Ik ben benieuwd naar jullie mening:
Mijn paard heeft er moeite mee om alleen op stal of op het land achter te blijven. Met alleen bedoel ik: geen paarden in zicht en ook geen baasje die zich met het paard bezig houdt.
Ze wordt dan onrustig. Afhankelijk van haar bui kan zich dat uiten in heen en weer rennen, over het hek springen, rondjes draaien in stal en veel hinniken. Als ze hengstig is is het gedrag heftiger dan als ze niet hengstig is.
Ik heb dit altijd als normaal gedrag beschouwd aangezien zij een kuddedier is dat in de vrije natuur zonder soortgenoten niet kan overleven en dit instinct zit nog diepgeworteld. Soms is het wel onhandig natuurlijk, maar dat is nu niet mijn vraag.
Mijn stalgenootje ziet niet alleen kunnen zijn van paarden - zoals ik boven beschreef - als onopgevoed gedrag en/of stalgebrek.
Ik ben het hier dus in eerste instantie niet mee eens, maar sta open voor discussie, en ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Graag reacties
Maar we blijven proberen, misschien gaat het nog eens goed komen.
) gewoon weg kan, les, kliniek, wedstrijd,.. of voor het geval er een verkocht wordt, overlijdt of bijv. boxrust moet hebben. Daarnaast is het kleefgedrag een teken van onzekerheid alleen (natuurlijk gedrag verder) en een paard door alleen te zijn en alleen dingen te ondernemen zelfverzekerdheid opbouwt.