Doorzetten of laten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Doorzetten of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:13

Omdat het met de omgang naar hem toe en zijn gedrag te maken heeft...
Moet ik mijn pony gewoon met rust laten en (in de zomer?) een weideleven geven en genieten van samen te gaan grazen ipv echt actieve dingen doen?

Dat is de vraag die ik me momenteel stel .. En de reden is headshaking.
Momenteel ben ik samen met een DA een poging aan het doen om de oorzaak te achterhalen. Alleen is de kans niet zo heel groot dat we die gaan vinden (is al jaren een probleem, lijkt seizoensgebonden, geen problemen met tanden of nek/rug, zadel etc. is in orde, wordt bitloos gereden want met bit is het erger, ... ). En ja, is het het allemaal wel waard?

Gewoon in de weide met zijn neus in het gras heeft hij geen last. Het is echt bij in actie komen dat hij last heeft. Op erge dagen zelfs in stap, anders in draf & galop. Misschien moet ik hem maar gewoon weidepaardje laten zijn? Niet meer teveel van hem willen?

Momenteel ben ik dus samen met de DA bezig, dit houdt in dat hij nu MOET bewegen, ik zou elke dag hem moeten laten draven/galopperen. Hij heeft een spuit gehad dus we moeten kijken wat die aan werking doet. Technische details, maakt niet uit. Maar het feit is dus wel dat ik hem nu elke dag, tegen zijn zin, moet laten draven/galopperen.. Ponybeest wordt daar niet vrolijk van en ik vrees dat onze band eronder gaat lijden. Aan een mens kan je nog uitleggen dat hij even moet bewegen om te kijken of iets al dan niet aanslaat .. Mijn pony krijg ik dat niet uitgelegd :+ En ergens vind ik het niet eerlijk tegenover hem, hij wil zo graag zijn best doen voor mij, maar iets houdt hem tegen .. en ik vrees dat hij over een tijdje zijn best niet meer wil gaan doen en weer helemaal introvert wordt zoals vroeger... En dat wil ik echt niet meer :(:)

Maarja, wat is het juiste om te doen? Als ik een eventuele oorzaak wil weten (en dan misschien een behandeling die misschien wel of niet aanslaat.. ) dan moeten we doen wat de DA zegt ... Alleen moet ik mezelf daarvoor al bij elkaar schrapen, laat staan ponybeest zelf ... Het voelt gewoon zo stom -O-

Wat zouden jullie doen? En waarom?
Doorzetten om misschien tot een oorzaak en nog meer misschien tot een behandeling te komen? (met het risico op een unhappy pony, voor zover dat nog niet is). Of het in de zomer gewoon laten voor wat het is en in andere seizoenen, als hij aangeeft happy te zijn, gewoon bezig te zijn met hem?

Ik vind het een moeilijke -O-

jwl

Re: Doorzetten of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:24

Als uitgesloten is dat het pijn is en het puur allergie is zou ik nog even door zetten en kijken of er iets aan slaat.
Als dat nog niet is uitgezocht zou ik me daar eens op richten.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:35

Hier een lotgenoot. Momenteel wordt mijn pony met Gabapenthine behandeld, tegen overprikkeling van de neuszenuw. Dat leek afgelopen winter wel te helpen, maar nu veel minder. Je post is zo herkenbaar! Ook de twijfels en het wachten op verbetering, die niet komt. In rust gaat het hier ook prima, maar zodra de luchtstroom in zijn neus op gang komt, gaat hij schudden, schokken en draaien met zijn hoofd. Is hierdoor niet te rijden of te longeren. Ik doe wat vrijheidsdressuur.
Ik probeer het maar te accepteren, hoewel dat niet altijd makkelijk lukt.
Dan denk ik weer: zou het niet dit zijn..of dat...Of is het toch een aangeleerd gedrag, soort overspronggedrag ofzo.
We hebben alles al geprobeerd, behandeld zoals een allergie, de osteopaat, de tandarts met roes en al, een nieuw zadel, gedragstraining....maar niets helpt. De huidige behandeling slaat nog het best aan.

