Ruin dekt hengstige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine

Ruin dekt hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 00:08

Wij hebben problemen met een ruin en een merrie.
Sinds de ruin erbij is gekomen dekt hij de merrie. Wij vermoeden zelf dat dit vanuit de merrie komt.
Ze blijft net zo lang met haar billen tegen de ruin aan duwen dat hij wel moet springen. Helaas gaat de merrie weg wegens langdurige peesblessures. Er moet gezocht worden naar een nieuw paard en de eigenaar wil eigenlijk geen merrie meer, hij is bang dat de paarden elkaar weer gaan dekken en het hele verhaal gelijk weer van voor af aan begint. Hij wil de paarden gewoon bij elkaar laten staan en neigt nu dus naar de aanschaf van een ruin.
Daarom mijn vraag: wat voor ervaringen hebben jullie met dekkende ruinen. Ligt het probleem vooral bij de ruin of bij de merrie?

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen wat betreft deze kwestie. Is het de aard van het beestje?

edit; ze staan met zn drieën aan huis, samen met 1 shetlandermerrie.

8nnemiek

Re: Ruin dekt hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:37

Ik heb ook een ruin die dekt als de merrie te veel aandringt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:51

Gebeurd wel vaker. Ik heb wel eens een stel gezien die het, het hele jaar door deden en ook alleen met elkaar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:55

Ik heb een ruin die nog nooit gedekt heeft en ik heb een merrie die ook besprongen is door een dekkende ruin toen ze niet hengstig was. Merrie is enorm beschadigd door die ruin. Die ruin is echt door roeien en ruiten gegaan en heeft mijn oude ruin ook stuk geslagen. Ik zet mijn merrie nooit meer bij dekkende ruinen, want ja die bestaan ook en ik vind het wel erg makkelijk om de merrie de schuld te geven. Misschien bij deze ruin ook iets niet goed gegaan met castreren.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:08

Schijnt vooral te gebeuren als ruinen wat ouder zijn geweest op moment van castratie.
Mijn ruin die op 1,5 jarige leeftijd was gecastreerd dekte echt niet, al drong de merrie nog zo aan

Vermoed dat het wel aan je ruin ligt, maar kan ook de combinatie zijn (kan me voorstellen dat de eigenaar het risico niet wil nemen)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:41

Ik dacht dat ook altijd, maar ervaring leert inmiddels dat dat niet hoeft. Ook ruinen die op 1 jaar zijn gecastreerd kunnen gaan dekken. Verder komt het volgens mij ook wel van 2 kanten, hihi.. Merrie gaat er mooi voor staan en dan twijfelen de ruinen niet om erop te gaan..

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:44

Nee inderdaad, dat is dus wat ik ook denk. Dan gaan we denk ik het zekere voor het onzekere nemen en op zoek naar een tweede ruin. In het begin kwam het zeker van de merrie, ze bleef maar door duwen (de ruin snapte niet wat hij moest doen) tot dat ze het een keer voor elkaar kreeg en toen was het hek van de dam. Regelmatig kregen we smsjes van de overburen 'dat het weer zover was'. Erg lastig, ze staan dan ook zoveel mogelijk apart maar liever gebeurt het helemaal niet natuurlijk!

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:50

De ruin van een vriendin van mij was ook op late leeftijd gecastreerd en sprong regelmatig op mijn merrie. Deze drong totaal niet aan maar liet wel alles toe. Verder nooit problemen of bezwaar gehad.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:57

Ik vind het altijd zo apart als mensen ruinen de schuld geven wanneer ze dekken. Dat is toch gewoon natuurlijk? Hij kan zich niet meer voortplanten en de ergste hormonen zijn er uit (waardoor hij niet meer door roeien en ruiten zou moeten willen gaan) maar het instinct zit er gewoon nog in.
Ik zie merries die zich echt opdringen aan ruinen. Op enig moment gaan ze dan toch doen waarvoor ze gemaakt zijn....

