Paard ingeslapen, maatje compleet van slag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Paard ingeslapen, maatje compleet van slag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 08:40

Gisteren hebben wij onze oude merrie, een Ierse Hunter van 1.70, in laten slapen. Ze is ruim 33 jaar geworden. Helaas begon ze steeds meer ouderdomskwaaltjes te krijgen, moeilijker te lopen, kon ze erg moeilijk eten omdat ze bijna geen tanden en kiezen meer had, bijna niet meer opstaan en haar hoeven konden niet meer verzorgd worden omdat ze haar evenwicht niet meer kon houden.
Met pijn in het hart hebben we besloten om haar te laten gaan, we hebben er veel verdriet van.

Maar nu dit, haar maatje (ruin van 8 jaar) staat vanaf onafgebroken te hinniken en is compleet gestresst. Nadat we onze oude merrie gisteren hebben laten inslapen, ben ik er met hem naar toe gegaan en heb ik 'm uitgebreid afscheid laten nemen, hij heeft altijd erg aan haar gehangen? Hij heeft haar helemaal afgesnuffeld. Daarna is 'ie samen met onze andere ruin de wei op gegaan. Ik hoopte dat ie wat rustiger zou worden, maar nee....hij is helemaal gestresst, zweterig en loopt nog steeds onafgebroken (ook vannacht) te hinniken. Je ziet de paniek gewoon in z'n ogen. Ons andere paard is gelukkig wel rustig.

Het breekt m'n hart dat ik niks voor 'm kan doen. Iemand misschien een idee of een goed advies wat ik voor 'm kan doen ? Nogmaals het lichaam van onze oude merrie laten zien lijkt me niet zo'n goed idee, ik wil haar lichaam nu eigenlijk ook niet meer zien.

Iemand een goed advies ?

Ps. Even nog voor de de duidelijkheid, wij hebben drie paarden aan huis staan waarvan er nu één ingeslapen is, twee ruinen -dikke vrienden- blijven over.

Debski

Re: Paard ingeslapen, maatje compleet van slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:41

Ach wat sneu, maar je kan volgens mij niet veel anders dan het de tijd gunnen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:42

IK denk dat je gewoon geduld moet hebben en dat hij nog wel een dagje blijft hinniken maar denk dat het in de loop van de dagen vanzelf beter gaat.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 08:46

Ik kreeg net het advies van een vriendin om wat met hem te gaan doen (Parelli oefeningen) maar is dat nu wel zo eerlijk ? Ik heb zelf ook nog erg veel verdriet, ik wil mijn ruintje ook z'n verdriet en tijd gunnen om het verlies van onze geliefde merrie te verwerken.....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:48

Oei... Heftig zeg. Veel sterkte. Ik zou 'm een paard dagen met rust laten. Beetje verwennen met lekkers evt. wat poetsen. Mijn paarden waren ook van slag toen er een maatje ingeslapen was. Heeft een week geduurd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:50

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn Zammie..heb een paar jaar terug zijn moeder moeten laten inslapen en ik heb hem toen op de plek (paddock) gezet (alleen, met zijn maatje ernaast) waar zijn moeder had gelegen..Hij heeft toen enkele dagen echt op die plek gewaakt en is daar zelfs een poos gaan liggen..Gaat dwars door je ziel heen, om je paard zo te zien, maar ik heb hem niet aan het werk gezet..Wel veel bij hem geweest..

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:50

Paar jaar geleden heb ik mijn merrie moeten laten inslapen, had toen nog een veulen aan de voet. ik heb het veulen erbij gehouden toen de merrie ingeslapen werd, en het veulen daarna samen met haar maatje ernaast in de bak gezet. Paar uur later was ze aardig rustig en heb ik ze naar het weiland daarachter gebracht, maar ze heeft de hele nacht vooraan in het land gestaan te hinniken. De dagen daarna ging het al snel beter. Het heeft gewoon tijd nodig. Nog weer laten zien heeft weinig zin denk ik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:51

Is het geen optie zijn dode vriendin in de wei te leggen, ik begrijp dat ze met dit weer snel opgehaald moeten.
Vaak zie je dat paarden zo treuren dat ze er zelfs naast gaan liggen een tijd en als ze dan zelf weglopen is het klaar.
Ik zou het anders ook niet weten wat je ermee zou kunnen, moeilijk.
Heel veel sterkte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:52

Zammie schreef:
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn Zammie..heb een paar jaar terug zijn moeder moeten laten inslapen en ik heb hem toen op de plek (paddock) gezet (alleen, met zijn maatje ernaast) waar zijn moeder had gelegen..Hij heeft toen enkele dagen echt op die plek gewaakt en is daar zelfs een poos gaan liggen..Gaat dwars door je ziel heen, om je paard zo te zien, maar ik heb hem niet aan het werk gezet..Wel veel bij hem geweest..