Omdat hij verder blij is, en geen tekenen van pijn of ongemak vertoont op de wei en in de stal, proberen we hem te zien zoals hij is, met zijn gebreken. Hij blijft gewoon bij ons, tot we denken dat hij niet meer happy is, dan laten we hem inslapen. Maar nu is daar nog geen sprake van gelukkig, hij nog maar 7!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:40

Ik ben ergens een geval tegengekomen van headshaking door scheefheid, die is genezen door rechtrichten. Hoe is hij op dit punt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:55

Pollenallergie? Er zijn van die netjes voor over de neus die wat helpen met pollenallergie. Ook wel gehoord dat je met vaseline in de neus smeren een flink deel van de pollen kunt afvangen.
Anders eens regelen dat een goede natuurgeneeskundige hem naloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:36

Dank je Ninia, volgens mij begrijpen we elkaar :j
Ergens wil ik dolgraag weten waar het door komt, want misschien kan ik hem dan helpen (of misschien niet). Maar om dat eventueel te weten te komen moet ik hem dus laten bewegen en laten lopen, en daar door ik hem geen plezier mee .. :(

Er wordt gevraagd of pijn uitgesloten is .. Neen, dat is het niet. Ze zeggen dat paarden schudden omdat ze pijn hebben, omdat de aangezichtszenuw wordt overprikkelt en dat bezorgt hen pijn, daarom gaan ze schudden. Het schudden kan inderdaad door allerlei oorzaken komen (inderdaad ook slecht tuig of scheef zijn of ... ) maar dat is zo goed als allemaal uitgesloten .. En zelfs indien ik dat nog opnieuw zou willen uitsluiten moet ik hem weer laten lopen, kijken of het wel beter is met dit of dat proberen... En daar zit ik momenteel zo mee in tweestrijd.. Steeds die energie opbrengen om vanalles te proberen, om dan te concluderen dat hij toch nog last heeft (en dus pijn/ongemak, hoe je het wil noemen).

Mogelijke oorzaken op zich ben ik niet naar op zoek met dit topic, heel fijn maar daarvan ben ik al op de hoogte.. Het is die dingen allemaal nalopen en uitproberen om dan uiteindelijk misschien nog niks te hebben waar ik mee zit .. Als ik hem gewoon op de weide laat staan heeft hij nergens last van...

(moest iemand toch wat willen melden op oorzaak-gebied is dit wel altijd welkom via pb ;) Ook in het headshakingtopic staan een aantal posts van mij met meer info over hoe en wat.. )

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:45

lijkt me een erg moeilijke keuze! ik volg even, is wel erg interessant!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:59

Het is alsof je het over mijn paardje heb Sabine. Hier ook alles al geprobeerd, maar geen natuurgeneeskunde omdat ik daar niet in geloof. Ik heb een vorig jaar al 'besloten' om hem niet aan het werk te zetten als hem dat stress oplevert. Ik doe nu een beetje vrijheidsdressuur en grondwerk. Soms een stukje longeren, maar ik zie al binnen 10 sec of het die dag wat wordt of niet.
En soms denk ik: zal ik hem een half jaar wegbrengen naar een trainer om te kijken of het toch een gedragspatroon is. Maar de gedachte dat het ook echt hoofdpijn of een ander heftig ongemak is weer houdt me daarvan. En de kosten trouwens ook. Wat we al niet geprobeerd hebben....Gelukkig staat hij bij me thuis, stel je voor als hij op pension zou staan. Moeilijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:25

Hier wel op pension, 2 stuks zelfs, de andere is volledig blind.... :+

Heb hier inderdaad ook al zitten denken of ik het er zelf niet in train, dat omdraaien in het bos bv. Maar als je dan denkt dat hij eerder super in het bos liep.. En vlak nadat je uit het bos komt ga je in de piste rijden en daar loopt hij als een trein.. Dan is het niet dat hij niks voor je wil doen hé, maar heeft hij echt last in dat bos.. lijkt mij dan.

