Paard doet agressief in de stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chimene15

Paard doet agressief in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:09

Hallo Bokkers,

Ik loop samen met mijn nieuwe verzorgpaard tegen een probleem aan.
sinds 16-06-2013 verzorg ik een nieuw paard Cha cha.
ze staat samen met haar moeder ruwalda bij mensen op een boerderij.
Cha cha is een 7 jarige kwpn merrie.

Cha cha heeft eerst een andere verzorger gehad een vrouw van ongeveer 30 jaar. zij heeft Cha cha gereden toen ze net ingereden was en is een paar keer b gestart met 9 winstpunten. een keer is deze vrouw eraf gevallen en toen durfde ze er niet meer op en is toen gestopt met Cha cha. de eigenaresse is al wat ouder en die rijd alleen op ruwalda. toen heeft Cha cha 1,5 jaar niks gedaan en alleen op stal gestaan. (wel op de weide hoor maar geen werk) ik hoorde dus van een vriendin dat ze iemand zochten voor Cha cha dus ik ben erheen gegaan. eerste keer was Cha cha al gepoets en gingen we rijden. ze heeft werkelijk geen bok gegeven na 1,5 jaar terwijl ik er weer het eerst opging.

de volgende dag ga ik weer naar Cha cha en ze laat zich niet pakken in de stal, ze probeert te trappen, probeert te bijten en dreigt.
dit doet ze nog steeds sinds 16-06-2013 en ik ben er bijna elke dag heen geweest (6 dagen per week).

nu ben ik al wel zover dat ik met een beetje biks gewoon in 1 keer het halster om kan doen maar zonder biks lukt dit niet.
ik zet haar vast in de stal en begin te poetsen, ze probeert de hele tijd te bijten en als ik haar aai doet ze gelijk haar oren in haar nek.
als ik in de buurt van haar kont kom probeert ze te slaan en te bijten.

buiten de stal vertoont ze dit gedrag niet! ze laat zich lekker knuffelen en kussen en troetelen enz.
heb haar niet buiten de stal gepoetst want daar is geen mogelijkheid voor.

ik vind dit best gevaarlijk worden en wil het graag oplossen!

ik geef niet zomaar op en wil zo graag dat ze begrijpt dat ik haar niks doe, want als ik aai op haar hals probeert ze te happen.

weet iemand wat dit probleem is en wat ik eraan kan doen?

Groetjes Chimène

charysa

Re: Paard doet agressief in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:10

precies hetzelfde als mijn 10 jarige ruin.
Alleen ik heb wel de mogelijkheid om hem uit de stal te poetsen. Dan is er niks aan de hand. Kan je echt niet buiten de stal poetsen?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:12

JNY024 schreef:
precies hetzelfde als mijn 10 jarige ruin.
Alleen ik heb wel de mogelijkheid om hem uit de stal te poetsen. Dan is er niks aan de hand. Kan je echt niet buiten de stal poetsen?

nee, dan moet ik eerst zo'n ring aanschaffen en ik wil graag dat ze leert dat ze in de stal ook gepoetst moet worden bijv. als het regent enz.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:13

Sja of een ring aanschaffen of het ziekenhuis ingetrapt worden?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:14

JNY024 schreef:
Sja of een ring aanschaffen of het ziekenhuis ingetrapt worden?

ik kan een ring aanschaffen, maar ik wil dat ze leert ook in de stal aangeraakt te worden en gepoetst.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:24

Als ik heel eerlijk ben zou ik toch het paard buiten de stal poetsen. Een paard mag ook zeker niet agressief zijn maar, soms moet je het simpel houden en het niet opzoeken. Neemt niet weg dat het iets is om aan te werken maar dat zou ik dan kort meenemen en niet elke dag.
Stal is voor een paard toch "haar" plekje en haar rust plekje ik vind het niet nodig om daar als mens mee te bemoeien tot op zekere hoogte. Dus mijn voorkeur heeft toch ook het paard gewoon buiten de stal te poetsen end. En dan bv na het werk het paard in stal zetten en dan gewoon laten wennen aan het aanraken. Maar niet elke keer.
Kan je het paard niet gewoon aan de stal vast zetten? Of ergens anders een plekje buiten? Hoeft toch niet perse aan een ring. Ik zet ze altijd vast aan de tralies van de stallen.
En met het halster aandoen moet je dan perse in de stal zijn of kan het paard ook met z'n hoofd uit de stal? Ik denk dat het beste is om het paard z'n aandacht te krijgen en geduld hebben tot het paard jouw opzoekt. Hoe reageert het paard als je richting haar stal loopt? Is ze dan al zuur of is dat pas als je echt halster aan wil gaan doen?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:27

