Moet ik mijn pony gewoon met rust laten en (in de zomer?) een weideleven geven en genieten van samen te gaan grazen ipv echt actieve dingen doen?
Dat is de vraag die ik me momenteel stel .. En de reden is headshaking.
Momenteel ben ik samen met een DA een poging aan het doen om de oorzaak te achterhalen. Alleen is de kans niet zo heel groot dat we die gaan vinden (is al jaren een probleem, lijkt seizoensgebonden, geen problemen met tanden of nek/rug, zadel etc. is in orde, wordt bitloos gereden want met bit is het erger, ... ). En ja, is het het allemaal wel waard?
Gewoon in de weide met zijn neus in het gras heeft hij geen last. Het is echt bij in actie komen dat hij last heeft. Op erge dagen zelfs in stap, anders in draf & galop. Misschien moet ik hem maar gewoon weidepaardje laten zijn? Niet meer teveel van hem willen?
Momenteel ben ik dus samen met de DA bezig, dit houdt in dat hij nu MOET bewegen, ik zou elke dag hem moeten laten draven/galopperen. Hij heeft een spuit gehad dus we moeten kijken wat die aan werking doet. Technische details, maakt niet uit. Maar het feit is dus wel dat ik hem nu elke dag, tegen zijn zin, moet laten draven/galopperen.. Ponybeest wordt daar niet vrolijk van en ik vrees dat onze band eronder gaat lijden. Aan een mens kan je nog uitleggen dat hij even moet bewegen om te kijken of iets al dan niet aanslaat .. Mijn pony krijg ik dat niet uitgelegd
En ergens vind ik het niet eerlijk tegenover hem, hij wil zo graag zijn best doen voor mij, maar iets houdt hem tegen .. en ik vrees dat hij over een tijdje zijn best niet meer wil gaan doen en weer helemaal introvert wordt zoals vroeger... En dat wil ik echt niet meer
Maarja, wat is het juiste om te doen? Als ik een eventuele oorzaak wil weten (en dan misschien een behandeling die misschien wel of niet aanslaat.. ) dan moeten we doen wat de DA zegt ... Alleen moet ik mezelf daarvoor al bij elkaar schrapen, laat staan ponybeest zelf ... Het voelt gewoon zo stom
Wat zouden jullie doen? En waarom?
Doorzetten om misschien tot een oorzaak en nog meer misschien tot een behandeling te komen? (met het risico op een unhappy pony, voor zover dat nog niet is). Of het in de zomer gewoon laten voor wat het is en in andere seizoenen, als hij aangeeft happy te zijn, gewoon bezig te zijn met hem?
Ik vind het een moeilijke

Ook in het headshakingtopic staan een aantal posts van mij met meer info over hoe en wat.. ) 

), maar dit paard is geen headshaker. Deze heeft een aanleuningsprobleempje en dat wordt mooi opgelost.

Liep heel fijn in draf met het neusje eruit ontspannen rond.