Wilde merrie (naar het weiland)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RKJ_6

Wilde merrie (naar het weiland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:14

Hallo,

Ik heb een paar paarden waaronder een merrie van 21 jaar. Het is altijd een super trage slak geweest die je echt mee moest sleuren aan een touwtje.
sinds kort hebben we haar bij huis staan, waar we zelf de voeding kunnen regelen.

Ze krijgt s ochtend hooi gevolgd door een 1/2 kilo basisbrok met 1/2 kilo dailyplus. Dan gaat ze het weiland in voor ongeveer 5 á 6 uur, als ze weer op stal komt krijgt ze hooi en een uur later weer 1/5 kilo brok en 1/2 kilo dailyplus. 's avonds voor de lichten uit gaan krijgt ze weer hooi.

Dit paard is helemaal op gaan leven en waar je haar vroeger mee moest sleuren, stormt ze er nu als een wilde vandoor (ze dendert zo over je heen als je in haar weg staat). Als ik haar halster om het gedaan en een touwtje eraan klik (die ik al ingekort heb voor het geval ze erop gaat staan) gaat ze al wild met haar hoofd slaan. Nadat ik twee meter bij de stal vandaan ben en ze het weiland in zicht heeft stormt ze er keer op keer als een wilde vandoor met touw en al.

Ik kan haar ook niet meer gewoon aan stal vast maken zonder dan ze continu heen en weer drentelt en snuivend naar het weiland kijkt.

Heeft iemand enige idee waardoor dit kan komen? of zal het puur het voer zijn? wat kan ik hier tegen doen?

PS: we hebben al is met een longeerzweep voor het weiland gestaan, waar ze dwars doorheen rende.

Agossie

Re: Wilde merrie (naar het weiland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:18

Als ik jou was, zou ik stoppen met krachtvoer en alleen hooi voeren. Het gras is nu heel suikerrijk en dat geeft sowieso al meer energie. Als je dan ook nog brok en extras gaat bijvoeren ineens, is dat teveel energie en dat kan ze dan niet meer kwijt. Dus, probeer dan en het zal wellicht al helpen.

Wordt de merrie bereden? Of een andere manier van werken waarop ze haar overtollige energie kwijt kan?

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:26

Agossie schreef:
Als ik jou was, zou ik stoppen met krachtvoer en alleen hooi voeren. Het gras is nu heel suikerrijk en dat geeft sowieso al meer energie. Als je dan ook nog brok en extras gaat bijvoeren ineens, is dat teveel energie en dat kan ze dan niet meer kwijt. Dus, probeer dan en het zal wellicht al helpen.

Wordt de merrie bereden? Of een andere manier van werken waarop ze haar overtollige energie kwijt kan?

Nee ze heeft artrose dus is met pensioen, maar ook in de winter/herfst maanden was ze niet te houden, toen stond ze alleen maar in de bak omdat het weiland bevroren was. Op haar vorige stal kreeg ze ook 1/2 kg basisbrok en stond ze ook lang in het weiland terwijl ze niet bereden werd. waar ze dus echt altijd heel traag was.

heel vreemd, maar ik kan het proberen om haar alleen dailyplus te geven. (ze moet wel iets krijg want anders krijgt ze voernijt naar net paard naast haar die 4 kg brok op een dag krijgt)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:29

Ik heb er ook eentje die 2x een handje krijgt. Hij krijgt een schep Luzerne erbij zodat hij niet eerder dan de anderen klaar is met eten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:29

Zoals al werd gezegd, geen krachtvoer meer en weide en hooi niks meer dan dat, wel eventueel nog een mineralen/vitaminen blok.
En heel dringend hulp zoeken voor het weer onder controle krijgen van de basis en het respect.
Dit paard toont niet het minste respect naar jou toe, en dat is niet het paard zijn fout, je moet de fout zoeken bij de mens.