Als je dat niet wilt, geen ruinen en merries bij elkaar zetten. Er is met beide dieren niets mis, het is gewoon natuurlijk gedrag.

(*als de ruin merries die niet heel hengstig zijn dekt is er wellicht wel iets hormonaals aan de hand overigens)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:59

Overigens dekken mijn beide ruinen. De ene niet meer zo, die is te oud maar die was daar nogal fanatiek mee.
Mijn spanjaard doet het alleen als een van de dames in zijn kleine harem heel erg hengstig is en zich opdringt. Anders taalt hij er niet naar (en hij is laat gecastreerd, met ongeveer 6 en heeft gedekt in Spanje)

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:02

Die van mij doet het ook als de merries aandringen.
Maar zodra de hengstigheid over is moet hij er niks meer van weten.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:04

Mijn ruin kan je voor 10 hengstige merries zetten maar nooit dat die erop springt, ookal dringt die merrie aan. Dus er zal allicht wat aan de ruin z'n aard zitten. Maar denk dat het een samenspel is met de aandringerige merrie ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:08

Hier dekt onze ruin ook, echter alleen als de merrie erg opdringerig wordt tijdens de hengstigheid, het gebeurt ook niet bij elke hengstigheid valt me op.
Zolang een merrie niet beschadigd wordt heb ik geen problemen ermee, maar als er verwondingen/blessures uit voort komen is het een ander verhaal

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:20

Onze ruin dekt hier ook,wel alleen zijn vriendin,de rest kijkt hij niet aan.
Soms is de merrie heel opdringerig en dan vindt hij het niet leuk meer.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:23

Mijn merrie heeft bij meerdere ruinen gestaan en er heeft er nog nooit 1 gedekt. Mijn ponyruin heb ik al 19 jaar, die heeft nooit gedekt, ook in die 19 jaar nooit mee gemaakt dat een ruin dekt (met penetratie) tot mn vorige stal. Merrie is dichtgezet, zij heeft 2 keer bloedende vulva gehad. De laatste keer naast die beschadiging ook een spier in der achterbeen stuk en de aanhechting van der pezen aan spronggewrichten geïrriteerd. Spier en peesblessures zijn door een scan vastgesteld. Merrie was niet! hengstig toen dit gebeurde.

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:29

Onze ruin (Haflinger, +/-1.43) dekt onze kwpn merrie (1.70) ook wanneer ze echt op de top van haar hengstigheid zit, en ze het beide leuk vinden. Deze merrie laat 't zeer duidelijk merken wanneer het niet gewenst is. Overigens maakt de leeftijd van het castreren volgens mij weinig (of niet altijd iets) uit, de vorige eigenaar van onze ruin vertelden dat hij op 7 maanden al gecastreerd is. Wel omdat hij toen al buitensporige interesse toonde in zijn eigen moeder haha, dus misschien zat het er wel gewoon extra in... Het gaat er in ieder geval niet ruig of onvoorzichtig aan toe, dus ik zie er niet zo'n probleem in... Kan me voorstellen dat wanneer er schade door berokkend kan worden je dit liever voorkomt. Bovendien denk ik ook dat dit gewoonweg natuurlijk gedrag is, en de merrie kun je niet zo maar de schuld geven. Een andere merrie zal als alles goed is ook op een bepaald moment in de hengstigheid een sta reflex hebben, en dus met haart kont blijven staan wanneer ze aan 't kroelen zijn, wat voor de ruin wederom een prikkel kan zijn...

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:05

Natuurlijk gedrag is het zeker. De eigenaar heeft het gewoon liever niet, dus was benieuwd naar ervaringen bij anderen. Ik denk dat hij dan liever een ruin koopt in plaats van een merrie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:47

Sommige merrie's zijn zo erg dat hun de ruin zowat aanranden :=
Of je er blij mee moet wezen is een 2e, ik niet in ieder geval!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:55

Die van mij doet het ook.