Dit bedoel ik dus.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 09:07

Fijn om deze reacties te lezen. Dank allemaal ! Ik ga maar veel un-demanding time met hem spenderen, wat poetsen, gewoon wat keutelen en misschien geeft ie zelf wel aan of 'ie nog een (target)spelletje wil spelen. Beide ruinen staan nu op stal ivm de Dazen, da's op zich fijn, kan ik ze veel aandacht geven.

Het vreemde is trouwens dat onze andere ruin eigenlijk niet reageert op de situatie. Ook hem hebben we afscheid laten nemen en je zag aan hem dat ie het gewoon niet snapte. Hij wou ook echt niet bij haar lichaam in de buurt komen.

Onze merrie verplaatsen en in de wei leggen gaat niet lukken.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:11

Ik zou het ook gewoon tijd gunnen. Je schrijft zelf dat jouw ruin altijd erg afhankelijk was van jouw merrie dus dat verklaart het hinniken. Gewoon negeren en ze voldoende rust geven.

Sterkte met het verlies verwerken! Wat een prachtige leeftijd trouwens.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:11

Opletten dat het paard genoeg blijft eten en vooral drinken, zeker met dit weer. Ik heb er eens 1 een week uit de hand moeten laten eten in zo`n situatie.
Misschien kun je voor afleiding zorgen? Iets aparts zoals een minipaardje erbij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:13

Om te beginnen, heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je merrie. Het is nooit leuk om een paard uit handen te moeten geven.

Op de vraag of jij je andere paard kunt helpen, kan ik alleen maar met "ja" antwoorden.

Voor hulp voor je paard, ook op afstand, neem even contact op met http://www.petsandpeople.nl. En als je het liever niet op afstand wilt, maar er iemand bij wilt hebben, dan kunnen zij daar ook voor zorgen.

En in tegenstelling tot wat jij fijn vindt, zou ik hem toch even het lichaam van je merrie laten zien als die er nog ligt. Misschien dat dit dingen op zijn plek zet voor hem.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-07-13 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 09:15

CaPrIoLe`79 schreef:
Opletten dat het paard genoeg blijft eten en vooral drinken, zeker met dit weer. Ik heb er eens 1 een week uit de hand moeten laten eten in zo`n situatie.
Misschien kun je voor afleiding zorgen? Iets aparts zoals een minipaardje erbij?

Da's een goede tip...ik zal opletten !

Hij staat niet alleen maar samen met onze andere ruin en dit zijn echt grote vrienden.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 09:19

@Cassidy; thanks voor je tip, deze ga ik even in m'n achterhoofd houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:51

freespirit schreef:
Fijn om deze reacties te lezen. Dank allemaal ! Ik ga maar veel un-demanding time met hem spenderen, wat poetsen, gewoon wat keutelen en misschien geeft ie zelf wel aan of 'ie nog een (target)spelletje wil spelen. Beide ruinen staan nu op stal ivm de Dazen, da's op zich fijn, kan ik ze veel aandacht geven.

Het vreemde is trouwens dat onze andere ruin eigenlijk niet reageert op de situatie. Ook hem hebben we afscheid laten nemen en je zag aan hem dat ie het gewoon niet snapte. Hij wou ook echt niet bij haar lichaam in de buurt komen.

Onze merrie verplaatsen en in de wei leggen gaat niet lukken.

Nee dat begrijp ik zeker gezien het weer, hopelijk komt er snel wat rust in je paard, hartverscheurend lijkt me dat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:00

Tijd ,tijd en nog eens tijd gunnen ...

Zelf leef je al maanden naar dit verlies toe, heel moeilijk voor je en ik wens je ook heel veel sterkte ermee :(:) , maar voor je pony komt haar overlijden helemaal onverwachts, de schok is voor hem dus vele malen groter !

Ik zou hem, ondanks de dazen, gewoon in de wei of bak laten met de andere ruin, zodat hij kan zien dat zijn vriendin in elk geval niet buiten is, hij zal haar willen zoeken ...

Het is hartverscheurend en het gaat voorbij je eigen pijn en verdriet, helaas ken ik het ook |(

Nogmaals veel sterkte !

