Rustig op de weide kunnen zetten, wie heeft de goede tip ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Harmonie6

Rustig op de weide kunnen zetten, wie heeft de goede tip ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 14:25

Al heel wat jaren paarden en weet mij er meestal prima mee te redden , maar het probleem waar ik nu mee zit krijg ik geen grip op.
Normaal krijg ik paarden wel op de rails met dit probleem , aanlijnen en de rust erin brengen , oefenen en nog eens oefenen om rustig door weide poortden etc te gaan , maar dit alles werkt nu niet .

Sinds een langere poos hebben wij een gepensioneerd paard op de weide tussen onze pony's , ze gaan prima met elkaar om , er valt tussen de dieren geen wanklank , hij baast wel wat maar is niet gemeen tegen ze .
Nu moet ik elke dag de paarden een paar uur per dag verweiden naar het hogere gras , ze mogen er ivm hoefbevangenheid niet gehele dag op , maar enkele uren mogen ze grazen en dan weer terug ( en op hooi ) .
Vanaf het begin is het paard vervelend geweest bij het open maken van weide toegang en van de paddock.
Hij ramt gewoon door ! ongeacht wat en wie er staat , gewoon ,, ik eerst " hij loopt rustig keihard tegen je aan , of knalt de draden en poort grepen uit je handen , je krijgt geen tijd om opzij te stappen .

Heb geprobeerd hem aan de lijn mee te nemen , maar dan begint ie te flippen en vlieg je er achteraan , gewoon niet de houden .
Paard aanlijnen en dan ook het hek open maken , is geen doen , hij gaat omhoog of ramt je de draden in .( zit al op zeker 30 gesloopte poortgrepen in de afgelopen paar jaar )
Een sluissysteem maken werkt ook niet , hij knalt de boel gewoon kapot )
Vorig jaar ben ik een paar keer door hem hard ondersteboven gelopen , ( gewoon als een lastige mug weg getennist met zijn lijf ) hij is zelfs op mijn bovenarm gestapt wat behoorlijk zeer heeft gedaan , hij knalt gewoon door de doorgang heen .

Vanmorgen weer de paarden op de grasweide gebracht en van een afstand kwam ie in volle galop al aan , ik liet duidelijk zien dat de draden nog dicht waren , maar alles moest opzij voor meneer en hij is dwars door alles heen geknald , heb uiteraard meteen gekeken of hij geen letsel had , maar niets.
Zelf zit ik met een dikke blauwe hand , :( van de enorme ruk aan de poortgreep en de 2e greep is hard op mijn hand geklapt .

Hoe krijg ik deze lummel in grip ?
Hebben jullie tips ? want dit gaat op een dag fout , daar is het wachten op !
Hij is echt bloednerveus als er een deur, hek , draden poort open gaat en ziet gewoon niets meer, staat te schudden in zijn lijf .
Ik ben niet bang van hem , maar ben wel bang dat ik met letsel kom te zitten als ie zo bezig blijft .
Heeft het er mee te maken dat ie vroeger met een quad van de weides werd gehaald ? , dat ging altijd toch wel ruig en hij is doodsbang gebleven voor quads , tractors etc.
Ik probeer alles zo veel mogelijk in goede rust te doen , maar hij heeft gewoon een poorten waasje in zijn hoofd zitten , verder is ie heel lief , aanhankelijk en kan je hem gewoon aan het halster voeren , goed te bekappen en zal nooit naar je uithalen of wat dan ook .

Harmonie

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:27

Hmm... ik ben normaal niet zo van het meppen maar voor deze zou ik toch een zweep meenemen en een flinke ros uitdelen als hij zich niet gedraagt :Y) Ook al is hij zenuwachtig. Je moet wel tot 'm blijven doordringen en het moet een beetje veilig blijven -> lees: hij moet op afstand blijven. En daarná, als jij de draad hebt weggehaald, mag hij dichterbij komen en in het tempo van z'n eigen keus door de opening gaan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-05-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:30

klinkt niet zo leuk maar miss moet je m met hoofdstel in de wei zetten. wat dan ook handig is zodat hij niet weg rent = dus met hoofdstel naar de wei brengen, naast je paard blijven lopen en hem laten grazen. als hij dan gaat grazen laat je hem los en dat is dan zijn beloning. zo heeft hij niet meer zo erg de neiging om weg te rennen. + handschoenen aan doen zoadat je hand niet meer blouw word ;) . dus wat mij handig lijkt = hoofdstel om + handschoenen en een stukje mee lopen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:31

Ik zou 'm juist niet aan de hand verweiden, dus gewoon los, zelf door de doorgang laten lopen. Er even van uitgaande dat de weides aan elkaar grenzen of dat je in elk geval niet over de weg hoeft met 'm.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:33

Koper schreef:
Hmm... ik ben normaal niet zo van het meppen maar voor deze zou ik toch een zweep meenemen en een flinke ros uitdelen als hij zich niet gedraagt :Y) Ook al is hij zenuwachtig. Je moet wel tot 'm blijven doordringen en het moet een beetje veilig blijven -> lees: hij moet op afstand blijven. En daarná, als jij de draad hebt weggehaald, mag hij dichterbij komen en in het tempo van z'n eigen keus door de opening gaan.

