Paard bijt in eigen borst bij aansingelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelle_DL

Paard bijt in eigen borst bij aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:20

Hooi!

Mijn verzorgpaard doet altijd heel lelijk bij het aansingelen, oren plat in zijn nek, in het halstertouw bijten..
Sinds kort heeft hij er iets vreemds bij, hij hapt regelmatig naar zijn borst en krijgt het dan voor elkaar om zijn velletje te pakken.. Dat trekt hij een stukje mee zegmaar en laat het dan weer los, je hoort er een soort katsj geluid bij (hoe leg je dat uit? :') )
De eigenaresse heb ik ingelicht via telefoon (ze is op vakantie), voor haar is dit de eerste keer dat ze zowiets hoort en wij weten beiden niet hoe je dit moet aanpakken. Op stal is er een speciale poetsplaats waar je hem aan 2 kanten vast kunt zetten zegmaar, hij wordt nu korter vastgezet bij het aansingelen zodat hij geen kant op kan. Maar zodra hij iets losser staat begint het weer.. -O-

Mijn vraag is; hoe bestraf je dit?

FriesWytske

Re: Paard bijt in eigen borst bij aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:22

Als hij het anders nooit doet, zou ik nu naar de reden gaan zoeken waarom hij het doet. En niet af gaan straffen. Meestal doen paarden dit niet zonder reden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:23

Ik zou liever naar de oorzaak zoeken dan naar een manier om hem te straffen ...

Waarom doet hij het ?
Singel je misschien te hard en/of te snel aan, zodat hij dit als onprettig ervaart ?
Zit er wellicht een velletje klem of iets dergelijks ?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:23

Bestraffen??? Zou eerst eens kijken waarom je paard dit doet. Kleine signalen van je paard werken blijkbaar niet, waardoor hij zo gefrustreerd raakt dat hij in zichzelf gaat bijten. Wat moet je paard nog meer doen om duidelijk te maken dat 'm iets dwars zit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:24

Niet bestraffen. Als je het bijten tegen wil gaan, doe je aan symptoombestrijding. Beter los je het problerm op, in dit geval mogelijk de singel. Ik zou eerst eens een andere singel proberen of mn zadel laten checken. Wellicht ligt de oorzaak bij een slecht passend zadel..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:25

Ik zou het uit testen en de volgende keer gaatje voor gaatje aansingelen.
Dikke kans dat het dan beter gaat.
Sommige dieren zijn nu eenmaal zo slim dat ze het aangeven als ze iets niet fijn vinden.
De kunst van de ruiter is daar naar luisteren en daarnaar handelen.

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:26

Wat voor singel heb je? Ik heb een singel gehad ( weet even niet meer welk materiaal, maar bestond uit 'vakjes' zegmaar ) en die kreeg naar verloop van tijd barsten, hierdoor kwamen er tijdens het aan singelen velletjes tussen, vond mijn paard ook niet erg fijn :Y)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:29

Zoals meerdere hier zeggen, hij doet het niet voor zijn lol. Hiermee geeft ie aan dat hij ergens pijn aan heeft. Laat het zadel nakijken en vraag meteen of de singel goed is.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:30

RdLFoto schreef:
Mijn vraag is; hoe bestraf je dit?

Bestraffen? >;)
Niet!
De kans is groot dat het zadel niet (meer) past en dus pijn doet, en heb je eerdere signalen die het paard heeft gegeven, niet opgevangen.
Eerste advies is dus goede zadelmaker/passer erbij halen.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:33

De zadelmaker komt regelmatig langs omdat hij steeds breder wordt aan de voorkant, de laatste keer was vorige week en toen lag alles goed? Ik singel heel langzaam en rustig aan, er zit nooit een velletje vast of iets vervelend ofzo.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:34

Nooit bestraffen als een paard lelijk doet met het singelen! Althans, dat zou ik nooit doen. Het voelt niet prettig dus van mij mogen ze dat best uiten. Als hij maar niet naar jou bijt of slaat. Aai over de bol en doen alsof je het niet ziet. Werkt bij mij in ieder geval prima. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:35

En toch geeft het paard je aan dat er iets niet klopt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:37

Hij heeft dan duidelijk pijn aan zijn rug, benen, hals, spieren, mond ... waardoor rijden pijn doet en zadelen dus 'gehaat' word, en gezien wordt als reden voor zijn pijn. Van kop tot teen na laten kijken door tandarts, osteopaat, zadelmaker, hoefsmid en tot dan niet rijden!

romyver

kijk op de plek van het zadel en de singel of er een wondje zit, het hoeft maar heel klein te zijn.
mijn verzorgpony heeft ook een wondje maar heeft er niet zoveel last van, ook op de plek van de singel.
zeker niet bestraffen!!