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:00

Bij mijn verzorgpaard is ook pas geleden een paard ingeslapen, zij heeft de paarden er bij gelaten en een hele nacht zelf laten lopen (paard lag in de bak en de bak zit aan de stallen vast, dus alles open en ze konden zelf gaan kijken wanneer ze wilden) een van de 2 overgebleven paarden is heel jong en hing ook erg aan het overleden paard. Zij is bij het paard gaan liggen en heeft daar de hele nacht gelegen. Die volgende dag werd het paard opgehaald, maar ze hadden er geen problemen meer mee omdat ze al zelf afscheid hadden kunnen nemen. Natuurlijk miste de andere paarden haar wel nog, maar ze hadden er wel aardig vrede mee.

Natuurlijk jij ook heel veel sterkte! Het heeft allemaal tijd nodig, zowel bij jou als bij je paard.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 18:11

Ik heb hem een 'snoep'bal gegeven en dat leidt een beetje af. Hij hinnikt al wat minder maar hij zoekt haar nog steeds....arm dier ;(

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:15

Ik zou afscheid van het lichaam laten nemen zodat hij "begrijpt" wat er aan de hand is.
Hem weghouden kan hem zomaar heel onzeker maken, het dode paard zien geeft wel duidelijkheid. Misschien denk ik nu te menselijk? Dat weten we niet. In de natuur neemt het ene paard wel afscheid, het andere paard niet.

Verder wat keutelen, met hem wandelen, aaien, gewoon bij hem zijn. Niet weghalend bij de ander maar ze samen aandacht geven.
Mijn merrie viel ontzettend af door het verdriet toen haar vriendin overleed. Eigenlijk kwam dat pas goed toen ik haar heb verhuist. Was hartverscheurend inderdaad, gillen, staan wegkwijnen, niet willen eten.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:17

ja dat is niet leuk. Gun hem even de tijd dan gaat het wel weer beter met hem!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:31

Da's idd niet fijn := zoals Pauline zegt lijkt het wel een goed idee. Verder kan je misschien een deken die de merrie droeg in de (schuil)stal/wei leggen waar hij staat, haar geur zit erin en misschien gaat het dan beter? Bij mijn shet werkte dit als ik op verplaatsing ging met mijn rijpony :)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:35

Ik heb dit ook zo ongeveer meegemaakt, maar dan een doodgeboren veulen bij mijn merrie. Deze heb ik er ook in stal bij laten liggen tot ze hem uiteindelijk zelf toegedekt had met stro. Heb dan in het bijzijn van haar het veulen rustig weggehaald. Ze had er toen volgens mij al afscheid van genomen want ze liet me rustig doen. Hoe het de dagen erna ging kan ik niet echt zeggen want ze heeft erg afgezien van de bevalling (baarmoederprolaps) en heeft de dagen erna een hele tijd op het randje van leven en dood gezweefd.
Maar naar het veulen zoeken en roepen deed ze niet. Ze stond toen overigens samen met haar veulen van het jaar voordien.
Het belangrijkste volgens mij is ze de tijd geven om zelf afscheid te nemen, dus ze er niet even bij laten en dan hup weg maar ze er bij laten tot je zelf ziet dat ze er weg van gaan en geen aandacht meer aan schenken. Maar snap ook dat dit nu waarschijnlijk niet meer mogelijk is.

Of misschien hem op stal zetten met een deken of iets van haar die nog naar haar ruikt?

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:36

Hoihoi,
Sterkte met het verlies van je paard, maar toen ik dit las dacht ik gelijk aan mijn oude Heartland boekje die ik vroeger heb gelezen. Achterin staan kruiden en oliën die een geneeskrachtige werking hebben. Ik heb geen idee of het werkt, maar misschien heb je hier iets aan. Het is misschien niet waar en hebben ze het gewoon gebruikt voor het boekje, maar wie weet werkt het een beetje...
Afbeelding
Het gemarkeerde had ik er al in, dat is zodat ik gelijk zie waarvoor het is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:38

Pauline schreef:
Ik zou afscheid van het lichaam laten nemen zodat hij "begrijpt" wat er aan de hand is.
Hem weghouden kan hem zomaar heel onzeker maken, het dode paard zien geeft wel duidelijkheid. Misschien denk ik nu te menselijk? Dat weten we niet. In de natuur neemt het ene paard wel afscheid, het andere paard niet.

Dat heeft TS ook gedaan.

Mijn Fjordje was ook enkele dagen van slag, maar (gelukkig) werd ze met de dag rustiger.
Haar heb ik 1 week laten staan, dit omdat ikzelf even er genoeg van had.
Daarna het gewone ritme weer opgepakt en dat ging eigenlijk heel goed.