Paard gaat er vandoor bij buiten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Paard gaat er vandoor bij buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:36

Mijn paard is vrijwel altijd zonder touw aan het halster naar buiten gebracht, en vaak al bij de staluitgang of zelfs bij zijn eigen stal los gelaten.
Nu is er echter een probleem waar ik even geen raad mee weet.
Ik ben van mening dat een paard gewoon moet wachten, zich om moet draaien en dan los klikken.
Bij dit paard krijg je daar dus geen tijd voor, ik heb het al met een longe geprobeerd(maar ja, hij word steeds sterker en loopt dan met longe en al los), eerst op een kort rondje laten stappen zodat hij aan "werk" denkt, veelvuldig halt laten houden voordat we bij de wei/bak zijn, met een hengstenketting onder de kin en over de neus(niet tegelijk).
Hier had hij in het begin wel respect voor, maar hij springt er nu doorheen waarop ik niet "durf" te corrigeren ivm angst op achterover slaan.
Het is een fantastisch lief paard, komt direct als je hem roept, is heel nuchter en erg gezellig.
Met hoofdstel in is er geen probleem omdat hij dan aan het werk gaat, dit verschil kent hij super maar ik heb weinigzin in een hoofdstel-trauma of zelfs gebroken kaak of iets dergelijks bij het uitdoen van het hoofdstel en dat hij dan al gaat...
Het is absoluut niet het paard zijn fout, het is gewoon aangeleerd gedrag maar ik zit er wel mooi mee.
Laatst bijgewerkt door different1 op 01-07-13 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

danberlo

Re: Paard gaat er vandoor bij buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:39

Kun je hem niet dmv een snoepje oid bij je houden? Dan halster/hoofdstel afdoen en nogmaals ruim belonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:41

Ik heb zo'n paard ook in handen gehad en heb daar een hengstenketting voor gebruikt. Toen ze tegen de ketting 'aanliep' stopte ze wel. Dit moet je heel veel oefenen. Dit paard was wel zo slim dat ze precies wist wanneer de ketting erom zat of een touw en met touw wilde ze het nog wel eens doen, maar ze leerde wel beter te wachten.
Wat ik ook deed was vlak voordat ze 'af ging' (dat deed ze meestal op hetzelfde punt) halt houden en achterwaarts zetten. Zodat ze beter blijven wachten op jou. Deze merrie was redelijk sensibel dus kon ik elke pas controleren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:44

Misschien even touwhalster om... omdat dat toch sterker in werkt. Grondwerk... zodat hij meer respect voor jou ruimte krijgt.. en voor jou aanwijzingen.
Terug zetten.. dus achterwaarts laten gaan. Dus ruim voor het gebied waar hij weg schiet... achterwaarts. Heb je wel even hulp nodig die even de wei voor je open doet. Maar met zo'n paard is even met zijn tweeën werken wel nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:44

Ik zou dan met het hoofdstel in naar de wei gaan en eventueel wat grondwerk doen totdat hij rustig is en met zijn aandacht bij jou is. Dan kun je zonder problemen met hoofdstel af doen. Er zal wel wat tijd in gaan zitten in het begin, maar na een tijdje zal hij doorhebben dat hij eerst op jou moet letten voordat ie los mag en uiteindelijk kun je dan gewoon met halster hetzelfde doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:45

Zo'n paard heb ik ook gehad. Die had precies hetzelfde, vanaf jong paard af aan had de eigenaar de staldeur smorgens open gedaan, peerd kreeg nog een klap op de kont en rende zelf naar de wei.

Ik ben (vanaf zijn 4de) jaren bezig geweest om het eruit te krijgen, met snoepjes, met afleiden, met grondwerk, hengstenketting, speciaal halster met zo'n aansnoerkoord, allerlei mensen die er verstand van hadden erbij gehad en uiteindelijk nog geprobeerd met 3 beren van buurmannen waar hij zelfs mee op de loop ging. Elke keer kon ik weer paardje vangen omdat meneer met halstertouw (of longeerlijn) en al de wei in rende... los... Heeft me ook 2degraads verbrandde handen van het halstertouw gekost en al. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en meneer zelf maar naar de wei laten lopen.

