Niet met hengst werken tijdens menstruatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Niet met hengst werken tijdens menstruatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 03:03

Hoi bokkers,

Op dit moment verblijf ik in een klein plaatsje in Alberta, Canada, om ervaring op te doen met Tennessee Walking Horses. Toen ik hier een paar weken geleden aankwam, werd mij meteen verteld dat ik niet in de buurt mag komen van hun hengst zolang ik ongesteld ben. Schijnbaar worden hengsten daar "wild" van? Weet iemand hier meer over, want het klinkt mij in de oren als een bakerpraatje. Maar hier in Canada geloven mensen er heilig in en zijn niet bereid te proberen of het echt waar is.. Aangezien ze bang zijn dat ze besprongen worden :?

Ik ben benieuwd wat jullie me hierover kunnen vertellen!

Miss_Arie

Re: Niet met hengst werken tijdens menstruatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 03:38

ik heb weleens gehoord dat er hengsten zijn die erop reageren, net als dat honden ook reageren. maar of ze er echt wild van worden heb ik nog nooit gehoord hoor.

lijkt mij ook een vervelende questie om hengsten te houden dan. dat zou betekenen dat je als vrouw maar 3 weken van de 4 kan werken met de hengsten.... lijkt mij niet de bedoeling.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 03:46

Kwa cyclus zijn wij toch niet vruchtbaar tijdens menstruatie? Misschien dat je emotioneel wat labieler bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 05:11

Denk dat dat eerder wat te maken heeft met de stabiliteit van sommige dames dan met het bloedverlies...

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:51

Haha, daar heb ik nog nooit van gehoord :')
Ik heb 2,5 jaar met hengsten gewerkt en nooit problemen ondervonden hoor... De hengsten vonden mij wel heel leuk omdat ik degene was die hen klaarmaakte voor op transport naar het dekstation te gaan, daar werden ze wel euhm opgewonden van :Y) Maar verder nooit een verschil in gedrag gemerkt tijdens mijn menstruatie..

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 07:31

Tsja, ze denken hier toch echt dat de hengsten zich aangetrokken voelen tot vrouwen die ongesteld zijn..wat inderdaad helemaal niet logisch zou zijn, want op dat moment zijn we niet 'in heat'... Ik wil niet met mijn host discussiëren, maar ik wil inderdaad ook niet dat die hengst straks een week stilstaat. Hij is jong en speels en heeft energie voor 10.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:49

Er zijn hengsten die inderdaad daarop reageren bij sommige mensen, maar ook niet bij iedereen.
Als je gewaarschuwd bent, dan zal ik daar toch maar rekening mee houden. voordat ie in je nek zit!

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:52

Als je zelf er echt op staat dat je gewoon wilt gaan, kun je ook om de gemoederen rustig te houden misschien aangeven dat je de pil doorslikt. Dan weet enkel jij het en kun je daarna bepalen of je het wel of niet zegt achteraf.. maar krijgt het dier wel zijn beweging.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:57

Nooit wat van gemerkt, slaat ook nergens op, een vrouw is juist niet vruchtbaar dan. Logischer om tijdens de ei sprong niet met hengsten te werken dan haha (al is dat ook onzin).

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:59

Gewoon met de hengst doorwerken, slik je de pil zogenaamd door. En als die wel wilt wordt zeg je dat je net ongesteld bent geworden. Ik zie het als een bakerpraatje

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:12

Ik heb jaren geleden op Corsica een trektocht gemaakt en daar beweerden ze hetzelfde. Echter, ik heb zelf een hengst en nooit ook maar iets hiervan gemerkt. Is allemaal bijgeloof hoor.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:20

Ik heb lang een hengst verzorgd die wel degelijk anders reageerde op mij als ik ongesteld was.

Hij reageerde echt anders op vrouwen. Maar er was nog steeds wel goed met hem te werken. Absoluut niet gevaarlijk.
Zijn reactie was trouwens, zijn koker uitschuiven!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:20

Ik heb zelf wel een hengst meegemaakt waar je tijdens je menstruatie toch echt niks mee kon hoor. Die zou je in die periode echt willen dekken terwijl hij verder nooit dat gedrag vertoonde. Dus om te zeggen dat het onzin is vind ik nogal snel gezegd. Ligt waarschijnlijk aan het paard en tja als hun dat niet willen hebben.. wie ben jij dan om hun voor te liegen door te zeggen dat je de pil doorslikt en jezelf misschien ook wel in gevaar te brengen.. lijkt me niet dat ze zoiets verzinnen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:22

Sonja schreef:
Denk dat dat eerder wat te maken heeft met de stabiliteit van sommige dames dan met het bloedverlies...

Juist...

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:37

hahahahahahahah _O-

sorry dit is echt een heeeeeeeeeeeeeeeel groooooooooooooot onzin praatje _O-
ik heb weet ik hoelang in de paarden gewerkt en op stallen waar 60 stuks staan en gemiddeld 20 hengsten en er heeft mij nog niet 1 proberen te bespringen omdat ik ongesteld ben hahahahahah
ik heb zelf ook een hengst die nu 5 jaar is en we hadden op die stal hengsten van 10 jaar t/m 1 jaar jong en dit maakt echt 0.0 % uit !!!

meid ik zal lekker niks zeggen als je ongesteld bent, de mensen ruiken het toch niet en gewoon lekker je werk doen.

sorry , vind dit echt hilarische om te horen _O- _O- _O-

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:51

Ik heb het ook wel gehoord hoor :j
Op een stal, en ja in Nederland, mochten de werkneemsters wanneer ze ongesteld waren niet bij de hengsten komen, want deze reageerden er inderdaad op en wilden dekken :j

Ik denk dat het maar een klein deel van de hengsten is wat erop reageert, maar als je ervoor gewaarschuwd wordt, zou ik het risico niet nemen.

