Touw in de mond willen tijdens wandelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Touw in de mond willen tijdens wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:44

Hallo bokkers,

Mijn paard heeft nogal een eigenaardigheid waarvan ik wel zou willen weten wat ik er mee moet doen.
Het is een zeer lief paard wat wel van een lolletje houd. Dus ondanks zijn braafheid heeft hij wel karakter. Hij si keurig opgevoed, een kind kan hem in de wei zetten.
Echter tijdens het wandelen buiten heeft hij toch wel wat mafs.

Elke keer als ik met halster ga wandelen blijft hij netjes achter mij, maar pakt hij het stukje halstertouw wat net onder het halster hangt. Dat houd hij dan vast en soms wil hij er ook wel eens een beetje aan trekken. Dit corrigeer ik door hem stil te zetten en het touw uit zijn mond te nemen (door vinger in de mond te stoppen of het touw alleen uit zijn lippen te pakken). Ook als ik doorheb dat hij het touw wil pakken zeg ik "hey!". Hij is daarvan best wel onder de indruk al is dat niet altijd van lange duur.
Echter, gaat hij nu als hij het touwtje te pakken heeft heel langzaam lopen. Echt een tempo van 3 keer niks.

Voor de afwisseling wandel ik ook wel eens met hoofdstel. Wanneer ik daar een hengstenketting of touwtje aan vast maak wil hij dat ondanks dat hij een bit in heeft ook nog in zijn mond.

Voor de rest is hij niet narrig of bijterig. Zijn tanden zijn ook recent nog gecontroleerd. Het trekken is ook niet erger geworden door het corrigeren, maar ook niet echt minder. Het enige echte irritante is dat hij in tempo wilt gaan sukkelen wanneer hij het touw te pakken heeft.

Zou het tempo te hoog liggen voor hem? Opzich loop ik niet langzaam, maar stap wel door.
Voor de rest is dit gedrag totaal niet te plaatsen voor mij.

Zoals ik al zei, het is een keurig opgevoed paard dat bijvoorbeeld bij het hoeven krabben zijn benen al optilt voordat je er om kan vragen.

Wie kan dit gedrag plaatsen? En wie heeft er tips voor mij om dit gedrag tegen te gaan? Want die tempo wisselingen tijdens het wandelen vind ik best wel vervelend worden.

matasja

Re: Touw in de mond willen tijdens wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:48

touw niet onderaan vastmaken maar aan een ring aan de zijkant van het halster?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:48

Geen idee waarom ze dit doen. Heb wel vaker gemerkt bij jonge paarden, en ook eentje van een jaar of 5 die heeft het altijd gedaan...
Ik volg even misschien kom ik erachter waarom ze dit deden :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:50

Hier nog een paard die het graag doet! Die van mij doet het als het niet spannend genoeg is. Vaak als er tijdens het fietsen een lange rustige weg is, pakt hij ook het touw of probeert in de fiets te bijten. Ik denk ook dat hij het wel lekker vind om op te sabbelen, want hij is verder niet gefrustreerd en loopt toch met zn oortjes naar voren.

En het is een ruin, dus die hebben al sneller een handje ervan om dingen in hun mond te pakken.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:52

Het paard wat wij gehad hebben deed hetzelfde, wij vonden het wel lief hij deed ook voor de rest er niets
mee en ook vond hij het leuk om de zweep vast te houden.....moest je wel mee uit kijken anders kregen wij ee n tik.
Ons paard had voor ons gevoel veel humor, en voor de rest was hij erg braaf dus daar kon je niet echt boos op worden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:53

Dit is trouwens geen jong paard. Hij is al 17 jaar, dus dingen als wisselen van tanden kan ik in iedergeval uitsluiten. Maar dat zou voor jongen paarden wel een oorzaak kunnen zijn.

Het halstertouw op de poetsplaats is trouwens ook zeer gelieft. Die is al helemaal afgeleberd en als hij staat te wachten tot de instructrice er is, is dat touwtje ook vaak de sjaak.

Touw aan de zijkant heb ik ook wel eens geprobeerd, kreeg hij ook te pakken en ik had het gevoel alsof ik minder te vertellen had. Nu is het een doodbraaf beest, maar als ik zeg dat we nu gaan stilstaan is dat ook nu en niet 2 passen veder. Dat had ik wel met het touw aan de zijkant.

