Paard kent alleen het vangen [VIDEO toegevoegd]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Paard kent alleen het vangen [VIDEO toegevoegd]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 07:30

Oke, ik zit nu in een hele vreemde situatie waarin ik best wel wat tips kan gebruiken. :=

Vorige week heb ik een superleuke en hele lieve 3 jarige merrie gekocht. Vers uit de opfok!

Mevrouw is niet veel in handen geweest, maar als je haar eenmaal hebt... Super braaf. +:)+

Nu is het zo dat toen ik de merrie ging ophalen we haar hebben moeten vangen.
Dat betekende longeerlijn achter haar kont, in een hoekje en klik; Halster touw er aan en op de trailer. :j Dat ging heel goed en zoals ik al eerder zei: Super braaf!

Nou staat ze ongeveer een week bij mij en ze is nog wat onzeker in de groep.
Ze komt wel naar me toe (als de rest niet in de buurt staat) en dan kan ik haar gewoon over haar hoofd en hals kriebelen, niets op aan te merken.
Máár... Zodra ik langzaam met mijn hand naar beneden ga om het halster te pakken, draait ze haar hoofd snel weg, oren plat in de nek en begint ze te stampen met haar voorbeen.

Gister heb ik samen met een vriendin echt een tijdje in de wei gestaan om haar proberen te pakken,
heb daar ook een filmpje van hoe het ging:

Afbeelding
(Let niet op mijn gebrabbel tegen Luna, die stond tegen me aan te schuren terwijl ik aan het filmen was. :D )

Afijn, zoals ik al zei komt ze vers uit de opfok en is ze niet veel gewend. Zo eet ze geen brokjes, snoepjes etc. uit je hand.. Alles alleen vanaf de grond en gister heeft ze voor het eerst uit een bak gegeten wat ze best spannend vond.

Na steeds proberen haar heel rustig te pakken is dit niet gelukt en hebben we het op haar 'vertrouwde' manier gedaan.
Dus, longeerlijn achter haar kont, in een hoekje waar ze dan heel relaxed naar toe loopt, en hupsakee... Touwtje vast en meelopen.

Hoe ga ik dit nou oplossen? Ik heb dit nog nooit gezien.. :=
Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik haar niet steeds in een hoekje hoef te sturen voordat ik haar vast kan pakken en beter nog.. Wát kan hier de oorzaak van zijn?
Het lijkt wel of dit het enige is wat ze kent?

Afijn, op het filmpje is duidelijk te zien dat ze heel mager is. Daarom gaat ze snachts met mijn veulen op stal om lekker bij te eten zonder dat de rest van de groep haar eten afpakt omdat ze nog zeer onderdanig is.

Ik hoop dat iemand enig idee heeft en mij kan helpen. :j

Groetjes.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:13

Allereerst: wees blij dat ze geen snoepjes uit je hand eet. Op die manier kun je haar op basis van vertrouwen dingen aanleren en niet alleen voor voedsel. Ook voorkom je hiermee vervelend gedrag op termijn. ;)

Maar nu je vraag over het vangen. Zelf denk ik dat je het de tijd moet gunnen. Tenslotte staat ze nog maar een weekje bij je en paarden uit de opfok moeten nu eenmaal vertrouwen winnen. Wat je kunt doen is haar niet standaard "vangen", maar zo nu en dan eens langs komen voor een aai over haar bol en dan weer weglopen. De ene dag probeer je haar mee te nemen, borstel je haar wat en zet je haar weer terug. De andere dag kom je haar alleen maar even gedag zeggen en ga je weer wat anders doen. Weer op een ander moment doe je haar haar halster om en laat je haar zo even verder grazen om het vervolgens weer af te doen. De daarop volgende keer neem je haar weer mee en ga je een rondje over het erf wandelen. Op deze manier wordt je interessant voor haar. Vraag nog niet teveel van haar, want ze is tenslotte nog niets gewend. Bouw het rustig op en je zult zien dat je met stappen vooruit gaat! Leuk dat je het voor nu hebt vastgelegd, want dan kun je over een poosje zien hoeveel verschil er al is in de vooruitgang. ;)

UK_eef

Re: Paard kent alleen het vangen [VIDEO toegevoegd]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:18

Inderdaad wat Shenavallie zegt; tijd geven en niets forceren. Ze trekken meestal vanzelf wel bij als ze zien hoe andere paarden reageren op mensen.

