Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JNY024 schreef:precies hetzelfde als mijn 10 jarige ruin.
Alleen ik heb wel de mogelijkheid om hem uit de stal te poetsen. Dan is er niks aan de hand. Kan je echt niet buiten de stal poetsen?
Tigra_ schreef:Als ik heel eerlijk ben zou ik toch het paard buiten de stal poetsen. Een paard mag ook zeker niet agressief zijn maar, soms moet je het simpel houden en het niet opzoeken. Neemt niet weg dat het iets is om aan te werken maar dat zou ik dan kort meenemen en niet elke dag.
Stal is voor een paard toch "haar" plekje en haar rust plekje ik vind het niet nodig om daar als mens mee te bemoeien tot op zekere hoogte. Dus mijn voorkeur heeft toch ook het paard gewoon buiten de stal te poetsen end. En dan bv na het werk het paard in stal zetten en dan gewoon laten wennen aan het aanraken. Maar niet elke keer.
Kan je het paard niet gewoon aan de stal vast zetten? Of ergens anders een plekje buiten? Hoeft toch niet perse aan een ring. Ik zet ze altijd vast aan de tralies van de stallen.
En met het halster aandoen moet je dan perse in de stal zijn of kan het paard ook met z'n hoofd uit de stal? Ik denk dat het beste is om het paard z'n aandacht te krijgen en geduld hebben tot het paard jouw opzoekt. Hoe reageert het paard als je richting haar stal loopt? Is ze dan al zuur of is dat pas als je echt halster aan wil gaan doen?
nambi schreef:Ik ken ook zo'n merrie. Precies hetzelfde hoe jij omschrijft. Wij hebben haar nu een jaar of 7 op stal en het gaat veel beter maar nog niet helemaal goed.
Wij hebben haar in het begin buiten de stal gepoetst. Of tussen twee touwtjes of los bij het kuil of gras (wel met haar halster om en zorgen dat je het touwtje om haar nek (aan de andere kant dan jij staat) doet en het dan vast houd, zodat je haar hoofd kan weg trekken als ze gaat bijten.) De manier van het kuil kunnen we ook in de bak doen.
Zulke paarden hechten inderdaad veel waarde aan hun eigen box, al kan ik haar nu wel in haar box doen als ze vast staat maar dat is pas van de laatste 2 jaar.
Het moeilijke van deze paarden is dat je heel erg moet kijken naar druk en geen druk. Het moeilijke is dat jij vaak je druk (borstel/hand) weg haalt als zij begint te bijten of te schoppen en haar dus beloont. Zorg dus dat je daar heel bewust mee bezig bent en pas beloont (druk weg) als ze rustig staat.
Bouw eerst op de manier vertrouwen op en 'vergeet' haar kont te poetsen. Dit kun je altijd nog doen als je erop zit.
Wat ik heel erg bij onze merrie merkte was, dat als je je dag niet had (ziekjes, kater) dat je haar praktisch niet kon doen. Ze reageert heel erg op stemmingen.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
Edit: Kan je haar dus ergens semi-los laten staan? Ohja en wij laten de harde borstel weg, alleen een rubberen ros en een hele zachte borstel. Met de harde borstel wordt zij heel boos!
Brainless schreef:Mijn merrie liet het ook toe, maar werd niet fijner als ik het afdwong.
Als ik alleen haar stal deed (mesten/strooien) evt deken rechttrekken/hoeven krabben ed, dan ging het super; als ik haar ook wilde borstelen/zadelen dan werd ze zuur.
Maar daarna ook als ik alleen haar stal wilde doen.
Vandaar na een tijd toch voor gekozen om haar alleen buiten de stal op te zadelen.
aeolusnr1 schreef:Dit probleem heeft meer met respect te maken.
spelletjes of tips zijn hier niet echt de oplossing.
Als jij meer de betrouwbare leider kan worden is het probleem voor het grootste deel vanzelf opgelost.Chimene15 schreef:Ik bedoel eigenlijk heeft iemand tips of spelletjes die de band versterken?
aeolusnr1 schreef:Je vraagt hoe moet ik dat doen ?
Hoe leer je andere dingen, hoe leer je lezen, hoe leer je praten, hoe leer je rekenen, hoe leer je paardrijden, ....
Dat leer je door idd er over te praten met anderen, boeken te lezen, anderen bezig te zien met hun paard, maar dat op zich is niet voldoende, les nemen is de enige goede oplossing. Maar het is iets dat zeker ook heel veel inspanning van jou zal vergen, heel veel oefenen en oefenen en oefenen, dat is iets dat eigenlijk nooit totaal gekend zal worden , je blijft dus heel je leven lang bijleren.
Maar in eerste instantie is nu les nemen heel belangrijk.
Een lesgever die dus ook heel veel ervaring heeft met de psychologische kant van de zaak, hoe paarden reageren, hoe mensen reageren, daar dan gepast op inspelen, .... actie en reactie.
jensvl schreef:Vertrouwt het paard je echt 100%? Want wat je hier geschreven hebt, zou allemaal van toepassing zijn op een paard met te weinig vertrouwen. Het lijkt dat het paard je genoeg vertrouwt als ze buiten is (waar ze kan vluchten als het nodig zou zijn), maar dat wanneer ze in de stal staat, ze zich te veel opgesloten voelt.
Dit hoeft niet perse een vertrouwenskwestie te zijn, maar het kan wel.
Het beste om erachter te komen hoe de band met je paard is, is door grondwerk te doen, en leid en volg oefeningen te doen. Als je tijdens die oefeningen het paard goed observeert, kom je wss wel achter de oorzaak.
En qua eten --> weinig energie is ook wat rustiger voor het paard...