PRE hengst laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

PRE hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 14:47

Hallo bokkers!

En ja ik weet dat ik hier al een topic over heb geopend een aantal maanden terug :j
maar terug wil ik opnieuw advies aangezien er wat veranderingen zijn.

Mijn 4 jarige PRE hengst gaat over een aantal jaar in de verkoop (1a2jaar) momenteel
staat hij dagelijks buiten in de paddock met mijn andere ruin wat goed gaat. Mijn hengst
is ontzettend rustig geworden de laatste weken/maanden merries staan naast hem (wel met een flinke
klap stroom op het hek) Maar dit gaat super goed, hij reageert eigenlijk niet meer tot amper op merries
en is dus prima in de hand te houden.

Ik sta wel op een pensionstal met andere merries en er is dus wel een kans dat hij een keer zou losbreken of
ontsnappen en alsnog achter de merries aanvliegt. Daarbij staat hij nu in een ruime paddock met een ander
paard maar kan dus niet met de kudde het land in wat ik eigenlijk wel het liefst zou zien maarja keuze's maken..

Wat denkt bokt ook met het oog op de verkoop over een aantal jaar? Toch mijn mannetje laten castreren of
hengst houden?

_nvds

Re: PRE hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:57

Ik zal geen risico's nemen. Ook zeker als hij verkocht word ruinen de meesten mensen hem aangezien er geen hengsten op stal mogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:00

Castreren, voor je eigen veiligheid en die van een ander. Good stallions make great geldings. We gaan straks de lente in, ik ga er van uit dat de merries bij jullie op stal nog niet echt hengstig zijn geweest en dan kan het een heel ander verhaal worden.
Ook een 4 jarige PRE is nog een puppie en met een hengst dien je altijd bedacht te zijn op een aanvaring. En als die komt, gaat een hengst door waar een merrie of ruin stoppen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:02

Hoe zit dat eigenlijk met prijzen zou een hengst meer opbrengen dan een ruin?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:04

Ben niet bekend met de prijzen maar is je hengst goedgekeurd? Heb je hem rondom op de foto laten zetten, sperma laten onderzoeken, is hij APTO?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:06

NienkeNiels schreef:

Kan je het niet voorkomen ?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:08

Nee, hij is dus nog niet apto gekeurd en verder ook geen keuring. Wel is hij rondom op de foto gewweest en is hij goedgekeurd, maar dit gewoon voor eigen zekerheid

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:08

_nvds schreef:
NienkeNiels schreef:

Kan je het niet voorkomen ?

Hoe bedoel je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:09

Overigens krijg je meer voor een goed opgeleid en goed opgevoed paard. Als jij de training en opvoeding in je paard goed hebt en hem naar een bepaald niveau toe kunt rijden zul je er meer voor krijgen dan dat je er niets mee doet maar wel hengst hebt gelaten. Ben je dressuurmatig al zo ver dat je met een hengst kunt en mag starten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:11

Ik zou het een nadeel vinden dat hij was geruind en aangezien PRE-hengsten doorgaans heel makkelijk zijn mijn vraagtekens zetten bij het karakter.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:14

Het paard is perfect opgevoed al zeg ik het zelf! Gedraagt zich met merries in de buurt, kan met andere ruinen/hengsten samen staan is makkelijk te corrigeren en heeft vrijwel geen uitspattingen.
Een heel braaf paard dus!
Verder kan ik het paard goed aan, en hebben wederzijds respect en vertrouwen. Of ik ga starten met hem weet ik nog niet dit ook ivm tijd en studie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:14

Urielle schreef:
Ik zou het een nadeel vinden dat hij was geruind en aangezien PRE-hengsten doorgaans heel makkelijk zijn mijn vraagtekens zetten bij het karakter.

