Puber of 'stout' ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iwouldstay_

Puber of 'stout' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 23:13

Ik rij sinds 2 maand een 4jaarse ruin.
Ik denk er over na om hem te kopen, maar vandaag deed hij iets wat me toch zeer aan het twijfelen bracht.

Ik liet hem lopen in de piste (binnenbak) nouja, veel lopen deed hij niet. Hij stond de hele tijd te smeken om aandacht, om hem te aaien.
Dit was ik en een vriendin aan het doen, na 10 min zei ik dat hij nu wel eens moest lopen of hem rollen.
Ik stelde me recht en zwaaide met mijn armen naar hem, waarop hij in een drafje wegliep, mijn vriendin klapte nog eens in haar handen,
waarop hij een bok gaf, recht naar haar, op 20 cm van haar gezicht.
Wanneer hij erna in de piste rondliep, was hij meer aan het huppelen en bokken dan dat hij echt iets deed.

Nu stel ik mij de vraag, is hij aan het puberen?

Hij is een verschrikkelijke luiaard van nature, was hij nu 'boos' omdat hij moest lopen of zit er iets meer achter ?

(het is een darco zoon, moest dit van belang hebben)

Wat denken jullie ervan?
Laatst bijgewerkt door Iwouldstay_ op 01-06-13 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Re: Puber of 'stout' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:17

Misschien had ie geen behoefte aan beweging en vond ie jullie maar irritant? :P

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 23:19

Nibbit schreef:

Hij stond 2 dagen op stal, en dat is toch geen excuus om naar een mens te slaan? :P

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:21

ik denkk gewoon joligheid? moeilijk om vanuit hier te beoordelen..Waarom stond hij zo lang op stal dan? Is hij er helemaal niet uitgeweest ?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:22

als ik achter mijn paarden ga staan te klappen om hem weg te jagen, dan kan je verwachten dat ze een bok naar achter geven.

nogal dom om te verwachten dat ieder paard altijd maar braaf blijft terwijl hij op de onjuiste manier weggestuurd word.

Dus niet de schuld van het paard, maar van de gene die klapt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:22

Iwouldstay_ schreef:
Nibbit schreef:

Hij stond 2 dagen op stal, en dat is toch geen excuus om naar een mens te slaan? :P

2 dagen op stal en er dan bij staan miepen? Dagelijks weidegang lijkt me gezonder, nog eens in sociaal verband. Laat hem paard zijn.

Daarna kun je altijd wat van hem vragen.

Fatsoen moeten ze hebben oke, zal hem niet afschrijven om dit ene incidentje.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 01-06-13 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:23

Iwouldstay_ schreef:
Nibbit schreef:

Of juist wel...

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:24

Ik vraag me af of hij bewust getrapt gericht getrapt heeft. Als je vaker met loslopende paarden werkt, weet je dat dit kan gebeuren. Daarbij is dit absoluut geen aanval geweest. Denk dat elk jong paard zijn grenzen opzoekt. Eens kijken hoe graag jullie willen dat ik loop.
Het feit dat dit geen gerichte aanval naar jullie toe was, wil niet zeggen dat het ongestraft moet blijven. Gewoon aan het werk en geen gehuppel of gebok. Zolang je nog kan huppelen, kun je nog harder. En gewoon laten versnellen tot hij stopt met zijn jolige gedrag.
Zie hierin geen reden om hem niet te kopen. Al vraag ik me wel af of als je hier al geen raad mee weet wel toe bent aan een jong paard of uberhaupt een eigen paard.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:24

Blijkbaar probeerde hij jullie al de hele tijd duidelijk te maken dat hij jullie reactie niet op prijs stelde, maar heb je de kleine signalen niet opgemerkt en haalde het paard daarom uit. Ik heb het idee dat jullie hem iets probeerden te forceren. Waarom moest hij zo nodig bewegen? Omdat hij 2 dagen op stal had gestaan? Dan vraag ik me eerst af: wat is de reden dat hij 2 dagen op stal heeft gestaan? Dat zou eigenlijk al niet moeten kunnen (maar goed, dat is een andere discussie). Als hij echt behoefte had gehad om lekker te gaan dollen, had hij dat wel gedaan. Dat moet je niet forceren ;) Grote kans is ook dat hij jullie bewegingen en signalen niet begreep en dat hij reageerde uit onbegrip. Ik zou niet alles direct afschuiven op "puber" of "stout" maar eerst naar je eigen aandeel kijken ;)

