Nerveus paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 07:58

Onze haflinger staat sinds September 2012 op deze stal ,een zeer goede stal waar ze de wintermaanden hele dag buiten staat met ruwvoer ,De zomermaanden staat ze op de weide nu 24/7

Op haar vorige stal had ze nooit maatjes ,werd altijd weggejaagd en hier staat ze samen met haar maatje in de paddock ,en de andere paarden ernaast ,Ze staan nu met z`n alle in de grote wei

Het probleem is nu dat als we haar uit de wei halen en we gaan het hoekje om van de stal en ze ziet de kudde niet meer ,ze helemaal over de rooie gaat ,hinniken schrapen niet meer op lettend op ons ,nee gewoon door rammen
T enige wat ze wilt is terug ,terug naar de kudde ,we hebben haar gisteren in de paddock gezet omdat poetsen een drama was ,ze heeft dik een half uur alleen maar nerveus rondjes gedraafd ,gehinnikt en maar kijken naar de wei

Rijden word helemaal een drama ze word onstuurbaar en de rem is compleet weg
Nu mogen we haar maatje mee nemen en die dan in de paddock zetten ,zodat ze wat relaxter is ,maar we willen er niet aan toe gaan geven
Daarbij denken we dat het niks oplost ,het gaat niet om haar maatje maar om de hele kudde
Er staat sinds kort een ruin bij ,die echt de leider is ,en ze voelt zich zo veilig bij hem omdat zei nogal onzeker is van zichzelf

Wat kunnen we eraan doen om het voor beide zo leuk mogelijk te maken ,op deze manier is de lol er snel af elke keer een nerveus paard uit de wei te moeten halen

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:07

Misschien een beetje rare oplossing. Maar wat ik zou doen, is het paardje borstelen midden in deze kudde, en hem opzadelen in deze kudde en rustig door de kudde heen rijden. Gewoon wat pierewaaien. Dit voor een poos gaan doen. Zodoende dat ze geen spanning op gaat bouwen.
Als de tijd daar is een keertje meer weg en weer terug, en weer afzadelen in de kudde. Alles relaxed en niet op de spits drijven. Het gaat allemaal om vertrouwen en dat is nu eenmaal niet in een weekje klaar.
Veel succes :)

pmarena

Re: Nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:22

Gewoon lekker mee buiten gaan rijden :j

Meestal houdt de onrust wel op als je echt weg bent bij de kudde en gewoon een leuke rit maakt waardoor ze plezier heeft in wat ze aan het doen is en niet steeds de kudde in de verte hoort en daardoor afgeleid wordt omdat ze erbij wil zijn :)

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 08:30

De kudde roept niet naar haar ,zei brult constant naar de kudde

Buiten rijden is geen optie ,ze is daar te nerveus voor
Wandelen heb ik geprobeerd maar zodra we andere paarden tegen komen (onbekende paarden) Gaat ze helemaal door het lint ,en walst zo over je heen
Word echt gek van dit gedrag ,daarbij is ze al 17 en hebben we haar 2,5 jaar in ons bezit dan zou je toch denken die is al het een en andere gewend

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:37

Het heeft toch te maken met de vertrouwensband en dat ze jou niet als leider ziet. Ik heb geen verstand van grondwerken verder maar ik denk wel dat daar de basis ligt. Aan de hand eerst gehoorzaam en volgzaam zien te krijgen, daarna dat uitbouwen onder het zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:38

Tja, ik zou dat gewoon niet accepteren en het dier aanleren dat er ook een leven buiten de kudde / andere paarden is, en dat het vrouwtje de kudde prima even kan vervangen tijdens een leuke rit :)

Volgens mij hebben de meeste paarden en ponies wel zo'n periode waarin ze enorm aan anderen hangen, daar moet je gewoon even doorheen, doe je dat niet dan gaat het van kwaad tot erger.

Wellicht zit jij nu middenin dat probleem, omdat je het wandelen ook niet doorgezet hebt?