Wat een vooroordeel weer. Misschien als hij uit Spanje zou komen, maar een in Nederland gefokt en beleerde PRE, daar kan de reden van castratie een heel andere zijn dan bijv. in Spanje. Omdat idd de pensionstal geen hengsten accepteerd. Om maar een voorbeeld te noemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:17

NienkeNiels schreef:
Het paard is perfect opgevoed al zeg ik het zelf! Gedraagt zich met merries in de buurt, kan met andere ruinen/hengsten samen staan is makkelijk te corrigeren en heeft vrijwel geen uitspattingen.
Een heel braaf paard dus!
Verder kan ik het paard goed aan, en hebben wederzijds respect en vertrouwen. Of ik ga starten met hem weet ik nog niet dit ook ivm tijd en studie.

Je zei in je openingsbericht dat er wat veranderingen waren. Is dat alleen het gedrag van het paard? Was je er na het vorige topic al uit of je ging castreren of niet?

Je kunt altijd nog kijken hoe ver je hem hengst kunt houden, maar ik zou persoonlijk niet willen dat een hengst zich dingen aanleert omdat ik te laat ben geweest bij het maken van een beslissing.
En nu hengst laten omdat je later misschien er meer kunt voor vangen vindt ik het meest denkbare slechte argument.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:18

Is een mogelijkheid, hoewel ik het zelf ronduit debiel vind om een stalhouder de beslissing te laten maken over mijn paard (ik ben dus ook nooit gaan staan op stallen waar geen hengsten mochten, net zo goed als niet bij stallen die een luchtzuigband verplicht stelden bij mijn ruin). Maar bij een onbekend paard weet je het niet dus zou ik die gedachte hebben. En IK (mijn mening dus!) zou geen interesse hebben in een PRE-ruin, dus aan MIJ zou ze hem wel als hengst kwijt kunnen maar niet als ruin.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:20

Ik wil een natuurlijk zo vriendelijk mogelijk leven voor mijn paard en dan is mijn argument om er meer voor te vangen als hengst echt niet de hoofdreden maar het zit wel in mijn achterhoofd natuurlijk.

In mijn vorige topic was ik er eigenlijk half over uit, hij was toen behoorlijk heftig tegenover merries aantal keer een uitspatting gehad maar dat is eignelijk bij een enkele keer 2 a 3 keer gebleven en vertoont dit gedrag nu niet meer.. dus vandaaar.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:21

Urielle schreef:
Is een mogelijkheid, hoewel ik het zelf ronduit debiel vind om een stalhouder de beslissing te laten maken over mijn paard (ik ben dus ook nooit gaan staan op stallen waar geen hengsten mochten, net zo goed als niet bij stallen die een luchtzuigband verplicht stelden bij mijn ruin). Maar bij een onbekend paard weet je het niet dus zou ik die gedachte hebben. En IK (mijn mening dus!) zou geen interesse hebben in een PRE-ruin, dus aan MIJ zou ze hem wel als hengst kwijt kunnen maar niet als ruin.

Precies hier zit ik ook mee! Vind het zonde als er straks super geintresseerd en geschikte mensen voor hem zouden zijn en die dan zeggen; Ik had hem alleen als hengst willen hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:21

Ik twijfelde vorig jaar wat betreft castreren van mijn jonge Lusitano, en aan alle kanten werd (ook vooral door kenners) gezegd dat ik het 't beste wel kon doen, omdat hier ruinen doorgaans makkelijker gestald en verkocht worden dan hengsten.

Veel mensen moeten hun paard in pension zetten en zeker waar de paarden veel buiten staan willen de mensen liever geen hengsten op stal.
Ik wilde 'm zelf ook graag hengst laten, maar heb na goed afwegen toch ook voor castreren gekozen.

Op veel stallen staan hengsten toch apart, en als ruin kunnen ze toch vaker met een paard samen of in een koppel worden gehouden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:21

Je zegt dat hij de laatste maanden rustiger is geworden. We hebben een heel koud voorjaar en de merries zijn nog niet echt hengstig geweest. Wacht het af, en kijk of die uitspattingen terugkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:23

NienkeNiels schreef:
Precies hier zit ik ook mee! Vind het zonde als er straks super geintresseerd en geschikte mensen voor hem zouden zijn en die dan zeggen; Ik had hem alleen als hengst willen hebben.