Ik ga er even de tijd voor nemen, er is niks wat moet. Ik ga aan de DA laten weten dat ik het nog even aankijk, misschien dat ik rug en zijn lopen toch nog eens laat bekijken zodat ik daar nog zekerder van ben dat het in orxe is (misschien is er toch ergens wat ingeslopen, al lijkt me dat sterk) en dan zie ik wel.. Denk ik... :+

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:38

Klinkt hetzelfde als mijn paard! Ik ben 4 jaar flink in de weer geweest met zijn headshaking , echter was het bij mij zo dat mijn DA hem aan de prednison ervor had gezet waardoor hij ziek werd ( dit was in het 1 e jaar) . Ik heb er sinds die geen DA meer bij gehad. Wel heel veel andere dingen geprobeert denk aan ostheopaat , allerlij testen , zadel maker , tandarts, netjes en kappen en ook nog de natuurlijke kant zijn we op geweest met oa jan jonas. Iedereen die kennis met mijn paard maakte zou mij beloven dat hij beter werd en niet meer zou schudden . Met als gevolg dat mijn paard vorig jaar , toen ik opstapte niet meer vooruit te krijgen was , alleen maar deed stijgeren en zijn ogen wegdraaien. Dat was voor mij de druppel om het zo maar te zeggen. Nu mag hij doen wat hij zelf wilt in de periode dat hij schud meestal van maart tot oktober. Ik ga nog wel eens op zijn rug zitten dat vind hij leuk maar niet rijden.
Ik heb op hetzelfde punt als jou gezeten en was zelf op dat moment ook helemaal niet gelukkig . Steeds toen ik mijn paard zo zag schudden. Ik weet niet hoe het komt dat die schud maar zelf heb ik een erg groot gevoel dat het pollenallergie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:47

Dank je, ben duidelijk niet alleen met dit probleem en dilemma :)
Ik ga het inderdaad ook even aankijken, ik ga wel dingen proberen maar gewoon omdat dit voor het paard in het algemeen goed is (rechtrichten bv.) en daar kunnen we in stap mee beginnen. En dan zie ik wel.. Ik voel er momenteel niet veel voor om 100 verschillende dingen te gaan testen, hem elke keer door die dingen heen te moeten laten lopen en dan uiteindelijk misschien nog niks te hebben.. Ik ga er even de tijd voor nemen, heb gevraagd aan de DA of hij de pony eens algemeen kan controleren, dus het lopen en de nek/rug enzo. Als daar geen problemen zitten kunnen we gewoon aan de slag, en dan zie ik wel.. Wat pony aangeeft inderdaad :j

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:20

Precies Sabine, gewoon maar nemen hoe het is, en genieten van de goede en leuke dingen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:56

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:00

nog een lotgenoot hier :j

ik heb appie nu 14 jaar en al 14 jaar heeft hij seizoensgebonden last van hoofdschuddden.
vroeger reed ik gewoon door,meende dat het een rijtechnisch probleem was.
ook alles geprobeerd, pillen,poeders,druppels,fysiotherapeut,holistisch arts,osteopaat.
ander voer, rechtrichten,etc... het helpt allemaal niks.
in het hooikoorts seizoen schud hij en daar buiten niet.

als appie schud dan laat ik hem lekker met rust , hij gaat wel af en toe (2x per week)de bak in waar ik hem los laat lopen.
ik gebruik wel de zweep om hem aan te sporen en ik zie vanzelf aan hem of het gaat of niet.
schud hij niet meer zo rond juni,dan gaat het zadel er weer op en begin ik weer met rijden.
maar anders dus niet,beetje vrijheidsdressuur en daar laat ik het bij.

filmpje van appie waarin hij behoorlijk last heeft van zijn schudden;

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:08

IK heb een paard gehad dat last had van zonlicht.
Ik reed hem zomers altijd binnen of in de schemering en dan was het probleem weg..