Alleen staat hij nu bij een merrie in het land die dat niet toe laat.
Maar als er een hengstige merrie is, die niet slaat en rustig blijft staan, JA dan gaat hij ervoor.

Mijn ruin is gecastreerd toen hij 3 jaar oud was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 01:01

Dat ligt echt aan de merrie en ruin die je hebt.
Sommige ruinen dekken niet, ook niet als de merrie aandringt. Anderen springen er meteen op en hebben geen aansporing nodig. En dan kan het ook nog met of zonder stijf/penetratie zijn.
Leeftijd van castratie zegt daarbij niets, alleen bij hengsten die ook veel gedekt hebben en laat geruind zijn, heb je meer kans dat ze het blijven doen.

Als jij zegt dat de merrie zich erg opdringt en dan springt de ruin pas, dan heb je best kans dat hij andere merrie's gewoon met rust laat. Sommige merrie's hebben het ook erg goed door dat ze van een ruin ook krijgen wat ze willen en kunnen dan heel vervelend zijn.

Maar als de eigenaar een ruin wil, wat is het probleem? 2 ruinen bij elkaar is toch ook niets mis mee?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 01:04

gr_roos schreef:
Mijn merrie heeft bij meerdere ruinen gestaan en er heeft er nog nooit 1 gedekt. Mijn ponyruin heb ik al 19 jaar, die heeft nooit gedekt, ook in die 19 jaar nooit mee gemaakt dat een ruin dekt (met penetratie) tot mn vorige stal. Merrie is dichtgezet, zij heeft 2 keer bloedende vulva gehad. De laatste keer naast die beschadiging ook een spier in der achterbeen stuk en de aanhechting van der pezen aan spronggewrichten geïrriteerd. Spier en peesblessures zijn door een scan vastgesteld. Merrie was niet! hengstig toen dit gebeurde.

Dat heeft niets te maken met dekken maar is puur een dominantiekwestie.
Het paard wat dat gedaan heeft was niet lekker in het koppie, nooit bij andere paarden gestaan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 01:24

anneliesdj schreef:
Dat ligt echt aan de merrie en ruin die je hebt.
Sommige ruinen dekken niet, ook niet als de merrie aandringt. Anderen springen er meteen op en hebben geen aansporing nodig. En dan kan het ook nog met of zonder stijf/penetratie zijn.
Leeftijd van castratie zegt daarbij niets, alleen bij hengsten die ook veel gedekt hebben en laat geruind zijn, heb je meer kans dat ze het blijven doen.

Als jij zegt dat de merrie zich erg opdringt en dan springt de ruin pas, dan heb je best kans dat hij andere merrie's gewoon met rust laat. Sommige merrie's hebben het ook erg goed door dat ze van een ruin ook krijgen wat ze willen en kunnen dan heel vervelend zijn.

Maar als de eigenaar een ruin wil, wat is het probleem? 2 ruinen bij elkaar is toch ook niets mis mee?

Mijn paard heeft nooit gedekt voor de castratie.
Maar hij heeft wel 1 x achter de merrie's aan lopen vangen.

Was zo zielig, mijn 2,5 jarige KWPN kwam los in een wei met 3 merrie shetlanders.
Heb nog nooit een shetlander zo hard zien lopen :+

We hadden hem op tijd in handen.
Maar op dat moment was hij wel lekker opgefokt.
Toen nog een half jaar op wei.
Gecastreerd en na 8 weken in het land tussen de merrie's
1ste merrie hengstig en toen was het raak.
Nu is hij 8 jaar en doet hij het nog steeds.

Ik denk wel dat als je een hengst laat castreert dat ze meer bewust zijn geweest van hun hormonen.
Ze hoeven daar niet voor gedekt te hebben.
Alleen een merrie ruiken is denk ik al genoeg.