Hij deed het overigens ook niet wanneer we gingen rijden, puur als hij het land op mocht (dat wist hij precies). Hartstikke lastig, maar uiteindelijk veel meer rust toen ik ben gestopt me er druk om te maken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:50

Mijn paard deed dat touwtrek spel ook weleens. EN is niet prettig. Inmiddels afgeleerd. Ook ontstaan door zelfde reden als hierboven. Als hij je voorbij schiet in de weide moet je hem eigenlijk uit balans brengen. Dus als hij weg trekt een hele harde duw tegen zijn kont geven zodat hij uit de modus vertrekken gaat. Maar dit vraagt wel wat snelheid van jou kant. En grondwerken:) Ik heb hier een leuk flimpje waar het uitgelegd wordt. Heeft super op mijn paard gewerkt voor het losrukken:)

http://www.youtube.com/watch?v=K9KrU86jgGo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:52

Je moet idd niet proberen te gaan hangen want dan ben je verloren maar je moet hem omtrekken. Dat is heel lastig en moet je goed timen. Oh ja handschoenen gebruiken is wel heel prettig :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:57

Dat klopt allemaal, maar in mijn geval bijvoorbeeld was het paard zo slim, dat

a. het moment dat hij ging zo snel ging dat je er niet op verdacht kon zijn
b. als hij ging, dan klikte hij zijn nek vast (op slot). Je kon hem dus met geen mogelijkheid omtrekken

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 11:02

Een hengstenketting gebruik ik niet meer ivm er doorheen springen, als ik er dan een ruk aan geef komt hij omhoog en het risico op achterover vallen uit schrik is mij te groot.
Ik zat ook aan een touwhalster te denken, maar denk dat dit min of meer dezelfde reactie opwekt als een hengstenketting.
Als hij gewoon rustig rechtuit naar buiten kon vond ik het al minder erg, maar hij moet 2x een hoek van 90 graden maken op een pad van een goede meter breed en op glad beton.
Het risico op uitglijden e.d is mij te groot.
Hem omtrekken lukte in het begin nog, maar hij word ook sterker en slimmer en springt er in zijn vaart dan ook doorheen.
Misschien moet ik daarin nog sneller zijn, maar ja, het is maar een smal en kort pad dus echt veel tijd om te corrigeren heb ik ook niet.
Echt heel vervelend dit, het paard kan er niets aan doen en wil hem dan ook niet te hard straffen, maar hij moet wel op mij letten en dus moet ik slimmer zijn dan hem.
Heb ooit eerder een paard gehad die er makkelijk vandoor ging, die kon ik wel bij me houden met een hengstenketting, maar dit paard is gevoelig rondom zijn hoofd en in zijn mond, en eerste reactie is verstarren met eventueel omhoog komen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:04

Ik zou em niet met hoofdstel brengen, omdat ik denk dat dit gevaarlijke situaties op kan leveren bij het afdoen. Ik zou het inderdaad proberen met een touwhalster... En veel belonen en afleiden...Misschien een andere weg naar wei als dit mogelijk is? Maar zoals al eerder gezegd is, misschien is het makkelijker en veiliger om hem zelf te laten lopen...als daar nog de mogelijkheid voor is tenminste.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:07

En zoals in het filmpje... eerst met hem gaan werken voordat je naar de wei gaat?

Denk wel dat je iets teveel rekening houdt met het feit dat hij dit geleerd heeft... want hij brengt jou gewoon in gevaar... hij heeft ook al heeft hij het nog niet geleerd... gewoon jouw ruimte te respecteren... en te luisteren.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:10

eerst los in de wei zetten, dan er uit halen en in het land het halster om en af doen oefenen. dan eens uit het land halen en er weer in zetten. misschien is dit een idee? het hele opwinden over de weg van de stal naar het land wordt dan overgeslagen. dat kan je er later bij pakken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 11:14

@ siesjuh: zie mijn post boven je.
Daarnaast is het ook een hengst, en ik vind dat hij ten alle tijden respect voor me moet hebben(wat hij behalve tijdens het buiten zetten ook absoluut heeft)

Het filmpje van Kostolany vind ik heel fijn, een prettige manier van werken en respect afdwingen zonder het paard te beledigen.
Daar ga ik vandaag al mee aan de slag.

