig maar wel consequent zijn heeft ieder dier nodig. Ook mijn kitten van enkele weken oud :P

Precies zoals jij zegt voel ik me er ook bij, alleen als je dit zegt tegen echte 'die hard NHers' vinden die dit absoluut niet!!
Dan ben je dus niet met NH bezig als je nog steeds met bit en zweep rijdt en je paard een mep geeft, even grof gezegd.
Snap je wat ik bedoel?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:02

Mieke ik sluit me volledig bij jouw post aan! Maar ik denk ook dat ze meer op zoek is naar mensen die inderdaad zich vollop met NH bezig hielden en daar nu weer een beetje van 'af' gestapt zijn. Ik denk dat iedereen uiteindelijk toch een mix gebruikt van verschillende disciplines en toepast wat hij/zij nodig acht voor een goede samenwerking met je paard.

Het rijden zonder bit en zadel geeft natuurlijk een super gevoel en zeker als je het paard op een hele vrije en vriendelijke manier kunt laten werken voor je. Maar ik denk dat het voor sommige ook wel belangrijk is om juist met hoofdstel en zadel serieuze dressuur oefeningen te doen. Zowel voor paard als ruiter is dit ook een belangrijke basis. Denk aan de belasting van het paardenlichaam en je eigen houding etc. Zoals ik 'nu bezig ben met mijn haflinger zouden menig NH-rijders vinden dat het niet NH is. Toch denk ik dat ik nog steeds een hoop toe pas maar nu in combinatie met de traditionele dressuur. (Dus inderdaad gewoon met bit en zweep ed)
Laatst bijgewerkt door Aartje op 13-08-13 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:04

minajtje schreef:
NH misbruiken, hoe bedoelen jullie dat precies? NH betekend niet meteen dat je alles lief aan je paard vraagt, het minder duidelijk is etc. Tenminste, dat is bij mij zeker niet het geval. Dus hoe kunnen ze dat misbruiken, dan lag dat toch aan de ruiter, niet aan de 'NH manier'?
Ik ken eerlijk gezegd niet heel veel mensen die helemaal terug zijn geschakeld naar traditioneel, wel mensen die gedeeltelijk op NH manier rijden en gedeeltelijk traditioneel. Snap ook niet waarom veel mensen NH vaak meteen associëren met bitloos, boomloos, heel lief voor je paard zijn ( :') ) enz.

Op het NH bedrijf waar ik stage heb gelopen mochten absoluut geen zwepen sporen en bitten het erf op komen en mocht je je paard nooit of te nimmer een corrigerende tik geven, al duwde hij je plat met zijn volle 600 kg. Op een ander stage bedrijf (dressuurstal) had ik al sporen aan en een zweep in mijn handen voor ik op het paard mocht. :)
Dat is wel een verschil dan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:08

Als je een paard geen tik mag geven vind ik het juist geen NH :D

in de 'natuur' krijgt een paard gewoon een rotklap van zijn kudde genootjes als ze elkaar plat lopen :Y)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:12

VisibreTeam schreef:

in de 'natuur' krijgt een paard gewoon een rotklap van zijn kudde genootjes als ze elkaar plat lopen :Y)

Precies! En dat zijn wel wat andere tikken dan een mens die geeft.

Al is het wel zo dat paarden elkaar begrijpen als ze elkaar corrigeren en als sommige mensen door frustratie maar los beginnen te slaan op hun paard, dat dat voor het paard niet duidelijk is en dus geen goede correctie is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:14

Roweentje89 schreef:
VisibreTeam schreef:

Precies! En dat zijn wel wat andere tikken dan een mens die geeft.

Al is het wel zo dat paarden elkaar begrijpen als ze elkaar corrigeren en als sommige mensen door frustratie maar los beginnen te slaan op hun paard, dat dat voor het paard niet duidelijk is en dus geen goede correctie is.

Mijn manier van corrigeren als een paard door me heen loopt/bijt/trapt: een mep.
Doen ze andere dingen die niet door de beugel kunnen zonder me aan te raken is correctie door achteruit zetten/negeren wat mij betreft zat.