Tja, weet je, je zult altijd een koper hebben die wat te zeiken heeft. De een wilde hem als hengst als je hem hebt laten ruinen, de ander wil hem als ruin als je hem hengst hebt gelaten en wil dan ook wat van de prijs afhebben voor de castratie. Of wil dat jij het doet voordat hij koopt, jij laat castreren en potentiele koper trekt zich terug. Zit jij mooi met je voor een ander gecastreerde ruin.

Je kunt het nooit iedereen naar zijn zin maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:26

Ik denk dat je gewoon moet doen wat jou op dit moment het beste lijkt voor jouw situatie, je kunt nu toch nog niet inschatten hoe hij over een paar jaar zal zijn...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:27

Hmm dat is natuurlijk ook wel zo! Verder ben ik ook bang voor het gedrag en de pit die er nu inzit! Hij is eigenlijk niet heel heet onder het zadel wat ik wel kan opvoeren heb ik gemerkt door meer van hem te vragen en beter te trainen.
Ik vraag me af als hij straks ruin is het niet een ontzettend sloom paard zou gaan worden..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:29

Cassidy; Vind trouwens dat je heldere en oplossinggerichte antwoorden geeft mbt hengsten! Niet L.ullig bedoeld maar anders ben je altijd erg anti hengst en kraak je ze gelijk af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:29

Ik heb de ervaring dat hengsten slomer zijn dan ruinen. Wat bij ons op stal geregeld languit ligt zijn de hengsten, en niet de ruinen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:30

Ik zou zeggen, wat zegt je gevoel? Als je heel eerlijk naar jezelf kijkt? Ik heb je vorige topic hierover niet gezien maar het feit dat je het vraagt zegt mij dat je voor jezelf het paard liever geruind ziet. Dat geeft rust, zeker ook zoals hierboven genoemd als de merries echt hengstig gaan worden.

Ik zie wel de redenen om het niet te doen. Bij de Iberische paarden is het algemeen meer geaccepteerd om de hengsten ook hengst te laten. Maar uiteindelijk gaat het erom dat jij er voorlopig lekker mee aan het werk moet kunnen gaan en hoe beter dat lukt hoe meer kans je denk ik ook hebt om hem goed te verkopen.

Tenzij je denkt dat hij enorm waardevol kan zijn voor de fokkerij natuurlijk, dan heb je het over een heel andere situatie.

Eerlijk is eerlijk, als ik ergens lees dat er een Iberier is gecastreerd dan denk ik ook wel even oeps, maar eigenlijk is dat grote onzin. Een in Nederland opgegroeid paard die goed is opgeleid en geschikt is voor de sport zal z'n prijs wel opbrengen ongeacht of het een hengst een ruin of een merrie is.

Succes met het beslissen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:32

NienkeNiels schreef:
Cassidy; Vind trouwens dat je heldere en oplossinggerichte antwoorden geeft mbt hengsten! Niet L.ullig bedoeld maar anders ben je altijd erg anti hengst en kraak je ze gelijk af.

Ik blijf bij mijn standpunt dat je, als je geen hengst hebt die het waard is om vader te mogen worden, je het beste castreert. Ja ik kan heftig worden bij de discussie betreffende hengsten, maar dat ook alleen maar omdat of de ts niet openstaat voor een castratie, of dat er legio mensen komen met de kreet dat je het vooral moet proberen en dat het bij hen ook is gelukt (en dan praten ze over een tweejarige of vergelijkbaar jonge leeftijd).

Rond een hengst hangt een heel hengstenmanagement, helemaal als je hem laat keuren en ter dekking wilt aanbieden in de hoop er nog wat mee te gaan verdienen. En dat valt in de praktijk vaak vies tegen.