@ evelijn: ik ga idd zoals in dat filmpje eerst met hem werken, lijkt me een fijne manier.
Wat betreft het misschien teveel rekening houden met aangeleerd gedrag, daar heb je wel een punt.
Maar ja, hij is voor de rest zo fijn en gevoelig, dat ik het gewoon zielig vind om hem flink af te straffen voor iets wat hij bij een ander aangeleerd heeft.
Toch moet hij op mij letten.

Ik zet hem nu buiten door het touw los door zijn halster te halen, en vast te houden aan 1 kant zodat het touw door zijn halster glijd.
Het irritante is dat ik dus commentaar kreeg op stal van degene die hem altijd los naar buiten liet rennen -:(- , dat het levensgevaarlijk is wat ik deed en dat hij eerst om moet draaien.
Ja fijn, maar als diegene hem gewoon altijd met een touwtje buiten had gezet, zoals het hoort, had ik nu dit probleem niet gehad. ;)

@ jimbo, halster om en af doen is geheel geen probleem, als hij gewerkt heeft en zonder halster nog even los staat kan ik hem zo roepen en staat hij braaf te wachten. Het is puur het buiten zetten zelf, en zodra hij zijn ei kwijt is heb ik de hele dag gen probleem meer, ook niet als ik hem een 2e keer buiten wil zetten of iets dergelijks.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:18

dus het is vooral de eerste keer buiten zetten dat hij wat jolig is en dan gewoon door je heen loopt.
Dan zou ik zeggen, zet hem flink aan het werk voordat je hem buiten zet. en veel oefenen. Laat hem in ieder geval overal op je wachten.

Oracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:26

Er lopen in Nederland inmiddels wel een aantal mensen rond die dit soort problemen kunnen oplossen en jou kunnen leren om het te blijven onderhouden (anders komt het net zo hard weer terug). Bijvoorbeeld Annemarie van der Toorn of Luuk Teunissen. Zij zijn bij Monty Roberts in de leer geweest en werken dus volgens zijn methode. Ik denk in jouw geval wel zinvol.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:47

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:48

Zweep er bij en corrigeren. Achterover slaan en door je heen raggen op weg naar wat dan ook vind ik altijd link. Ik deed ooit een Belg en na een aantal keren corrigeren heeft hij het niet meer gedaan. Ik hou niet van meppen maar over me heen lopen ben ik geen voorstander van.
Uiteraard werkt het nodiGe grondwerk ook wel

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:47

Hij is nog niet/nooit achterover geslagen, maar ik ben daar wel bang voor als ik het te grof aanpak aan z'n koppie.
Vandaag los wat grondwerk gedaan, en dan is hij zo fantastisch!
Super reageren, heel kleine hulpen nodig, echt een heerlijk paard.
Het is ook niet zo dat hij in stal al begint te drammen, het is echt het moment dat ie de poort doorgaat en geeft dan gas, wat al een stuk beter is dan eerst toen hij al bij de staldeur begon te drammen.
Stukje bij beetje komt het wel voor elkaar, maar ik had net even wat andere tips nodig dan de gebruikelijke longeerlijn/hengstenketting enz.
Een zweep heb ik niet nodig, een vinger omhoog en stem is voor hem al genoeg om op de rem te gaan, behalve dan als hij de poort door gaat.

@ jwl: hoe zou jij achterover klappen oplossen? Want je zegt dat je dat link vind, maar hoe voorkom je het als je hem toch moet corrigeren dmv afremmen.

@ cissy: ik ga gelijk even kijken, dank je.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:12

Ik zou zelf een menzweep als hulpstuk gebruiken. Eerst even een keertje oefenen als hij al op de wei staat ofzo en als je de techniek en timing onder de knie hebt, dan inzetten op het moment dat je hem nodig hebt. De techniek gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid van het paard.

