Mini kan niet kroelen met maxi.... ben ik een aansteller?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Mini kan niet kroelen met maxi.... ben ik een aansteller?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:50

Goed, ik ga best ver in het welzijn/ welbevinden van mijn beesten.
Ik heb 2 C-pony's en en 1 mini.
De mini kan het met beiden uitstekend vinden en hoort er volledig bij.

Wanneer het aankomt op kroelen, wordt er door de 2 C-pony's gekroeld. Mini gaat wel eens bij een been staan seinen dat hij ook wil, maar wordt dan aan de kant geduwd.
Ik werp me regelmatig op als 'kroeler'.... dit wordt met liefde ontvangen ;-)

Zo'n mini is ook bijzonder speels, een stuk speelser dan mijn andere (jongere) ruin.
Nu kan hij dit botvieren op mijn hond... maar wellicht is dat vele spelen ook een karaktertrek van mini's?

Ik betrapte mezelf laatst op de gedachte: zou mini niet blij zijn met een mini? Maar ja, waar eindigt het hè? Ze hebben het al zo luxe met altijd buiten staan, alle ruimte, heel veel paarden om ze heen, en altijd gezellig met z'n drietjes....
Doe ik nu gewoon een beetje Penny?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Mini kan niet kroelen met maxi.... ben ik een aansteller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:53

Hm, misschien wel, misschien niet.
Ik merkte het ook toen er hier een shet stond. Die kon niet bij de grote paarden. Toen mijn veulen werd geboren was hij dolblij, totdat die ook wat groter werd.
Shet is nu naar een shet-paradijs en je ziet hem daar van genieten.

Is het mogelijk er nog een mini bij te doen? Ik denk dat het daar namelijk wel kan eindigen. Ik kan me wel voorstellen dat je het nogal triest vind.. Zo klinkt het ook. :')
Maareh, met C-pony's. Kan die daar echt niet bij dan? Of willen de pony's dat niet?
Je hebt het over een mini, ik heb een shet in gedachten die hier stond van 1,10m
Hoe groot is je mini dan?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:55

Als jij het je kan veroorloven om er nog een mini bij te onderhouden, zou je je huidige mini daar denk ik een groot plezier mee doen :j.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:55

Helemaal niet Penny :n

Vind een oneven aantal eigenlijk sowieso niks en een kameraadje van je eigen grootte om mee te kroelen en te ravotten is natuurlijk altijd leuker *\o/*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:57

Ja, hij mag er bij staan... en tussenin liggen, maar schoftje krabbelen en even elkaars jeuk stillen doen alleen de IJsco's met elkaar....
Hij is 75 cm hoog (euh.. laag), dus zij moeten zich wel een nekhernia buigen om hem te kroelen.

Hij is overigens wel groot genoeg om mijn merrie onder haar hengstige staart te snuffelen.... dus waar een wil is....

Punt is dat ik genoeg ruimte heb. Maar ja, smid, tandarts, DA... is even duur als voor een grote... Een logeerdertje of pensionklantje maat mini zou wellicht wat kunnen zijn.....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:59

Maar een logeetje of pensionklantje brengt ook altijd weer een baasje mee, weet niet of je daar op zit te wachten -O- ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:01

Shirley schreef:
Maar een logeetje of pensionklantje brengt ook altijd weer een baasje mee, weet niet of je daar op zit te wachten -O- ?

Dat is een beetje het punt.... Je zou iemand moeten hebben die 'ermee omhoog' zit, maar die er niet definitief afstand van kan doen (pijn in het hart e.d.) :-)
Maar ja... vind ze maar eens....

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:01

Mijn shetlander is echt een terrorist naar andere kleine pony's en kan dus alleen maar met mijn grote (1.68 en groter) en die kriebelen ook (oke de shet krabbelt meestal aan een been maar hij word wel terug gekrabbelt). Ik denk dus dat het misschien niet eens het hoogte verschil is maar wel het oneven aantal. Dat die andere twee elkaar leuker vinden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:03

Misschien is het inderdaad een optie om een pensionplekje aan te bieden voor een mini of shetlander?