Correct me if i'm wrong.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 02:14

Ik heb zowel een dekkende ruin als niet dekkende ruin. Op zich kan het geen kwaad maar goed als die het heel vaak gaat doen met haar blesure zou ik toch even een scheiding maken tot de hengstigheid minderd. Hier dekt Carlos ook alleen als de merrie ontzettend hengstig is. En pfoeh nou dit echt zo'n dame :') die giert erover haha.

Zitten overgens wel nadelen aan een dekkende ruin niet alleen blesuren. Maar ook moet je opletten dat er geen ontstekkingen achterweg komen zowel voor de merrie als hengst. Overmatig dekken maakt ze meer vatbaar voor zulk soort dingen.
Tja de keuze voor een ruin of hengst lijkt me niet verkeerd. Als het aan de merrie ligt dat de ruin dekt zal hij stoppen zodra die trigger weg is :)
Overigens is mijn ervaring wel dat het beetje van beide kanten komt. Mijn oude shet die dekt niet. Hij is vroeg geruint niet dat hij nooit geprobeert van voor hij geruint werd :') grappigste ever een reuze tuiger van 1,60 en een shetje van amper een jaar nog geen 80 cm... zucht arme cupido was zo gefrustreerd.
Carlos echter dekt wel hij is sinds oktober geruint, hij lijkt niet heel ge-interesseert in merrie's maar als er 1 hengstig is wil hij nog wel eens claimen. En als 1 van de kleinere dan wat aandringt springt hij er al te graag op. Ach wij vinden het niet zo'n punt. Hij is niet echt een bijter en heeft nog geen 1 van de merrie's verwond.
Dat is overigens ook iets waar je wel op moet letten. Bijt de ruin zich vast of is die heel ruig dat kan wonden of blessures opleveren. Maar vaak hebben ruinen die aandrang niet meer. Het is een leeg gemotiveerd instinct ze dekken omdat ze weten dat het hoort de hormonen zitten er niet meer achter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:02

daantjuhhh schreef:
Mijn paard heeft nooit gedekt voor de castratie.
Maar hij heeft wel 1 x achter de merrie's aan lopen vangen.

Was zo zielig, mijn 2,5 jarige KWPN kwam los in een wei met 3 merrie shetlanders.
Heb nog nooit een shetlander zo hard zien lopen :+

We hadden hem op tijd in handen.
Maar op dat moment was hij wel lekker opgefokt.
Toen nog een half jaar op wei.
Gecastreerd en na 8 weken in het land tussen de merrie's
1ste merrie hengstig en toen was het raak.
Nu is hij 8 jaar en doet hij het nog steeds.

Ik denk wel dat als je een hengst laat castreert dat ze meer bewust zijn geweest van hun hormonen.
Ze hoeven daar niet voor gedekt te hebben.
Alleen een merrie ruiken is denk ik al genoeg.

Correct me if i'm wrong.

Nee dat ben ik wel met je eens, maar jouw paard zou ws ook wel zo zijn als hij niet dat weitje in was geweest om achter de shetjes aan te vangen.
Sommigen zijn amper 8 maanden en weten al donders goed hoe het werkt, sommigen zijn 4 en hebben nog geen enkel benul (staan naast merrie's op stal bv).
Als ze eenmaal weten wat dekken is, denk ik dat castreren daar weinig verschil in zal brengen.
Maar dan heb je ook nog een heel verschil tussen dekken als de merrie zich opdringt en jagen tot ze geen kant meer op kan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:07

Ik vind het zelf ook geen punt hoor, zolang ze netjes blijven maar de ruinen die ik tot nu toe heb zien dekken waren allemaal heel beleefd. Die sprongen ook pas als de merrie op de top van hengstigheid zat en er echt voor ging staan.
Ik heb ook een keer een merrie gehad die echt enórm hengstig was en zich zo vreselijk opdrong aan de ruin, die wist van narigheid niet waar hij het zoeken moest, ze bleef hem maar de pas afsnijden. Die kon pas verder met eten nadat hij er eindelijk op gesprongen was. :')