Tigra_ schreef:
Als ik heel eerlijk ben zou ik toch het paard buiten de stal poetsen. Een paard mag ook zeker niet agressief zijn maar, soms moet je het simpel houden en het niet opzoeken. Neemt niet weg dat het iets is om aan te werken maar dat zou ik dan kort meenemen en niet elke dag.
Stal is voor een paard toch "haar" plekje en haar rust plekje ik vind het niet nodig om daar als mens mee te bemoeien tot op zekere hoogte. Dus mijn voorkeur heeft toch ook het paard gewoon buiten de stal te poetsen end. En dan bv na het werk het paard in stal zetten en dan gewoon laten wennen aan het aanraken. Maar niet elke keer.
Kan je het paard niet gewoon aan de stal vast zetten? Of ergens anders een plekje buiten? Hoeft toch niet perse aan een ring. Ik zet ze altijd vast aan de tralies van de stallen.
En met het halster aandoen moet je dan perse in de stal zijn of kan het paard ook met z'n hoofd uit de stal? Ik denk dat het beste is om het paard z'n aandacht te krijgen en geduld hebben tot het paard jouw opzoekt. Hoe reageert het paard als je richting haar stal loopt? Is ze dan al zuur of is dat pas als je echt halster aan wil gaan doen?

ze hebben alleen achter tralies en voor hout.
zodra ik de stal opendoe zonder halster is ze zuur en als ik erbij sta ook met de stal dicht.
maar dat doet ze ook bij de eigenaresse die haar zelf heeft gefokt uit ruwalda en zij heeft Cha cha dus al 7 jaar.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:36

Ik ken ook zo'n merrie. Precies hetzelfde hoe jij omschrijft. Wij hebben haar nu een jaar of 7 op stal en het gaat veel beter maar nog niet helemaal goed.
Wij hebben haar in het begin buiten de stal gepoetst. Of tussen twee touwtjes of los bij het kuil of gras (wel met haar halster om en zorgen dat je het touwtje om haar nek (aan de andere kant dan jij staat) doet en het dan vast houd, zodat je haar hoofd kan weg trekken als ze gaat bijten.) De manier van het kuil kunnen we ook in de bak doen.
Zulke paarden hechten inderdaad veel waarde aan hun eigen box, al kan ik haar nu wel in haar box doen als ze vast staat maar dat is pas van de laatste 2 jaar.
Het moeilijke van deze paarden is dat je heel erg moet kijken naar druk en geen druk. Het moeilijke is dat jij vaak je druk (borstel/hand) weg haalt als zij begint te bijten of te schoppen en haar dus beloont. Zorg dus dat je daar heel bewust mee bezig bent en pas beloont (druk weg) als ze rustig staat.
Bouw eerst op de manier vertrouwen op en 'vergeet' haar kont te poetsen. Dit kun je altijd nog doen als je erop zit.
Wat ik heel erg bij onze merrie merkte was, dat als je je dag niet had (ziekjes, kater) dat je haar praktisch niet kon doen. Ze reageert heel erg op stemmingen.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.

Edit: Kan je haar dus ergens semi-los laten staan? Ohja en wij laten de harde borstel weg, alleen een rubberen ros en een hele zachte borstel. Met de harde borstel wordt zij heel boos!

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:40

Is ze niet toevallig hengstig? Magnesium voeren kan wonderen verrichten is mijn ervaring. Succes met je paardje, en voorzichtig!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:50

Mijn merrie liet het ook toe, maar werd niet fijner als ik het afdwong.
Als ik alleen haar stal deed (mesten/strooien) evt deken rechttrekken/hoeven krabben ed, dan ging het super; als ik haar ook wilde borstelen/zadelen dan werd ze zuur.
Maar daarna ook als ik alleen haar stal wilde doen.

