wat wil mijn paard, voortdurend heen en weer lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

wat wil mijn paard, voortdurend heen en weer lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 13:13

Ja het klinkt misschien een beetje raar, maar mijn merrie wil duidelijk "iets" maar ik heb geen flauw idee wat ze nu bedoelt.

Even een situatieschets:
- Ze staat samen met een andere merrie op dit moment 24-7 buiten.
- 's Nachts en een deel van de dag staan ze in de paddock (met schuilstal) en ook kunnen ze van daaruit de bak in en uit lopen. Die poort staat altijd open, tenzij er gereden wordt.
- Overdag komen ze enkele uren op de wei (ik heb niet zoveel gras dus we verdelen het keurig, uurtje of 4-5 per dag op gras).
- Ze hebben onbeperkt ruwvoer (wordt 3x per dag aangevuld en het is nooit op) en ze krijgen dagelijks 1x brok en een vat schoon drinkwater.
- Ik train haar ongeveer 4x per week met haar, geen heel zwaar werk omdat ze nog herstellende is van een blessure.
- Wel worden ze beide dagelijks gepoetst en krijgen ze over de dag verdeeld best veel aandacht

Gedrag:
De merrie kan soms uren achtereen heen en weer lopen langs de rand van de bak of de wei. Het is altijd aan dezelfde kant (linkerkant) of ze nu in de bak staan of de wei. Ze wandelt dan over een stuk van zo'n 30-40 meter steeds maar heen en terug, niet paniekig, maar wel kijkend over de rand van het draad, richting de tuin van de buren (waar bomen staan en waar gewoon echt niks te beleven valt). Als ze zo'n "bui" heeft dan is ze ook niet af te leiden, ook al ga ik bij haar staan of kom ik met iets lekkers. Ze komt 2 tellen naar me toe en gaat dan vrolijk verder met heen en weer sjouwen. Als het na een tijd weer klaar is, gaat ze weer rustig grazen of hooi eten of wat dan ook, net of er niks is geweest. Ze zoekt niet veel contact met het andere paard, ze eten wel samen hooi uit de slowfeeder en af en toe zie ik ze samen staan. Toch, als ik 1 van beide weg haal, isde ander in paniek, dus ze zijn wel aan elkaar gehecht. Wanneer deze merrie in haar "bui" zit, gaat de ander haar uit de weg en doet alleen haar dingetje. Ik grap wel eens met "ach, ons neurootje is weer bezig", maar eigenlijk vind ik het wel opvallend gedrag wat ik niet kan begrijpen..

Wat is dit voor gedrag en wat "wil" mijn paard nu toch? Zou ze nog een maatje willen, waar ze beter mee overweg kan? Wil ze meer gras? Verveelt ze zich? Zo ja, wat kan ik nog meer voor haar doen? Ik wil het wel eens filmen als jullie daar iets aan hebben, heb nu geprobeerd om het zo goed mogelijk uit te leggen.

Balou_k

Re: wat wil mijn paard, voortdurend heen en weer lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:21

Goh ik heb dezelfde situatie enkel niet met een paard van mij maat van het paard van een stal genoot.

Het gaat hier om een pony van een jaar of 17, een vriendelijk en lieve pony die geen stap verkeerd doet aan de hand of onder het zadel.
Ze hebben altijd schoon drink water, schone stal met stro en voldoende ruwvoer.
Staan momenteel 24/7 buiten, overdag op de weide en vanaf een uur of 5 op de paddock met inloop stal, dit stuk is groot genoeg om een sprintje te trekken of eens lekker uit hun dak te gaan.
Overdag met twee andere pony's samen, in de avond nacht met een andere.
Loopt op de paddock standaard een meter of 10/15 heen en weer, is ook echt een verhard pad omdat hij daar altijd loopt.
In de weide loopt hij de gehele lengte van de weide heen en weer, maar staat hier vaker wat te eten.

In andere weide deed de pony hetzelfde, toen de pony een blessure had en op een postzegel formaat weide mocht heeft hij er een vierkant ingelopen, in de stal draait hij continu rondjes (in de winter)

De pony word vier tot vijf keer per week bereden of iets anders van werk en krijgt elke dag aandacht..