Liever 1 keer goed duidelijk maken wat je bedoelt, dan weet je paard waar hij aan toe is, dan geen grenzen geven en een paard die niet weet wat wel/niet mag :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:23

Ik doe beiden, tenminste ik doe dan klassieke dressuur in combi met NH.

Dat wil zeggen dat ik de ene dag zo in de bak train

Afbeelding

en de volgende dag zo naar buiten ga.

Afbeelding

Ik vind dat het ene het andere absoluut niet uitsluit.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:24

Roweentje89 schreef:
minajtje schreef:

Op het NH bedrijf waar ik stage heb gelopen mochten absoluut geen zwepen sporen en bitten het erf op komen en mocht je je paard nooit of te nimmer een corrigerende tik geven, al duwde hij je plat met zijn volle 600 kg. Op een ander stage bedrijf (dressuurstal) had ik al sporen aan en een zweep in mijn handen voor ik op het paard mocht. :)
Dat is wel een verschil dan.

Dan zat je vast bij zo'n overdreven plek, waar mensen letterlijk fluisteren tegen hun paarden :')
Ik ken namenlijk genoeg NH mensen (vooral eigenlijk) inclusief mijzelf die hun paard net zo goed een klap geven als ze bijten, streng corrigeren wanneer het nodig is, altijd met zweep rijden enz. Ik moet wel zeggen, ik vindt sporen, dubbele bitten enz. weer een beetje te veel 'werktuigen' voor NH, als je snapt wat ik bedoel ;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:29

Zeker snap ik je minajtje :)

En naar mijn idee was het wel overdreven ja, vandaar dat ik mezelf er niet goed in kon vinden en mijn paard heeft echt af en toe een correctie nodig! Anders loopt hij letterlijk over mij heen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:30

dat heeft echt niets met nh te maken hoor!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:31

Waar ik de NH geleerd heb was het dus absoluut NOT DONE als ik hem een tik gaf, ik mocht enkel voor hem zwaaien met een touwtje.

Paardlief lachte me gewoon uit en is echt over me heen gaan lopen in die periode.

Maar dat even offtopic.

Daarom denk ik ook dat er zoveel verschil nog is tussen alle NH mensen en manieren. Het is gewoon een te groot begrip om het echt in een hokje te plaatsen laat maar zeggen.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:32

Roween, ik snap wat je bedoeld. Ik loop hier ook tegenaan. Daarom ben ik blij dat ik een fijne middenweg heb gevonden in de klassieke rijkunst door te gaan recht richten.

Aartje, voor de goede orde met mijn eerste fjord was ik volledig NH bezig. Kwam geen zweep of spoor in de buurt. Alles moest met string en stick en leadrope en touwhalster opgelost kunnen worden. Ik heb een hoop geleerd van die periode maar ook dat dit niet is wat volledig bij mij past. Mijn fjord is er goed uitgekomen en ik kreeg een kans het opnieuw te doen. Ga nu leren recht richten en heb daar enorm zin in, lekker gymen met mijn pony.

Een trap van 600kg is de natuur, en een tik met je hand is opeens niet NH.. Waar heb ik wat misgelopen? :+

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:33

Mieke_Cunna schreef:
Roween, ik snap wat je bedoeld. Ik loop hier ook tegenaan. Daarom ben ik blij dat ik een fijne middenweg heb gevonden in de klassieke rijkunst door te gaan recht richten.

Aartje, voor de goede orde met mijn eerste fjord was ik volledig NH bezig. Kwam geen zweep of spoor in de buurt. Alles moest met string en stick en leadrope en touwhalster opgelost kunnen worden. Ik heb een hoop geleerd van die periode maar ook dat dit niet is wat volledig bij mij past. Mijn fjord is er goed uitgekomen en ik kreeg een kans het opnieuw te doen. Ga nu leren recht richten en heb daar enorm zin in, lekker gymen met mijn pony.

Een trap van 600kg is de natuur, en een tik met je hand is opeens niet NH.. Waar heb ik wat misgelopen? :+

Wij liggen op dit moment volledig op 1 lijn!