Is wel begrijpelijk natuurlijk dat het dan niet leuk is, maar zo hou je het wel in stand natuurlijk, het is echt een kwestie van oefenen ofwel gewoon DOEN zodat ze aanleren dat het normaal is :)

Maar daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat jij als vrouwtje een goede band hebt / als goede leider gezien wordt waarbij ze veilig is en leuke dingen doet.

Zodat de focus op jou komt te liggen en niet op de kudde :)

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 08:50

Op haar vorige stal hebben we wat afgewandeld langs de plas ,toen was er geen probleem
Omdat ze daar geen paarden had om aan te kleven (hechten) En hier heeft ze dat wel
Haar gedrag is hier toegenomen ,,Omdat als we haar gaan poetsen ze geen paarden in haar zicht heeft

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:59

Maar gaan jullie nog wel hetzelfde met haar om? :)

Het klinkt alsof je een beetje bangig bent geworden en nu niet meer gaat wandelen, en steeds minder doet omdat ze zo roept.

Daarmee stimuleer je het gedrag alleen maar, je past je aan aan haar veranderde gedrag en daarmee bevestig je het juist en maak je het steeds erger :=

Vergelijk het met paarden die iets eng vinden en dan raar gaan doen.

Dan kun je dat enge gaan ontwijken zodat het dier niet raar meer doet....maar dat is niet de oplossing.
Voor je het weet worden er dan steeds meer dingen eng en kun je steeds minder doen...

Je moet er gewoon even doorheen.

Of je doet dat niet, maar dan blijft het probleem bestaan en wordt waarschijnlijk steeds erger.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:05

Bang zijn we niet ,maar de lol is er deze manier van af
Ik heb geen zin om met een paard te gaan wandelen die constant rondjes om me heen draait dwars door me heen loopt
Moet haar continue corrigeren en uit mijn persoonlijke ruimte houden ,let totaal op niet mij is alleen maar met de omgeving bezig zo gestrest is ze ,moet je zeggen dat is de lol er al snel af

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:13

Dit is een lastig probleem dat wij hebben met onze twee paarden als we op nieuw terrein zijn (lees vakantie met beiden). Als we dan apart willen gaan rijden zeker de eerste keer, is dat met gevaar voor eigen leven. Maar ik kan je niet adviseren hierin. Manlief en ik hebben dat gewoon doorgezet en dus nooit een mm aan toe gegeven. Wij gaan daar zelfs zo ver in dat toen mijn man terug kwam en zag dat mijn paard waar ik mee aan het dressuren was iedere keer boven de heg uit kwam van het bokken en potje lastig doen (dus die was er nog niet klaar mee), mijn man nog een half uur is weggegaan op dat ik het eerst kon oplossen voordat beiden weer bij elkaar waren.
Dus moeilijk adviseren want het doorpakken moet je wel kunnen en durven en als de paarden zo doen vinden wij het ook eng en niet leuk, maar we doen het wel. Doordat we ze altijd gewoon met elkaar en los van elkaar zijn blijven rijden hebben we nu niet meer zoveel problemen. Ons paard is al 18 jaar en de andere 10 maar het blijft er altijd wel een beetje in zitten hoor. Enne wij hebben een super band met ze, maar tja leuk is het als twee paarden een kleine kudde vormen of jouw paard in de kudde staat, maar er zit dus ook deze kant aan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:36

Blijkbaar ben jij niet veilig genoeg voor haar. Je kunt hier wel aan werken door meer leiderschap te gaan geven.

Hoe loop jij de wei in? Hoe zorg je voor je eigen veiligheid? Hoe gedraagt zij zich als je het halster omdoet? Hoe gedraagt de rest van de kudde zich? Hoe neem je haar mee de wei uit? Op welke plek loopt zij dan? Hoeveel aandacht heb jij voor haar? Ben je geheel aanwezig (fysiek, emotioneel en mentaal)? Hoeveel aandacht heeft zij voor jou?