Eum ja idd. :o Ik denk dat dit de enige oplossing is. Aangezien je verder alles al geprobeerd hebt...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:34

Grondwerken of fluisteren kan ook nog pluisje :Y)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:37

Ohja! stom van mij.. Ik zou eerst op de grond (grond+) naast hem gaan liggen met je laptop(Werk = grondwerk) en zachtjes fluisteren dat je het niet lief vindt en dat ie netjes moet wachten. Dan luistert ie vast wel ;D

Sorry offtopic. Beetje melig.
Vind dit soort dingen altijd moeilijk. Is zo verschrikkelijk paardafhankelijk wat je wel of niet bij een paard kunt doen of wat wel of niet helpt..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:41

Handschoenen, hengstenketting/hoofdstel en veel tijd...
Paard pas loslaten als hij rustig aan de hand al een paar minuten staat te grazen maar toch aan een touw meenemen van en naar het land. als je hem zelf niet houden kan iemand vragen die dat wel kan; een sterke kerel die handig is met paarden. En nooit weer te snel loslaten want dan kan je overnieuw beginnen. Jezelf nooit opzij laten zetten maar hem even je klomp/werkschoen laten voelen of met je vuist een knal verkopen.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:46

Als hij van iemand anders is voorleggen dat dit zo geen doen is, dit is hun probleem.

Draadje erlangs waar hij heen moet en zelf laten gaan.
Breng je volgens niet meer bij als het een ouder dier betreft. Je blijft een mug. Als hij weet dat hij sterker is.

Of zie dat je respect krijgt. -:(-

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 14:50

Dank voor jullie meedenken !

Nee we hoeven niet over de weg , het is gewoon een kwestie van een grasweide open zetten en dat ze erop mogen .
Bij zowel erop als eraf , doet ie zo onrustig , maar erop zetten is toch het ergste ! je herkend hem gewoon niet meer !

Buurman had ook al gezegd verkoop hem een schop onder zijn kont of haal eens stevig uit met een rijzweep , maar dat is zo geheel tegen mijn manier in om met paarden om te gaan.
Daarbij is hij dan zo nerveus , hij stuitert gewoon, zie hem zelfs smoelen van de stress trekken en ben bang dat ik veel kapot maak bij hem , hij is normaal een heel lief en zachtaardig dier , zelf heb ik het idee dat er iets in zijn verleden dit gedrag heeft veroorzaakt , maar ja ik zit met de gebakken peren en krijg vliegles van hem .

De hoofdsteltips heb ik nog niet geprobeerd , kan er vanavond wel mee beginnen , ik vraag er wel iemand bij want hij kan soms zo maf doen .

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:51

Even een korte maar correcte training, dit paard heeft door al de voorbije jaren geleerd dat hij eigenlijk niet echt met jou rekening dient te houden in zulke situaties.
Ook op die momenten dien jij de leider te zijn en te blijven, en dat is duidelijk nu niet zo.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:52

Het is inderdaad een patroon wat je moet zien te doorbreken,
je noemt de waarschijnlijke oorzaak van het probleem al, angst.
Maar ook in angstige situaties moet je tot hem kunnen doordringen je zult dus iets moeten verzinnen wat hem tegenhoud om door de draden heen te rennen. Staat er stroom op de draden die je opent?

En inderdaad ik ben absoluut niet van het slaan, maar neem een een grondwerk-zweep mee en probeer hem daarmee uit je ruimte te houden. pas als hij daar rustig kan staan mag hij door de omheining heen. En inderdaad misschien leren dat hij rustig met je meeloopt dan 5 minuten aan de hand laten grazen en dan pas los laten.

Het paard heeft dit patroon aangeleerd, je moet dus gaan proberen dat patron te doorbreken en een nieuw patroon te vormen. Ik weet hoe moeilijk het is, wanneer mijn paard door de omheining wil zal hij dit ook altijd doen, enkel veel stroom op de draad houd hem tegen, maar toch als hij echt wil dan knalt hij ook daardoorheen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:54

Harmonie6 schreef:
Dank voor jullie meedenken !