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 23:28

Ingrid_92 schreef:
Blijkbaar probeerde hij jullie al de hele tijd duidelijk te maken dat hij jullie reactie niet op prijs stelde, maar heb je de kleine signalen niet opgemerkt en haalde het paard daarom uit. Ik heb het idee dat jullie hem iets probeerden te forceren. Waarom moest hij zo nodig bewegen? Omdat hij 2 dagen op stal had gestaan? Dan vraag ik me eerst af: wat is de reden dat hij 2 dagen op stal heeft gestaan? Dat zou eigenlijk al niet moeten kunnen (maar goed, dat is een andere discussie). Als hij echt behoefte had gehad om lekker te gaan dollen, had hij dat wel gedaan. Dat moet je niet forceren ;) Grote kans is ook dat hij jullie bewegingen en signalen niet begreep en dat hij reageerde uit onbegrip. Ik zou niet alles direct afschuiven op "puber" of "stout" maar eerst naar je eigen aandeel kijken ;)

Ik vind ook niet dat het kan, maar het is niet MIJN paard..

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:29

Peelie schreef:
als ik achter mijn paarden ga staan te klappen om hem weg te jagen, dan kan je verwachten dat ze een bok naar achter geven.

nogal dom om te verwachten dat ieder paard altijd maar braaf blijft terwijl hij op de onjuiste manier weggestuurd word.

mee eens :j

En als dat je al aan t twijfelen brengt.....

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:30

@Ingrid: Als je een paard niet mag forceren om te lopen, dan zou paarden houden geen hobby meer zijn. Want dan moesten alle paarden 24/7 de wei in konden we er helemaal niks meer mee doen. Want een paard vraagt er ook niet om of je alsjeblieft op zijn rug wilt komen zitten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:31

misschien was ie wel stram van 48 uur stalling.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:34

mcsjelle schreef:
@Ingrid: Als je een paard niet mag forceren om te lopen, dan zou paarden houden geen hobby meer zijn. Want dan moesten alle paarden 24/7 de wei in konden we er helemaal niks meer mee doen. Want een paard vraagt er ook niet om of je alsjeblieft op zijn rug wilt komen zitten.

Ik bedoel hier ook het forceren tot joligheid. Als een paard niet jolig is, kun je hem moeilijk jolig maken omdat jij dat zo leuk vindt, vooral niet met de verkeerde signalen.
Als ik jou probeer te forceren tot uitbundigheid gaat dat ook niet werken.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 01-06-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sheyideboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:34

mcsjelle schreef:

ze bedoelt het forceren op een onjuiste manier met slechte hulpen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:36

Normale reactie maar gezien jouw reactie is het misschien handig om iets meer van paardengedrag te weten te komen voor je hem koopt en er ongelukken gaan gebeuren.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 23:42

Ik had gehoopt een zinnig advies te krijgen van iemand, blijkbaar dus niet.
Voor de duidelijkheid, het is niet mijn paard, dus ik beslis niet over weidegang, ofwel hij uit zijn box komt.
Als ik hem koop, dan komt hij de weide te staan. (als dat jullie kan gerust stellen)

Ik vroeg me gewoon af wat jullie ervan vonden, en dan bedoel ik op zijn (eenmalig) doelbewust slaan naar mensen, niet naar zijn tekort aan weidegang of sociale contacten. want ik kan hier namelijk niets aan doen.

Ik heb me mss verkeerd verwoord, want ik had de indruk dat hij 'boos' was dat hij nietmeer mocht stilstaan in de piste. Ik vroeg me daarom ook af of dit aan zijn leeftijd ligt ?

Ik heb zelf nog nooit geen jong paard gehad, mijn andere paarden waren altijd ouder. (jullie kunnen nu denken dat ik te pas en te onpas een paard koop, maar dit is niet waar, paard overleden aan hoefkatrol en mijn ander paard aan een gebroken been.)
Ik kan jullie verzekeren, wanneer ik hem moest kopen, ik hierbij zeker de correcte begeleiding krijg.