Mijn paard (1m65 ong) stond ook jaren samen met een shetlander (kleiner dan 1m). Mijn paard kroelde de shet op zijn rug en de shet kroelde de borst van mijn paard :') Als je ijsco's zouden willen, zouden ze het dus wel kunnen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:04

Nou ja, eigenlijk is het zo dat mijn merrie altijd mijn ruin negeerde en in elkaar mepte....
Hij was jong en speels, en merries zijn natuurlijk vaak wat 'saaier'... Dus heb ik nu de mini erbij voor de ruin.
Mini is er al een jaar of 2. Groot succes, want ze speelden veel.
Maar ruin heeft niet meer zo'n zin in spelen, en het kroelen mag tegenwoordig wel vind 'madame' merrie.

De ruintjes eten wel vaak neus aan neus. Maar veelal wel een beetje omdat mini aan hem vastkleeft....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:12

Punt is dat ik hem zo sterk zie reageren op mini's wanneer die de wei voorbij komen... alsof hij denkt: "die is zoals ik!"

Ze zijn wel aan hem gehecht overigens. Want wanneer ik hem even mee heb, gillen ze de tent bij elkaar tot hij terug is.
Hij mag ook 'los' mee naar het bos.
Dus vertier zat volgens mij....

mmm....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:18

Ninx schreef:
Ze hebben het al zo luxe met altijd buiten staan, alle ruimte, heel veel paarden om ze heen, en altijd gezellig met z'n drietjes....

Dat is geen luxe, dat is heel normaal. Zo zou iedereen z'n dieren moeten houden.

Ik denk niet dat het aan de grootte ligt, maar aan het aantal. Zoals een paar anderen hier ook al dachten. Ik denk dat je daar een oplossing voor moet zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:20

GamblersCup schreef:
Ninx schreef:
Ze hebben het al zo luxe met altijd buiten staan, alle ruimte, heel veel paarden om ze heen, en altijd gezellig met z'n drietjes....

Dat is geen luxe, dat is heel normaal. Zo zou iedereen z'n dieren moeten houden.

Ik denk niet dat het aan de grootte ligt, maar aan het aantal. Zoals een paar anderen hier ook al dachten. Ik denk dat je daar een oplossing voor moet zoeken.

Dat ben ik volstrekt met je eens hoor...
Maar 2 van de drie komen uit een situatie waarin ze meer binnen stonden of op beperkte ruimte.
Ik ben al een soort barmhartige paarden-samaritaan ;-)

Misschien dan toch eerst een 'logeer-/leen-exemplaar'? Zou daar 'markt' voor zijn?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:22

Je ziet telkens wel iets schuiven de dynamiek... soms schuifelt hij een paar dagen voornamelijk achter de merrie aan, dan weer eens met de ruin,... dan mag de grote ruin even met de merrie kroelen, en dan wordt hij weer weggeschopt en dolt hij met de mini... Echt een vast 'koppeltje' is er niet.
Dat deed mij twijfelen of ik er een 'even' aantal van moest maken.....

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:23

Nouja, uit je posts maak ik uit dat je graag een mini erbij wilt!
Het kriebelt toch wel bij jou! :D wie weet kan je een 2span beginnen met je mini's! :Y)
Of inderdaad een stukje verhuren o.i.d.

Ik volg! }:0

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:24

Ninx schreef:
Misschien dan toch eerst een 'logeer-/leen-exemplaar'? Zou daar 'markt' voor zijn?

Dat is er zeker :)
Je kan paarden in bruikleen nemen. En natuurlijk leasen! Er zijn ook zat shetlanders te lease.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:25

Nou ja, het is natuurlijk enig :-)
En ik heb de ruimte... en qua voedingsbehoefte ligt het wel gelijk, en qua voer kost het je de kop niet.
Maar goed.... het is toch wel een heel paard erbij.
Dus gevoelsmatig richt ik dan toch eerst mijn pijlen op een lange termijn loge... ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:27

JasmijnJoy schreef:
Ninx schreef:

Je kan paarden in bruikleen nemen. En natuurlijk leasen! Er zijn ook zat shetlanders te lease.