Ik zou persoonlijk nooooit in de wei op mijn hurken gaan zitten bij een loslopend jong paard omdat je jezelf enorm kwetsbaar maakt en je niet adequaat kunt reageren mocht ze schrikken of zich plots omdraaien, maar jij zult er vast een reden voor hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 08:25

Bedankt allemaal! :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:48

Ja geef haar wat tijd laat haar even lekker lanterfanten ze moet haar plek nog vinden denk ik, als ze eenmaal gewent is zal vanzelf meer ondernemend naar jullie toe worden en vergeet niet het ene paard went heel snel de ander heeft daar gewoon meer tijd voor nodig :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:52

Als je het durft, een kort touwtje aan haar halster vastmaken. Dan kun je er wel net bij. Vandaar uit af en toe vastpakken, aai geven/kriebelen en weer wegwezen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 08:52

Gypsy schreef:
Als je het durft, een kort touwtje aan haar halster vastmaken. Dan kun je er wel net bij. Vandaar uit af en toe vastpakken, aai geven/kriebelen en weer wegwezen.

Goed idee. Bedankt!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:01

Ik denk ook dat dit een kwestie van wennen is.
Probeer minder te "sluipen". Jouw bewegingen zijn klein en langzaam, net zoals je lichaamshouding. Dit is hetzelfde als wat een roofdier doet. Probeer je paard niet frontaal te benaderen, als je je navel afwent kom je al minder imponerend over.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:04

Lijkt op het filmpje wel of je zelf ook een beetje twijfelt.
Ik zou gewoon op haar aflopen,draait ze weg doe je het op de oude manier en dan goed belonen.Er komt een keer een moment dat je haar zo kunt pakken alleen je weet niet wanneer.

Onze merrie kende ook weinig,wanneer je haar uit de wei wilde halen en je was met je hand vlakbij het halster draaide ze haar hoofd vliegensvlug om en draafde weg.
Ik liep rustig achter haar aan totdat ik ze kon pakken.Heeft lang geduurd maar nu kun je haar gewoon meenemen.
Het is toch een stukje vertrouwen wat je op moet bouwen omdat ze niet veel in handen is geweest.Waarschijnlijk is ze alleen gepakt om te enten en hoeven bekappen en voor veel jonge dieren zijn dat enge dingen om mee te maken.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:08

Giolli schreef:
Gypsy schreef:

Goed idee. Bedankt!

Ik ben daar geen voorstander van omdat je het risico neemt dat het paard flink op der smoel kan gaan als ze op het touwtje staat en schrikt, daarnaast heb je meer risico dat ze bij druk op het halster gaat hangen om los te komen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 09:08

Thanks voor de tips!
Ik ben degene die filmt op dit moment.

Het gekke is dat ze absoluut niet weg rent. Ze draait zich alleen een kwart slag om..
En als je je omdraait loopt ze naar je toe of draait ze zich naar je toe van: "Hey.. wat ga je nou doen!! "

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:08

Wat Gypsy voor stelt doen ze bij ons op stal ook bij paarden die net uit de opfok komen. Een paar dagen een paar keer per dag even vast pakken en belonen, een enkele keer mee nemen, en weer terug brengen naar de wei en het probleem is opgelost. je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het touwtje zo kort is dat ze er niet op kan gaan staan.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:16

Giolli schreef:
Thanks voor de tips!
Ik ben degene die filmt op dit moment.