Edit:
yentl2010 schreef:
Bang zijn we niet ,maar de lol is er deze manier van af
Ik heb geen zin om met een paard te gaan wandelen die constant rondjes om me heen draait dwars door me heen loopt
Moet haar continue corrigeren en uit mijn persoonlijke ruimte houden ,let totaal op niet mij is alleen maar met de omgeving bezig zo gestrest is ze ,moet je zeggen dat is de lol er al snel af

uit deze post blijkt dat je inderdaad een leiderschaps/veiligheidsprobleem hebt. In welke omgeving zit je?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:52

Ten eerste zou ik het buiten wandelen niet doorzetten als dat betekent dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Veiligheid voor alles.
Nu ben ik niet iemand die snel beloont met lekkers, maar het is een verdomd handig hulpmiddel om je paard te leren dat het bij jou toch ook wel prima is.

Wat ik zou proberen: De wei uitlopen en voordat de paarden uit zicht zijn en het drama begint, al wat lekkers geven met een stemhulp erbij (braaaaf). Vervolgens net het hoekje om. Als je mazzel hebt is ze dan nog rustig, weer een snoepje. Steeds wat verder. Als je merkt dat ze gestresst raakt: kalmeren. Ze mag best gespannen zijn, maar ze mag niét trekken of over je heen lopen. Als ze (gestresst of niet) stil blijft staan: weer een snoepje. En zo verder.
Je kan haar de eerste paar keer snel weer op het land zetten om te laten zien dat ze haar vriendjes heus weer terugziet. Bouw dit uit, na een paar dagen ga je kort rijden/longeren, en dat bouw je ook weer uit.

Accepteer niét dat ze trekt of over je heen loopt. Dan mag je zo streng optreden als nodig. Een beetje haast en zenuwen kan ze niets aan doen, maar ze kan ondertussen prima naast je blijven. Blijf tijdens het terugbrengen ook steeds staan, waarna je het halthouden beloont met een snoepje.

Het gebruik van snoep heeft hier twee functies:
1. eten ontspant het paard
2. door het positieve aspect van eten aan jou te linken, worden er in haar hersenen verbindingen gemaakt die de ontspanning (van eten) aan jou linken. Een Pavlov reactie.

Let op je ademhaling en spierspanning. Paarden 'lezen' dit en het is dus zaak lichamelijk zo ontspannen mogelijk te zijn. Als je moeilijk kan ontspannen, blijf even staan om diep te zuchten en je schouders te laten zakken. Wees hier bewust mee bezig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:16

Ik weet helaas alles van paardjes die snel gestresst raken, die van mij was ook vrij bizar daarin :=

Snoepjes hoefde die ook absoluut niet als ze onrustig was :P

Gewoon DOEN, je paardje met de aandacht bij jou houden en het leuk hebben samen, zelf totaal ook niet moeilijk doen en gewoon lekker een paar keer samen gaan wandelen en echt samen bezig zijn (stap, draf, halt, versnellen, vertragen, achterwaarts...enz. waardoor het dier met de aandacht bij jou blijft en het kan verdienen om beloond te worden: dat je laat merken dat ze heel erg braaf is) dat werkt ideaal om zo'n beestje te laten vergeten dat er een kudde is :)

Over je heen lopen moet je gewoon absoluut niet accepteren :n

Hoe erg een paard ook van de kaart is, het moet gewoon altijd oppassen voor jou.

