Wegrennen bij pakken uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xRebelx

Wegrennen bij pakken uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 22:25

Hoi,

Op stal (pension stal) hebben wij een groot stuk land (wei) waar de paarden de hele dag kunnen staan als het dus niet regent. Als ik mijn paard uit de wei wil gaan halen rent ze voor me weg. Dit is natuurlijk hoogst irritant vooral als je der echt niet te pakken meer krijgt. Ik heb een keer 20 - 25 minuten er over gedaan om haar te pakken te krijgen. Ik heb al een paar dingen geprobeerd zoals 2 longeer touwen aan elkaar te maken en dan aan het hek vast geboden en haar proberen in de hoek te drijven en haar dan zo te pakken te krijgen. Dit is heel lastig als je maar gewoon alleen bent. Ook heb ik het geprobeerd met snoepjes maar dat werkt niet ook niet meer omdat ze mij door heeft. Ik heb ook geprobeerd om met een hele bak snoepjes naar de wei toe te gaan en ieder ander paard en snoepje te geven en dan wil zij ook en dan komt ze uiteindelijk wel. Maar ik kan niet iedere dag elke dag iemand anders zijn paard en snoepje gaan geven en dan gaan de snoepjes ook wel heel snel op. Voor de rest heeft ze geen gedragsproblemen of andere kwalen. Dus mijn vraag aan jullie was of jullie nog een of meerdere manieren wisten om mijn paard te vangen?

Groetjes,
Rebel :)

nambi

Re: Wegrennen bij pakken uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:27

Mijn tip: ga niet alleen de wei in om haar te halen om te rijden. Ze legt nu de associatie met uit de wei is werken

smokey2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:28

Hej,

Ik heb daar ook wel eens last van. Ze vinden het gras meestal interessanter dan de eigenaar.
Wat ik er mee doe? opgeven. Ik heb daar nooit zin in.

Succes ermee, ben benieuwd wat je er mee gaat doen. ik volg

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:34

Haal je haar ook uit de wei voor iets leuks ?
Gewoon borstelen bijvoorbeeld en niks doen?
Iets lekkers meenemen en elke keer belonen als ze komt.
Kijk eens je zadel na, misschien heeft ze ergens last van. ( ervaring helaas, kon me destijds wel voor de kop stoten dat ik dat niet eerder had ontdekt.)
Laatst bijgewerkt door Lonan op 26-06-13 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:35

Lokken met wat voer?

xRebelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 22:37

nambi schreef:
Mijn tip: ga niet alleen de wei in om haar te halen om te rijden. Ze legt nu de associatie met uit de wei is werken

Mijn paard staat op een pension stal er dus niet altijd iemand aanwezig en ze komen echter alleen helpen als het echt niet lukt.
Dus vaak heb ik geen andere keus dan alleen te gaan

xRebelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 22:38

Samblabla schreef:
Lokken met wat voer?

Na 2 á 3 keer had ze me alweer door dus is helaas ook niet gelukt

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:40

Met alleen doel ik op iets anders. Je gaat nu waarschijnlijk de wei in om haar te halen om te rijden. Dus alleen om te rijden. Zorg dat je ook een keer iets leuks komt doen, zoals lonan zegt. Of gewoon even knuffelen en weer weg.

xRebelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 22:43

Lonan schreef:
Haal je haar ook uit de wei voor iets leuks ?
Gewoon borstelen bijvoorbeeld en niks doen?
Iets lekkers meenemen en elke keer belonen als ze komt.
Kijk eens je zadel na, misschien heeft ze ergens last van. ( ervaring helaas, kon me daarna wel voor de kop stoten dat ik dat niet eerder had ontdekt.)

Ja af en toe doe ik dat met haar maar nog steeds denkt volgens mij als ik kom dat ze moet gaan werken. Ze heeft echt een tijdje binnen gestaan (Ze mocht er niet naar buiten) Op dat moment had ik der nog niet misschien dat ze daarom doet ik heb echt geen idee. Ik kan ook niet heel vaak en intensief met haar rijden aangezien ze al 22 jaar is.
Het zadel is laatst nagekeken door de zadelmaker en is weer helemaal ''goed'' gemaakt. Het zit weer prima dus dat kan het ook niet zijn.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:44

Ik had vroeger ook zo paard! Gewoon weg jagen. hoelang het ook duurt. Op een end komt ze/hij wel naar je toe. Beetje het principe als monty roberts. Mij is het toen gelukt en kwam ze na een paar weken na me toe lopen. ook niet in de ogen eigen van het paard.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:45

Veel afwisseling in het werk! Dan is het iedere keer een verassing voor haar wat je met haar gaat doen. Zo blijft het voor haar ook leuk.