Nee we hoeven niet over de weg , het is gewoon een kwestie van een grasweide open zetten en dat ze erop mogen .
Bij zowel erop als eraf , doet ie zo onrustig , maar erop zetten is toch het ergste ! je herkend hem gewoon niet meer !

Buurman had ook al gezegd verkoop hem een schop onder zijn kont of haal eens stevig uit met een rijzweep , maar dat is zo geheel tegen mijn manier in om met paarden om te gaan.
Daarbij is hij dan zo nerveus , hij stuitert gewoon, zie hem zelfs smoelen van de stress trekken en ben bang dat ik veel kapot maak bij hem , hij is normaal een heel lief en zachtaardig dier , zelf heb ik het idee dat er iets in zijn verleden dit gedrag heeft veroorzaakt , maar ja ik zit met de gebakken peren en krijg vliegles van hem .

De hoofdsteltips heb ik nog niet geprobeerd , kan er vanavond wel mee beginnen , ik vraag er wel iemand bij want hij kan soms zo maf doen .

Persoonlijk denk ik dat je beter met een grondwerk-zweep aan de slag kunt gaan dan een hoofdstel.
Stel dat hij zich lostrekt en met hoofdstel + touw aan de haal gaat en per ongeluk op zijn touw gaat staan (AU!)
in plaats daarvan kun je hem beter leren dat jij je eigen ruimte hebt en dat hij daar respect voor dient te hebben,
pas als hij daar rustig kan wachten mag hij gaan.

Staat hij in een kudde en moet heel die kudde naar de andere wei, dat maakt het namelijk erg lastig.
Anders zou je met het desbetreffende paard alleen kunnen oefenen. Gewoon telkens wanneer hij gestrest is de poort dichtlaten en wachten tot hij iets rustiger is.
En dit zo elke dag uitbouwen en steeds iets meer rust verwachten voor hij verder mag.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:56

Misschien moet je hem eerst even longeren voor hij de wij in gaat? Zorgen dat hij moe is en helemaal op jou let, en dan proberen rustig de wei in te lopen? Dan inderdaad wel met een hoofdstel om, en handschoenen zijn misschien ook handig

YoeriTinker

Re: Rustig op de weide kunnen zetten, wie heeft de goede tip ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:58

En moet je je natuurlijk altijd groot houden als hij zo op je af komt rennen, dus gewoon handen in de lucht gooien en heel stevig gaan staan, zo van; ik ben de baas hier.
Maar ik neem aan dat je dat sowieso al wel doet?..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:00

naar het draad lopen en als hij aan komt denderen gewoon weglopen.
Het zal wel even duren dat hij begrijpt dat als hij gewoon doet je dan pas het draad losmaakt.
Je kunt voor je eigen veiligheid een zweep meenemen voor als hij over je heen wil denderen.
Gaat hij er doorheen dan terug sturen jagen.
Hij heeft op dat moment geen respect voor je en kan zichzelf ook nog verwonden

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:02

Ik he ber hier ook eentje die dat probeerde (oudje van 29). Vooral als iemand anders ze uit de wei naar binnen liet. Ze hoeven ook niet over de weg en kunnen zo binnen wandelen. Nu heb ik hem toch met een longeerzweep geleerd (los) dat hij afstand van me moet houden. zo niet kreeg ie echt een lel. Hij heeft mijn man eens ondersteboven gelopen en die had een serieus heupletsel. Ik vraag hem om te wachten en pas te verder te gaan als ik dat doe. Komt hij eerder vooruit dan tik ik hem flink terug. En dat werkt goed. ook bij mijn dochter deed ie dat (ze is 11). En ook zij haalt ze nu binnen met een zweepje in de hand en verlangt zo dat ie wacht en achter dr blijft . Dit gaat nu heel goed en hij is er ook rustig in geworden.

Mischien moet je de draad niet openen voordat ie weer rustig is geworden. en dan moet ie leren wachten tot hij mag gaan. Desnoods met een zweep erbij. Ik hou ook absoluut niet van slaan maar het mag niet gevaarlijk worden voor jezelf.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:04

Dat is erg vervelend zeg! Die van mij is ook niet zo geduldig met t naar buiten brengen en weer naar binnen brengen! Gelukkig blijft ze bij de stroomdraad wel netjes wachten, om er vervolgens wanneer ik hem open doe er met een rot gang vandoor te stormen! Ook best link.... Bij haar vorige baas was ze gewend om los uit haar stal over t erf te racen naar de wei. Met z'n 15 tegelijk! Moeilijk om te veranderen. Succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:05

Harmonie6 schreef:
Daarbij is hij dan zo nerveus , hij stuitert gewoon, zie hem zelfs smoelen van de stress trekken en ben bang dat ik veel kapot maak bij hem , hij is normaal een heel lief en zachtaardig dier , zelf heb ik het idee dat er iets in zijn verleden dit gedrag heeft veroorzaakt , maar ja ik zit met de gebakken peren en krijg vliegles van hem ..