Rena heeft ook wel eens een hollepeuter gehad toen ze idioot aan het doen was en ineens bovenop me sprong. Prima dat ze ergens van schrikt, dat had ze immers even niet in de hand, maar niet dat ze bovenop me springt :n

Heeft me niks aan vertrouwen gekost, in tegendeel zelfs, heeft juist respect en oplettendheid opgeleverd :)

Maar je moet het wel goed doen natuurlijk, zelf heel rustig en normaal blijven en door dat onzingedrag heen prikken zodat zo'n dier ook voelt / beseft dat het een beetje belachelijk bezig is en dat het baasje de leiding wel neemt en het wel zal zeggen als er (wel) reden tot paniek is :j

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 13:32

Ik en me dochter lopen normaal de wei in ,ze kijkt naar ons als we aankomen en blijft staan zodat we haar vast kunnen klikken ,,loopt netjes mee niks aan de hand ,tot ze uit het zicht van de paarden is dan begint de ellende
De paarden uit de kudde blijven staan grazen of kijken alleen op ,,de Ruin loopt wel eens mee en als we haar terug brengen komt hij in volle galop naar voren met een hoop gehinnik

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:19

Het probleem is dat je paard jou niet genoeg vertrouwd/als leider ziet. Ze voelt zich namelijk onveilig zonder de kudde, in het bijzijn van jou.

Als ik met een paard werk wil ik dat het paard naar mij komt lopen en niet andersom. Dat is namelijk stap 1 van leiderschap vaststellen. Ik laat het paard lopen ipv het paard mij. En dat begint dus al het moment dat je de wei in loopt. Ook zou ik de ruin op afstand houden, want ook daar wil de leider over zijn. Dus niet ongevraagd mijn ruimte in/bemoeien met wat ik doe.

Dan is het meelopen uit de wei. Ik wil dat het paard oplet en meedoet met wat ik doe. Dus meedraaien als ik het hek open doe, meedraaien als ik weer wegloop en niet ergens gras eten terwijl ik met het hek bezig ben bijv.
Het paard behoort schuinachter mij te lopen en nergens anders. Heb ik het touw in m'n rechterhand, dan rechtsschuinachter, heb ik het touw links, dan linksschuinachter. Daar zal het paard dus ook op moeten letten.

Ik denk dus ook dat ik in jullie geval daarmee zou beginnen: paard komt naar jou in de wei ipv andersom, let op op wat jij doet en doet daaraan mee. (Dus stilstaan als jij stil staat, lopen als jij loopt etc.

Ik zou niet eens gaan rijden als het paard geen oog voor mij heeft richting de poetsplaats.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:37

Helemaal mee eens, op het ophalen van het paard na dan :)

In principe ben ik het ook daar mee eens, maar die van mij is zo erg dat als ze het idee heeft dat het bvb. wel eens tijd zou kunnen zijn voor een wormenspuit ofzo, dat ze dan niet komt en dan ga ik haar toch echt halen :P

Een enkele keer wil ze zich echt niet laten pakken en dan drijf ik haar in een hoekje, zeg: joh doe toch niet zo maf, raar paard :P klik haar vast en dan is het ook gewoon goed verder.

Maar inderdaad: zodra ik in de wei kom, dan ben ik de baas en als ik met een paard loop dan moet dat paard gewoon zijn aandacht bij mij hebben. Gaat dat niet vanzelf dan zal ik even de aandacht bij me willen krijgen door er doorheen te prikken en even wat te "werken" op een rustige, speelse manier. Even "ho" , stap, draf, back (achterwaarts), voetjes geven...dat soort dingen zodat de aandacht bij "ons" komt, ze "braaf paardje zeg!" kan verdienen en ze met mij bezig is en niet met de rest van de wereld :)

Die van mij wilde voorheen al bij een scheef hangende grasspriet in volle vaart terug naar huis rennen, kon zwaar in paniek raken van de raarste dingen :=

Ook een periode gehad dat ze niet van het erf wilde, een periode dat ze ineens buiten niet meer verder wilde lopen :roll: en zo meer van die gekke dingen. Dier schrok gewoon los in de wei in de kudde nog van haar eigen scheten :P

Moet je gewoon even doorheen prikken, wat werken aan hun (zelf-) vertrouwen en aan het vertrouwen en graag willen werken met jou als baasje :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:01

pmarena schreef:
Helemaal mee eens, op het ophalen van het paard na dan :)

