Paard gaat in protest en draait.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ginootje

Paard gaat in protest en draait.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:32

Hallo,

Naar aanleiding van mijn andere topic: [MD] Kunnen het de 'merrie' tanden zijn?
Vroeg ik me toch af of dit bij de tanden ligt of ergens anders?

Ik heb nu een 6 jarige tinker merrie (2 maanden) en sinds de afgelopen 1,5 - 2 weken draait ze constant met rijden en wilt ze terug naar stal! Je kan der niet overtuigen om de andere kant op te gaan en het enige wat werkt is afstappen stukje verder lopen en weer opstappen. Kan dit toch aan 't gebit liggen of pubert ze gewoon enorm en moeten we hier doorheen??

Dit is mijn 1e eigen paard dus ben lekker onzeker over alles! En wil dat alles goed verloopt.

Groetjes,

Michelle

Marin_ka3

Re: Paard gaat in protest en draait.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:36

Ze 'kleeft' zogenaamd aan stal, volgens mij... Komt heel veel voor. Als het mogelijk is voorlopig samen met een ander paard het erf verlaten, heb je de meeste kans dat ze gewoon doorloopt.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:39

Marin_ka3 schreef:
Ze 'kleeft' zogenaamd aan stal, volgens mij... Komt heel veel voor. Als het mogelijk is voorlopig samen met een ander paard het erf verlaten, heb je de meeste kans dat ze gewoon doorloopt.

Ik verlaat eigenlijk altijd het erf met een ander paard! (haflinger merrie) vanaf moment 1 dat ze op stal is bij ons ben ik samen met deze merrie naar buiten geweest! Helaas loopt ze hier nu niet meer achteraan..

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:44

Zoals je het nu doet , is prima !!
Misschien vind ze het eng ,maar als ze nadat je afgestapt bent weer gewoon door loopt , is het toch prima ?
Voorlopig doe je het zo en probeert na het afstappen ,steeds eerder weer erop te gaan , zo krijgt ze vertrouwen in jou .
Je hebt haar pas ,en ze moet ook nog aan jou manier van omgaan met haar wennen , gaat je vast goed lukken.
Probeer er veel over te lezen ,en je pakt er dan dingen uit ,die voor jou handig zijn.
Succes

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:46

O ,Ja vergeten , probeer echt ook alleen te gaan , en niet altijd met een ander paard . Ze moet leren dat ze jou kan vertrouwen , ook als je alleen met haar op pad gaat .

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:46

luckyluuk schreef:
Zoals je het nu doet , is prima !!
Misschien vind ze het eng ,maar als ze nadat je afgestapt bent weer gewoon door loopt , is het toch prima ?
Voorlopig doe je het zo en probeert na het afstappen ,steeds eerder weer erop te gaan , zo krijgt ze vertrouwen in jou .
Je hebt haar pas ,en ze moet ook nog aan jou manier van omgaan met haar wennen , gaat je vast goed lukken.
Probeer er veel over te lezen ,en je pakt er dan dingen uit ,die voor jou handig zijn.
Succes

Dus ik doe er goed aan om steeds af te stappen en weer door te lopen? Dit geeft me een fijn gevoel! Ik krijg namelijk vaak te horen dat ik door die manier niet consequent genoeg ben naar mijn paard! Hoef ik de tandarts niet meer te bellen? Voor die haaktanden (Canines, hengstentanden)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:47

luckyluuk schreef:
O ,Ja vergeten , probeer echt ook alleen te gaan , en niet altijd met een ander paard . Ze moet leren dat ze jou kan vertrouwen , ook als je alleen met haar op pad gaat .

Ik ben gister ook alleen met haar op pad geweest! Maar ook dan draaide ze heel erg en nog sneller als met een ander paard! Ze heeft dit voorheen nooit gedaan en nu sinds 1,5 week doet ze dit!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:48

Lastig hoor! En helemaal omdat je haar zo kort hebt is net wel oppassen geblazen voor uitprobeerspelletjes, die komen namelijk na deze periode. Wat de oorzaak is kan niemand hier op het foru bepalen maar denk er in elk geval om dat je jezelf als stevig presenteerd en echt de leiding neemt, zowel op de grond als in het zadel. Als je vreest voor mondpijn kan je tijdelijk een sidepul gebruiken zodat je zeker weet dat ze geen pijn heeft. Vergeet niet dat tinkers, naast heel lief, ook reuze slim zijn en zeker de leiding over nemen als jij haar die ruimte geeft.