Het kan zoals gezegd meerdere oorzaken hebben.
Hoe loopt ie in de schemering, heb je al een neusnetje geprobeerd, doet ie het in de binnenbak ook?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:49

Appie lijkt erg op mijn pony, precies dezelfde beweging, en met rijden/longeren wordt het nog wel 2 keer zo erg. Ik zou een moord doen voor het lichte schudden van het paard uit het filmpje van Cowgirl. Dat zijn heel andere bewegingen en is niets vergeleken het slaan, schokken en zwaaien met het hoofd van mijn pony. Fantastisch als het zo kan worden opgelosts, maar hier heeft de academische rijkunst (wat ik ook bij mijn andere paard toepas en heel goed bevalt) rechtrichten, pillen, poeders, durppels, prednison, netjes, maskers...allemaal geen enkel effect. Alleen de gabapenthine waar hij nu op staat maakt het iets minder erg. Ik ben ook een beetje gestopt met het vinden van een oplossing, maar zoek gewoon de beste weg en accepteer hem zoals hij is. En dat valt af en toe niet mee, zoals Sabine schrijft.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:08

Cowgirl schreef:
Hier een filmpje van een hoofdschudder.
Geen idee hoe erg jou paard het heeft maar misschien heb je er wat aan. Puur rijtechnisch probleem.

http://www.youtube.com/watch?v=gGcTZjvQjng

Mooi filmpje! (rustgevende muziek ook :D ), maar dit paard is geen headshaker. Deze heeft een aanleuningsprobleempje en dat wordt mooi opgelost.
Bij een headshaker (ik heb er zelf een gereden) is het schudden veel meer plotseling en doet bijna de hele voorhand mee (althans bij het paard dat ik reed). Ook bij die hielp het overigens om haar over de rug te rijden en mooie aanleuning te krijgen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:24

Tilmar schreef:
Cowgirl schreef:
Geen idee hoe erg jou paard het heeft maar misschien heb je er wat aan. Puur rijtechnisch probleem.

Mooi filmpje! (rustgevende muziek ook :D ), maar dit paard is geen headshaker. Deze heeft een aanleuningsprobleempje en dat wordt mooi opgelost.
Bij een headshaker (ik heb er zelf een gereden) is het schudden veel meer plotseling en doet bijna de hele voorhand mee (althans bij het paard dat ik reed). Ook bij die hielp het overigens om haar over de rug te rijden en mooie aanleuning te krijgen!

Bij deze is het idd niet zo erg maar hij kwam tevoorschijn op youtube.
Er is een filmpje van een paard wat het doet zoals jij beschrijft en de eigenaar ging toen lessen bij antoine de bodt. Er is een serie fimpjes gemaakt en je ziet het paard met de dg opknappen.
Ik weet alleen dat het een vos was maar ik kan het zo snel niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:24

Dank jullie voor de reacties nog ..

Hier is een filmpje van afgelopen weekend, toen was het erg (er staan er nog meer van de afgelopen dagen in het headshaking-topic).

Hij had toen die spuit gehad en het zou dus moeten beteren als het een allergie op.. was (maarja, ik weet nu ook niet of alle allergie-dingen standaard op die spuit reageren). Ik heb nu afgelopen week goed opgelet en ben tot 2 conclusies gekomen: in het bos is het een stuk erger dan rond de stal en in de piste.. en als het hard waait is het overal erg (zoals in het filmpje dus).

Gelukkig doet hij het niet in de weide en met stilstaan zoals Appie in het filmpje.. dus misschien toch niet zo'n allergie-achtig-iets.. Maar het zit wel duidelijk in zijn neus/mond, dat kan ik ook wel zeggen. Ik weet het niet .. Ik heb nog niks geprobeerd van netjes, ook heb ik nog niet in de binnenbak gereden. Beiden zit wel in de planning. Kon ik nu nog niet omdat ik in overleg met de DA was en ik niks anders kon proberen (alleen die binnenbak had hij wel voorgesteld, maar dat is er nog niet van gekomen, moet even zien of je in die piste vrij mag gaan rijden..). Heb ook nog een pb gehad over dat het iemand had geholpen om met een andere neusriem te rijden (lage neusriem ipv hoge) dus dat ga ik ook eens bekijken, alleen is dat hier wat moeilijker omdat ik bitloos rij (en ik denk ook niet dat dat het probleem is aangezien hij het bij los lopen en in de weide ook doet, in beweging dan).