In een lease-constructie moet je ervoor betalen.... dat is niet echt de bedoeling ;-)
Drie paarden onderhouden en mijn eigen weide zijn al een forse maandelijkse investering.
Dus zou eigenlijk iemand moeten zijn die langere tijd op reis gaat, of ziek is, of even geen ruimte heeft, maar het diertje toch niet helemaal kwijt wil... zoiets?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:30

Het shetje dat bij mijn merrie staat, zorgt er wel voor dat die gekroeld wordt. Hij gaat dan naar mijn merrie wat aan de schouder knabbelen en die kroelt maar al te graag terug. Doordat zij van bovenaf komt met haar hoofd, kan zij juist echt goed op de rug en schoft krabbelen. Nu is het wel zo dat shetlief heel assertief is en mijn merrie een echte kroeler. Ik kan me voorstellen dat als dat bij jou niet zo is dat de mini wel "iets" mist.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:31

Ninx schreef:
JasmijnJoy schreef:

In een lease-constructie moet je ervoor betalen.... dat is niet echt de bedoeling ;-)
Drie paarden onderhouden en mijn eigen weide zijn al een forse maandelijkse investering.
Dus zou eigenlijk iemand moeten zijn die langere tijd op reis gaat, of ziek is, of even geen ruimte heeft, maar het diertje toch niet helemaal kwijt wil... zoiets?

Jup dat is wat bruikleen inhoudt :j
En dan ligt het aan de persoon zelf.
In jou geval kan dit dus: Het ponytje komt bij jou te staan. Geheel gratis voor de eigenaren. En jij verzorgt hem. Da, hoefsmid etc. EN de eigenaren komen afentoe kijken.
Maar kan ook dat de pony dan bij jou komt staan, gratis. En dat de eigenaren dan hoefsmid en DA betalen. Dat ligt echt geheel aan de personen zelf :)

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:32

Maar er zijn toch genoeg mensen die gewoon ruimte zoeken om hun paardje te stallen? In dit geval zou je een plek aan kunnen bieden zoals al gezegd wordt. Misschien voor een zacht bedrag om het aantrekkelijk te maken. Een win win situatie. Jij geen extra kosten, maar wel een extra maatje. De pensionklant kan zijn Shet/mini kwijt voor een aantrekkelijke prijs.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:35

Ik zou er liever eentje kopen ( of krijgen ;) ) dan het gezeur van een eigenaar erbij te nemen ... je bent in één klap wel je vrijheid kwijt en dat kan je meer kopzorgen kosten dan een eventuele extra dierenartsrekening :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:35

Wiek3 schreef:
Maar er zijn toch genoeg mensen die gewoon ruimte zoeken om hun paardje te stallen? In dit geval zou je een plek aan kunnen bieden zoals al gezegd wordt. Misschien voor een zacht bedrag om het aantrekkelijk te maken. Een win win situatie. Jij geen extra kosten, maar wel een extra maatje. De pensionklant kan zijn Shet/mini kwijt voor een aantrekkelijke prijs.

Aan zoiets zat ik ook te denken en dat is gemakkelijk te vinden, heb mijn paard 4 jaar lang op deze manier van maatjes voorzien, voordat ik een tweede (en derde) paard bijkocht :) Kan ook gezellig zijn met twee de wei onderhouden ed, als jullie goed overeen komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:03

Shirley schreef:
Ik zou er liever eentje kopen ( of krijgen ;) ) dan het gezeur van een eigenaar erbij te nemen ... je bent in één klap wel je vrijheid kwijt en dat kan je meer kopzorgen kosten dan een eventuele extra dierenartsrekening :(

Zo denk ik ook wel vaak hoor...
Heb sowieso een beetje mijn bekomst van weidegenoten e.d.
Ben zo intens blij met mijn prive-paradijs, lastig om dat te delen......

Stel ik hier pardoes toch wel lastige vraag.. zet je ah denken ;-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:22

Dan moet je het gewoon niet doen :n

Lekker alles aan jezelf houden, dus dat betekent een eigen mini'tje erbij :D
Zijn genoeg diertjes die een fijn plekje zoeken voor weinig of voor niets, de aanschaf zal het probleem niet zijn en je kunt er ook eentje treffen die probleemloos 30 wordt.

Geloof me, die bestaan :j