Edit, als ze draait waarom laat jij haar dan niet doordraaien? Desnoods maak je 30rondjes totdat zij besluit dat dat nog veel vervelender is dan doorstappen. Maak het gewenste makkelijk en het ongewenste moeilijk!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:51

troi schreef:
Lastig hoor! En helemaal omdat je haar zo kort hebt is net wel oppassen geblazen voor uitprobeerspelletjes, die komen namelijk na deze periode. Wat de oorzaak is kan niemand hier op het foru bepalen maar denk er in elk geval om dat je jezelf als stevig presenteerd en echt de leiding neemt, zowel op de grond als in het zadel. Als je vreest voor mondpijn kan je tijdelijk een sidepul gebruiken zodat je zeker weet dat ze geen pijn heeft. Vergeet niet dat tinkers, naast heel lief, ook reuze slim zijn en zeker de leiding over nemen als jij haar die ruimte geeft.

Ik denk inderdaad ook dat het uitprobeerspelletjes zijn! Heel veel zeggen dat ik ook bitloos moet gaan rijden voor evt. geen pijn meer in de mond! Maar dat gaat niet lukken omdat ze daar te sterk voor is..

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:51

troi schreef:

Edit, als ze draait waarom laat jij haar dan niet doordraaien? Desnoods maak je 30rondjes totdat zij besluit dat dat nog veel vervelender is dan doorstappen. Maak het gewenste makkelijk en het ongewenste moeilijk!

Ze draait dan 100 rondjes dat je er dronken van word! Dan pakt ze der bit vast en probeert ze terug te lopen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:53

Ginootje schreef:
troi schreef:

Ze draait dan 100 rondjes dat je er dronken van word! Dan pakt ze der bit vast en probeert ze terug te lopen!

Doorzetten! Kleine rondjes draaien is namelijk hard werken voor haar en als je doorzet dan win je echt! En dan win je ook op geestelijke kracht niet op geweld en dat maakt veel meer indruk. Sterker nog dikke kans dat als je dit een paar keer voor elkaar hebt gekregen je haar ook echt voor je gewonnen hebt op dit punt!

En achterwaarts is ook zon mooie, opnieuw hard werken voor haar, laat maar achterwaarts gaan, wel een stuk verder dan dat zij wil. Dus op jouw voorwaarden! Beat her at her own game zeggen de engelsen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:56

Hmm, dat klinkt mij toch echt als aangeleerd gedrag bij een nieuwe baas.
Omdraaien of achteruit lopen zijn de eerste dingen die een paard een keer gaat testen.
Ik zou daar gewoon heel consequent mee zijn.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:59

@troi: Achterwaarts kan ze nog niet zo goed, dus dat word hem niet! Maar ik ga morgen weer rijden en ga der dan gewoon laten draaien en kijken of ze uiteindelijk opgeeft en anders maar weer afstappen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:05

Heel goed! En vergeet niet op je horloge te kijken als ze begint en het zeker een kwartier vol te houden! Als een paard aan het kloten is lijkt het namelijk vaak alsof de tijd heel snel gaat terwijl dat in de praktijk vaak veel minder is. En vergeet niet je vriend/vriendin van te voren te vertellen wat je plan is zodat die rustig op je wacht zonder ongeduldig te worden. Dat is op zon moment waarop je je helemaal met je paard bezig moet houden namelijk heel fijn. Succes!