Ikzelf vind het erg neurotisch gedrag en dit lijkt me een soort weide ondeugd.. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:09

Hoe lang heb je haar al? Was ze voorheen ook gewend buiten te staan?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:20

Staat daar niet toevallig veel gras, bij de buren.
Ik heb hier ook 1 die echt zit te kijken of er in het andere weiland misschien meer gras staat, vind dan het stuk waar ze staat te kort, haha.
Ook een fjord die ik eerder heb gehad, deed dat, altijd in de gaten houden waar meer gras staat, dan het stuk waar ze staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:25

Ik denk dat ze zich het schompes verveelt. Afgezien van eten en niksen is er zo te lezen weinig te doen voor haar en ze trekt ook niet echt naar het andere paard toe (kroelen, spelen)

Wat is er nog meer aan de kant van de tuin van de buren? En dan dus áchter die tuin? Is er bij voorbeeld die kant op ook een groepje paarden wat ze kan horen of ruiken? Welke kant staat de wind op? En hoe intelligent is je paard?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:29

@ Leorah ; 'Wat is dit voor gedrag en wat "wil" mijn paard nu toch? Zou ze nog een maatje willen, waar ze beter mee overweg kan? Wil ze meer gras? Verveelt ze zich? Zo ja, wat kan ik nog meer voor haar doen? Ik wil het wel eens filmen als jullie daar iets aan hebben, heb nu geprobeerd om het zo goed mogelijk uit te leggen.'

In mijn optiek geef je zelf al het antwoord. Waarschijnlijk is er ergens een paard, haar 'maatje' , waar ze naar toe zou willen. Zou dat kunnen? Wat weet je van haar?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 19:16

Ik zal even proberen alle reacties (waarvoor mijn dank) te beantwoorden:

Sim: ik heb haar de eerste 10 jaar gehad, daarna 3 jaar niet en nu weer sinds 2 maanden
De eerste 10 jaar stond ze maar enkele uren per dag buiten, meest op stal helaas. De afgelopen 3 jaar overdag buiten en s nachts op stal.

Dakotah: Er staat geen gras, het achterste stuk (naast de bak en paddock) is bos, het voorste naast de wei een moestuin.

Koper: Waarom zou ze zich vervelen? Ze kan precies dat doen wat paarden nu eenmaal doen volgens mij. Al staat ze in hoog gras, dan nog doet ze het.. Ze kroelt soms wel met het andere paard, spelen doen ze niet. Ik heb een pion en een bal in de bak liggen, maar daar spelen ze ook niet mee. Wij zijn de enigen in de buurt met paarden, er staan in de nabije omgeving geen paarden. Paard is flink intelligent, geen dommerd en ook sensibel.

Marin_ka3, dat kan dus niet, want er zijn geen verdere paarden in de buurt. Ik weet zo ongeveer alles van haar vanaf haar geboorte, behalve van de afgelopen 3 jaar, toen is ze verkocht geweest. Bij ons thuis (haar eerste 10 jaar) heeft ze dit nooit gedaan, al is ze wel heel gevoelig voor van alles en nogwat, dus het verbaast me ook niet helemaal.

ik zou gewoon zo graag willen weten wat ze me wil vertellen ermee.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:06

Misschien heeft ze in die 3 jaar een band opgebouwd met een paard dat jij niet kent. Wie weet? :o

Paarden kunnen nu eenmaal op hele grote afstand (noem het maar 'telepathisch') met elkaar communiceren. Paarden kennen wat dat betreft het begrip 'afstand' niet, zij communiceren met wie ze willen, waar ie ook staat. Alleen, ...dan wil ze er wel naar toe...

Ik zou eens uitzoeken welk paard haar het meest aan het hart lag, haar grote steun en toeverlaat was in die 3 jaren. <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:18

klopt wel dat ze echt een maatje had in die 3 jaar. Maar die staat 150 km verderop, dus ik betwijfel dat ze daarmee kan communiceren. Paarden kunnen veel, maar thelepathie geloof ik niet. Wel zou het kunnen dat ze hem mist natuurlijk. Maar ik kan hem niet hierheen halen, want die is natuurlijk niet van mij.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:23

Je vraagt ,'Wat wil ze mij vertellen?' Volgens mij heb je het antwoord, en ...dat gaf je zelf al....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:24

Misschien beeld ze zich in dat ze met 'm communiceert :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:25

Toevallig 150 km in 'die' richting waar je paard de hele tijd naar kijkt en heen en weer loopt?
Zou mij ook echt niets verbazen als dat het is hoor.
Paarden hebben een super richting gevoel (ook op vreemd gebied).

Mijn pony heeft ooit dit gedrag vertoont toen ze een nachtje uit logeren was en mij aan het zoeken was (we hebben een hele hechte band samen). Ze is de hele nacht blijven kijken en banjeren langs het hek waardoor ik vertrokken was. De andere pony's en koeien interesseerden haar totaal niet, alleen die plek waar ik was (volgens haar).

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:27

xSlvna schreef:
Misschien beeld ze zich in dat ze met 'm communiceert :')

ha ha , leuk gevonden. _O-

Nee, wij beelden ons in dat een paard die mogelijkheid niet heeft. Het is helaas andersom. Dit paard weet wat ze wil en ze vertelt het heel duidelijk.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:30

is dit niet ongeveer hetzelfde als weven in de stal? Lijkt mij ook een stal (wei)ondeugd..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:37

LOLLYYwood schreef:
is dit niet ongeveer hetzelfde als weven in de stal? Lijkt mij ook een stal (wei)ondeugd..