Het gekke is dat ze absoluut niet weg rent. Ze draait zich alleen een kwart slag om..
En als je je omdraait loopt ze naar je toe of draait ze zich naar je toe van: "Hey.. wat ga je nou doen!! "

Je komt dan in haar persoonlijke ruimte en dat vind ze nog spannend maar ze vind je wel interessant dus gewoon even volhouden, je moet het zien als toen jij naar een nieuwe school of baan/werk ging de eerste tijd vond je ook alles spannend zeker als een onbekende ineens iets aan je vroeg. Zo gaat dat nu met jouw nieuwe paard dus kwestie van veel herhalen van wat je nu al doet toenadering zoeken maar niet te dichtbij en je zal zien dat je steeds een stapje dichterbij kunt komen. Met tijd, vertrouwen en geduld kom je ver hoor :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:23

Ik zou ook niet meteen zo concentreren op hoofd/voorkant. Kriebel haar eens aan haar kont, haar rug, eigenlijk overal behalve de voorkant.

Zelf ben ik helemaal niet negatief in snoepbeloning. Het werkt gewoon, en voedselbeleefdheid is gewoon aan te leren --> geen vervelend paard.

Ik heb mijn groene merrie met snoepjes moeten leren om het halster om te krijgen bijvoorbeeld. Dat ging prima, en zodra ik ze de beleefdheid heb aangeleerd was er qua 'zeuren' niets aan het handje.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:23

Ik denk dat je echt je tijd moet nemen. Zet je gewoon eens op een stoel in de weide en wacht, wacht, wacht... Vaak komen ze dan vanzelf, maar zelfs dan moet je niet gelijk er naartoe gaan en willen aaien etc. gewoon zitten en haar laten kijken, ruiken,... En met een beetje geluk is het volgende bezoek al heel wat minder gespannen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 11:26

Heleennn schreef:
Ik denk dat je echt je tijd moet nemen. Zet je gewoon eens op een stoel in de weide en wacht, wacht, wacht... Vaak komen ze dan vanzelf, maar zelfs dan moet je niet gelijk er naartoe gaan en willen aaien etc. gewoon zitten en haar laten kijken, ruiken,... En met een beetje geluk is het volgende bezoek al heel wat minder gespannen :)

Dit is nogal moeilijk, ze staat nu in een groep van 5 en de rest blijft dan om me heen hangen waardoor ze niet bij me komt. Ik kan haar wel appart zetten maar dan is ze totaal niet op haar gemak omdat de rest aan het ronderacen gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:44

Amaris schreef:
Ik zou ook niet meteen zo concentreren op hoofd/voorkant. Kriebel haar eens aan haar kont, haar rug, eigenlijk overal behalve de voorkant.

Zelf ben ik helemaal niet negatief in snoepbeloning. Het werkt gewoon, en voedselbeleefdheid is gewoon aan te leren --> geen vervelend paard.

Ik heb mijn groene merrie met snoepjes moeten leren om het halster om te krijgen bijvoorbeeld. Dat ging prima, en zodra ik ze de beleefdheid heb aangeleerd was er qua 'zeuren' niets aan het handje.

Kriebelen aan de kont van een 3-jarige die niks gewend is? Wil je ts dood hebben ofzo :')
Je bent idd twijfelachtig en ze merkt dat zodra ze iets doet jij meteen opgeeft. Wat gebeurd er als je doorloopt? Wordt ze dan link? Gaan ze dreigen met het achterbeen? Dit is een jong paard die de grenzen aan het uittesten is, ga je nu al teveel aan haar toegeven kan dat voor de rest van de opvoeding een achterstand geven. Dus of niks doen, of doorpakken, niet half zoals je op het filmpje doet. Ze krijgt daar te vaak haar zin.

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:47

ik zal ook niet naar zijn hoofd toelopen , eerst naar zijn rug of benen, en kijk het paard niet aan.
ik heb precies hetzelfde meegemaakt , maar met flink wat geduld lukt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:48

hennienke123 schreef:
ik zal ook niet naar zijn hoofd toelopen , eerst naar zijn rug of benen, en kijk het paard niet aan.
ik heb precies hetzelfde meegemaakt , maar met flink wat geduld lukt het wel.

