Lara_Silver schreef:Ik denk dat dat het beste is. Ik heb een paard gezien en meegemaakt dat aan Learned Helplessness leed, ook zijn training mee mogen maken. Het heeft niets te maken met het afnemende afweersysteem door overbetutteling. Het is een psychische toestand die uiteindelijk ook lichamelijk inwerkt. Een paard dat aan aangeleerde hulpeloosheid lijdt, word volledig apathisch. Dit kan verschillende oorzaken hebben, en het ligt ook heel erg aan het karakter van het paard. De basis uitleg is dat het dier meermaals heeft gemerkt dat er geen gehoor word gegeven aan zijn uitingen. Dat wat hij ook deed hij niets kon veranderen aan zijn situatie.
Een simpel voorbeeld is een paard dat zijn ongemak toont onder een onkundige en gemene ruiter die hem keer op keer onterecht corrigeert of volledig negeert. Na een tijdje zal het dier geen pogingen meer doen zijn ongemak te tonen en sommige paarden zinken dan weg in LH, dwz ze doen geen enkele moeite meer en worden zelfs apathisch. (zo ook het paard dat ik meegemaakt heb) Je moest hem vooruit trekken aan het touw omdat hij het nut van meelopen aan het touw niet meer in zag. Ook in de piste tijdens het grondwerken gaf hij geen enkele respons. De trainer moest uitzoeken op welke prikkeling het dier weer reageerde en vanuit daar opbouwen.
Ik vond het een zeer complex probleem en het is uiteindelijk goed gekomen met veel geduld, het was dan ook zeer interessant om mee te maken. Hij heeft mij ook veel uitgelegd. Het kan verschillende oorzaken hebben en de mate van de toestand is ook afhankelijk van het karakter van het paard. Niet ieder paard zal verzinken in LH. Maargoed het heeft dus niets te maken met medicatie of overbetutteling.
Dan gaan we gewoon 'off topic ' verder, haha!
Het onderwerp pakt me enorm.
Ik kom er nu achter dat ik niet 1, maar 2 paarden in mijn directe omgeving ken die dit gedrag (in lichte mate) vertonen. Vooral 1, die meer en meer apathisch gedrag vertoont. De omgeving totaal laat voor wat het is, minder en minder eet, weinig initiatieven toont, wel doet wat hem gevraagd wordt , echter uiterst gedwee, ....terwijl het lieve paard elke dag tot in de puntjes wordt verzorgd! Werkelijk tot in de puntjes, helemaal volgens het boekje! En, ....dat 'helemaal volgens het boekje' , daar zit ik mee.... Wat mij betreft, waar is de wisselwerking tussen mens en paard. Dat 'volgens het boekje' veroorzaakt naar mijn idee een volledige 'blindheid' naar het paard toe, naar de 'wensen' of ' inbreng' van het paard. Want haar baasje doet immers alles wat ze kan, ...'volgens het boekje', dat is haar enige ' oog en oor'!