Ik heb er eentje die voorheen inderdaad wel eens weefde op stal. Die vertoont dit gedrag ook in de wei of paddock. In ons geval wil ie dan gewoon naar binnen. Hoeveel gras of gezelschap er buiten ook is, soms wil ie gewoon even alleen zijn en zich afsluiten van de rest.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:19

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:52

uhm.. nee.. En nee, ik betwijfel ook of ze echt dit gedrag vertoont omdat ze telepathie met een ander paard heeft, sorry...

Dit paard maakt vrij makkelijk vriendjes met andere paarden, alleen de pony waar ze nu bij staat is best een einzelganger, dus ik denk niet dat dat aan haar ligt. Het zou wel kunnen dat ze naar binnen wil, maar dat kan op dit moment nog niet (stallen zijn nog in aanbouw, we wonen hier nog niet zo lang en het is voor paard zelf op dit moment goed om niet op stal te staan ivm spat). Ik heb nog 2 paarden, waarvan 1 in de opfok staat en 1 nog bij mijn ouders. Die laatste komt hier wanneer de stallen af zijn en dat was vroeger ook een vriendin van dit paard. Ik vroeg me alleen af of dit gedrag komt van de wens naar een ander paard of dat er wellicht een andere reden voor is. Zodoende dit topic.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:03

waarschijnlijk aangeleerd gedrag.. is ze daar om de een of andere reden gaan doen.. en nu doet ze dat omdat ze dat "gewend" is.

dat telepathie verhaal geloof ik niet in. maar we hadden ook mensen hier op stal die daar heilig in geloofden.. zelfs een die met een wichelroede ging rondlopen voor de aardstralen..ofzoiets.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:21

Die van mij doet t als hij te lang op het land staat. Hij vindt het heerlijk om aan het eind van de dag zn stalletje op mag. Ik doe hem er geen plezier mee om hem buiten te laten staan snachts ook al staan zn beste maatjes er bij. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:18

Is het rond tijden dat mugjes actief zijn, dus vooral als het warm is s avonds?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:44

Ik denk ook dat ze haar maatje van voorheen mist. Ook wij hebben onze pony na drie jaar teruggekregen. Daarvoor heeft ze hier elf jaar gewoond, dus ze kende alles eigenlijk heel goed. Was ook weinig veranderd. De eerste paar maanden was ze duidelijk nog niet zichzelf, dat zien we nu duidelijker; ze is nu een half jaar terug en sinds een maand of twee is ze weer helemaal de oude. Ook zij had een maatje waarmee ze het heel goed kon vinden en die staat ook ongeveer 150 km verderop, ze heeft hem de eerste tijd duidelijk gemist.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:29

Leorah schreef:
Ik zal even proberen alle reacties (waarvoor mijn dank) te beantwoorden:

Sim: ik heb haar de eerste 10 jaar gehad, daarna 3 jaar niet en nu weer sinds 2 maanden
De eerste 10 jaar stond ze maar enkele uren per dag buiten, meest op stal helaas. De afgelopen 3 jaar overdag buiten en s nachts op stal.
Dakotah: Er staat geen gras, het achterste stuk (naast de bak en paddock) is bos, het voorste naast de wei een moestuin.

Koper: Waarom zou ze zich vervelen? Ze kan precies dat doen wat paarden nu eenmaal doen volgens mij. Al staat ze in hoog gras, dan nog doet ze het.. Ze kroelt soms wel met het andere paard, spelen doen ze niet. Ik heb een pion en een bal in de bak liggen, maar daar spelen ze ook niet mee. Wij zijn de enigen in de buurt met paarden, er staan in de nabije omgeving geen paarden. Paard is flink intelligent, geen dommerd en ook sensibel.

Marin_ka3, dat kan dus niet, want er zijn geen verdere paarden in de buurt. Ik weet zo ongeveer alles van haar vanaf haar geboorte, behalve van de afgelopen 3 jaar, toen is ze verkocht geweest. Bij ons thuis (haar eerste 10 jaar) heeft ze dit nooit gedaan, al is ze wel heel gevoelig voor van alles en nogwat, dus het verbaast me ook niet helemaal.

ik zou gewoon zo graag willen weten wat ze me wil vertellen ermee.