X

Zammie

Is toch echt een teken van ongenoegen...
Zou, als je zeker weet dat het niet aan het zadel ligt eens een singel met elastiek proberen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:40

Een paard gaat niet zomaar bijten Zammie, elastiek of geen elastiek in de singel :+

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:42

Het is ook dat ik alleen het bijten in zijn eigen borst wilt bestraffen, bijten in het halstertouw etc vindt ik niet erg maar ik ben er zo bang voor dat er wondjes komen..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:43

Als ik dit allemaal zo lees kan ik maar aan 1 ding denken......

Overleg met de eigenaar of zet het dier op, rust tot de eigenaar er weer is.

Als ik de eigenaar was zou ik er niet blij van worden als tijdens mijn vakantie een zadelmaker, osteo of DA zou komen en ik er niks van wist.
Als eigenaar verwacht ik zoals iedere eigenaar dat ik,de eerste info krijg.

Een diagnose via bokt ga je niet krijgen.
Hier zitten te veel dierenartsen met allemaal een eigen mening, daar word je niks wijzer van hoe goed bedoeld dan ook.
Straffen kan alleen als het dier jou gaat bijten.....maar dan nog doet zo een dier dat niet zonder reden

Succes er mee, ik hoop dat je er een beetje uit komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:48

Wellicht heeft je paard wat singel nijd. Ik ga er vanuit dat zadel goed ligt, zijn rug niet zeer doet en je fysieke zaken heb uitgesloten zoals slecht zadel, foute singel en ook dat je niet ruw en te snel bent met opstappen. Sommige paarden verdragen dat niet.
Onze hete merrie had ook singel nijd en dat is zo goed als over maar zadelen en opstappen vraagt wel even wat aandacht. Ons opzadel ritueel is: zadel leg ik zeer zachtjes op haar rug en aai haar. Dan pak ik de voor haar speciaal ergonomische singel die ik aan een kant vast zet. Aan de andere kant trek ik hem zachtjes aan zodat er net druk is. Ik aai haar en ga in tussen verder met het hoofdstel. Iedere keer trek ik een gaatje strakker totdat ik weg ga met haar en ik laatste stukje strak zet. Weer korte aai over de neus en dan gaan we opstappen buiten het hek.
Altijd vindt ze dat een spannend moment. Vroeger rende ze zo hard als ze kon weg. Is allang voorbij nu ze goed passend zadel heeft en singel die fijner zit. Maar ze moet altijd even nog kribbig haar hoofd naar achteren draaien. Ik ga heel dicht bij haar staan en zeg Polleke ik klim erop en hup been over het zadel en gelijk rustgevend handje in de nek. Voeten in beugels en ik wacht net zo lang totdat ze uitademt. Wacht nog wat langer tot ze begint te knabbelen op het bit, kort zacht klopje in de nek en we stappen zeer rustig het erf af. Het gehele ritueel duurt nog geen vijf minuten want opschrijven duurt langer maar het helpt geweldig. Wellicht heb je iets aan deze tip. O ja, als ze vroeger wilde bijten dan mag je best even een mopper stem opzetten zo van streng: "uh uh dat mag niet". Mijn merrie is zo verschrikkelijk gevoelig dat zacht mopperen of dringend haar naam zeggen voldoende is.
Mijn ruin moet je daar en tegen wel eens even een echte tik geven en daar wordt hij nog niet koud of warm van. Dus alleen bij bijten mag je "straffen", maar aangepast aan het paard en wel eerlijk naar je zelf kijken of jij iets fout deed. Soms als ik van de ruin kom, ben ik wel eens te snel of ietwat te onvoorzichtig en dat vindt ze niet fijn. Maar dan ligt het aan mij haar verkeerd gedrag en dan zeg ik alleen: "sorry, was het even vergeten met handje in de nek en dan is het weer goed".