Oh, en vraag je vriend(in) goed op ge letten wat haar signalen zijn tijdens jullie 'gevecht' , want een gevecht van wilskracht zijn dit soort dingen zeker, mn of ze ook gaat likken enzo op een gegeven moment. En geef haar rust en beloning als ze zich overgeeft. Dat zou namelijk een echt prestatie zijn ook voor haar.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 10:10

troi schreef:
Heel goed! En vergeet niet op je horloge te kijken als ze begint en het zeker een kwartier vol te houden! Als een paard aan het kloten is lijkt het namelijk vaak alsof de tijd heel snel gaat terwijl dat in de praktijk vaak veel minder is. En vergeet niet je vriend/vriendin van te voren te vertellen wat je plan is zodat die rustig op je wacht zonder ongeduldig te worden. Dat is op zon moment waarop je je helemaal met je paard bezig moet houden namelijk heel fijn. Succes!

Oh, en vraag je vriend(in) goed op ge letten wat haar signalen zijn tijdens jullie 'gevecht' , want een gevecht van wilskracht zijn dit soort dingen zeker, mn of ze ook gaat likken enzo op een gegeven moment. En geef haar rust en beloning als ze zich overgeeft. Dat zou namelijk een echt prestatie zijn ook voor haar.

Heel erg bedankt voor de informatie! Ik ga 't gelijk toepassen morgen!

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:34

Ik geloof niet dat een paard bewust strategisch kan denken. En met jou een 'spelletje' speelt, oftewel jou in de maling wil nemen. :+

Toen ze net op stal bij jou stond, was alles nieuw voor haar, dus om het even voor haar om op het erf te zijn of om naar buiten te gaan. Alles is nieuw, geen vaste ijkpunten, die moet ze nog aanleggen, ontwikkelen. Dus volgt ze jou zonder problemen.

Na verloop van tijd blijkt de stal/het erf haar het meest betrouwbaar te zijn als omgeving, omdat ze daar de meeste tijd vertoeft. Dan begint ze met 'kleven'. Omdat je nog niet zo'n 'zekere' ruiter bent stap je af, loopt met haar een stukje op, door er naast te lopen voel jij je een stuk rustiger en zekerder, wat haar over de streep brengt en jou gaat volgen. Vervolgens stap je weer op en kan je je weg met haar vervolgen.

Nu kan je het 'gevecht' aan gaan zoals hierboven beschreven door Troi, maar je kan ook voor de rustige vredelievende oplossing van Luckyluuk kiezen. Quote; 'Zoals je het nu doet , is prima !! Misschien vind ze het eng, maar als ze nadat je afgestapt bent weer gewoon door loopt, is het toch prima ? Voorlopig doe je het zo en probeert na het afstappen, steeds eerder weer erop te gaan, zo krijgt ze vertrouwen in jou. Je hebt haar pas, en ze moet ook nog aan jou manier van omgaan met haar wennen , gaat je vast goed lukken. '

En op die manier kan je jouw eigen leiderschap uit bouwen, vertrouwen krijgen in jezelf, dan krijgt jouw paard vanzelfsprekend ook meer vertrouwen in jou, en is dit punt opgelost zonder een 'frustratie' bij je paard te kweken. Op naar het volgende punt zou ik zeggen... ;)
Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 06-07-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:38

Hoe herkenbaar,mijn tinker deed de eerste tijd precies het zelfde! Hoe vaak ik niet afgestapt ben en er naast liep in het begin.....pffff
Ik heb er toen zelfs aan gedacht hem weer weg te doen want ik voelde me er zo ongelovelijk ongelukkig bij, dacht dat hij en ik elkaar noooooit zouden gaan begrijpen.......Dwingen werkte averrechts dan werd het alleen maar erger,hij werd sterker en ik steeds banger.{hij draaide nl ook gewoon om terwijl er bv verkeer aankwam} Bitloos ook geprobeerd,werkte niet bij ons en het gevoel van hem helemaal niet meer te kunnen houden werd daar groter door.
Ik heb hem een paar maanden rust gegeven ben toen veel gaan knuffelen,poetsen en wandelen. Ging soms rustig een uur bij hem in het weiland zitten en zo af en toe kwam hij even bij me.
Het werd daarna vele stukken minder,maar....... het was helemaal over nadat er een osteophaat bij was geweest.
Hij is nu alweer 7,5 jaar bij me en wat ben ik blij dat ik hem destijds niet heb verkocht,onze band is enorm gegroeid en omdraaien? Dat doet hij eigenlijk nog zelden meer,en als hij het wel een enkele keer al in zijn hoofd haalt dan voel ik het aankomen en ben ik hem voor. Hoef ik hem alleen maar te waarschuwen met mijn stem want daar is hij erg gevoelig voor.Het is eigenlijk gewoon een erg gevoelig en zachtaardig manneke die voor je wil gaan als hij je kent en je hem respecteerd ondanks zijn soms lompe reacties. Ik hoop dat je je tinker ook de tijd wilt geven om elkaar goed te gaan leren kennen en jullie daarna samen net als wij onafscheidelijk zullen zijn en je in je tinker het maatje voor life zult vinden! Succes.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 11:33