Ik begrijp dat je het niet je favoriete aanpak is, ook niet de mijne. Bedenk je alleen wel: juist als het paard nerveus is kan hij heel veel baat hebben bij duidelijkheid. HO, BLIJF OP AFSTAND kan dan juist rust brengen. Hij weet dan waar hij aan toe is. Je hoeft 'm ook niet te raken, gewoon GA JIJ MAAR EVEN DAAR STAAN is hopelijk al genoeg. Het is vervelend dat hij nare ervaringen heeft met die quad enzo maar daar ga jij niet je probleem van maken. Jij gaat nu dealen met wat nú de situatie is. Oftewel: een paard wat zich niet gedraagt, in paniek raakt en nog niet snapt hoe het bij jou werkt met verweiden. Dát is waar je aan gaat werken. Aan het verleden kun je niks meer veranderen. Aan het heden wel.

Ik heb een ontzettend lief paard, maar als hij van mij geen duidelijke instructies krijgt wordt hij zenuwachtig. Als ik 'm dan (bij wijze van spreken, of soms letterlijk) een schop onder z'n hol verkoop wordt hij rustiger en is zijn reactie van "ow, okeuj... dát wil je dat ik doe. Gaan we doen!" en doet hij braaf z'n klusje. Omdat hij dan snápt wat de bedoeling is.

Ga alsjeblieft niet rommelen met sterke kerels die 'm wel even zullen houden... ik heb een IJslander van een slordige 400 kilo, en die heeft al menig kerel (en wat stoere wijven) over het erf gesleurd... hij werd alleen maar banger. Uit je omschrijving maak ik op dat het hier om een groot paard (rijpaard, warmbloed) gaat. Die houd je helemáál niet als hij eenmaal doorheeft dat hij sterker is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-05-13 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:14

Een hoofdstel is idd wel lastig en gevaarlijk als hij zich losrukt.(ik weet niet hoe hij daarop reageert maar schat in dat hij dan ook knettertje wordt)
Is er ook niet gewoon een andere optie waarbij hij niet telkens verweidt hoeft te worden?
Gewoon een strooksysteem waarbij ze elke dag een stukje bij krijgen zal heel wat minder onrust veroorzaken.
Dan kun je gewoon de tijd nemen om dit te gaan oefenen zonder dat het direct moet gebeuren op deze manier.
Want hij weet gewoon dat hij makkelijk door de draad kan rennen en dat zal niet veranderen.
Het kan ook zo zijn dat hij niet rustiger zal worden als je hem gaat slaan, dat beest zit vol met stress op dat moment dan doet een zweep hem misschien niks, dat is iets wat je alleen zelf kan inschatten.
Mij lijkt het dus het beste het anders te doen met de verweiding, zodat hij uit zijn patroon raakt en dan oefenen. :j

knollentuin

Re: Rustig op de weide kunnen zetten, wie heeft de goede tip ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:17

ik hoor een heleboel goede adviezen, ik heb alleen de vraag, hoe staat de stroom op je draad? als hij er dwars doorheen rent heeft hij daar dus ook geen respect voor...
en ? is het paard van jullie zelf? als ik er zoeen op stal had mocht de eigenaar zn paard komen omweiden en opvoeden, mooi niet dat ik zo een gevaar ga lopen met het paard van een ander..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:17

Inderdaad MF, een paard dat zo ver heen is en niet meer reageert op de omgeving, maw het "waas voor de ogen", dan is een hoofdstel of halster met touw gewoon linke soep. Ten eerste werkt het niet, hij rukt zich gegarandeerd los. Is het de eerste keer niet dan wel de tweede of derde. Een paard wat in paniek is HOUD je niet. En die rennen ook gerust door stroomdraad heen. Of door mensen. Letterlijk.
Ten tweede gaat hij geheid op het touw/teugels staan. Nog meer paniek door de pijn.