Mijn Ramiro kleinzoon vond het fijn om 'snachts binnen te staan. Er zijn best paarden die het niet fijn vinden om zo lang (hele dagen en nachten) buiten te staan en die zich veiliger binnen voelen. Dus dat zou wel een van de dingen zijn die ik zou uitproberen denk ik of ze graag naar binnen wil misschien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:55

Bedankt voor de reacties. De stal is nog niet af, dus daar kan ik haar nog niet aan helpen (zal nog een paar weken duren, maar gezien de temperaturen leek het me prima dat ze lekker buiten is plus het feit dat ze van een nacht op stal stijf kan worden dus ivm spat). Ik heb er wel een beetje het balen in op dit moment. Vanmorgen zag ik haar weer in de bak heen en weer sjouwen (ondanks dat de hooibak gevuld was), dus poort open naar de wei en nu heeft ze daar ook een mooi breed spoor in gelopen, dus ze is in de wei ook weer bezig geweest. Ik heb al niet zo megaveel gras, maar ze loopt me alles kapot ook nog nu :(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 13:50

Ik heb gisteren een pion en een bal in de bak gelegd om te kijken of dat haar aansdacht misschien kan trekken. Ze vond het wel interessant, maar toen ik vanmorgen hooi kwam brengen had ze weer een diepe geul in de hoefslag van de bak gesjouwd. Hooi gegeven en de bak aangereden met de zitmaaier. Kom ik een uur later terug, weer dezelfde geul terug :( . Bak open gezet naar de wei en nu is ze in de wei alweer 2 uur hetzelfde aan het doen. Ik heb er nu een filmpje van gemaakt om jullie te laten zien wat er gebeurt. Ook wat foto's van alle geulen die ze al heeft gelopen, dus ze doet het niet op 1 plek, maar overal en steeds aan dezelfde kant.

Wat moet ik nou op korte termijn hieraan doen? Ik ben er een beetje wanhopig mee, want het lijkt wel steeds erger te worden en ze maakt ook alles kapot zo. De bak is nog vrij nieuw en wordt snel zwaar, is dus na een paar uur ijsberen niet in te rijden, dan moet ik eerst alles aanharken. Ik heb niet veel wei en dat loopt ze nu ook kapot. De eerste weken deed ze dit helemaal niet zelfs.

De stal kan ik niet af-toveren (ik heb er heel veel zelf aan gedaan maar voor de tussenwanden en het klinkerwerk heb ik hulp nodig en dat duurt nog een paar weken.). Ik heb dit paard ook door omstandigheden weer terug overgenomen en het was niet gepland zeg maar, anders had ik eerst wel gezorgd dat ik de stal af had voordat ze kwam. Het paard dat nog bij mijn ouders staat, mag hier pas naartoe als de stal af is (ouders willen dat ze s nachts op stal komt). Help?

ik heb ontzettend ingezoomd voor het filmpje omdat ze achteraan liepen en ik wou niet dat ze me zag, dus het ziet er misschien een beetje gek uit qua verhoudingen allemaal.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:01

Zo zeg, wat herkengbaar. Ik heb 10 seconden gekeken en ik weet genoeg.
Mijn paard heeft dit gedrag, al járen. Op de ene stalling wat meer dan op de andere stalling. Hoe langer buiten, hoe erger. Hij doet het puur in de paddock maar ook op het land. Op het land kan hij langere stukken heen en weer. Vorig jaar stond hij met 3 andere paarden; zat niet een écht heel dikke vriend tussen trouwens.
Op de vorige stal ontstond het toppunt: het was niet meer rustig heenenweren, maar paniek heenenweren. En ook ik heb de bijnaam: Kootje Neurootje voor hem ontwikkeld.

Ik heb mijn paard vanaf zijn 3e gehad, nu zo'n 20 jaar. Verschillende stallen gehad. Hij deed dit als hij alleen op een stuk (paddock/wei) stond maar ook als hij met 1, 2 of 3 anderen stond. Hij heeft het alleen nooit gedaan in een kudde, dus een grote groep paarden.

Ik heb na al die jaren maar 1 conclusie kunnen trekken: het is een absolute gedragsafwijking die getriggerd wordt door verveling.

Op de vorige stal maakte ik het toppunt mee: hij stond daar overdags in een paddock en toen ik rond het middaguur kwam, trof ik paard met 2 doorweekte dekens van het zweet. Want...op den duur gaan ze zichzelf nog opfokken ook. (Die van mij was trouwens ziek en stresshormoon heeft grote invloed bij Cushing).

Ik heb ook mijn paard op video. Als je wilt kan ik je vanavond diverse links sturen waarop hij in rustig tempo heenenweert maar ook waarop hij in snel tempo heenenweert, complete halve pirouettes op die achterbenen.

Ik kan je wel vertellen dat: het gedrag van jouw paard waarschijnlijk nooit overgaat, dat het erger kan worden (hoeft niet, kán). Paar uur terug op stal is niet goed voor de benen zeg je, maar is dat heenenweren dat wel dan?

Ik heb nooit een oplossing kunnen vinden en mijn paard uiteindelijk naar een rusthuis gebracht. Daar staat hij inmiddels 2 maanden in een kudde en heeft hij het gedrag (nog) niet laten zien!