In principe ben ik het ook daar mee eens, maar die van mij is zo erg dat als ze het idee heeft dat het bvb. wel eens tijd zou kunnen zijn voor een wormenspuit ofzo, dat ze dan niet komt en dan ga ik haar toch echt halen :P

Uiteraard willen sommige paarden niet komen. Dan zorg ik er dus voor dat niet komen, minder relaxed is als wel komen. Dit doe ik dus door het paard van zijn plek af te sturen. Gras eten en water drinken laat ik dan ook niet toe. Paard heeft dan dus een keuze: rond blijven lopen/rennen in de wei, of bij mij komen en een kriebel krijgen.
Doe dat een paar keer consequent en dan hebben ze echt wel door dat komen de beste optie is. Overigens ga ik hierbij zelf niet rennen en elke keer als het paard de aandacht voor mij heeft, zet ik een stap achteruit om uit te nodigen. Is de aandacht weer weg, dan mogen ze weer aan het werk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:31

yentl2010 schreef:
Ik en me dochter lopen normaal de wei in ,ze kijkt naar ons als we aankomen en blijft staan zodat we haar vast kunnen klikken ,,loopt netjes mee niks aan de hand ,tot ze uit het zicht van de paarden is dan begint de ellende
De paarden uit de kudde blijven staan grazen of kijken alleen op ,,de Ruin loopt wel eens mee en als we haar terug brengen komt hij in volle galop naar voren met een hoop gehinnik

Tja, bij het eerste valt al een hoop te verbeteren :D . Je loopt namelijk nooit 'normaal' de wei in. Want wat is normaal? Wees je bewust van jezelf, je eigen ruimte en je omgeving. Wees je bewust van je ademhaling, een spier die je zelf aanspant, de manier waarop je het halstertouw in je hand hebt etc.. Wees je vervolgens bewust van deze dingen bij je paard. Spant het een spiertje in de borst aan, verplaatst het zijn gewicht, hoe is de ademhaling. Al die kleine dingen vertellen jou iets over de gemoedstoestand van het paard.

Loopt je paard mee uit vrije wil of uit routine/aangeleerd gedrag? Kortom, zou ze ook met je meelopen zonder dat je haar vast hebt?

De grootste beloning voor een paard is het vervullen van 1 van zijn basisbehoeftes, eten, drinken en rust. Wat je kunt doen is zodra je uit het zicht bent van de wei is zorgen dat je haar aandacht hebt en zodra je die hebt beloon je dat met wat eten (bij voorkeur gras of hooi, hoeft nl. niet extra lekker te zijn, bedelgedrag is immers ook niet handig). Op die manier kun je het uit gaan bouwen. Is ze kalm bij de eerste stap uit zicht, belonen en de volgende keer een 2e stap proberen. Als je de eerste paar passen dan maar hebt gehad gaat de rest waarschijnlijk vrij gemakkelijk.

Ik kan me trouwens ook vinden in de berichten van sassol. Jij moet het belangrijkste worden/zijn voor je paard, alleen op die manier kun je echt samenwerken.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:18

WE hebben ons voorgenomen om haar lekker de hele zomer te laten staan

Lange vakantie voor haar

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:30

Fijn dat jullie wat besloten hebben.
Wel jammer dat ze het jullie niet eenvoudig maakt.
Het moet wel altijd veilig blijven.

Ben het trouwens niet eens met dat de eigenaar het belangrijkste moet zijn voor het paard, ik ben juist blij dat mijn paarden elkaar belangrijker vinden dan mij. (Ik ben er niet altijd natuurlijk)
Echter ik eis wel dat ze luisteren, dus in dat opzicht ben ik wel belangrijker, misschien dat jullie dat bedoelen?

Thuis neem ik ze ook af en toe samen mee in de trailer en scheid ze dan, eerst de een mennen dan wisselen.
(1e x had ik half staatsgevaarlijke fjorden merrie die zelfs stond te bibberen van ellende, om te poetsen aan de trailer en in te spannen. 1 x aan het werk, ging het steeds beter.)
Of bijrijder mee die met Sjol aan de slag ik met de zwarte...