Neh. Ik heb dat wel afgeleerd. Eerste stap: doordringen tot paard. Tweede stap: duidelijke instructies. Liever té duidelijk dan niet duidelijk genoeg.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:00

Goede tips ertussen , mogelijk moet ik inderdaad over het gevoel heen stappen dat ik hem beschadig als ik hem wat harder zou aanpakken en voor mijn eigen veiligheid een korte zeep meenemen en hem op afstand dwingen .
Ik maak mij al groot , laat hem al duidelijk met mij stem weten , ho jij het is genoeg , ben resoluut in mijn bewegingen .
Dan heeft ie even respect , maar zijn drang om te knallen wint het toch .
Het knopje gaat bij hem om en kleterdekletter en dan gaat ie , de stroom staat gewoon goed op de draden en hij heeft altijd veel respect voor de stroomdraad , maar in zijn gekke waasje even niet, vandaag ging ie er weer dwars doorheen .
Het hele paard draagt uit , ik wil er door en wel nu , dus opzij of anders ....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:08

Dan vrees ik dat je toch nog ietsjes duidelijker moet zijn. Je hoeft niet ruig te doen, je hoeft alleen maar nog iets duidelijker aan te geven wat de bedoeling is. Ik proef in je post dat je twijfelt, over dat "beschadigen" enzo. Wat voor een paard zo vreselijk belangrijk is is dat hij weet dat hij veilig is. Om hem die veiligheid te bieden moet je vooral duidelijk zijn, veiligheid = weten wat de bedoeling is. Ho is ho, wachten is wachten. Hoe simpeler, hoe makkelijker hij het snapt. Als een paard al zenuwachtig is is hem vasthouden en laten wachten tot hij rustig is veel onduidelijker. Hij moet dan eerst uitvogelen wat je precies bedoelt, en dat gaat hij echt niet doen als hij in stormrammodus is.
Het is veel erger voor 'm dat hij maar steeds zo in paniek is. Toch? Laat zien dat jij precies weet wat de bedoeling is: paard wachten, jij touwtje los, paard langs sjezen. Nu doet hij maar wat, bij gebrek aan instructies geeft hij er maar een draai aan en dat is veel erger voor 'm.

Gewoon HO en WACHTEN paard. Dan draadje los, als hij te dichtbij komt weer een zwieper met je zweep: het is de bedoeling dat hij wacht! En dan op jouw aanwijzing door de doorgang. Bij voorbeeld dat je een stap opzij zet, of een stemhulp, of net wat je handig vindt.

En als hij er dan in volle galop langs wil: zijn keus. Maar dan heb je in elk geval wel bereikt dat hij snapt dat hij er pas langs mag als jij dat zegt. Hij hoeft er nu nog niet in kalme stap door. Daar kun je altijd nog aan gaan werken. Eerst maar eens bijbrengen dat hij niet als een woesteling door mag denderen. Het klinkt namelijk niet alsof hij in een state of mind is om aan ingewikkelder werkjes te beginnen nu. Eerst de eerste stap. Als hij op een gegeven moment wat rustiger wordt (omdat hij meer duidelijkheid heeft) zul je misschien ook nog aan het tempo kunnen gaan werken.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:38

Ik weet het, dit gaat waarschijnlijk wel veel tijd en vooral geduld kosten, maar misschien gewoon doen wat de persoon voor mij zei, en als hij dan alsnog zo raar doet, hem weer terug uit de wei halen en overnieuw beginnen. Poging 2. Doet hij het dan weer? Dan misschien nog 1 keer proberen, en anders gewoon niet in die wei, jammer dan. Dan moet hij het even doen met hooi ofzo.

Mijn vader wilde eergisternacht mijn paard binnen zetten, maar hij deed zo vreemd vertelde hij. Hij wiegerde ineens de schuur in te gaan (echt puur om gewoon te klooien) Mn vader heeft het een tijdje geprobeert, en toen hij steeds nog steeds stond te springen en weigerde naar binnen te gaan had mijn vader zoiets van, dan niet joh, aju blijf maar lekker buiten op de stenen slapen en je bekijkt het maar. En vreemd genoeg, afgelopen nacht liep hij hartstikke braaf mee! Me vader had hem toen die nacht ook gewoon geen eten gegeven (niet zielig, geloof me hij kan best een keer zonder) Maar hij heeft er dus wel van geleerd. Vanaacht heeft me vader dan dus ook wel goed later merken dat hij weer braaf was toen hij normaal mee liep, en eergisternacht was het voor mijn paard ook wel duidelijk dat mn vader het niet pikte. Mijn paard is ook gewoon zo'n type die blijft uitprobreren, en écht duidelijkheid nodig heeft om goed te luisteren.