Voor het vangen, niet opgeven.. Iedere keer als jij opgeeft is een beloning voor haar.

Misschien is het leuk om je eens in grondwerk te verdiepen. Zo kun je jullie band verbeteren.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:45

sorry was niet goed getypt: Kijk ook niet in de ogen van het paard.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:47

lianne484 schreef:
Ik had vroeger ook zo paard! Gewoon weg jagen. hoelang het ook duurt. Op een end komt ze/hij wel naar je toe. Beetje het principe als monty roberts. Mij is het toen gelukt en kwam ze na een paar weken na me toe lopen. ook niet in de ogen eigen van het paard.

Dat werkt dus niet bij ieder paard. Bij mijn pleegvaders zijn we laatst 2 uur bezig geweest en hoe moe ze ook was ze gaf niet op. We konden opdrijven wat we wilden ze bleef doorgaan.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:53

Mijn vz pony deed dat ook. Ingesloten in een hoekje met longeerlijn, was 3x nodig en toen liet ze zich gewoon pakken. Moet je idd wel met zn 2en zijn, wat lastig is begrijp ik. Misschien kan je een stalgenootje vragen of zelf iemand mee nemen?
Als ik met een vriendin van me ga paardrijden op haar paarden (staan er 4 in het land) begint er altijd 1 te etteren die niet mee hoeft. Die jaagt dan de andere paarden op waardoor die ook over de zeik raken. Daarbij helpt opjagen heel goed. Dus zodat die etterbak moe wordt en het paardje wat mee moet rustig wordt en zich dan weer laat vangen..

En wat je ook nog zou kunnen proberen is vragen of je paardje in een kleiner stukje kan komen te staan, dan krijg je haar misschien makkelijker te pakken?

Succes, is erg lastig!

xRebelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 23:02

Mikkiej schreef:
Mijn vz pony deed dat ook. Ingesloten in een hoekje met longeerlijn, was 3x nodig en toen liet ze zich gewoon pakken. Moet je idd wel met zn 2en zijn, wat lastig is begrijp ik. Misschien kan je een stalgenootje vragen of zelf iemand mee nemen?
Als ik met een vriendin van me ga paardrijden op haar paarden (staan er 4 in het land) begint er altijd 1 te etteren die niet mee hoeft. Die jaagt dan de andere paarden op waardoor die ook over de zeik raken. Daarbij helpt opjagen heel goed. Dus zodat die etterbak moe wordt en het paardje wat mee moet rustig wordt en zich dan weer laat vangen..

En wat je ook nog zou kunnen proberen is vragen of je paardje in een kleiner stukje kan komen te staan, dan krijg je haar misschien makkelijker te pakken?

Succes, is erg lastig!

Ja, we hebben ook altijd zo'n etter op stal die er altijd voor of tussen gaat staan zodat ik niet bij mijn eigen paard kan komen
Ik ga het zeker allemaal even uit proberen en kijken wat het beste werkt!
Bedankt voor je reactie :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:04

_Sim_ schreef:
lianne484 schreef:

Dat werkt dus niet bij ieder paard. Bij mijn pleegvaders zijn we laatst 2 uur bezig geweest en hoe moe ze ook was ze gaf niet op. We konden opdrijven wat we wilden ze bleef doorgaan.[/quote

De volgende dag weer gewoon door gaan ;). Als jij het opgeef heeft het paard gewonnen. En natuurlijk niet boos worden!