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:35

aeolusnr1 schreef:
Zoals al werd gezegd, geen krachtvoer meer en weide en hooi niks meer dan dat, wel eventueel nog een mineralen/vitaminen blok.
En heel dringend hulp zoeken voor het weer onder controle krijgen van de basis en het respect.
Dit paard toont niet het minste respect naar jou toe, en dat is niet het paard zijn fout, je moet de fout zoeken bij de mens.

Dit ben ik ook met je eens, maar de manier waarop ze naar het weiland gaat is niks veranderd. Ik moet wel eerlijk zeggen dan mijn vader het ook regelmatig doet en hij niet zegt dat hij bang is, maar ik zie wel dat hij bang is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:35

In Daily Plus zit melasse, daar kunnen ze ook de stuiters van krijgen.

Ik heb het vorig jaar bij m'n merrie geprobeerd, maar die werd er licht ontoerekeningsvatbaar van.
Gestopt met de Daily Plus en ze was weer de oude.

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:47

LBLGypsyCobs schreef:
In Daily Plus zit melasse, daar kunnen ze ook de stuiters van krijgen.

Ik heb het vorig jaar bij m'n merrie geprobeerd, maar die werd er licht ontoerekeningsvatbaar van.
Gestopt met de Daily Plus en ze was weer de oude.

Oke!? Want dailyplus kreeg ze eerder niet. Zit dit stofje niet in lucerne alleen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:49

Blijkbaar vindt ze het gras erg lekker en dat mag, maar zo te lezen kom jij op haar prioriteitenlijstje niet (meer) voor. Je laat je toch niet ondersteboven lopen door een paard? En dan ook nog een 21-jarige merrie... Als je die paardenopleiding gaat doen zul je wel voor hetere vuren komen te staan hoor, even doorpakken! ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:55

Geen idee wat er in die Daily Plus zit wat mijn merrie zo druk maakte, ik denk zelf aan de melasse, dat is een suikergoedje om brokjes te binden en het voer gaat er ook mooi van glanzen.
En het kost relatief weinig maar voegt wel gewicht aan de zakken voer toe :D

Maar ik ben gestopt met de Daily Plus en ze was weer haar rustige zelf.
Ze is overigens keurig opgevoed, maar in die periode was ze bij vlagen blind.
Ze kreeg het voor elkaar om haar veulen door de draden te jagen, op zulke momenten had ik ook even wat minder inbreng.

Maar misschien de moeite waard om even met de Daily Plus te stoppen?
Geef het een week of 2, dan zou je verschil moeten zien.

fbpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:59

Ik zou ook de brokken wat afbouwen. Als dit paard goed gras en hooi krijgt heeft het aan een beetje basisbrok voldoende.

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 00:00

goeroe schreef:
Blijkbaar vindt ze het gras erg lekker en dat mag, maar zo te lezen kom jij op haar prioriteitenlijstje niet (meer) voor. Je laat je toch niet ondersteboven lopen door een paard? En dan ook nog een 21-jarige merrie... Als je die paardenopleiding gaat doen zul je wel voor hetere vuren komen te staan hoor, even doorpakken! ;)

JA zeker, maar dit is wel een lastig geval, aangezien is uit het niets met volledige tunnel/gras visie in rengalop richtig het weiland dendert. Dus ik haar ook niet kan corrigeren, omdat ze dan allang vertrokken is.

Het vervelende is dat ik eerst door een ander weiland moet om in haar weiland te komen. Ik heb haar wel is twintig keer achter elkaar als ze weg stoof weer terug in stal gezet en het daarna opnieuw geprobeerd, maar mijn vader doet dit niet 8)7 altijd handig..

Maar ik schaam me wel is dood.. mijn eigen paard is echt veeeeeel groter dan deze merrie(van mijn moeder) en wordt ook wel is druk, maar die luistert wel, die gaan gewoon naast mij staan paiferen tot ik het los laat, maar die merrie gaat volle vaart vooruit.