Vandaar na een tijd toch voor gekozen om haar alleen buiten de stal op te zadelen.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 20:45

nambi schreef:
Ik ken ook zo'n merrie. Precies hetzelfde hoe jij omschrijft. Wij hebben haar nu een jaar of 7 op stal en het gaat veel beter maar nog niet helemaal goed.
Wij hebben haar in het begin buiten de stal gepoetst. Of tussen twee touwtjes of los bij het kuil of gras (wel met haar halster om en zorgen dat je het touwtje om haar nek (aan de andere kant dan jij staat) doet en het dan vast houd, zodat je haar hoofd kan weg trekken als ze gaat bijten.) De manier van het kuil kunnen we ook in de bak doen.
Zulke paarden hechten inderdaad veel waarde aan hun eigen box, al kan ik haar nu wel in haar box doen als ze vast staat maar dat is pas van de laatste 2 jaar.
Het moeilijke van deze paarden is dat je heel erg moet kijken naar druk en geen druk. Het moeilijke is dat jij vaak je druk (borstel/hand) weg haalt als zij begint te bijten of te schoppen en haar dus beloont. Zorg dus dat je daar heel bewust mee bezig bent en pas beloont (druk weg) als ze rustig staat.
Bouw eerst op de manier vertrouwen op en 'vergeet' haar kont te poetsen. Dit kun je altijd nog doen als je erop zit.
Wat ik heel erg bij onze merrie merkte was, dat als je je dag niet had (ziekjes, kater) dat je haar praktisch niet kon doen. Ze reageert heel erg op stemmingen.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.

Edit: Kan je haar dus ergens semi-los laten staan? Ohja en wij laten de harde borstel weg, alleen een rubberen ros en een hele zachte borstel. Met de harde borstel wordt zij heel boos!

nee, ik kan haar niet losjes vastzetten dan hapt ze, vandaag heb ik wel vooruitgang gemerkt ik stond bij haar in de stal, ze stond gewoon strak vast n ik heb ongeveer 5 min. haar hoofd staan strelen en ze deed haar oogjes half dicht, maar toen ik verder ging met poetsen deed ze wel zuur maar trap-dreigen zoals ik het noem heeft ze vandaag niet gedaan.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 20:45

PLK schreef:
Is ze niet toevallig hengstig? Magnesium voeren kan wonderen verrichten is mijn ervaring. Succes met je paardje, en voorzichtig!

is ze geweest maar in het begin niet en nu ook niet daartussen even wel en toen was ze bloedlink en nu is het ietsje minder.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 20:46

Brainless schreef:
Mijn merrie liet het ook toe, maar werd niet fijner als ik het afdwong.
Als ik alleen haar stal deed (mesten/strooien) evt deken rechttrekken/hoeven krabben ed, dan ging het super; als ik haar ook wilde borstelen/zadelen dan werd ze zuur.
Maar daarna ook als ik alleen haar stal wilde doen.

Vandaar na een tijd toch voor gekozen om haar alleen buiten de stal op te zadelen.

maar als we het zadel opdoen doet ze niet happen enz.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 07:06

Ik bedoel eigenlijk heeft iemand tips of spelletjes die de band versterken?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:27

Dit probleem heeft meer met respect te maken.
spelletjes of tips zijn hier niet echt de oplossing.
Als jij meer de betrouwbare leider kan worden is het probleem voor het grootste deel vanzelf opgelost.

Chimene15 schreef:

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 07:49

aeolusnr1 schreef:
Dit probleem heeft meer met respect te maken.
spelletjes of tips zijn hier niet echt de oplossing.
Als jij meer de betrouwbare leider kan worden is het probleem voor het grootste deel vanzelf opgelost.