De laatste 2 berichten doen heel erg veel met me! Ik denk inderdaad dat het een stukje kleven is geworden! En ga dan toch maar gewoon door op mijn eigen manier met op & af stappen! Dit werkt tot nu toe het beste! Ben 2 dagen terug in totaal 12x op & afgestapt! Het is denk ik toch op sommige stukken angst! Want bij sommige stukken loopt ze door!

Morgen ga ik weer rijden dus kan ik weer aan de slag! :)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:01

Ik denk ook dat totaal vertrouwen in elkaar de oplossing zal zijn,geef het de tijd wat bij ons ook hielp was dat er de eerste tijd iemand op de fiets mee ging die naast ons fietste. Hou goed in de gaten of ze iedere x bij de zelfde plek omdraaid en neem haar daar dan eens aan de hand mee naar toe, omdat je er dan niet opzit heb jij geen angst {ik werd altijd al bang als ik de plek naderde en zag al hele doemsenario's voor me} en zal zij de plek niet als "eng" ervaren en er waarschijnlijk aan de hand zo langs gaan.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:08

binky schreef:
Ik denk ook dat totaal vertrouwen in elkaar de oplossing zal zijn,geef het de tijd wat bij ons ook hielp was dat er de eerste tijd iemand op de fiets mee ging die naast ons fietste. Hou goed in de gaten of ze iedere x bij de zelfde plek omdraaid en neem haar daar dan eens aan de hand mee naar toe, omdat je er dan niet opzit heb jij geen angst {ik werd altijd al bang als ik de plek naderde en zag al hele doemsenario's voor me} en zal zij de plek niet als "eng" ervaren en er waarschijnlijk aan de hand zo langs gaan.

Aan de hand wandelen vind ze sowieso niets, maar mijn merrie is bang voor schapen & shetlanders.. En de meeste plekken waar ze draait staan of stonden die beesten! Dus dat kan natuurlijk ook een reden zijn.. Ze zal er best een reden voor hebben dat ze draait!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:16

Heel herkenbaar, mijn oude ruin deed dit en mijn huidige paard doet dit ook, is uitproberen en gewoonweg niet wegwillen van stal. Bij mijn oude moest ik heel snel weer rond draaien, dus als hij ging draaien draaide ik hem snel rond zodat hij weer met zijn neus in de goede richting stond. Bij hem hielp het als ik een grote mond opzette tegen hem. Als ik niet snel genoeg doordraaide galoppeerde hij terug naar stal, met bokkesprongen }:0
Mijn huidige paard gaat in de ankers en wil dan ook draaien, als ik die over rechtsom terugdraai komt ie omhoog dus die draai ik linksom terug. Bij deze moet ik er uiteindelijk wel af want die gaat gewoon niet verder. En als ik boos wordt flipt ie :+ . Dus dan loop ik een stuk en klim ik er weer op.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:44

Ginootje schreef:
Aan de hand wandelen vind ze sowieso niets, maar mijn merrie is bang voor schapen & shetlanders.. En de meeste plekken waar ze draait staan of stonden die beesten! Dus dat kan natuurlijk ook een reden zijn.. Ze zal er best een reden voor hebben dat ze draait!

Hier heb je een handvat voor je probleem.
Ga alleen nog maar naar buiten met je paard aan de hand.