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 00:02

LBLGypsyCobs schreef:
Geen idee wat er in die Daily Plus zit wat mijn merrie zo druk maakte, ik denk zelf aan de melasse, dat is een suikergoedje om brokjes te binden en het voer gaat er ook mooi van glanzen.
En het kost relatief weinig maar voegt wel gewicht aan de zakken voer toe :D

Maar ik ben gestopt met de Daily Plus en ze was weer haar rustige zelf.
Ze is overigens keurig opgevoed, maar in die periode was ze bij vlagen blind.
Ze kreeg het voor elkaar om haar veulen door de draden te jagen, op zulke momenten had ik ook even wat minder inbreng.

Maar misschien de moeite waard om even met de Daily Plus te stoppen?
Geef het een week of 2, dan zou je verschil moeten zien.

Deze merrie was ook altijd zo rustig toen ik jonger was ging ik altijd onder de benen door naar de andere kant en als kind van 8 jaar ben ik wel is met haar door de woonwijk heen gaan lopen aan een touwtje (totaal onverantwoord maar dat terzijde) Ze deed echt nooit iets, liever lui dan moe.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:11

Gewoon eens met een hengstenketting naar de wei brengen. Daar lopen 9 van de 10 paarden niet doorheen. En als ze het proberen dan volstaat meestal één flinke ruk om ze voor de rest van hun leven te leren respect te hebben voor jou tempo. Flinke correctie, maar 9 van de 10 keer maar één keer nodig. Nu kan het natuurlijk zijn dat jij net het paard hebt dat zich hier niks van aan trekt, maar dan nog, je moet een manier vinden om haar respect naar jou af te dwingen. Ik neem aan dat ze in de verdere omgang zeker heel makkelijk is maar alleen op weg naar de wei de kolder in de kop krijgt? Anders zou ik (en dat raad ik eigenlijk niet snel aan omdat het bijna voor alles geroepen word) toch proberen grondwerk te doen, gericht werken om haar het respect voor jou persoonlijke ruimte weer bij te leren. Leren wijken voor de druk etc. Maargoed, dat is als ze eigenlijk helemaal niet meer netjes bij je kan lopen in het algemeen, anders zou ik gaan voor de specifieke correctie op het goede moment.

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 00:17

Lara_Silver schreef:
Gewoon eens met een hengstenketting naar de wei brengen. Daar lopen 9 van de 10 paarden niet doorheen. En als ze het proberen dan volstaat meestal één flinke ruk om ze voor de rest van hun leven te leren respect te hebben voor jou tempo. Flinke correctie, maar 9 van de 10 keer maar één keer nodig. Nu kan het natuurlijk zijn dat jij net het paard hebt dat zich hier niks van aan trekt, maar dan nog, je moet een manier vinden om haar respect naar jou af te dwingen. Ik neem aan dat ze in de verdere omgang zeker heel makkelijk is maar alleen op weg naar de wei de kolder in de kop krijgt? Anders zou ik (en dat raad ik eigenlijk niet snel aan omdat het bijna voor alles geroepen word) toch proberen grondwerk te doen, gericht werken om haar het respect voor jou persoonlijke ruimte weer bij te leren. Leren wijken voor de druk etc. Maargoed, dat is als ze eigenlijk helemaal niet meer netjes bij je kan lopen in het algemeen, anders zou ik gaan voor de specifieke correctie op het goede moment.

Ze doet het alleen als ze naar het weiland gaat of 'denk naar het weiland te gaan'. Verder is ze wel aan het drentelen in stal( ze kijk vanuit stal ook naar het weiland), maar dit stelt niet zo veel voor. Als het donker is buiten is er niks aan de hand.

Als ze in het weiland staat eet ge ook alsof haar leven er van afhangt. Haar weiland is verre weg als eerste leeg.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:17

Tijd voor de OPvoeding en niet alleen de voeding :D

Als je geen hengstenketting hebt kan je het touw een slag om de neus doen. En ook even duidelijk laten voelen dat die daar zit. Nu direct even flink aanpakken voor een week en dan is het klaar..