Overigens hier ook wel een beetje lastig hoor, maar bewust op menkamp 2 paarden meegenomen en gewoon in boxen tegen over elkaar gezet.
En ja, als ik zwarte zijn box inliep begon mijn fjord al te brullen.
En nee, het was niet eenvoudig de eerste paar keren, met een paard aan de trailer die terug wou naar haar vriend(in).
En nee, heel ontspannen over het terrein stappen was het ook niet (zwarte is nog niet zolang beleerd voor de wagen).
Maar gaande die week ging het steeds beter.

Het is wel zo, dat hoe vaker ik het nu doe, ik merk dat het steeds makkelijker wordt.
Ze snappen nu blijkbaar dat de wereld niet vergaat en je uiteindelijk wordt herenigd met je vriend(in).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:49

yentl2010 schreef:
WE hebben ons voorgenomen om haar lekker de hele zomer te laten staan

Lange vakantie voor haar

Zal het paardje vast lekker vinden, maar ik denk dat je na de zomer met hetzelfde probleem zit. Ik zou dus wel regelmatig even mee de wei uit nemen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:12

Sjol: Ik bedoel er ook mee dat als ik wat van ze vraag, dat ze dan ook helemaal met hun aandacht bij mij zijn. Op dat moment wil ik belangrijker zijn dan de omgeving. Als ik de wei uit ben vind ik het helemaal prima dat ze hun aandacht weer lekker op elkaar richten. Het is niet de bedoeling dat ze de hele dag op de uitkijk staan wanneer ik nou kom, dan is er iets niet in orde.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:53

fjordnina schreef:
Sjol: Ik bedoel er ook mee dat als ik wat van ze vraag, dat ze dan ook helemaal met hun aandacht bij mij zijn. Op dat moment wil ik belangrijker zijn dan de omgeving. Als ik de wei uit ben vind ik het helemaal prima dat ze hun aandacht weer lekker op elkaar richten. Het is niet de bedoeling dat ze de hele dag op de uitkijk staan wanneer ik nou kom, dan is er iets niet in orde.

Dus 2e stukje, dan zijn we het eens :D

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 00:31

yentl2010; ik denk ook niet dat na haar vakantie je probleem opgelost is. ik heb met mijn fjord van 0 naar 80 gebracht tot nu toe maar we zijn er ook nog niet helemaal maar dat komt van zelf wel. hij heeft ook de eerste maanden bij mij moeilijk gedaan om uit de wei te halen want hij liep bijna elke keer weg maar ik bleef vol houden en na ongeveer 3 maanden begon hij uit zich zelf naar mij toe te komen (met af en toe uitzondering ;)) maar ik denk dat als je gewoon een beetje gaat verdiepen in het horsemanship kwa leiderschap dat het dan helemaal goed gaat komen. (ik heb dat ook met die van mij gedaan en hij begon daar door ook meer op mij te letten en als hij schrikt draait hij zich van mij af met een slap touwtje in plaats dat hij boven op mij of zo zou springen en het vertrouwen zit nu gewoon super goed). maar geef het niet te snel op en kijk of anders iemand in de buurt met je wilt helpen die ook weet hoe hij/zij jouw en je paard kan helpen en eventueel tips geven ;)

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 07:06

DE wintermaanden is geen probleem dan staan alle paarden in de paddock ,en die ligt langs de rijbak
Dus ziet ze alle paarden ,,Natuurlijk laten we haar niet de hele zomer staan ,ik maakte een grapje :D We gaan alleen niet dagelijks
Mijn dochter heeft parelli gedaan met haar verzorg arabiertje 3 jaar geleden en dit past ze ook toe ,bij me dochter doet ze het ook iets minder
Ik ben niet zo van NH en Parelli ,