Idd, via de schouder en niet recht op het hoofd af.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:53

Joolien schreef:
Amaris schreef:

Kriebelen aan de kont van een 3-jarige die niks gewend is? Wil je ts dood hebben ofzo :')
Je bent idd twijfelachtig en ze merkt dat zodra ze iets doet jij meteen opgeeft. Wat gebeurd er als je doorloopt? Wordt ze dan link? Gaan ze dreigen met het achterbeen? Dit is een jong paard die de grenzen aan het uittesten is, ga je nu al teveel aan haar toegeven kan dat voor de rest van de opvoeding een achterstand geven. Dus of niks doen, of doorpakken, niet half zoals je op het filmpje doet. Ze krijgt daar te vaak haar zin.

Oh sorry, mijn begrijpend schrijven schijnt weer stuk te zijn :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:03

Even de video bekeken en het eens met de rest. Met een beetje geduld komt dit zeker goed, de dame is ontzettend nieuwsgierig en komt waarschijnlijk in no time naar je toe. Ook eens met de mensen die je waarschuwen om niet te voorzichtig zijn. Denk erom dat je haar niet de kans geeft om jou te trainen dat als zij het wil (en jou afweert) jij aan de kant gaat en daarmee erkent dat zij de baas is. Probeer dat te voorkomen door je te laten benaderen door haar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 12:37

Bedankt voor alle nuttige tips! Nogmaals, dit ben ik niet op het filmpje. :)
Toch bedankt, ga er mee aan de slag!!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:44

Kijkt ze naar je als je aan komt lopen? Zo ja, zodra ze kijkt(2 oren, 2 ogen) je omdraaien en weglopen, in een grotere cirkel naar haar achterhand lopen, draait ze zich om en kijkt naar je, weer weglopen en weer in een cirkel naar haar achterhand lopen(pas wel op, niet in de kickzone komen). Grote kans dat als je dat een paar keer doet ze achter jou aan gaat lopen, doet ze dat dan wat langzamer gaan lopen(tot stilstaaan aan toe) en haar de kans geven je in te halen, maar zeer zeker niet naar haar omdraaien. Geef haar zelf de kans om zich bij je aan te sluiten.

Ik zou zeer zeker niet zo heel voorzichtig en steeds vragend om haar voorhand heen draaien. Beweeg rustig maar zeker, niet "sneaky" of heel voorzichtig.

Wat ook kan helpen is een uurtje of wat lekker in de wei gaan zitten, klapstoeltje mee, goed boek mee en geen aandacht voor haar, geef haar maar de tijd om zelf nieuwschierig te worden naar je en je eens goed te bekijken/besnuffelen.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:19

Ik ga mee met voorgaande adviezen, ik begrijp dat je je klein wil maken om minder bedreigend over te komen, maar dat zou ik in deze situatie niet doen, gewoon rechtstaan en haar eventueel een paar keer voorbijwandelen en richting de andere paarden gaan..
Zo weinig mogelijk oogcontact maken en beter een beetje zigzaggen door de weide en af en toe stilstaan dan in rechte lijnen bewegen (= typisch roofdier).
Veel succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:01

Giolli schreef:

Laat het paard naar jou komen ipv dat jij naar het paard gaat. Dit doet ze blijkbaar als jij je omdraait. Zet dus eens een stap achteruit als ze de aandacht bij je heeft ipv vooruit. Of loop eens achterlangs (veel ruimte tussen haar kont en jou uiteraard) om dan schuin langs haar hoofd te lopen of daar even stil te gaan staan.

Je denkt al een stap te ver. Het paard moet eerst ontspannen naar je toe durven komen of ontspannen bij je stil staan voordat je haar halster kan pakken. Richt je daar dus eerst op, dan pas op het halster pakken.