Maak er iets leuks van, brokken in je zak, veel belonen, gezellig kletsen, voorop gaan, leuke pollen gras bekijken en proeven.
Ga altijd zelf voorop en ga voorop op eventueel gevaar af, laat zien dat jij niet bang bent, maar ga in het tempo en zo ver dat je paard aankan, dwing niet, laat hem zelf beslissen.
Neem daar de tijd voor, doe korte stukjes. Probeer niet te scoren maar help je PAARD met zijn probleem op te lossen niet het jouwe.
Goed is klaar, Terug naar de wei of stal, nachtje slapen. "Dromen van iets dat goed is afgelopen."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:46

Dat zelf beslissen is een gevaarlijk advies. Dat kun je niet met elk paard doen.
Onzekere paarden hebben juist behoefte aan duidelijkheid.
Wat voor mij bij jonge paarden die alles nog spannend vinden gewoon het beste werkt is stoicijns doorgaan met waar je mee bezig was. Al doe ik 30 minuten over 100 meter. Lopen ze achteruit, ga ik zwaar zitten en drijf voorwaarts, gaat er weer een stap naar voren gelijk de zit weer 'aangenaam' maken en been eraf.
Blijven ze eindeloos achteruit lopen dan zet ik ze rustig met de kont tegen een boom.
Draaien sta ik niet toe, dan stuur ik vrij grof terug.
Maar boos worden doe ik alleen in gevallen dat de situatie gevaarlijk is. Op zo'n moment wordt er niet geargumenteerd, maar gewoon geluisterd. Paarden voelen dat feilloos aan.
Als je zelf twijfelt gaat het steeds slechter. Zo is het waarschijnlijk ook begonnen: paard wilde niet van stal weg en jij reageerde te laat of wist niet hoe je moest reageren.
Dan is de stempel dat het buiten eng is direct gezet. Daar moet je weer doorheen.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 17:58

Ik heb iedere keer direct gereageerd! Heb haar nooit zelf laten beslissen! Alleen soms zie je aan j paard dat ze iets echt niet leuk vinden! Maar toch blijf ik wandelen!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:45

Ginootje schreef:
Ik heb iedere keer direct gereageerd! Heb haar nooit zelf laten beslissen! Alleen soms zie je aan j paard dat ze iets echt niet leuk vinden! Maar toch blijf ik wandelen!

Als eerste zou ik toch naar die tanden laten kijken om dat in ieder geval uit te kunnen sluiten.

Het zelf beslissen van simpelman word volgens mij verkeerd begrepen.
Ik denk dat hij meer bedoeld dat je een paard de kans moet geven om ergens over na te denken en dan zelf aan moet laten geven dat hij/zij er aan toe is om verder te gaan.
simpelman verbeter me als ik je verkeerd begrijp hoor vind je berichten overigens altijd reuze interessant. :)
Ik heb zelf ook tinkers en daar verschillende bijrijders voor gehad helaas daar ook verschillende problemen door gekregen doordat je iemand heb die niet consequent is.
Staken, achteruit lopen, niet meer op kunnen stijgen, niet meer aan het been, bokken, steeds naar de in/uitgang lopen, er vandoor gaan, scheefheid, drammen, geen respect...etc.....
Gelukkig is vrijwel alles wel weer opgelost, maar wat ik hier mee aan wil geven is dat consequent zijn zo belangrijk is ik hoor mijn laatste bijrijdster nog zo zeggen dat een keer wat harder toch helemaal niet erg is en ik zeg dat het wel erg is en wat ze toen zei zal ik niet herhalen, het kwam er in ieder geval op neer dat ze dat complete onzin vond. :+
Het ene paard heeft dit nodig en het ander paard dat ik heb van van alles wat staan enorm interessant je leert er veel van de ene moet je met fluwelen handschoen aanpakken en de ander is heel wat meer mans en daar moet je je stem wel eens een keer bij verheffen.
Ik zou zeggen ga eens wat meer grondwerk doen maak je paard wat meer zekerder, een tinker staat er om bekent aanpassingsmoeilijkheden te hebben dat er soms wel eens een jaar overheen gaat eer ze gewend zijn.