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:04

Ik lees ff mee... Heb helaas ook zo'n draak van een paard! :+ Als ze in al die jaren dat ik haar rijd (ruim 5jr nu) 3x spontaan op me af kwam lopen is t veel.
Vaak moet ik ook echt minimaal 20 minuten lopen vangen, met voer, snoepjes, noem maar op, ze rent gewoon keihard weg, t liefst rondjes om mij heen zodat ik er net niet bij kan... }>

Alle andere paarden komen meteen naar me toe maar juist zij niet... mn andere paard welke ik rijd komt wel gewoon naar me toe lopen.
Vaak is de enige optie om eerst alle andere paarden op stal te zetten, dan komt ze uiteindelijk wel (als laatste) maar goed, dat is lastig op een pensionstal...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:10

lianne484 schreef:
De volgende dag weer gewoon door gaan ;). Als jij het opgeef heeft het paard gewonnen. En natuurlijk niet boos worden!

Daar heb ik Geen tijd voor hoor omdat elke dag 2 uur aan te spenderen. Heb nog een paard en daarnaast werk ik gewoon fulltime. Ze staat nu gewoon binnen tot uk geweest ben en heb gereden. Mag ze daarna naar buiten. Het is niet anders.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:18

Sim...dat is tijd investeren, je zult zien dat het na verloop van tijd wel gaat werken.
En idd elke keer dat het lukt is weer een bevestiging om het de volgende keer gewoon weer te doen.
Ik zou daarna ook niet gaan rijden maar gewoon lekker gaan poetsen,haal je het negatieve weg van moeten van iets.

Laat een ander je paard maar eens halen die bijvoorbeeld het paard binnen en buiten zet ofzo of een wild vreemde je staat raar te kijken als diegene het wel lukt bijvoorbeeld ( is natuurlijk niet altijd zo ), als je enkel rijd, dan ziet ze je aankomen en denkt "Moet ik weer ". :D

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:36

_Sim_ schreef:
lianne484 schreef:

Daar heb ik Geen tijd voor hoor omdat elke dag 2 uur aan te spenderen. Heb nog een paard en daarnaast werk ik gewoon fulltime. Ze staat nu gewoon binnen tot uk geweest ben en heb gereden. Mag ze daarna naar buiten. Het is niet anders.

Wel tijd om met haar te rijden maar geen tijd om met haar tijd te gaan investeren dat ze gemakkelijk te pakken valt.. waar is eerst misschien een bult werk aan heb en later een genot is en dat je trots op je kan zijn dan je haar gemakkelijk kan pakken Het niet leuke werk hoor er toch ook bij lijkt mij? Hoe kan je der trouwens rijden als je haar niet te pakken krijgt?

EvaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:47

wauww, dit komt me bekend voor haha.
ik kon hier alleen niets aan doen helaas, als hij er vandoor ging ging hij er toch wel vandoor geen houden aan , dan kon ik beter gaan zitten en wachten en meestal kwam hij dan wel naar me toe!:)
nam ook altijd iets lekkers mee , als beloning als hij toch kwam!

xRebelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 23:49

Ik heb nu een paar optie's die ik kan gaan uitproberen
Bedankt iedereen! Als je er nog andere manier zijn plaats dan alsjeblieft nog een reactie :)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:51

Ga maar eens gewoon in het land zitten, komen ze ook al is het enkel uit nieuwsgierigheid.
Dan natuurlijk niet meteen vangen met een halster ofzo, maar gewoon gaan aaien en belonen met bv een snoepje.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:02

Haha ik wist wel dat ik commentaar zou krijgen. Het is niet een kwestie van niet willen maar van geen tijd hebben. Goed lezen: een fulltime baan en nog een paard hebben. En natuurlijk investeer ik tijd in het niet leuke werk, maar ze is gewoon echt niet te pakken, ook niet door een ander. Allang geprobeerd. Wat moet je dan? Nu gaat ze dus na het rijden pas naar buiten.
Ik snap haar gedrag nl wel. Ze is pas net een maand bij mij en loopt sinds heel lange tijd weer lekker in de wei met vriendjes, dat heeft ze gemist en haar kuddegevoel is zo sterk dat ze dus niet weg wil. Dat komt tzt vast wel goed als ze eenmaal weet dat ze altijd weer terug mag naar haar vriendjes.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:44

Ik weet niet of de tip al gegeven is , maar wat ik dan doe is opjagen. Als ze dan stilstaat pak je haar en doe je alsof er niets is gebeurd en geef he haar een snoepje. Na 2x had mijn paardje dit door en wa de pret over .
Succes!