We hebben hier zelf een Irish Cob hengst staan, maar die reageert er totaal niet op.. Gelukkig, want er lopen alleen maar vrouwen op stal rond :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:52

Resi_lover schreef:
Ik heb het ook wel gehoord hoor :j
Op een stal, en ja in Nederland, mochten de werkneemsters wanneer ze ongesteld waren niet bij de hengsten komen, want deze reageerden er inderdaad op en wilden dekken :j

Ik denk dat het maar een klein deel van de hengsten is wat erop reageert, maar als je ervoor gewaarschuwd wordt, zou ik het risico niet nemen.

We hebben hier zelf een Irish Cob hengst staan, maar die reageert er totaal niet op.. Gelukkig, want er lopen alleen maar vrouwen op stal rond :')

Tis echt onzin... Ze zullen hooguit op stemmingswisselingen reageren en dat ervaren als 'afwijkend'. Maar verder :')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:52

Euhm. :Y) Hier heb ik nog nooit van gehoord.

Ik ben in het bezit van twee hengsten, en heb hier nog noooit wat van gemerkt hoor.
Ik denk inderdaad dat ze weleens zouden kunnen reageren omdat je 'energie' anders is, maar
dat heeft inprincipe niks met je menstruatie te maken, maar met je humeur. :+

Hengsten die je willen bespringen, lijkt mij een gevalletje niet opgevoed in plaats van dat hij reageert
op je geur. Geen enkel paard hoort een mens te bespringen, hengst of niet.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:54

een hengst hoort je inderdaad niet te bespringen, dit is inderdaad een gevalletje van niet opgevoed.
ik heb met zoveel hengsten gewerkt in elke leeftijd categorie en ook met dekhengsten.
het enige wat ze sneller durven te doen als je met ze aan de hand loopt, dat ze steigeren en/of met de voorbenen gaan maaien.
maar dit is geen bespringen wat ze doen, bij de meeste betekent dit uitdagen en als je ze op dat moment aan het buiten zetten bent ze fris kunnen wezen en lekker jolig doen, maar dit gedrag uiteraard niet goed gekeurd wordt !!!

Mijn eigen hengst is momenteel 5 jaar, inprinciepe is die voor een hengst mak, hij is uiteraard niet achterlijk en weet heus wel dat die ballen heeft, maar bij de meeste loopt die mak aan de hand naar zijn kamp toe en iedereen kan hem pakken, op 1 stalknecht dit is een meisje na.
Als deze hem naar buiten moet doen, als hij haar al aan ziet komen naar zijn box gaat die al klaar staan van kom maar op ....... hij neemt haar ook volledig mee op sleeptouw en stijgerd ook wel bij haar.
Hij weet gewoon dat ze bank is, met binnen halen laat die zich ook niet door haar pakken, terwijl bij iedereen die langs loopt of zijn land in komt die gezellig komt knuffelen.
Het is dus ook echt de mens zelf die hier invloed op heeft, hij is netjes opgevoed, daar ligt het niet aan.
De stal eigenaar zijn rijke mensen, kunnen niet met paarden omgaan en zelfs bij hun loopt die mak mee naar buiten.
Voor als jullie nu denken die is gevaarlijk hier het bewijs, deze kinderen zijn niet van mij die heb ik niet, maar 1 van een stal genootje en de andere van de stal eigenaar.
Die van het stal genootje heeft meer dan genoeg ervaring met paarden dus als het niet verantwoord is had ze dit echt niet gedaan *\%/*
misschien is het off-topic, sorry dan, maar slaat even op dat mensen altijd enge gedachten bij hengsten hebben :o

Afbeelding
Afbeelding

dit is mijn buurmeisje op de wilde hengst *-:)
Afbeelding

dus kwestie van opvoeden +:)+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:56

Sonja schreef:

Ja daar ga ik ook in mee. Kan het me niet voorstellen dat hengsten daarop reageren. Dat zou toch beteken dat je als vrouw beter niet bij een hengstenhouder kan gaan werken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:27

Ook met een hengst gewerkt en echt nog nooit wat gemerkt. Maar, als dit de regel is op het bedrijf zou ik me wel aanpassen ook al vind je het onzin.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:33

Tigra_ schreef:
Sonja schreef:

Ja daar ga ik ook in mee. Kan het me niet voorstellen dat hengsten daarop reageren. Dat zou toch beteken dat je als vrouw beter niet bij een hengstenhouder kan gaan werken.

Sterker nog, dat zou betekenen dat er geen vrouwelijke hengstenhouders zouden kunnen zijn. Want dan raken alle paardenmannen van het padje af als zij haar periode heeft en bespringen ze in plaats van de bok, de baas _O-

Maar ach, kan misschien best praktisch zijn als ze de kunstschede goed weet te hanteren, scheelt nl. weer een dure fantoom aanschaffen en een merrie hengstig spuiten :')

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:40

Heb hier nog nooit van gehoord, 't is een vreemde stelling.

Ik heb al 16 jaar eigen hengsten en nog nooit wat van gemerkt. Ook niet als ik in hun box heb geplast.

Denk dat het ook meer aan stabiliteit van sommige vrouwen ligt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:42

aikon schreef:
Ook niet als ik in hun box heb geplast.

>;)

Last van territoriumdrift?!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:44

Anky had dan ook Painted Black of Krack C niet kunnen rijden. _O-