Verder als tip: doe handschoenen aan (voor het schuren van touw in je handen) en neem een karwats mee. De merrie moet rechts achter jou lopen en nergens anders. Elke pas die ze verkeerd doet: of een tik of een rukje aan het touw. Dáár moet ze lopen. Niet naast je of voor je of linksachter...

Je doet dit 1 week, je bent heel consequent en heel duidelijk (lees niet te lief) dan denk ik dat het beter gaat.

Het klinkt hel hard, maar het is o zo simpel: doe je dit niet, dan lig jij er straks een keer onder, of achter. Of iemand anders! Nu echt even doorzetten en aanpakken anders krijg je nog mega ongelukken...

de merrie voelt zich beter en kwieker dus nu gaat ze je uit proberen blijkbaar, dus nu is het tijd voor jou om even heel duidelijk te zijn in wie nu de leider is...

succes!

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 00:19

pattypat schreef:
zou het niet doen gwn lkkr hele zomer op stal houden 23 uur lang end an 1 uur heel moe maaken dat ze rurstig is

Nou de rest gaat wel naar buiten, dus als ik haar helemaal wild wil maken moet ik haar alleen op stal laten staan. Sowieso vind ik dat een paard, al helemaal een paard met pensioen, lekker in het weiland moet kunnen staan, ipv 23 uur in een stal van 3 bij 4.

Dus dit vindt ik niet zo'n goed idee.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:22

Dat je vader haar niet corrigeert is onverstandig i.v.m. zijn eigen veiligheid, maar het is geen reden voor haar om niet naar jou te hoeven luisteren. Het paard kan dat onderscheid echt wel maken. Melasse zit bij mijn weten in bijna elk voeder, maar het kan natuurlijk geen kwaad om te kijken wat er gebeurt als je het een tijdje niet geeft. Voor nu is het in elk geval belangrijk dat je dit patroon doorbreekt, want een paard dat weet dat ze elk moment met jou weg kan lopen is een gevaar voor zichzelf en haar omgeving. Dit moet je haar snel afleren, desnoods door een hengstenketting/bit/zweepje te gebruiken.

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 00:25

Teigetje008 schreef:
Tijd voor de OPvoeding en niet alleen de voeding :D

Als je geen hengstenketting hebt kan je het touw een slag om de neus doen. En ook even duidelijk laten voelen dat die daar zit. Nu direct even flink aanpakken voor een week en dan is het klaar..

Verder als tip: doe handschoenen aan (voor het schuren van touw in je handen) en neem een karwats mee. De merrie moet rechts achter jou lopen en nergens anders. Elke pas die ze verkeerd doet: of een tik of een rukje aan het touw. Dáár moet ze lopen. Niet naast je of voor je of linksachter...

Je doet dit 1 week, je bent heel consequent en heel duidelijk (lees niet te lief) dan denk ik dat het beter gaat.

Het klinkt hel hard, maar het is o zo simpel: doe je dit niet, dan lig jij er straks een keer onder, of achter. Of iemand anders! Nu echt even doorzetten en aanpakken anders krijg je nog mega ongelukken...

de merrie voelt zich beter en kwieker dus nu gaat ze je uit proberen blijkbaar, dus nu is het tijd voor jou om even heel duidelijk te zijn in wie nu de leider is...

succes!

Ik heb allang de hengsten ketting geprobeerd en een paar flinke rukken gegeven. Maar volgends mij heb ik het beeld nog niet goed geschetst, dat ze van het van een op het andere moment er als een gek van door stormt en daarvoor gewoon langzaam meeloopt. Ik probeer haar wel is tegen te houden, maar wat er gebeurt is ik vlieg er tien meter achter aan... ik heb haar ook wel is achterste voren in het land gezet, dit ging goed, maar was geen doen een paard ong. 50 á 100 meter achteruit meenemen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:44

Wanneer is het begonnen?
Toen ze die daily plus kreeg of daar voor al?