Edit: Dit Orion is ook een ruin ja.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:54

Hier nog zo'n paard...ik denk zelf dat het gewoon een spelletje is...ff de lolbroek uithangen ;-) paard is 16 en recnt nagekekn door tandarts...spelletje touwtrekken op z'n tijd vindt ie gewoon leuk!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:55

Dat herken ik, ik lees even mee. Mijn verzorgpony sabbelt graag op touwen, halsters (die toevallig bij het hek liggen), en mijn kleding als ik niet uitkijk. Als hij aan mijn kleding zit krijgt hij een tik, halsters en touwen haal ik weg.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:57

kally schreef:
Het paard wat wij gehad hebben deed hetzelfde, wij vonden het wel lief hij deed ook voor de rest er niets
mee en ook vond hij het leuk om de zweep vast te houden.....moest je wel mee uit kijken anders kregen wij ee n tik.
Ons paard had voor ons gevoel veel humor, en voor de rest was hij erg braaf dus daar kon je niet echt boos op worden.

zwepen vasthouden doet hij inderdaad ook. Als je niet oppast raapt hij ze zo op en slaat je nog net niet op je kont.
Jassen worden ook helemaal afgeleberd als je niet uitkijkt.

Opzich hou ik wel van humor, maar dat elke keer langzamer lopen buiten vind ik wel vervelend. Dat haalt mij uit mijn tempo.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:57

Mijn pony doet het ook bij alles, met longeren de longe, met poetsen en wandelen het touw. Of zelfs mijn kleding. Het is een ruin en hij is nu 12 jaar, een shetlander.
Soms is het best irritant maar ik heb echt alles geprobeerd om het af te leren, straffen, negeren het maakt niet uit eigenlijk..

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:59

Ik heb het zelfde meegemaakt van de winter met mijn paard (toen was hij nog 18) maar ik denk dat het bij hem was omdat ik hem in die periode niett veel heb kunnen rijden/longeren wegens sneeuw en een te harde bak... Ik denk dat mijn paard het daarom uit frustratie deed om toch maar 'iets' te kunnen doen hij is nou eenmaal geen paard dat van de winter en niks doen houd... maar sinds dat ik hem weer begon te rijden etc. en sinds de sneeuw/koud weg is doet hij het niet meer!

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:11

Wij hebben ook een ruin van 19 die dit doet. Hij is gewoon nog heel erg speels (speelt ook veel met zijn vriendje etc.) Maar hij gaat er niet langzamer door lopen. Als hij op stal staat speelt hij ook veel met zijn tong. Van ons mag hij gewoon het touwtje pakken. Eerst pakte hij ook je kleding, maar dat was redelijk makkelijk afgeleerd. Nu pakt hij gewoon het touwtje. We hebben er geen last van dus ook geen behoefte om het af te leren. Ik ben juist blij dat hij ondanks zijn leeftijd nog zo lekker speels is!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:23

Zo te lezen zouden ze familie kunnen zijn, maar de onze was papierloos type Gelders.....
Met longeren had hij het liefst wederom de zweep vast, lekker handig, wat ie ook weleens
probeerde bij de hoefsmid de strik van zijn schort los maken, het was een echte frutselaar.... ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:28

Onze pony wil ook wat vast houden .
He dr geen probleem mee ...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 09:39

Op zich heb ik er ook geen probleem mee, als hij maar in het zelfde tempo blijft door lopen. Nu remt hij telkens af en dat is het stukje wat vervelend begint te worden.
Op het moment neem is soms een paar snoepjes mee. Dit zorgt er wel voor dat hij van het touwtje afblijft en dat hij hetzelfde tempo blijft lopen. Maar dat lijkt me ook toch niet helemaal de bedoeling. Hij heeft er in iedergeval geen voernijd op of hebberigheid en blijft ook braaf uit je zakken. Maar het lijkt mij niet de bedoeling dat ik bij elke wandelbeurt 3 snoepjes mee moet nemen.
Heb ook een keer een zweepje meegenomen, om hem achter mij langs aan te tikken als hij weer ging slenteren. Dit veroorzaakte alleen maar onbegrip. Hij snapte niet dat hij een klein tikje kreeg en werd inzichzelf gekeerd.
Onze hoefsmid "masseerd" hij. Gaat hij helemaal al kriebelend te rug van de hoefsmid af.