Heb nu de DA op de hoogte gebracht dat de spuit niet heeft gewerkt en dat ik het nog een tijdje wil aankijken, maar dat ik hem wel eens volledig wil laten controleren qua nek & rug en lopen enzo .. Gewoon dat ik zeker ben dat hij wel goed in elkaar zit en dat hij het aan kan om dressuurmatig wat te gaan werken (rechtrichten enzo). En dan zien we wel..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:15

Citaat:
Gelukkig doet hij het niet in de weide en met stilstaan zoals Appie

Als het een echte allergie is dan ouden ze het toch ook moeten doen als ze stilstaan of op de wei.
Paard doet het dus vooral in beweging. Ik zie op je filmpje ook dat hij het in draf erger doet dan in stap.

Het filmpje is niet helemaal scherp genoeg om het goed te zien maar klopt het dat hij zijn binnen achterbeen naast zijn binnen voorbeen zet. Dus niet met de achterhoef in de afdruk van zijn voorhoef.
Als dat zo is is je paard al enig zins scheef en dan is het in de rijtechnische/lichamelijke sfeer zoeken denk ik niet zo'n gek idee.

Gelukkig is er op dat gebied tegenwoordig veel mogenlijk. succes ik ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:25

Dank je :)
Filmpje is inderdaad niet geweldig, is met mobiel gefilmd tijdens het rondslingeren dus ja, ben al blij dat je iets ziet :Y) :))

Maar hoe meer ik lees & kijk & denk heb ik inderdaad ook het idee dat het niet zozeer een allergie is.. alhoewel ik dan weer niet kan rijmen dat hij in het bos enorm last heeft en in de piste niet (tenzij met veel wind).... En dat hij echt last heeft van zijn neus...

Dat hij scheef is klopt inderdaad :j Of denk ik in ieder geval toch :j Vandaar dat ik daar eerst mee aan de slag wil en zien of dit misschien al wat verbetering geef. Daarom komt de DA dinsdag ook voor zijn bewegingsapparaat, heb ik zijn mening er ook eens over en weet ik of ik kan beginnen met er echt aan te werken (moest er echt een medisch probleem zitten is het natuurlijk niet eerlijk om volop dressuurmatig aan de slag te gaan en hem misschien wel te forceren, vandaar dat ik dat eerst wil uitsluiten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:41

Dit wil ik toch wel even vertellen... vandaag een héél erg winderige dag hier, dus ik zag het al somber in. Ik wilde graag rijden maar dat zou 'm niet worden .. Toen ik op stal kwam besloten toch op te zadelen en te kijken wat hij aan de longe deed. Dan kon ik nog zien of ik al dan niet op zou stappen.

Het begon echt slecht, niet willen vertrekken op de volte maar liefst meteen weer naar de uitgang, schudden, in draf ging hij enorm schudden en ik wilde er eigenlijk alweer mee stoppen. Om de 1 of andere reden heb ik toch doorgezet en doorgevraagd en zowaar na een minuut of 2 draven was het ineens voorbij :? Liep heel fijn in draf met het neusje eruit ontspannen rond.

Om een lang verhaal kort te maken: besloten toch op te stappen en heb zalig gereden, en zelfs gesprongen! Hij heeft wel wat geschud maar helemaal niet zoals ik gedacht had, en vooral als ik eigenlijk niet zat op te letten.. Zodra ik geconcentreerd reed en dingen van hem vroeg schudde hij praktisch niet. Af en toe ging zijn hoofd scheef als er een windvlaag over de piste kwam, maar dan ging mijn hoofd ook scheef, we zaten bijna op het strand! :')

Dus ja, dit is nu maar éénmalig natuurlijk, maar toch... vorige week deed hij het ook al zo super in de piste .. Toch gek.. Ik zie in [***] niet meteen het soort pony dat door de pijn uit loopt, als het echt erg pijn zou doen dan zou hij echt wel andere dingen ondernemen volgens mij.. Dus misschien toch eerder een rijtechnisch iets? In ieder geval verliep de dag heel anders dan verwacht, in positieve zin :)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:53

Cowgirl schreef:

Het paard was op de linkerhand erg onrustig in het hoofd. Jammer dat het filmpje niet laat zien hoe het paard uiteindelijk op de linkerhand loopt.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:55

[***] schreef:
Dank jullie voor de reacties nog ..