Een minimale verandering aan voer kan sommige paarden al doen ''ontploffen'' al is dat bij sommige niet eens het juiste woord, ze krijgen een ander voer en ineens zijn ze zichzelf niet meer het lijken wel van die mensen die extasypillen op hebben, stuiteren weten geen raad met zichzelf eigenlijk best zielig.
Een paard met dergelijke reactie op bepaald voer daar is het in principe niet echt eerlijk tegenover om hem of haar hard aan te pakken ze kunnen er immers niets aan doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:05

Ik zeg inderdaad consequent zijn en die daily plus stoppen misschien dat het toch door de suikers komt, maar ze is slim ineens ervan tussen gaan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:05

mnkortleve schreef:
Een paard met dergelijke reactie op bepaald voer daar is het in principe niet echt eerlijk tegenover om hem of haar hard aan te pakken ze kunnen er immers niets aan doen.

Dat ben ik niet met je eens. Een paard mag best heet zijn of stuiteren, maar als een paard over je heen loopt of met je wegstormt ontbreekt het naar mijn mening toch echt aan een stukje respect en opvoeding. Bij paarden die van nature temperamentvol zijn zeg je toch ook niet dat corrigeren zielig is omdat ze nou eenmaal zo zijn? Misschien ligt het er ook een beetje aan wat je gewend bent. Hoe heter hoe beter zeg ik altijd, naar mijn idee zijn die gemakkelijker op te voeden dan zo'n koele die zo nu en dan eens de kolder in de kop heeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:12

Ik ben het daar wel mee eens .

Een kind eerst volstouwen met snoep en het dan straffen omdat het zo druk is, werkt toch ook niet ?
Beter zorgen dat het geen snoep binnenkrijgt ... gedraagt het zich dan nog niet, dan is een hardere aanpak wel gerechtvaardigd :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:23

Moet TS dan maar met gevaar voor eigen leven dat paard buiten blijven zetten in de hoop dat het voer over een paar dagen 'uitgewerkt' is en het paard zich dan wel weer normaal kan gedragen? Je laat een kind toch ook niet je huis afbreken of een drukke weg op rennen, wat de reden van het druk zijn dan ook is? Je straft het druk zijn ook niet af, maar wel het gedrag dat gevaarlijke situaties oplevert. Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om stil te staan bij de mogelijke oorzaken van het druk zijn, maar dat moet naar mijn idee geen excuus zijn om niet in te grijpen op een moment dat het nodig is.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:30

RKJ_6 schreef:
Hallo,

Ik heb een paar paarden waaronder een merrie van 21 jaar. Het is altijd een super trage slak geweest die je echt mee moest sleuren aan een touwtje.
sinds kort hebben we haar bij huis staan, waar we zelf de voeding kunnen regelen.

Ze krijgt s ochtend hooi gevolgd door een 1/2 kilo basisbrok met 1/2 kilo dailyplus. Dan gaat ze het weiland in voor ongeveer 5 á 6 uur, als ze weer op stal komt krijgt ze hooi en een uur later weer 1/5 kilo brok en 1/2 kilo dailyplus. 's avonds voor de lichten uit gaan krijgt ze weer hooi.

TS, volgens mij geef je hier zelf het antwoord al... Ga gauw vragen wat ze op haar vorige adresje te eten kreeg. Vast niet zo'n bom aan krachtvoer dat ze nu krijgt! Daarbij ga ik trouwens even vanuit dat ze nu geen arbeid meer verricht.
Goed ruwvoer en evt. wat extra vit/min is voor een "stilstaand" paard genoeg. Alle energie die je dmv voeding erin stopt, moet er ook weer uit. Sommige paarden worden van te rijk voer moddervet, andere worden een stuiterkanon....