In je ene hand heb je het halstertouw waar het paard aan vastzit, in de andere de menzweep. Het touw is niet langer dan het bereik van je menzweep, maar bied wel voldoende ruimte om ontspannen in een boog te hangen. Met de menzweep bepaal jij de positie van het paard ten opzichte van jezelf.
Ik heb de paarden graag links/rechts/midden achter me (paardafhankelijk en de een krijgt meer vrijheid om van positie te wisselen dan de ander).
Ik hou de menzweep ter hoogte van mijn eigen lijf horizontaal voor het paard. Komt het paard (in jouw ogen) te dicht bij de fysieke grens van de menzweep dan ga je die zweep actief op en neer bewegen tot het paard de gewenste reactie geeft.
Neemt het paard op dat moment afstand, maar kiest het er daarbij voor om bijv. links om de zweep heen te willen lopen, dan ben jij op dat moment met de zweep aan de linkerzijde om het paard daar te begrenzen, ook weer met een verticale beweging.
Jij bepaalt waar het paard loopt. Maakt het paard een andere keuze (door de zweep heen bijv.) dan is dat de verantwoordelijkheid van het paard.

Dit is een techniek die ik van Zefanja Vermeulen geleerd heb. Zij wordt ook genoemd in het topic waar Cissy naar verwijst.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:24

Wij hebben er ook zo 1 op stal staan, ik breng hem met handschoenen aan weg en klik het touw niet wvast aan zijn halster, maar doe hem door de ring. Mocht die dan er alsnog vandoor gaan, gaat die in ieder geval zonder touwtje de wei op.

En hem achteruit naar het land brengen. Klinkt stom, maar bij ons werkte het wel

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:45

Niet aan het hoofs sjorren maar een goeie rotklap op de borst bijvoorbeeld. Hij slaat achterover als er aan zijn hoofd gezeten word

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 19:54

Ook door een klap op zijn borst heeft hij de neiging om omhoog te komen.
Met slaan ga ik bij dit paard alleen maar angst kweken, en als hij bij angst niet weg kan is zijn eerste reactie omhoog(nooit naar mij toe trouwens, en hij heeft tot nu toe 2x echt gesteigerd ivm hiervoor beschreven actie-reactie)
Achteruit de wei op is lastig, ivm smal paadje en de hoeken, maar kan het wel proberen op een ander stuk land.
Met een menzweep mijn grens aangeven is misschien wel een ding wat ik kan proberen, hoewel hij zich verder nooit opdringt, of in mijn ruimte duikt, op het moment van gas geven dendert hij natuurlijk wel mijn ruimte in.

Sue1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:50

hoi ik heb ook een merrie gehad ie zo was en ik oefende gewoon veel met halstertouw om en nam altijd een zweepje mee met lopen zodat als ie erdoorheen wilt je met hem/haar een klein rondje kan maken dmv met je zweep een tikje kan geven achter je waardoor het verrast is en omgaat, dat hielp echt werd steeds minder en opgegeven moment kon ik ook het handvat van de zweep in haar borst duwen op het moment dat ze erdoorheen wou gaan en ik oefende heel veel in de bak met halt houden in z'n achteruit zetten allemaal met hulp van de zweep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:59

Je paard heeft onvoldoende respect voor je vanaf de grond, in tegenstelling van wat jij denkt. Dus ga daar eerst aan werken. Ga grondwerk meenemen, en dan met name het hoofd naar je toehalen en achterhand wegzetten. Je zegt dat je op weg naar het weiland al oefeningen doet, wat doe je als je bij het weiland bent? Want stukken grondwerk kun je ook in dat weiland doen, rondje lopen door het weiland en keertje achteruit in dat weiland. Verplaats de plek voor het grondwerk naar het weiland. Ga er desnoods een keertje in rijden. Doorbreek het vaste patroon in zijn hoofd dat weiland = lekker vrij.

Achteruit richting weiland is ook een optie maar waak er wel voor dat dit dan geen ritueel gaat worden. Het moet wel op een gegeven moment mogelijk zijn om hem gewoon bij je te houden. Belangrijk zijn bij grondwerk dat je de correcte tools gebruikt. Dus idd touwhalster, leadrope. Trek handschoenen aan als je hem naar het land brengt, neem grondwerkstokje mee.

Voorbeeld wegzetten achterhand. Methode Clinton Anderson.

http://www.youtube.com/watch?v=nES2Lxj6Dtc