Hier is een filmpje van afgelopen weekend, toen was het erg (er staan er nog meer van de afgelopen dagen in het headshaking-topic).
[ Video ]

Hij had toen die spuit gehad en het zou dus moeten beteren als het een allergie op.. was (maarja, ik weet nu ook niet of alle allergie-dingen standaard op die spuit reageren). Ik heb nu afgelopen week goed opgelet en ben tot 2 conclusies gekomen: in het bos is het een stuk erger dan rond de stal en in de piste.. en als het hard waait is het overal erg (zoals in het filmpje dus).

Gelukkig doet hij het niet in de weide en met stilstaan zoals Appie in het filmpje.. dus misschien toch niet zo'n allergie-achtig-iets.. Maar het zit wel duidelijk in zijn neus/mond, dat kan ik ook wel zeggen. Ik weet het niet .. Ik heb nog niks geprobeerd van netjes, ook heb ik nog niet in de binnenbak gereden. Beiden zit wel in de planning. Kon ik nu nog niet omdat ik in overleg met de DA was en ik niks anders kon proberen (alleen die binnenbak had hij wel voorgesteld, maar dat is er nog niet van gekomen, moet even zien of je in die piste vrij mag gaan rijden..). Heb ook nog een pb gehad over dat het iemand had geholpen om met een andere neusriem te rijden (lage neusriem ipv hoge) dus dat ga ik ook eens bekijken, alleen is dat hier wat moeilijker omdat ik bitloos rij (en ik denk ook niet dat dat het probleem is aangezien hij het bij los lopen en in de weide ook doet, in beweging dan).

Heb nu de DA op de hoogte gebracht dat de spuit niet heeft gewerkt en dat ik het nog een tijdje wil aankijken, maar dat ik hem wel eens volledig wil laten controleren qua nek & rug en lopen enzo .. Gewoon dat ik zeker ben dat hij wel goed in elkaar zit en dat hij het aan kan om dressuurmatig wat te gaan werken (rechtrichten enzo). En dan zien we wel..

Echt rot voor je hoor en voor je paard natuurlijk. Lijkt me echt moeilijk.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:01

ellepel schreef:
nog een lotgenoot hier :j

ik heb appie nu 14 jaar en al 14 jaar heeft hij seizoensgebonden last van hoofdschuddden.
vroeger reed ik gewoon door,meende dat het een rijtechnisch probleem was.
ook alles geprobeerd, pillen,poeders,druppels,fysiotherapeut,holistisch arts,osteopaat.
ander voer, rechtrichten,etc... het helpt allemaal niks.
in het hooikoorts seizoen schud hij en daar buiten niet.

als appie schud dan laat ik hem lekker met rust , hij gaat wel af en toe (2x per week)de bak in waar ik hem los laat lopen.
ik gebruik wel de zweep om hem aan te sporen en ik zie vanzelf aan hem of het gaat of niet.
schud hij niet meer zo rond juni,dan gaat het zadel er weer op en begin ik weer met rijden.
maar anders dus niet,beetje vrijheidsdressuur en daar laat ik het bij.

Bij jouw paard is het echt heel erg. Hij voelt zich echt niet fijn op dat filmpje. Fijn dat je zoveel rekening met hem houdt.
Bijna sneu om hem buiten te zetten, maar ja, je kan ze ook niet altijd binnen houden. Lastig hoor om je beestje zo te zien.

filmpje van appie waarin hij behoorlijk last heeft van zijn schudden;
[ Video ]