Normaal krijg ik paarden wel op de rails met dit probleem , aanlijnen en de rust erin brengen , oefenen en nog eens oefenen om rustig door weide poortden etc te gaan , maar dit alles werkt nu niet .
Sinds een langere poos hebben wij een gepensioneerd paard op de weide tussen onze pony's , ze gaan prima met elkaar om , er valt tussen de dieren geen wanklank , hij baast wel wat maar is niet gemeen tegen ze .
Nu moet ik elke dag de paarden een paar uur per dag verweiden naar het hogere gras , ze mogen er ivm hoefbevangenheid niet gehele dag op , maar enkele uren mogen ze grazen en dan weer terug ( en op hooi ) .
Vanaf het begin is het paard vervelend geweest bij het open maken van weide toegang en van de paddock.
Hij ramt gewoon door ! ongeacht wat en wie er staat , gewoon ,, ik eerst " hij loopt rustig keihard tegen je aan , of knalt de draden en poort grepen uit je handen , je krijgt geen tijd om opzij te stappen .
Heb geprobeerd hem aan de lijn mee te nemen , maar dan begint ie te flippen en vlieg je er achteraan , gewoon niet de houden .
Paard aanlijnen en dan ook het hek open maken , is geen doen , hij gaat omhoog of ramt je de draden in .( zit al op zeker 30 gesloopte poortgrepen in de afgelopen paar jaar )
Een sluissysteem maken werkt ook niet , hij knalt de boel gewoon kapot )
Vorig jaar ben ik een paar keer door hem hard ondersteboven gelopen , ( gewoon als een lastige mug weg getennist met zijn lijf ) hij is zelfs op mijn bovenarm gestapt wat behoorlijk zeer heeft gedaan , hij knalt gewoon door de doorgang heen .
Vanmorgen weer de paarden op de grasweide gebracht en van een afstand kwam ie in volle galop al aan , ik liet duidelijk zien dat de draden nog dicht waren , maar alles moest opzij voor meneer en hij is dwars door alles heen geknald , heb uiteraard meteen gekeken of hij geen letsel had , maar niets.
Zelf zit ik met een dikke blauwe hand ,
van de enorme ruk aan de poortgreep en de 2e greep is hard op mijn hand geklapt .Hoe krijg ik deze lummel in grip ?
Hebben jullie tips ? want dit gaat op een dag fout , daar is het wachten op !
Hij is echt bloednerveus als er een deur, hek , draden poort open gaat en ziet gewoon niets meer, staat te schudden in zijn lijf .
Ik ben niet bang van hem , maar ben wel bang dat ik met letsel kom te zitten als ie zo bezig blijft .
Heeft het er mee te maken dat ie vroeger met een quad van de weides werd gehaald ? , dat ging altijd toch wel ruig en hij is doodsbang gebleven voor quads , tractors etc.
Ik probeer alles zo veel mogelijk in goede rust te doen , maar hij heeft gewoon een poorten waasje in zijn hoofd zitten , verder is ie heel lief , aanhankelijk en kan je hem gewoon aan het halster voeren , goed te bekappen en zal nooit naar je uithalen of wat dan ook .
Harmonie
Ook al is hij zenuwachtig. Je moet wel tot 'm blijven doordringen en het moet een beetje veilig blijven -> lees: hij moet op afstand blijven. En daarná, als jij de draad hebt weggehaald, mag hij dichterbij komen en in het tempo van z'n eigen keus door de opening gaan.
. dus wat mij handig lijkt = hoofdstel om + handschoenen en een stukje mee lopen
Ik denk dat dit de enige oplossing is. Aangezien je verder alles al geprobeerd hebt...