Opzich zou ik er geen probleem mee hebben als hij het touwtje toch vast wil blijven houden, als hij maar blijft doorlopen. En dat is dus het probleempje op het moment.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:25

Dan werk je aan het tempo . Hij MOET jou tempo aanhouden .
Hij heeft het einde van touwtje vast . Jij het stuk wat aan zijn halster zit . Dus je kan gewoon wat druk zetten en hem gebieden door te lopen .

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:15

Hij neemt helaas geen genoegen met het eind van het touw. Hij wilt echt alleen het middenstuk of het stuk wat dus dichtij de musketon zit.
Kreeg net nog wel een andere tip, een kort touwtje extra bevestigen waar hij zijn ding mee kan doen. Zodat het wandel touw hopelijk met rust gelaten word. Ik ga kijken of dat werkt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:04

Onze pony kan het einde krijgen en anders niks ...
Hij mag grootse deel van de dag doen wat hij wil . Dat half uurtje dat ik met hem bezig ben . Moet hij het maar doen met wat ik hem geef ...

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:09

Zou je niet kunnen proberen iets heel smerigs aan het touw te smeren? Iets waardoor hij het zo vies vindt dat hij het weer laat vallen? Al kom je dan natuurlijk nog niet achter de oorzaak

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:13

Mijn kribbebijter doet t ook. Altijd gewoon gedacht dat ze n kans zag om een zuigje te nemen.. ?

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:19

hier nog een die het leuk vind om het stuk het dichts bij het halster in de mond te nemen....vooral wanneer je hem uit het land haalt
is trouwens nu een 13 jarige..
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 19-07-13 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:20

Bij mij ook maar het is geen jong paard hij is 20 jaar. Als ik hem bv uit de wei haal pakt hij het touw of vanuit de stal de wei in.
Ik vind er niks erg aan ik negeer het gewoon en loop door.

Iemand zei een keer je kan als je het wilt afleren gewoon het touw verder zijn mond in proppen zodat je paard het niks meer aan vind. Ik vind dat zelf overdreven.
Paard laat altijd vanzelf weer los.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:07

Ik kende ook een paard die dat deed. Die moest per se op iets (touw of iets anders) bijten als hij buikpijn had. Ik zeg niet dat die van jou dat heeft, maar het zou wel verklaren waarom ie er langzaam bij gaat lopen.

Ik denk dat een paard iig altijd een goede reden heeft om iets te doen. En dat je als baasje altijd moet uitzoeken waarom je paard iets doet, ook al is dat vaak niet meteen duidelijk. En lijkt t soms onhandig.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 12:02

Paard is geheel gezond verklaard door de da. En hij doet dit al zolang ik hem al heb. Maar nu in combinatie met het langzame lopen word het vervelend tijdens het wandelen.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:21

Die van mij deed het eerst ook, kwam puur door verveling want meelopen/wandelen was doodsaai vond hij..
Aan de hand uitstappen in de bak was dan ook niet mogelijk zonder dat hij zelf het touwtje vast mocht houden, nouja prima jij het touwtje als je maar volgt (hij loopt sws altijd al langzaam dus dat probleem had k niet).. en dat deed hij dan wel heel trots omdat hij helemaal zelf het touwtje vast had XD
Met buiten wandelen heeft hij het ook een tijd gedaan, hij vindt wandelen gewoon stom omdat hij dan mee moet lopen en niet zelf kan bepalen, maar met het touwtje in zijn mond was het al een stuk leuker.. Maar hij is nu al een tijd mee gestopt, blijkbaar door anders te gaan wandelen, meer afwisseling, stukje draven/stoppen/achterwaarts/zijwaarts was het ineens niet meer nodig :D
Hij pakt wel altijd alles in zijn mond, voerbakje neemt hij ook gerust overal met zich mee, hoevenkrabber wil hij ook graag in zijn mond, stick is ook een favoriet maar hij weet wel wanneer het wel en wanneer het niet mag/kan. Vind het wel leuk dat hij het doet nooit problemen mee gehad in ieder geval