Chimene15 schreef:

oke, maar hoe moet ik dat doen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:02

Je vraagt hoe moet ik dat doen ?
Hoe leer je andere dingen, hoe leer je lezen, hoe leer je praten, hoe leer je rekenen, hoe leer je paardrijden, ....
Dat leer je door idd er over te praten met anderen, boeken te lezen, anderen bezig te zien met hun paard, maar dat op zich is niet voldoende, les nemen is de enige goede oplossing. Maar het is iets dat zeker ook heel veel inspanning van jou zal vergen, heel veel oefenen en oefenen en oefenen, dat is iets dat eigenlijk nooit totaal gekend zal worden , je blijft dus heel je leven lang bijleren.
Maar in eerste instantie is nu les nemen heel belangrijk.
Een lesgever die dus ook heel veel ervaring heeft met de psychologische kant van de zaak, hoe paarden reageren, hoe mensen reageren, daar dan gepast op inspelen, .... actie en reactie.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 19:29

aeolusnr1 schreef:
Je vraagt hoe moet ik dat doen ?
Hoe leer je andere dingen, hoe leer je lezen, hoe leer je praten, hoe leer je rekenen, hoe leer je paardrijden, ....
Dat leer je door idd er over te praten met anderen, boeken te lezen, anderen bezig te zien met hun paard, maar dat op zich is niet voldoende, les nemen is de enige goede oplossing. Maar het is iets dat zeker ook heel veel inspanning van jou zal vergen, heel veel oefenen en oefenen en oefenen, dat is iets dat eigenlijk nooit totaal gekend zal worden , je blijft dus heel je leven lang bijleren.
Maar in eerste instantie is nu les nemen heel belangrijk.
Een lesgever die dus ook heel veel ervaring heeft met de psychologische kant van de zaak, hoe paarden reageren, hoe mensen reageren, daar dan gepast op inspelen, .... actie en reactie.

oke! bedankt! :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:25

Vertrouwt het paard je echt 100%? Want wat je hier geschreven hebt, zou allemaal van toepassing zijn op een paard met te weinig vertrouwen. Het lijkt dat het paard je genoeg vertrouwt als ze buiten is (waar ze kan vluchten als het nodig zou zijn), maar dat wanneer ze in de stal staat, ze zich te veel opgesloten voelt.
Dit hoeft niet perse een vertrouwenskwestie te zijn, maar het kan wel.
Het beste om erachter te komen hoe de band met je paard is, is door grondwerk te doen, en leid en volg oefeningen te doen. Als je tijdens die oefeningen het paard goed observeert, kom je wss wel achter de oorzaak.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 21:55

jensvl schreef:
Vertrouwt het paard je echt 100%? Want wat je hier geschreven hebt, zou allemaal van toepassing zijn op een paard met te weinig vertrouwen. Het lijkt dat het paard je genoeg vertrouwt als ze buiten is (waar ze kan vluchten als het nodig zou zijn), maar dat wanneer ze in de stal staat, ze zich te veel opgesloten voelt.
Dit hoeft niet perse een vertrouwenskwestie te zijn, maar het kan wel.
Het beste om erachter te komen hoe de band met je paard is, is door grondwerk te doen, en leid en volg oefeningen te doen. Als je tijdens die oefeningen het paard goed observeert, kom je wss wel achter de oorzaak.

ik verzorg haar pas sinds 16-06

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:50

heb haar vandaag buiten gepoetst ging al stukken beter!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:38

Dat is nog niet lang. Ik denk dat als je verbetering merkt, het het beste is om verder te doen zoals je bezig bent. Veel succes nog en laat het vervolg maar weten.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:57

Wat is de reden dat het paard altijd op stal staat als jij komt?
Komt het paard uberhaupt wel buiten?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:02

Even stom vraagje hoor... Maar wat krijgt het paard te eten en hoevaak staat ze buiten?

Mijn paard wordt namelijk ook vreselijk chagerijnig tot het agressieve toe als hij veel binnenstaat :) En qua eten --> weinig energie is ook wat rustiger voor het paard...

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 18:33

Vilar schreef:
Wat is de reden dat het paard altijd op stal staat als jij komt?
Komt het paard uberhaupt wel buiten?

zoals je in de aanvraag kan lezen staat er dat het paard gewoon op de wei staat! ;)
paarden gaan laat in de middag naar buiten.