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:50

pien_2010 schreef:
Wellicht heeft je paard wat singel nijd. Ik ga er vanuit dat zadel goed ligt, zijn rug niet zeer doet en je fysieke zaken heb uitgesloten zoals slecht zadel, foute singel en ook dat je niet ruw en te snel bent met opstappen. Sommige paarden verdragen dat niet.
Onze hete merrie had ook singel nijd en dat is zo goed als over maar zadelen en opstappen vraagt wel even wat aandacht. Ons opzadel ritueel is: zadel leg ik zeer zachtjes op haar rug en aai haar. Dan pak ik de voor haar speciaal ergonomische singel die ik aan een kant vast zet. Aan de andere kant trek ik hem zachtjes aan zodat er net druk is. Ik aai haar en ga in tussen verder met het hoofdstel. Iedere keer trek ik een gaatje strakker totdat ik weg ga met haar en ik laatste stukje strak zet. Weer korte aai over de neus en dan gaan we opstappen buiten het hek.
Altijd vindt ze dat een spannend moment. Vroeger rende ze zo hard als ze kon weg. Is allang voorbij nu ze goed passend zadel heeft en singel die fijner zit. Maar ze moet altijd even nog kribbig haar hoofd naar achteren draaien. Ik ga heel dicht bij haar staan en zeg Polleke ik klim erop en hup been over het zadel en gelijk rustgevend handje in de nek. Voeten in beugels en ik wacht net zo lang totdat ze uitademt. Wacht nog wat langer tot ze begint te knabbelen op het bit, kort zacht klopje in de nek en we stappen zeer rustig het erf af. Het gehele ritueel duurt nog geen vijf minuten want opschrijven duurt langer maar het helpt geweldig. Wellicht heb je iets aan deze tip. O ja, als ze vroeger wilde bijten dan mag je best even een mopper stem opzetten zo van streng: "uh uh dat mag niet". Mijn merrie is zo verschrikkelijk gevoelig dat zacht mopperen of dringend haar naam zeggen voldoende is.
Mijn ruin moet je daar en tegen wel eens even een echte tik geven en daar wordt hij nog niet koud of warm van. Dus alleen bij bijten mag je "straffen", maar aangepast aan het paard en wel eerlijk naar je zelf kijken of jij iets fout deed. Soms als ik van de ruin kom, ben ik wel eens te snel of ietwat te onvoorzichtig en dat vindt ze niet fijn. Maar dan ligt het aan mij haar verkeerd gedrag en dan zeg ik alleen: "sorry, was het even vergeten met handje in de nek en dan is het weer goed".

Dankjewel voor de tips! :D

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 17:50

quartel schreef:
Als ik dit allemaal zo lees kan ik maar aan 1 ding denken......

Overleg met de eigenaar of zet het dier op, rust tot de eigenaar er weer is.

Als ik de eigenaar was zou ik er niet blij van worden als tijdens mijn vakantie een zadelmaker, osteo of DA zou komen en ik er niks van wist.
Als eigenaar verwacht ik zoals iedere eigenaar dat ik,de eerste info krijg.

Een diagnose via bokt ga je niet krijgen.
Hier zitten te veel dierenartsen met allemaal een eigen mening, daar word je niks wijzer van hoe goed bedoeld dan ook.
Straffen kan alleen als het dier jou gaat bijten.....maar dan nog doet zo een dier dat niet zonder reden

Succes er mee, ik hoop dat je er een beetje uit komt.

Dat is waar hihi, dankjewel. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:53

En als je hem af leidt terwijl je aansingeld op één of andere manier?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:58

Ik zou het paard iig niet meer rijden totdat de eigenaar terug is en de situatie met eigen ogen kan bekijken. Paard geeft duidelijk aan een probleem te hebben met het aansingelen. Er zijn paarden met singelnijd die altijd reactie blijven geven, ook als het oorspronkelijke probleem allang opgelost is, maar aangezien de reactie van dit paard heftiger is geworden, lijkt het er op dat het probleem nog steeds aanwezig is. Er zijn zo veel mogelijke oorzaken (rug, benen, nare associatie met rijden, niet-passend zadel, last van singel of dekje, drukking etc) dat ik het aan de eigenaar over zou laten om dat uit te zoeken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:05

xSlvna schreef:
Een paard gaat niet zomaar bijten Zammie, elastiek of geen elastiek in de singel :+

Eentje met singelangst wel.. ;) kan al komen van verkeerd aansingelen..en van eengevoelig paard..Om nou meteen alles uit de kast te trekken bij enkel dit gedrag en verder geen rare dingen onder het zadel, dan denk ik toch echt alleen aan wat singelangst..wat overigens niet als een klein ding moet worden gezien..Kan erger worden qua gedrag, als je er niet naar luistert..
Heb het idee hier op bokt, dat bij echt ieder dingetje het paard rondom op de foto moet, osteo erbij en als dat niet werkt ook nog even een fluisteraar erbij..
Zou zeggen, luister zelf eerst eens. Paard geeft aan, dat hij AANSINGELEN niet prettig vind!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:08

Wanneer begint het gedrag? Als je naar de singel gaat, als je hem in het eerste gaatje trekt of pas na een paar gaatjes? Of zelfs vroeger?