Ik vind het jammer dat het zo moet gaan hier, ik had gehoopt een goede tip te krijgen ipv commentaar op zijn bepekte weidegang/beweging.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 23:43

bigone schreef:
Normale reactie maar gezien jouw reactie is het misschien handig om iets meer van paardengedrag te weten te komen voor je hem koopt en er ongelukken gaan gebeuren.

Zal het hem in het vervolg vriendelijk vragen of hij alstublieft eventjes wil gaan stappen!

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 23:44

Ingrid_92 schreef:
mcsjelle schreef:

Ik bedoel hier ook het forceren tot joligheid. Als een paard niet jolig is, kun je hem moeilijk jolig maken omdat jij dat zo leuk vindt, vooral niet met de verkeerde signalen.
Als ik jou probeer te forceren tot uitbundigheid gaat dat ook niet werken.

Dit was absoluut niet omdat ik het 'jollig' vindt.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:48

Als dit de eerste keer is dat zoiets gebeurd zou ik me er niet teveel zorgen om maken. Gewoon opletten de volgende keer dat je hem wil laten bewegen.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 23:50

Tempus schreef:
Als dit de eerste keer is dat zoiets gebeurd zou ik me er niet teveel zorgen om maken. Gewoon opletten de volgende keer dat je hem wil laten bewegen.

Bedankt.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:51

Ten eerste: Ik wil niet vervelend overkomen! Als dat gebeurt: sorry!
Duss... :D
Je neemt een jong paard dat al 2 dagen zen stal niet uit is geweest, en zet hem (zonder lijn d8 ik, gewoon los?) in de piste.
Dan gaat je vriendin erachter staan en klapt in haar handen.
Dat lijkt me sowiezo al niet zo'n slim plan, maar dat terzijde :D

Ik denk dat ie niet boos was hoor, als ik 2 dagen in een stal zit en iemand zegt me dat ik moet gaan rennen, geef ik ook wel even een bokje (als ik een paard was dan he! :') )
Twas gewoon pech dat je vriendin er op dat moment bij stond, zoals ik het lees was het niet echt boos gemikt ofzo ;)
Laatst bijgewerkt door onbarefeet op 01-06-13 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:52

Peelie schreef:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:59

Denk eerder dat het een miscommunicatie is tussen jullie en het paard.
Als je achter een paard staat moet je hem niet laten "schrikken". Toch genoeg paarden die er vanuit schrik/joligheid of spanning een bok uit gooien.
Het is wel iets om rekening te houden natuurlijk maar dat is met ieder paard, dat je moet uitkijken wat je doet zeker vanuit een positie dat je er achter staat.
Tuurlijk is trappen/bokken richting mens niet te accepteren maar soms heb je daar als mens zelf ook een rol in. Dus opletten waar je staat en wanneer je iets van een paard wil. Het paard draafde weg je vriendin klapte in haar handen, dat het paard haar net miste zegt dat zij totaal op een verkeerde positie stond op dat moment. In zekere zin is het dan toch een beetje uitgelokt. Zeker voor een paard wat je eigenlijk nog niet zo goed kent, jong is en daarbij dus weinig van stal komt.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 00:02

Tigra_ schreef:
Denk eerder dat het een miscommunicatie is tussen jullie en het paard.
Als je achter een paard staat moet je hem niet laten "schrikken". Toch genoeg paarden die er vanuit schrik/joligheid of spanning een bok uit gooien.
Het is wel iets om rekening te houden natuurlijk maar dat is met ieder paard, dat je moet uitkijken wat je doet zeker vanuit een positie dat je er achter staat.
Tuurlijk is trappen/bokken richting mens niet te accepteren maar soms heb je daar als mens zelf ook een rol in. Dus opletten waar je staat en wanneer je iets van een paard wil. Het paard draafde weg je vriendin klapte in haar handen, dat het paard haar net miste zegt dat zij totaal op een verkeerde positie stond op dat moment. In zekere zin is het dan toch een beetje uitgelokt. Zeker voor een paard wat je eigenlijk nog niet zo goed kent, jong is en daarbij dus weinig van stal komt.

Bedankt, hier ben ik iets mee.
Ik was gewoon verschoten, omdat hij altijd zoo braaf is.